본 연구의 목적은 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구 문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인가? 1-1) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? 1-3) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 평가는 어떻게 구성할 것인가?
[연구문제 2] 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가? 2-1) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 정서 능력에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 공간 지각능력에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 1]에서 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’ 개발을 위해 먼저 유아미술교육, 유아미술치료 관련 문헌 및 선행 연구를 고찰하여 비교ㆍ분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 도출하였다. 이를 바탕으로 1차 프로그램 시안을 구성하였고, 유아교육 전문가와 협의를 통해 시안을 수정, 보완하였으며 1차적으로 구성된 프로그램 시안을 교육현장에 예비적용하였다. 1차 시안의 현장 적용 후 얻은 시사점을 바탕으로 2차 시안을 구성하였으며 마지막으로 전문가 협의를 통해 프로그램을 최종 완성하였다. 최종 개발된 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’은 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가의 체계로 구축하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 교육목적은 유아의 전인발달 도모와 유아의 정신건강 증진으로 설정하였다. 이와 같은 프로그램 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 목표는 1) 창의적 표현을 통한 그리기표상능력의 함양 2) 미술 경험을 통한 공간지각능력의 증진 3) 미술 탐색, 표현, 감상을 통해 정서능력을 증진하고 긍정적인 자아상의 형성으로 설정하였다. 본 연구에서 개발한 미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램의 교육내용 범주는 ‘미술 탐색’, ‘미적 요소 기반 감정이입’, ‘창의적 미술표현’, ‘통합적 감상ㆍ소통’로 구성하였다. ‘미술 탐색’은 오감을 활용하여 아름다움을 찾아보고, 미적 요소를 중심으로 탐색해본다. 오감과 미적 요소 기반으로 다양한 정서를 이해해본다. ‘미적 요소 기반 감정이입’은 주제에 따른 미적 요소를 기반으로 다양한 정서를 경험하고 수용한다. 또한, 주제 및 미적 상황에서 감정이입을 경험한다. ‘창의적 미술표현’은 다양한 도구 및 재료를 통해 창의적 미술 표현을 하는 것이고, 창의적 미술 표현 활동의 희ㆍ노ㆍ애ㆍ락의 정서를 표현하고 정서를 정화하여 치유적 경험을 하도록 하는 것이다. ‘통합적 감상ㆍ소통’은 다양한 작품과 소통하고 교류하는 것이다. 자신과 타인의 작품을 감상하면서 자신과 타인의 정서를 수용하고 조망한다. 또한, 자기 작품을 감상하는 과정을 통해 자기를 이해하고 자기를 수용하는 것이다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 단계와 ...
본 연구의 목적은 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구 문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인가? 1-1) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? 1-3) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 평가는 어떻게 구성할 것인가?
[연구문제 2] 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가? 2-1) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 정서 능력에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 공간 지각능력에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 1]에서 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’ 개발을 위해 먼저 유아미술교육, 유아미술치료 관련 문헌 및 선행 연구를 고찰하여 비교ㆍ분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 도출하였다. 이를 바탕으로 1차 프로그램 시안을 구성하였고, 유아교육 전문가와 협의를 통해 시안을 수정, 보완하였으며 1차적으로 구성된 프로그램 시안을 교육현장에 예비적용하였다. 1차 시안의 현장 적용 후 얻은 시사점을 바탕으로 2차 시안을 구성하였으며 마지막으로 전문가 협의를 통해 프로그램을 최종 완성하였다. 최종 개발된 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’은 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가의 체계로 구축하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 교육목적은 유아의 전인발달 도모와 유아의 정신건강 증진으로 설정하였다. 이와 같은 프로그램 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 목표는 1) 창의적 표현을 통한 그리기표상능력의 함양 2) 미술 경험을 통한 공간지각능력의 증진 3) 미술 탐색, 표현, 감상을 통해 정서능력을 증진하고 긍정적인 자아상의 형성으로 설정하였다. 본 연구에서 개발한 미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램의 교육내용 범주는 ‘미술 탐색’, ‘미적 요소 기반 감정이입’, ‘창의적 미술표현’, ‘통합적 감상ㆍ소통’로 구성하였다. ‘미술 탐색’은 오감을 활용하여 아름다움을 찾아보고, 미적 요소를 중심으로 탐색해본다. 오감과 미적 요소 기반으로 다양한 정서를 이해해본다. ‘미적 요소 기반 감정이입’은 주제에 따른 미적 요소를 기반으로 다양한 정서를 경험하고 수용한다. 또한, 주제 및 미적 상황에서 감정이입을 경험한다. ‘창의적 미술표현’은 다양한 도구 및 재료를 통해 창의적 미술 표현을 하는 것이고, 창의적 미술 표현 활동의 희ㆍ노ㆍ애ㆍ락의 정서를 표현하고 정서를 정화하여 치유적 경험을 하도록 하는 것이다. ‘통합적 감상ㆍ소통’은 다양한 작품과 소통하고 교류하는 것이다. 자신과 타인의 작품을 감상하면서 자신과 타인의 정서를 수용하고 조망한다. 또한, 자기 작품을 감상하는 과정을 통해 자기를 이해하고 자기를 수용하는 것이다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 단계와 교사의 역할로 구성하였다. 교수-학습 단계는 ‘도입→탐색→감정이입→표현→감상→평가ㆍ마무리’ 총 6단계로 구축하였다. 교사의 역할은 ① 동기유발자, ② 격려자, ③ 관찰자, ④ 도움제공자, ⑤ 관찰자극자, ⑥ 언어적 상호 작용자, ⑦ 자료제공자, ⑧ 촉진자, ⑨ 경청자, ⑩ 감정의 반영자 및 지지자, ⑪ 비판단자 로 선정하였다. 본 프로그램의 평가는 유아평가와 프로그램 평가로 구성하였다.
[연구문제 2]에서 본 연구에서 개발한 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’의 교육현장 적용 타당성 검증을 위해 만 5세 두 학급의 유아 30명(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)을 연구대상으로 선정하고 실험연구를 실시하였다. 본 연구의 실험처치를 위해 실험집단은 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’을 실시하고, 비교집단은 ‘미술 요소 중심 유아미술교육 프로그램’을 실시하였다. 실험처치 기간은 2019년 1월 14일부터 2월 13일까지 주말과 공휴일, 명절을 제외한 5주 동안 총 20회의 프로그램을 적용하였다. 실험처치이전에 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 사전검사를 실시하고 5주간의 실험 처치 후, 사후검사를 실시하였다. 첫째, 유아의 ‘그리기표상능력 전체’ 및 하위요인에 포함된 ʻ기본도형과 선의 병합ʼ, ʻ다양한 색채ʼ, ʻ세부적 묘사ʼ, ʻ조화로운 구성ʼ, ʻ다양한 형체ʼ, ʻ주제 관련 표상ʼ, ʻ표상의 창의성ʼ, ʻ그림의 완성ʼ, ʻ표상과 언어의 연계성ʼ 사후점수 모두 실험집단 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 상승된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 ‘미술 요소중심 유아미술교육 프로그램’보다 유아의 그리기표상능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 둘째, 유아의 ‘정서능력 전체’ 및 하위요인에 포함된 ‘우울에 대한 자기지각’, ‘과잉불안에 대한 자기지각’, ‘반항 및 저항에 대한 자기지각’, ‘품행문제에 대한 자기지각’, ‘적대감에 대한 자기지각’, ‘또래 수용 및 거절에 대한 자기지각’, ‘따돌림에 대한 자기지각’ 사후점수 모두 실험집단 유아들이 비교집단의 유아들 보다 유의미하게 하락된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 ‘미술 요소 중심 유아미술교육 프로그램’보다 유아의 정서능력증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 셋째, 유아의 ‘공간지각능력 전체’ 및 하위 요인에 포함되는 ‘토막짜기’, ‘공통그림찾기’, ‘행렬추리’에서 실험집단 유아들의 사후점수가 비교집단의 유아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 상승된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 ‘미술 요소 중심 유아미술교육 프로그램’보다 유아의 공간지각능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’은 유아의 그리기표상능력, 정서능력, 공간지각능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 교육현장에 적용가능하며, 유아의 전인발달과 정신건강을 증진할 수 있는 효과적인 유아미술교육 프로그램임을 입증한 것이라 하겠다. 추후 미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램이 유아교육 현장에서 적극적으로 활용될 것을 기대한다.
본 연구의 목적은 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정된 연구 문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램은 어떻게 개발할 것인가? 1-1) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 내용은 어떻게 구성할 것인가? 1-3) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 평가는 어떻게 구성할 것인가?
[연구문제 2] 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가? 2-1) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 그리기표상능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 정서 능력에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3) 미술 치료적 접근에 기반한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 공간 지각능력에 미치는 효과는 어떠한가?
[연구문제 1]에서 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’ 개발을 위해 먼저 유아미술교육, 유아미술치료 관련 문헌 및 선행 연구를 고찰하여 비교ㆍ분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 도출하였다. 이를 바탕으로 1차 프로그램 시안을 구성하였고, 유아교육 전문가와 협의를 통해 시안을 수정, 보완하였으며 1차적으로 구성된 프로그램 시안을 교육현장에 예비적용하였다. 1차 시안의 현장 적용 후 얻은 시사점을 바탕으로 2차 시안을 구성하였으며 마지막으로 전문가 협의를 통해 프로그램을 최종 완성하였다. 최종 개발된 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’은 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가의 체계로 구축하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 교육목적은 유아의 전인발달 도모와 유아의 정신건강 증진으로 설정하였다. 이와 같은 프로그램 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 목표는 1) 창의적 표현을 통한 그리기표상능력의 함양 2) 미술 경험을 통한 공간지각능력의 증진 3) 미술 탐색, 표현, 감상을 통해 정서능력을 증진하고 긍정적인 자아상의 형성으로 설정하였다. 본 연구에서 개발한 미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램의 교육내용 범주는 ‘미술 탐색’, ‘미적 요소 기반 감정이입’, ‘창의적 미술표현’, ‘통합적 감상ㆍ소통’로 구성하였다. ‘미술 탐색’은 오감을 활용하여 아름다움을 찾아보고, 미적 요소를 중심으로 탐색해본다. 오감과 미적 요소 기반으로 다양한 정서를 이해해본다. ‘미적 요소 기반 감정이입’은 주제에 따른 미적 요소를 기반으로 다양한 정서를 경험하고 수용한다. 또한, 주제 및 미적 상황에서 감정이입을 경험한다. ