국악 전문 교육은 국악을 전공으로 하는 전문인의 양성교육을 의미한다. 전문 교육 기관에서의 국악 전문 교육은 예술 인재를 육성하는 일이며 미래 전통 예술의 근간이자, 계승과 발전 측면의 중심자 역할을 수행한다는 점에서 보다 중요하게 인식되고 있다. 서울대학교의 국악과 개설과 더불어 1980년대 이후 각 지역의 대학에서 국악과가 신설되면서 가시적인 성과로 나타나게 됐다. 이러한 국악과가 학문분야 특성에 맞게 교육이 이루어지고 있는지에 대한 연구는 끊임없이 이루어져야 한다. 본 연구는 현재 전국의 고등교육기관에서 이루어지고 있는 전문 국악 교육의 현황을 분석하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 고등교육기관의 역사와 교육과정에 관련된 일반 문헌들을 분석하고, 음악대학의 교육과정 분석 기준에 대한 내용을 정리하였다. 둘째, 국악 전공 설치 대학교 21개를 ...
국악 전문 교육은 국악을 전공으로 하는 전문인의 양성교육을 의미한다. 전문 교육 기관에서의 국악 전문 교육은 예술 인재를 육성하는 일이며 미래 전통 예술의 근간이자, 계승과 발전 측면의 중심자 역할을 수행한다는 점에서 보다 중요하게 인식되고 있다. 서울대학교의 국악과 개설과 더불어 1980년대 이후 각 지역의 대학에서 국악과가 신설되면서 가시적인 성과로 나타나게 됐다. 이러한 국악과가 학문분야 특성에 맞게 교육이 이루어지고 있는지에 대한 연구는 끊임없이 이루어져야 한다. 본 연구는 현재 전국의 고등교육기관에서 이루어지고 있는 전문 국악 교육의 현황을 분석하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 고등교육기관의 역사와 교육과정에 관련된 일반 문헌들을 분석하고, 음악대학의 교육과정 분석 기준에 대한 내용을 정리하였다. 둘째, 국악 전공 설치 대학교 21개를 분석 대상으로 선정하였다. 셋째, 교육과정의 분석 기준은 한국대학교육협의회의 학문분야평가인정제 예술 분야 평가편람을 참고로 하여 구성하였다. 기준에 의해 연구한 21개 대학교를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 21개의 대학교 중 19개의 대학이 교육과정에 교육목표를 반영하여 편성하였다. 둘째, 이론교과목과 실기교과목의 비율은 학교에 따라 차이가 난다. 이론교과목의 비율이 더 높은 학교와 실기교과목의 비율이 더 높은 학교로 구분되며 서울대와 영남대, 전남대와 전북대, 중앙대는 이론교과목과 실기교과목의 비율의 차이가 크게 나지 않지만 그 외 학교들은 큰 차이를 보이고 있다. 셋째, 최소 전공 이수학점은 학교별로 차이가 난다. 최소 전공 이수학점이 61학점∼65학점인 학교들이 가장 많고, 66점∼70점 사이의 학교들이 그 뒤를 잇는다. 그 밖에도 60점 이하와 70점 이상인 학교들이 있다. 넷째, 전공 배정 시간은 두 개 학교를 제외한 학교들이 분석기준에 의해 'A'등급으로 분류 되었고 나머지 학교들은 'C'와 'D'등급으로 분류되었다. 다섯째, 각 학교의 연주 활동 횟수는 학교 마다 차이가 있지만 큰 편차를 나타내지는 않았다. 주로 연 2회에서 6회 사이의 연주활동을 보였다. 여섯째, 학교별 장학금 수혜자 비율은 서원대와 용인대를 제외한 모든 학교가 매우 우수한 'A'등급으로 분류되었다. 서원대학교와 용인대학교는 'B'등급으로 분류되었다. 일곱째, 학교별 연습실 확보율에 따른 등급은 학교마다 차이를 보였다. 경북대와 단국대, 대구예대, 동국대, 서울대, 서울예대, 서원대, 수원대, 용인대, 이화여대, 중앙대, 한예종은 매우 우수한 ‘A’ 등급에 분류되었고 한양대가 'B‘등급, 추계예대가 'C'등급으로 분류되었다. 매우 미흡으로 'E' 등급에 분류된 학교는 목원대, 부산대, 영남대, 우석대, 원광대, 전남대, 전북대가 있다. 마지막으로, 각 학교의 관현악실․합주실과 연주홀은 학교별로 큰 차이를 나타내지 않았다. 관현악실과 합주실을 각각 따로 사용하고 있는 학교는 경북대․단국대․부산대․서울대․서울예대․수원대․영남대․우석대․원광대․이화여대․전남대․전북대․중앙대․추계예대․한예종이 있다. 관현악실만 사용하고 있는 학교는 동국대․목원대․서원대가 있고, 합주실만 사용하는 학교는 대구예대․용인대․한양대가 있다. 연주홀은 단국대와 한양대를 제외한 모든 학교가 1개의 연주시설을 갖고 있으며, 단국대와 한양대는 국악과 안에 2개의 사용가능한 연주시설을 갖고 있다. 본 연구를 통하여 나타난 문제점은 보완하고 장점은 극대화 시켜서 국악 전문 인력을 양성하는 고등교육기관이 다시 도약할 수 있는 기회가 될 수 있기를 기대한다.
