현대사회는 갈수록 직업이 다양화, 복잡화, 세분화 되고 있으며, 더욱 다양해질 미래사회의 직업세계를 예상할 때 학생들이 이에 적응할 수 있도록 자아와 직업세계의 이해, 일과 직업에 대한 올바른 태도와 가치관의 형성 등을 내용으로 하는 진로교육이 더욱 요구되고 있는 실정이다. 특히 음악전공생들의 경우 고학력 실업난을 겪고 있는 학생들이 많이 있다. 이는 음악전공생들에게 바람직한 진로교육이 필요함을 잘 보여주고 있다. 따라서 본 연구는 예술 고등학교 음악과 학생들의 배경변인에 따른 ...
현대사회는 갈수록 직업이 다양화, 복잡화, 세분화 되고 있으며, 더욱 다양해질 미래사회의 직업세계를 예상할 때 학생들이 이에 적응할 수 있도록 자아와 직업세계의 이해, 일과 직업에 대한 올바른 태도와 가치관의 형성 등을 내용으로 하는 진로교육이 더욱 요구되고 있는 실정이다. 특히 음악전공생들의 경우 고학력 실업난을 겪고 있는 학생들이 많이 있다. 이는 음악전공생들에게 바람직한 진로교육이 필요함을 잘 보여주고 있다. 따라서 본 연구는 예술 고등학교 음악과 학생들의 배경변인에 따른 진로성숙도의 차이를 알아보고 그 결과를 토대로 음악전공생들의 진로지도 현장에 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 서울에 소재하고 있는 A예술 고등학교 음악과 학생 173명을 대상으로 하며, 2001년에 한국직업능력 개발원에서 개발한 진로성숙도 검사를 연구도구로 하여 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 성별에 따라 진로결정의 책임을 수용하고, 자기 스스로 진로를 탐색하고 선택하려는 태도와 개인이 진로선택에서 고려해야 할 자신의 특성들에 대한 이해 정도, 자신이 관심을 갖는 직업에 대해 구체적으로 알고 있는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 학년에 따라 자신의 진로의 방향을 설정해 보고 그것을 위한 계획을 수립해 보는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 전공에 따라 자신의 진로의 방향을 설정해 보고 그것을 위한 계획을 수립해 보는 정도, 진로결정의 책임을 수용하고, 자기 스스로 진로를 탐색하고 선택하려는 태도, 개인이 진로선택에서 고려해야 할 자신의 특성들에 대한 이해 정도, 그리고 진로와 관련된 정보를 활용하며 자신에게 적합한 진로를 합리적으로 선택할 수 있다고 생각하는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 아버지의 교육 수준에 따라 자신의 진로를 적극적으로 탐색하고 준비하는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 어머니의 교육수준에 따라 개인이 진로선택에서 고려해야 할 개인적 특성들에 대한 이해 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 진학 동기에 따라 직업의 의미에 대한 올바른 인식과 직업에 중요성을 부여하는 정도와 진로결정을 수용하고 자기 스스로 진로를 탐색하고 선택하려는 태도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 전공실기와 일반교과에 대한 자신감에 따라 자신의 진로의 방향을 설정해 보고 그것을 위한 계획을 수립해 보는 태도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 연구자가 조작적으로 정의한 예술 고등학교 음악과 학생들의 배경적 변인들, 즉 성, 학년, 전공, 부모의 교육수준, 진학동기, 전공실기와 일반교과에 대한 자신감에 따른 진로성숙도는 부분적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구로부터 얻어진 결론을 바탕으로 더 많은 연구대상을 확보하여 진로성숙도 검사뿐만 아니라 직업 흥미검사, 직업 적성검사, 그 밖에 다양한 성격검사도 실시한다면 앞으로 음악전공 학생들의 효과적인 진로지도에 도움이 될 것이라 사료된다.
현대사회는 갈수록 직업이 다양화, 복잡화, 세분화 되고 있으며, 더욱 다양해질 미래사회의 직업세계를 예상할 때 학생들이 이에 적응할 수 있도록 자아와 직업세계의 이해, 일과 직업에 대한 올바른 태도와 가치관의 형성 등을 내용으로 하는 진로교육이 더욱 요구되고 있는 실정이다. 특히 음악전공생들의 경우 고학력 실업난을 겪고 있는 학생들이 많이 있다. 이는 음악전공생들에게 바람직한 진로교육이 필요함을 잘 보여주고 있다. 따라서 본 연구는 예술 고등학교 음악과 학생들의 배경변인에 따른 진로성숙도의 차이를 알아보고 그 결과를 토대로 음악전공생들의 진로지도 현장에 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 서울에 소재하고 있는 A예술 고등학교 음악과 학생 173명을 대상으로 하며, 2001년에 한국직업능력 개발원에서 개발한 진로성숙도 검사를 연구도구로 하여 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 성별에 따라 진로결정의 책임을 수용하고, 자기 스스로 진로를 탐색하고 선택하려는 태도와 개인이 진로선택에서 고려해야 할 자신의 특성들에 대한 이해 정도, 자신이 관심을 갖는 직업에 대해 구체적으로 알고 있는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 학년에 따라 자신의 진로의 방향을 설정해 보고 그것을 위한 계획을 수립해 보는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 전공에 따라 자신의 진로의 방향을 설정해 보고 그것을 위한 계획을 수립해 보는 정도, 진로결정의 책임을 수용하고, 자기 스스로 진로를 탐색하고 선택하려는 태도, 개인이 진로선택에서 고려해야 할 자신의 특성들에 대한 이해 정도, 그리고 진로와 관련된 정보를 활용하며 자신에게 적합한 진로를 합리적으로 선택할 수 있다고 생각하는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 아버지의 교육 수준에 따라 자신의 진로를 적극적으로 탐색하고 준비하는 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 어머니의 교육수준에 따라 개인이 진로선택에서 고려해야 할 개인적 특성들에 대한 이해 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 진학 동기에 따라 직업의 의미에 대한 올바른 인식과 직업에 중요성을 부여하는 정도와 진로결정을 수용하고 자기 스스로 진로를 탐색하고 선택하려는 태도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 예술 고등학교 음악과 학생의 진로성숙도는 전공실기와 일반교과에 대한 자신감에 따라 자신의 진로의 방향을 설정해 보고 그것을 위한 계획을 수립해 보는 태도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 연구자가 조작적으로 정의한 예술 고등학교 음악과 학생들의 배경적 변인들, 즉 성, 학년, 전공, 부모의 교육수준, 진학동기, 전공실기와 일반교과에 대한 자신감에 따른 진로성숙도는 부분적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구로부터 얻어진 결론을 바탕으로 더 많은 연구대상을 확보하여 진로성숙도 검사뿐만 아니라 직업 흥미검사, 직업 적성검사, 그 밖에 다양한 성격검사도 실시한다면 앞으로 음악전공 학생들의 효과적인 진로지도에 도움이 될 것이라 사료된다.
