논문 요약 연구는 기존의 테마파크의 서비스적인 측면에서의 연구의 틀에서 벗어나 방문객의 만족에 영향을 주는 실질적인 몰입 요인을 파악하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 다양한 연구방법과 분석기법을 활용하였다. 즉, 기존 선행연구를 바탕으로 몰입과 만족도 충성도, 지출에 대한 요인을 선정하여 연구모형과 연구가설을 설정하였으며, 기존 국내 최대의 테마파크인 에버랜드를 조사대상으로 선정하여, 현장조사를 통하여, 설문지 배포를 통하여 유효표본 392부를 본 연구의 실증분석에 사용하였다. 측정도구의 타당성과 신뢰성을 검증하기 위하여 테마파크 몰입, 만족도, 충성도에 대한 탐색적 요인분석과 ...
논문 요약 연구는 기존의 테마파크의 서비스적인 측면에서의 연구의 틀에서 벗어나 방문객의 만족에 영향을 주는 실질적인 몰입 요인을 파악하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 다양한 연구방법과 분석기법을 활용하였다. 즉, 기존 선행연구를 바탕으로 몰입과 만족도 충성도, 지출에 대한 요인을 선정하여 연구모형과 연구가설을 설정하였으며, 기존 국내 최대의 테마파크인 에버랜드를 조사대상으로 선정하여, 현장조사를 통하여, 설문지 배포를 통하여 유효표본 392부를 본 연구의 실증분석에 사용하였다. 측정도구의 타당성과 신뢰성을 검증하기 위하여 테마파크 몰입, 만족도, 충성도에 대한 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석 및 상관관계 분석을 SPSS 18.0 을 통해 실시하였다. 요인분석은 주성분 분석, varimax 직각회전, 요인적재값 0.5 이상, 공통성 0.4 이상인 변수를 채택하였으며, 신뢰도는 0.6 이상을 확보하였고, 상관관계분석을 통해 모든 변수간의 유의성을 파악하였다. 이를 통해 추출된 18개의 변수를 통해, 몰입의 수준에 따라 이벤트 엔터테인먼트, 미적 감상, 의례행사, 상품 프로그램 등 5가지 요인을 도출하였다. 연구모형에 따라 설정된 가설을 검증하기 위해 경로 모형을 설정하고, 경로분석(panel analysis)을 실시하여 적합성을 검증하였으며, 모형의 적합성 검증결과 χ²=19.639(df=5, p=.001), GFI=.982, AGFI=.897, IFI=.971, CFI=.970, RMR=.019, RMSEA=.032 등으로 나타났으며, 이러한 적합도 지수는 모형을 설명하는데 적합한 것으로 판단되었으며, 따라서 가설을 검증하였다. 그결과 테마파크 몰입 요인 중 엔터테인먼트 프로그램과 의례행사 프로그램, 상품 프로그램이 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도 또한 충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 만족도와 지출의 영향관계는 Tobit 모형을 통해 추정하였는데 그 결과 유의한 영향관계를 밝혀내지는 못하였다. 또한 Tobit 모형을 이용하여 추가분석을 실시하였으며, 이를 통해 상품 프로그램이 대체로 지출에 영향을 미치는 요인으로 나타났으며, 인구통계학적 특성에서는 비연간 회원의 경우 학력이 높을수록, 아이를 동반할수록 덜 소비하는 것으로 나타났고, 소득의 경우, 소득이 증가할수록 지출은 증가하는 것으로 나타났으나, 그 차이가 미미한 것으로 판단된다. 한편, 연간회원의 지출이 비연간회원보다 높다는 점에서 충성도가 높은 고객이 지출이 높다고 어느 정도 가정해 볼 수 있으며, 이에 따라 충성도가 지출에 영향을 주고 있음을 파악하고, 고정고객 확보에 노력을 기울여야 한다고 판단된다. 키워드: 테마파크, 몰입, 만족, 충성도, 지출, 경로분석, 토빗, 부트스트랩
