이 연구는 교원 성과상여금제도가 학교 내에서 어떻게 적용되고 있는지 실태를 분석하고, 성공적인 정착을 위해 개선해야 할 점이 무엇인지 살펴보려는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 교원 성과상여금 제도 시행지침을 바탕으로 각 초등학교에서 시행되고 있는 운영 실태를 조사한다. 둘째, 설문조사를 통해 교원 성과상여금 제도에 대한 초등교원의 인식을 조사․분석한다. 셋째, 교원 성과상여금 제도의 문제점을 밝히고 그 개선 방안을 제시한다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위하여 교육과학기술부의 교육공무원 성과상여금 지급 지침과 이를 바탕으로 경기도 내 5개 초등학교에서 수립한 성과상여금 지급기준안을 분석하여 운영실태를 파악하였다. 그리고 경기도에 소재하고 있는 초등학교 교사 350명을 대상으로 설문지를 배포, 314부를 회수(회수율 89.7%)하였고, 이중 성실한 응답을 보인 306부를 이 연구의 문제를 해결하는데 사용하였다. 조사 도구는 현행 교원 성과상여금 제도에 대한 일반적 인식과 성과상여금 제도 평가 내용과 평가 방법에 대한 의견을 바탕으로 개선방안을 제안할 수 있도록 선행연구와 교과부의 교육공무원 성과상여금 지급 지침을 바탕으로 작성하였다. 수집된 자료는 ...
이 연구는 교원 성과상여금제도가 학교 내에서 어떻게 적용되고 있는지 실태를 분석하고, 성공적인 정착을 위해 개선해야 할 점이 무엇인지 살펴보려는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 교원 성과상여금 제도 시행지침을 바탕으로 각 초등학교에서 시행되고 있는 운영 실태를 조사한다. 둘째, 설문조사를 통해 교원 성과상여금 제도에 대한 초등교원의 인식을 조사․분석한다. 셋째, 교원 성과상여금 제도의 문제점을 밝히고 그 개선 방안을 제시한다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위하여 교육과학기술부의 교육공무원 성과상여금 지급 지침과 이를 바탕으로 경기도 내 5개 초등학교에서 수립한 성과상여금 지급기준안을 분석하여 운영실태를 파악하였다. 그리고 경기도에 소재하고 있는 초등학교 교사 350명을 대상으로 설문지를 배포, 314부를 회수(회수율 89.7%)하였고, 이중 성실한 응답을 보인 306부를 이 연구의 문제를 해결하는데 사용하였다. 조사 도구는 현행 교원 성과상여금 제도에 대한 일반적 인식과 성과상여금 제도 평가 내용과 평가 방법에 대한 의견을 바탕으로 개선방안을 제안할 수 있도록 선행연구와 교과부의 교육공무원 성과상여금 지급 지침을 바탕으로 작성하였다. 수집된 자료는 SPSS 14.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석과 교사배경변인에 따른 성과상여금 제도에 대한 인식과 평가 내용 및 방법에 관한 의견 차이를 알아보기 위해 교차검증, t-test 및 일원변량분석을 실시하였다. 이와 같은 조사 및 분석 과정을 거쳐 나타난 연구결과를 토대로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교사들이 가지고 있는 성과상여금 제도 필요성에 대한 부정적인 의견과 제도에 대한 불만족, 그리고 올해부터 실시되었던 학교성과급에 대한 무관심과 확대 반대와 같은 현상의 이유는 기본적으로는 제도에 대한 논의 부족으로 일방적으로 제도가 전개되고 있는데 그 원인이 있다. 따라서 일련의 정책 과정에 교원들을 적극 참여시키고, 의견수렴과정을 거치도록 해야하며, 새로운 사업 및 제도 실행 시 적극적인 홍보와 교육을 실시하여 긍정적인 인식을 제고하고 수용성을 높이도록 하여야 한다. 둘째, 평가방법에 대한 개선이 필요하다. 현재 평가는 기본적으로 연도별 평가(1월 1일부터 12월 31일까지)를 하도록 되어있는데 학교는 학기로 운영되고 있으며, 새 학기의 시작인 3월부터 끝나는 이듬해 2월 28일까지로 학년도별(3월 1일부터 이듬해 2월 28일까지) 평가가 이뤄져야 한다. 평가기준은 학기가 끝나는 2월 정하고 있는데, 이는 평가를 위한 평가가 될 수 있으므로 연(학년)초 또는 학년 및 업무 분장 이전에 평가기준을 수립해놓아야 한다. 또한 성과평가 기준 설정 및 심사위원 선출 시에는 내부의견 수렴과정을 반드시 거치고, 교사상호 평가 형식은 유지하되, 평가인원을 확대할 필요가 있다. 셋째, 평가내용에 대한 개선이 필요하다. 현재 평가준거는 수업 공개 횟수, 수업시수, 연수이수 시간, 수업대회 참가 여부 등 질적인 측면보다 양적인 측면에 초점이 맞춰져있다. 양적평가가 질적평가에 비해 좀 더 객관적이라고 볼 수 있고, 평가자가 평가하기 용이하다는 장점도 있겠지만, 단순히 양이 많은 것뿐이지, 내용을 보지 않고는 결코 능력이 뛰어나다고 말할 수 때문에 질에 대한 평가도 함께 이뤄져야겠다. 특히 각 학교에서 교사의 활동 중 가장 중요한 ‘수업지도’나 여태 다른 영역에서도 실제적인 업무 능력을 평가할 수 있는 평가 준거 마련이 필요하다. 또한 성과측정에 부적절하다고 판단되는 항목은 의견수렴하여 수정해 나가는 과정이 필요하다. 학교평가에 대한 측면에서는 현재 실행되고 있는 특색사업 운영, 방과 후 참여율, 체력 발달율에 대한 평가가 일부 사안에 대해서만 반영하거나 학교의 특수성을 반영하지 못해 학교 성과를 나타내기 부적절하므로, 이보다는 학교교육활동에 대한 학생, 학부모 만족도나 시설 및 행정, 재정관리 등 전반적인 사항을 평가준거로 삼는 것이 바람직하다고 판단된다.
이 연구는 교원 성과상여금제도가 학교 내에서 어떻게 적용되고 있는지 실태를 분석하고, 성공적인 정착을 위해 개선해야 할 점이 무엇인지 살펴보려는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 교원 성과상여금 제도 시행지침을 바탕으로 각 초등학교에서 시행되고 있는 운영 실태를 조사한다. 둘째, 설문조사를 통해 교원 성과상여금 제도에 대한 초등교원의 인식을 조사․분석한다. 셋째, 교원 성과상여금 제도의 문제점을 밝히고 그 개선 방안을 제시한다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위하여 교육과학기술부의 교육공무원 성과상여금 지급 지침과 이를 바탕으로 경기도 내 5개 초등학교에서 수립한 성과상여금 지급기준안을 분석하여 운영실태를 파악하였다. 그리고 경기도에 소재하고 있는 초등학교 교사 350명을 대상으로 설문지를 배포, 314부를 회수(회수율 89.7%)하였고, 이중 성실한 응답을 보인 306부를 이 연구의 문제를 해결하는데 사용하였다. 조사 도구는 현행 교원 성과상여금 제도에 대한 일반적 인식과 성과상여금 제도 평가 내용과 평가 방법에 대한 의견을 바탕으로 개선방안을 제안할 수 있도록 선행연구와 교과부의 교육공무원 성과상여금 지급 지침을 바탕으로 작성하였다. 수집된 자료는 SPSS 14.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석과 교사배경변인에 따른 성과상여금 제도에 대한 인식과 평가 내용 및 방법에 관한 의견 차이를 알아보기 위해 교차검증, t-test 및 일원변량분석을 실시하였다. 이와 같은 조사 및 분석 과정을 거쳐 나타난 연구결과를 토대로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교사들이 가지고 있는 성과상여금 제도 필요성에 대한 부정적인 의견과 제도에 대한 불만족, 그리고 올해부터 실시되었던 학교성과급에 대한 무관심과 확대 반대와 같은 현상의 이유는 기본적으로는 제도에 대한 논의 부족으로 일방적으로 제도가 전개되고 있는데 그 원인이 있다. 따라서 일련의 정책 과정에 교원들을 적극 참여시키고, 의견수렴과정을 거치도록 해야하며, 새로운 사업 및 제도 실행 시 적극적인 홍보와 교육을 실시하여 긍정적인 인식을 제고하고 수용성을 높이도록 하여야 한다. 둘째, 평가방법에 대한 개선이 필요하다. 현재 평가는 기본적으로 연도별 평가(1월 1일부터 12월 31일까지)를 하도록 되어있는데 학교는 학기로 운영되고 있으며, 새 학기의 시작인 3월부터 끝나는 이듬해 2월 28일까지로 학년도별(3월 1일부터 이듬해 2월 28일까지) 평가가 이뤄져야 한다. 평가기준은 학기가 끝나는 2월 정하고 있는데, 이는 평가를 위한 평가가 될 수 있으므로 연(학년)초 또는 학년 및 업무 분장 이전에 평가기준을 수립해놓아야 한다. 또한 성과평가 기준 설정 및 심사위원 선출 시에는 내부의견 수렴과정을 반드시 거치고, 교사상호 평가 형식은 유지하되, 평가인원을 확대할 필요가 있다. 셋째, 평가내용에 대한 개선이 필요하다. 현재 평가준거는 수업 공개 횟수, 수업시수, 연수이수 시간, 수업대회 참가 여부 등 질적인 측면보다 양적인 측면에 초점이 맞춰져있다. 양적평가가 질적평가에 비해 좀 더 객관적이라고 볼 수 있고, 평가자가 평가하기 용이하다는 장점도 있겠지만, 단순히 양이 많은 것뿐이지, 내용을 보지 않고는 결코 능력이 뛰어나다고 말할 수 때문에 질에 대한 평가도 함께 이뤄져야겠다. 특히 각 학교에서 교사의 활동 중 가장 중요한 ‘수업지도’나 여태 다른 영역에서도 실제적인 업무 능력을 평가할 수 있는 평가 준거 마련이 필요하다. 또한 성과측정에 부적절하다고 판단되는 항목은 의견수렴하여 수정해 나가는 과정이 필요하다. 학교평가에 대한 측면에서는 현재 실행되고 있는 특색사업 운영, 방과 후 참여율, 체력 발달율에 대한 평가가 일부 사안에 대해서만 반영하거나 학교의 특수성을 반영하지 못해 학교 성과를 나타내기 부적절하므로, 이보다는 학교교육활동에 대한 학생, 학부모 만족도나 시설 및 행정, 재정관리 등 전반적인 사항을 평가준거로 삼는 것이 바람직하다고 판단된다.
This study aims at analyzing the current state of the performance-based pay system for teachers, in other words, how it applies in school and looking into what needs to be improved for its successful establishment. To achieve this purpose, subjects for inquiry were set up as follows : First, the stu...
This study aims at analyzing the current state of the performance-based pay system for teachers, in other words, how it applies in school and looking into what needs to be improved for its successful establishment. To achieve this purpose, subjects for inquiry were set up as follows : First, the study examines the operational reality of the performance-based pay system for teachers, namely how each elementary school is implementing the system, on the basis of its enforcement guidelines. Second, it looks into and makes analysis of how elementary school teachers recognize the performance-based pay system for teachers by conducting a survey. Third, it finds out the problems of the system and presents a way to improve it. In order to accomplish the above-mentioned purpose of the research, it looked into the operational reality of the system by analyzing the performance-based pay guidelines for the public educational personnel and staff presented by the Ministry of Education, Science and Technology(MEST) and the standard proposal for the performance-based pay, designed by five elementary schools in Gyeonggi Province based on the guidelines. In addition, evaluation forms were distributed to 350 elementary school teachers in Gyeonggi Province with 314 copies collected(89.7 percent of collect rate), of which 306 copies sincerely answered have been used to solve the problems of the study. The research made use of precedent studies and the performance-based pay guidelines for the public educational personnel and staff presented by MEST in order to propose improvement plans based on a general perception of the current performance-based pay system for teachers and opinions about the evaluation content and method of the system. The collected data were used for cross-validation, t-test and one-way analysis of variance to find out a difference in perceptions of the performance-based pay system and opinions on the evaluation content and method according to frequency analysis and a teacher's background variables by means of SPSS 14.0 version of statistical package program. The results of the study led by such a process of inquiry and analysis can reach the following conclusions. First, the phenomena, such as teachers' negative opinions on the necessity of the performance-based pay system, dissatisfaction with the system, indifference to the performance-based pay started from this year, and opposition to the expansion of the system, are basically caused by a lack of discussion on the system that is to say its unilateral development. Therefore, it is needed to induce teachers to actively participate in a series of policy process, to go through the process of collecting opinions, and also needed to raise their positive awareness and acceptance by carrying out active publicity and education when implementing a new business or system. Second, improvement in evaluation method is required. At the moment, evaluation is basically supposed to be done in a year-on-year manner(from January 1th to December 31th). However, schoolyear-based evaluation(from March 1th to February 28th of the following year) should be done, since schools have semester system, and a new semester begins on March 1st and ends on February 28th next year. Evaluation criteria are being settled in February when semester ends, which can led to the evaluation for evaluation. Consequently, they should be established at the beginning of the year(schoolyear) or before the grade and duties are designated. Furthermore, the internal process of collecting opinions should be went through and the number of teachers evaluating their colleagues needs to increase with mutual evaluation form of teachers maintained, when setting up evaluation criteria for performance or electing the judging panel. Third, improvement in evaluation content is also needed. Evaluation criteria are currently focusing more on the quantitative aspect such as the number of open classes, instructional hours, training hours, participation or nonparticipation in the teaching ability contest, than on the qualitative aspect. Quantitative evaluation can be regarded more objective than qualitative one and has the merit of being readily evaluated by an evaluator. Still, qualitative evaluation should be done as well because a mere large quantity of them does not mean a teacher's excellent teaching ability unless we look into their content. In particular, there is a need to come up with evaluation criteria for evaluation on the ability to do one's actual work duty in 'class instruction', the most important one of teachers' activities in school, or other fields. Moreover, those considered inappropriate for performance measurement need the process of collecting and modifying ideas. In the aspect of school evaluation, the operation of peculiar projects that are implemented at the moment, after-school participation rate and physical fitness development rate are improper to show school performance, since they reflect certain issues or do not reflect a school's distinct characteristics. Accordingly, the overall matters like students' and their parents' satisfaction with educational activities in school or the management of facilities, administration and finance and so on are thought to be more desirable evaluation criteria.
This study aims at analyzing the current state of the performance-based pay system for teachers, in other words, how it applies in school and looking into what needs to be improved for its successful establishment. To achieve this purpose, subjects for inquiry were set up as follows : First, the study examines the operational reality of the performance-based pay system for teachers, namely how each elementary school is implementing the system, on the basis of its enforcement guidelines. Second, it looks into and makes analysis of how elementary school teachers recognize the performance-based pay system for teachers by conducting a survey. Third, it finds out the problems of the system and presents a way to improve it. In order to accomplish the above-mentioned purpose of the research, it looked into the operational reality of the system by analyzing the performance-based pay guidelines for the public educational personnel and staff presented by the Ministry of Education, Science and Technology(MEST) and the standard proposal for the performance-based pay, designed by five elementary schools in Gyeonggi Province based on the guidelines. In addition, evaluation forms were distributed to 350 elementary school teachers in Gyeonggi Province with 314 copies collected(89.7 percent of collect rate), of which 306 copies sincerely answered have been used to solve the problems of the study. The research made use of precedent studies and the performance-based pay guidelines for the public educational personnel and staff presented by MEST in order to propose improvement plans based on a general perception of the current performance-based pay system for teachers and opinions about the evaluation content and method of the system. The collected data were used for cross-validation, t-test and one-way analysis of variance to find out a difference in perceptions of the performance-based pay system and opinions on the evaluation content and method according to frequency analysis and a teacher's background variables by means of SPSS 14.0 version of statistical package program. The results of the study led by such a process of inquiry and analysis can reach the following conclusions. First, the phenomena, such as teachers' negative opinions on the necessity of the performance-based pay system, dissatisfaction with the system, indifference to the performance-based pay started from this year, and opposition to the expansion of the system, are basically caused by a lack of discussion on the system that is to say its unilateral development. Therefore, it is needed to induce teachers to actively participate in a series of policy process, to go through the process of collecting opinions, and also needed to raise their positive awareness and acceptance by carrying out active publicity and education when implementing a new business or system. Second, improvement in evaluation method is required. At the moment, evaluation is basically supposed to be done in a year-on-year manner(from January 1th to December 31th). However, schoolyear-based evaluation(from March 1th to February 28th of the following year) should be done, since schools have semester system, and a new semester begins on March 1st and ends on February 28th next year. Evaluation criteria are being settled in February when semester ends, which can led to the evaluation for evaluation. Consequently, they should be established at the beginning of the year(schoolyear) or before the grade and duties are designated. Furthermore, the internal process of collecting opinions should be went through and the number of teachers evaluating their colleagues needs to increase with mutual evaluation form of teachers maintained, when setting up evaluation criteria for performance or electing the judging panel. Third, improvement in evaluation content is also needed. Evaluation criteria are currently focusing more on the quantitative aspect such as the number of open classes, instructional hours, training hours, participation or nonparticipation in the teaching ability contest, than on the qualitative aspect. Quantitative evaluation can be regarded more objective than qualitative one and has the merit of being readily evaluated by an evaluator. Still, qualitative evaluation should be done as well because a mere large quantity of them does not mean a teacher's excellent teaching ability unless we look into their content. In particular, there is a need to come up with evaluation criteria for evaluation on the ability to do one's actual work duty in 'class instruction', the most important one of teachers' activities in school, or other fields. Moreover, those considered inappropriate for performance measurement need the process of collecting and modifying ideas. In the aspect of school evaluation, the operation of peculiar projects that are implemented at the moment, after-school participation rate and physical fitness development rate are improper to show school performance, since they reflect certain issues or do not reflect a school's distinct characteristics. Accordingly, the overall matters like students' and their parents' satisfaction with educational activities in school or the management of facilities, administration and finance and so on are thought to be more desirable evaluation criteria.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.