In today's society, jobs are becoming more diversified, complex and segmented. Considering the increasing diversity of future careers, which will be even more diverse, it is becoming more necessary to provide students with career education to help them better understand themselves and the world of c...
In today's society, jobs are becoming more diversified, complex and segmented. Considering the increasing diversity of future careers, which will be even more diverse, it is becoming more necessary to provide students with career education to help them better understand themselves and the world of career, and promote right attitudes and positive values towards work and career. In particular, students who major in music suffer from unemployment despite possessing advanced degree, which demonstrates that they need appropriate career education. In this context, the objective of this study is to find out differences in career maturity among the music majors in arts high schools according to background variables and to help improving career guidance for the music majors. This study was conducted with 173 students majoring in music in an arts highschool in Seoul, Korea with career maturity inventory developed by Korea Research Institute for Vocational Education and Training in 2001. The collected data was analyzed using SPSS version 18.0. The summary of the research findings is as follows: First, among seven sub-categories comprising career maturity, career maturity according to gender was found to be statistically significant in three sub-categories (Independence, Self-understanding, and Knowledge on preferred jobs) and statistically insignificant in four sub-categories (Planning, Attitude toward work, Information utilization and decision-making, and Career exploration and preparations) Second, career maturity according to grade was found to be statistically significant only in Planning. Third, career maturity according to major was found to be statistically significant in four sub-categories: Planning, Independence, Self-understanding, Information utilization and decision-making. Fourth, career maturity according to the father's level of education was found to be statistically significant in Career exploration and preparations, which was insignificant for all the other variables. Fifth, career maturity according to the mother's level of education was found to be statistically significant only in Self-understanding. Sixth, career maturity according to the student's motivation for entering an arts high school was found to be statistically significant in Attitude toward work and Independence. Seventh, career maturity according to the student's confidence in his or her performance skills and in general school subjects was found to be statistically significant in Planning. In conclusion, the career maturity according to a number of background variables of the students majoring in music in an arts highschool defined by the researcher (gender, grade, major, parents' level of education, students' motivation for entering an arts highschool, and students' confidence in their performance skills and in general school subjects) are found to be statistically significant in part. Based on the results of this study, further research is recommended to provide effective career education for students majoring in music, by carrying out not only career maturity but also vocational interest inventory, vocational attitude test, and other various personality tests to a larger number of subjects.
In today's society, jobs are becoming more diversified, complex and segmented. Considering the increasing diversity of future careers, which will be even more diverse, it is becoming more necessary to provide students with career education to help them better understand themselves and the world of career, and promote right attitudes and positive values towards work and career. In particular, students who major in music suffer from unemployment despite possessing advanced degree, which demonstrates that they need appropriate career education. In this context, the objective of this study is to find out differences in career maturity among the music majors in arts high schools according to background variables and to help improving career guidance for the music majors. This study was conducted with 173 students majoring in music in an arts highschool in Seoul, Korea with career maturity inventory developed by Korea Research Institute for Vocational Education and Training in 2001. The collected data was analyzed using SPSS version 18.0. The summary of the research findings is as follows: First, among seven sub-categories comprising career maturity, career maturity according to gender was found to be statistically significant in three sub-categories (Independence, Self-understanding, and Knowledge on preferred jobs) and statistically insignificant in four sub-categories (Planning, Attitude toward work, Information utilization and decision-making, and Career exploration and preparations) Second, career maturity according to grade was found to be statistically significant only in Planning. Third, career maturity according to major was found to be statistically significant in four sub-categories: Planning, Independence, Self-understanding, Information utilization and decision-making. Fourth, career maturity according to the father's level of education was found to be statistically significant in Career exploration and preparations, which was insignificant for all the other variables. Fifth, career maturity according to the mother's level of education was found to be statistically significant only in Self-understanding. Sixth, career maturity according to the student's motivation for entering an arts high school was found to be statistically significant in Attitude toward work and Independence. Seventh, career maturity according to the student's confidence in his or her performance skills and in general school subjects was found to be statistically significant in Planning. In conclusion, the career maturity according to a number of background variables of the students majoring in music in an arts highschool defined by the researcher (gender, grade, major, parents' level of education, students' motivation for entering an arts highschool, and students' confidence in their performance skills and in general school subjects) are found to be statistically significant in part. Based on the results of this study, further research is recommended to provide effective career education for students majoring in music, by carrying out not only career maturity but also vocational interest inventory, vocational attitude test, and other various personality tests to a larger number of subjects.
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