논문 요약 연구는 기존의 테마파크의 서비스적인 측면에서의 연구의 틀에서 벗어나 방문객의 만족에 영향을 주는 실질적인 몰입 요인을 파악하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 다양한 연구방법과 분석기법을 활용하였다. 즉, 기존 선행연구를 바탕으로 몰입과 만족도 충성도, 지출에 대한 요인을 선정하여 연구모형과 연구가설을 설정하였으며, 기존 국내 최대의 테마파크인 에버랜드를 조사대상으로 선정하여, 현장조사를 통하여, 설문지 배포를 통하여 유효표본 392부를 본 연구의 실증분석에 사용하였다. 측정도구의 타당성과 신뢰성을 검증하기 위하여 테마파크 몰입, 만족도, 충성도에 대한 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석 및 상관관계 분석을 SPSS 18.0 을 통해 실시하였다. 요인분석은 주성분 분석, varimax 직각회전, 요인적재값 0.5 이상, 공통성 0.4 이상인 변수를 채택하였으며, 신뢰도는 0.6 이상을 확보하였고, 상관관계분석을 통해 모든 변수간의 유의성을 파악하였다. 이를 통해 추출된 18개의 변수를 통해, 몰입의 수준에 따라 이벤트 엔터테인먼트, 미적 감상, 의례행사, 상품 프로그램 등 5가지 요인을 도출하였다. 연구모형에 따라 설정된 가설을 검증하기 위해 경로 모형을 설정하고, 경로분석(panel analysis)을 실시하여 적합성을 검증하였으며, 모형의 적합성 검증결과 χ²=19.639(df=5, p=.001), GFI=.982, AGFI=.897, IFI=.971, CFI=.970, RMR=.019, RMSEA=.032 등으로 나타났으며, 이러한 적합도 지수는 모형을 설명하는데 적합한 것으로 판단되었으며, 따라서 가설을 검증하였다. 그결과 테마파크 몰입 요인 중 엔터테인먼트 프로그램과 의례행사 프로그램, 상품 프로그램이 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도 또한 충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 만족도와 지출의 영향관계는 Tobit 모형을 통해 추정하였는데 그 결과 유의한 영향관계를 밝혀내지는 못하였다. 또한 Tobit 모형을 이용하여 추가분석을 실시하였으며, 이를 통해 상품 프로그램이 대체로 지출에 영향을 미치는 요인으로 나타났으며, 인구통계학적 특성에서는 비연간 회원의 경우 학력이 높을수록, 아이를 동반할수록 덜 소비하는 것으로 나타났고, 소득의 경우, 소득이 증가할수록 지출은 증가하는 것으로 나타났으나, 그 차이가 미미한 것으로 판단된다. 한편, 연간회원의 지출이 비연간회원보다 높다는 점에서 충성도가 높은 고객이 지출이 높다고 어느 정도 가정해 볼 수 있으며, 이에 따라 충성도가 지출에 영향을 주고 있음을 파악하고, 고정고객 확보에 노력을 기울여야 한다고 판단된다. 키워드: 테마파크, 몰입, 만족, 충성도, 지출, 경로분석, 토빗, 부트스트랩
ABSTRACT The Relationship among Theme Park Visitor`s Flow, Satisfaction, Loyalty and Expenditure. Son, Chang-Hee Department of Hospitality and Tourism Management The Graduate School Sejong University This research seeks to grasp substantive flow factor that affects satisfaction of visitors having vi...
ABSTRACT The Relationship among Theme Park Visitor`s Flow, Satisfaction, Loyalty and Expenditure. Son, Chang-Hee Department of Hospitality and Tourism Management The Graduate School Sejong University This research seeks to grasp substantive flow factor that affects satisfaction of visitors having visited theme park departing from previous research that study service aspect of theme park. To achieve such aim of this research, various research methods and analysis techniques were used and it established a model and hypothesis with selecting factors about flow, satisfaction, loyalty, expenditure based on advanced research. Furthermore, Everland, largest theme park in Korea, was selected and used 392 questionnaires that were collected through the filed survey for demonstrative analysis. For measuring the validity and reliability of samples, factor analysis, reliability analysis, and correlation analysis were carried out to find out the flow of theme park, satisfaction, loyalty with SPSS 18.0. The factor analysis was adopted principal component analysis, varimax, factor loading(more than 0.5), and common factor variance(more than 0.4). The reliability was selected when greater than 0.6 and significance of every variable figured out via correlation analysis. From these analysis, it extracted eighteen factors and drew five programs factor which were event entertainment, aesthetic appreciation, regular events, product program. To verify hypothesis, it established panel model, and verified suitability through the panel analysis. The result of suitability indicated χ²=19.639(df=5, p=.001), GFI=.982, AGFI=.897, IFI=.971, CFI=.970, RMR=.019, RMSEA=.032. This result represented that it fits for explanation of model. The result of hypothesis testing showed that entertainment program, regular events and product program influences satisfaction and the satisfaction affects loyalty. Meanwhile, the result that verified relationship between satisfaction and expenditure via Tobit model did not show valid relationship. Moreover, result of additional analysis by Tobit model indicated that product program was a factor that affects expenditure. Generally, for those without membership, higher the level of education and more children to accompany, the expenditure was lower. In addition, the higher the income, the expenditure was higher, but the difference is quite slight. Meanwhile, the expenditure of the annual member is higher than non-member, and therefore, it can be concluded that loyal customers spend more. Thus, it can be concluded that the loyalty influences the expenditure, and that the theme park should make effort to attract visitors. keyword: theme park, flow, Satisfaction, Loyalty, Expenditure, tobit, bootstrap.
ABSTRACT The Relationship among Theme Park Visitor`s Flow, Satisfaction, Loyalty and Expenditure. Son, Chang-Hee Department of Hospitality and Tourism Management The Graduate School Sejong University This research seeks to grasp substantive flow factor that affects satisfaction of visitors having visited theme park departing from previous research that study service aspect of theme park. To achieve such aim of this research, various research methods and analysis techniques were used and it established a model and hypothesis with selecting factors about flow, satisfaction, loyalty, expenditure based on advanced research. Furthermore, Everland, largest theme park in Korea, was selected and used 392 questionnaires that were collected through the filed survey for demonstrative analysis. For measuring the validity and reliability of samples, factor analysis, reliability analysis, and correlation analysis were carried out to find out the flow of theme park, satisfaction, loyalty with SPSS 18.0. The factor analysis was adopted principal component analysis, varimax, factor loading(more than 0.5), and common factor variance(more than 0.4). The reliability was selected when greater than 0.6 and significance of every variable figured out via correlation analysis. From these analysis, it extracted eighteen factors and drew five programs factor which were event entertainment, aesthetic appreciation, regular events, product program. To verify hypothesis, it established panel model, and verified suitability through the panel analysis. The result of suitability indicated χ²=19.639(df=5, p=.001), GFI=.982, AGFI=.897, IFI=.971, CFI=.970, RMR=.019, RMSEA=.032. This result represented that it fits for explanation of model. The result of hypothesis testing showed that entertainment program, regular events and product program influences satisfaction and the satisfaction affects loyalty. Meanwhile, the result that verified relationship between satisfaction and expenditure via Tobit model did not show valid relationship. Moreover, result of additional analysis by Tobit model indicated that product program was a factor that affects expenditure. Generally, for those without membership, higher the level of education and more children to accompany, the expenditure was lower. In addition, the higher the income, the expenditure was higher, but the difference is quite slight. Meanwhile, the expenditure of the annual member is higher than non-member, and therefore, it can be concluded that loyal customers spend more. Thus, it can be concluded that the loyalty influences the expenditure, and that the theme park should make effort to attract visitors. keyword: theme park, flow, Satisfaction, Loyalty, Expenditure, tobit, bootstrap.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.