국악 전문 교육은 국악을 전공으로 하는 전문인의 양성교육을 의미한다. 전문 교육 기관에서의 국악 전문 교육은 예술 인재를 육성하는 일이며 미래 전통 예술의 근간이자, 계승과 발전 측면의 중심자 역할을 수행한다는 점에서 보다 중요하게 인식되고 있다. 서울대학교의 국악과 개설과 더불어 1980년대 이후 각 지역의 대학에서 국악과가 신설되면서 가시적인 성과로 나타나게 됐다. 이러한 국악과가 학문분야 특성에 맞게 교육이 이루어지고 있는지에 대한 연구는 끊임없이 이루어져야 한다. 본 연구는 현재 전국의 고등교육기관에서 이루어지고 있는 전문 국악 교육의 현황을 분석하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 고등교육기관의 역사와 교육과정에 관련된 일반 문헌들을 분석하고, 음악대학의 교육과정 분석 기준에 대한 내용을 정리하였다. 둘째, 국악 전공 설치 대학교 21개를 분석 대상으로 선정하였다. 셋째, 교육과정의 분석 기준은 한국대학교육협의회의 학문분야평가인정제 예술 분야 평가편람을 참고로 하여 구성하였다. 기준에 의해 연구한 21개 대학교를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 21개의 대학교 중 19개의 대학이 교육과정에 교육목표를 반영하여 편성하였다. 둘째, 이론교과목과 실기교과목의 비율은 학교에 따라 차이가 난다. 이론교과목의 비율이 더 높은 학교와 실기교과목의 비율이 더 높은 학교로 구분되며 서울대와 영남대, 전남대와 전북대, 중앙대는 이론교과목과 실기교과목의 비율의 차이가 크게 나지 않지만 그 외 학교들은 큰 차이를 보이고 있다. 셋째, 최소 전공 이수학점은 학교별로 차이가 난다. 최소 전공 이수학점이 61학점∼65학점인 학교들이 가장 많고, 66점∼70점 사이의 학교들이 그 뒤를 잇는다. 그 밖에도 60점 이하와 70점 이상인 학교들이 있다. 넷째, 전공 배정 시간은 두 개 학교를 제외한 학교들이 분석기준에 의해 'A'등급으로 분류 되었고 나머지 학교들은 'C'와 'D'등급으로 분류되었다. 다섯째, 각 학교의 연주 활동 횟수는 학교 마다 차이가 있지만 큰 편차를 나타내지는 않았다. 주로 연 2회에서 6회 사이의 연주활동을 보였다. 여섯째, 학교별 장학금 수혜자 비율은 서원대와 용인대를 제외한 모든 학교가 매우 우수한 'A'등급으로 분류되었다. 서원대학교와 용인대학교는 'B'등급으로 분류되었다. 일곱째, 학교별 연습실 확보율에 따른 등급은 학교마다 차이를 보였다. 경북대와 단국대, 대구예대, 동국대, 서울대, 서울예대, 서원대, 수원대, 용인대, 이화여대, 중앙대, 한예종은 매우 우수한 ‘A’ 등급에 분류되었고 한양대가 'B‘등급, 추계예대가 'C'등급으로 분류되었다. 매우 미흡으로 'E' 등급에 분류된 학교는 목원대, 부산대, 영남대, 우석대, 원광대, 전남대, 전북대가 있다. 마지막으로, 각 학교의 관현악실․합주실과 연주홀은 학교별로 큰 차이를 나타내지 않았다. 관현악실과 합주실을 각각 따로 사용하고 있는 학교는 경북대․단국대․부산대․서울대․서울예대․수원대․영남대․우석대․원광대․이화여대․전남대․전북대․중앙대․추계예대․한예종이 있다. 관현악실만 사용하고 있는 학교는 동국대․목원대․서원대가 있고, 합주실만 사용하는 학교는 대구예대․용인대․한양대가 있다. 연주홀은 단국대와 한양대를 제외한 모든 학교가 1개의 연주시설을 갖고 있으며, 단국대와 한양대는 국악과 안에 2개의 사용가능한 연주시설을 갖고 있다. 본 연구를 통하여 나타난 문제점은 보완하고 장점은 극대화 시켜서 국악 전문 인력을 양성하는 고등교육기관이 다시 도약할 수 있는 기회가 될 수 있기를 기대한다.
A specialized education curriculum of Gugak, Korean traditional music refers to a training and preparation program for pre-professional Gugak musicians. Roles of the specialized education by Korean music institutes are highly significant due to the fact that it will be the foundation of traditional ...
A specialized education curriculum of Gugak, Korean traditional music refers to a training and preparation program for pre-professional Gugak musicians. Roles of the specialized education by Korean music institutes are highly significant due to the fact that it will be the foundation of traditional music in the future by nurturing a talent. Moreover it is expected to contribute to a successful transmission of traditional arts and promoting the development of Gugak. Since Seoul National University established the first 4-year undergraduate course, several universities followed the suit. Though that led to some tangible results for a while, some universities are now starting to decrease the capacity of the students and they are caught in a vicious circle since recruiting new students is getting difficult. The purpose of this study was to identify current Gugak education in the music department by analysing its curriculums and regulations. The populations for this study was institutes of higher education which have 4-year specialized course for traditional music in their music departments. Total of the information, regulations of the universities, and 21 surveys were used for the analysis. The data were analyzed according to established standards based on the accredited standards for evaluation of the arts department by Korean Council for University Education. The major results of this study were as follows: 1) The educational objectives are reflected in the curriculum of 19 universities out of 21. 2) The proportion of practical subjects to theoretical subjects in each curriculums shows a distinction between universities. It is generally divided into two, high rates of practical subjects or theoretical classes. The ratio of these two types of subjects is almost same in five universities: Seoul National University, Yeongnam University, Jeonnam University, Jeonbuk University, and Jungang University apart from others. 3) Minimum number of compulsory major credits is different. Most of the schools require 61 to 65 credits to have a degree. 4) According to the standards of hours in major subjects, 19 universities are evaluated at grade 'A', while other two universities get grade 'C' and 'D'. 5) It shows that there are 2 to 6 performance activities annually. 6) The percentage of scholarship is classed as grade 'A' except Seowon University and Yong-in University. 7) The percentage of practice rooms is different depending on the universities. 12 universities includes Gyeongbuk, Danguk, Daegu arts, Dongguk, Seoul National, Seoul arts, Seowon, Suwon, Yong-in, Ewha Womans, Jeonnam, Jung-ang, Korean National University of Arts are evaluated at grade 'A', Hanyang University gets grade 'B', Chugye arts university gets 'C'. 7 universities as Mokwon, Busan, Yeongnam, Wuseok, Wongwang, Jeonbuk are evaluated at grade 'E', which means very poor condition. This dissertation is applied to find a solution that leads to establish a effective institution of higher education in Korean traditional music by compensating the defects and maximizing its strength through analysing current conditions.
A specialized education curriculum of Gugak, Korean traditional music refers to a training and preparation program for pre-professional Gugak musicians. Roles of the specialized education by Korean music institutes are highly significant due to the fact that it will be the foundation of traditional music in the future by nurturing a talent. Moreover it is expected to contribute to a successful transmission of traditional arts and promoting the development of Gugak. Since Seoul National University established the first 4-year undergraduate course, several universities followed the suit. Though that led to some tangible results for a while, some universities are now starting to decrease the capacity of the students and they are caught in a vicious circle since recruiting new students is getting difficult. The purpose of this study was to identify current Gugak education in the music department by analysing its curriculums and regulations. The populations for this study was institutes of higher education which have 4-year specialized course for traditional music in their music departments. Total of the information, regulations of the universities, and 21 surveys were used for the analysis. The data were analyzed according to established standards based on the accredited standards for evaluation of the arts department by Korean Council for University Education. The major results of this study were as follows: 1) The educational objectives are reflected in the curriculum of 19 universities out of 21. 2) The proportion of practical subjects to theoretical subjects in each curriculums shows a distinction between universities. It is generally divided into two, high rates of practical subjects or theoretical classes. The ratio of these two types of subjects is almost same in five universities: Seoul National University, Yeongnam University, Jeonnam University, Jeonbuk University, and Jungang University apart from others. 3) Minimum number of compulsory major credits is different. Most of the schools require 61 to 65 credits to have a degree. 4) According to the standards of hours in major subjects, 19 universities are evaluated at grade 'A', while other two universities get grade 'C' and 'D'. 5) It shows that there are 2 to 6 performance activities annually. 6) The percentage of scholarship is classed as grade 'A' except Seowon University and Yong-in University. 7) The percentage of practice rooms is different depending on the universities. 12 universities includes Gyeongbuk, Danguk, Daegu arts, Dongguk, Seoul National, Seoul arts, Seowon, Suwon, Yong-in, Ewha Womans, Jeonnam, Jung-ang, Korean National University of Arts are evaluated at grade 'A', Hanyang University gets grade 'B', Chugye arts university gets 'C'. 7 universities as Mokwon, Busan, Yeongnam, Wuseok, Wongwang, Jeonbuk are evaluated at grade 'E', which means very poor condition. This dissertation is applied to find a solution that leads to establish a effective institution of higher education in Korean traditional music by compensating the defects and maximizing its strength through analysing current conditions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.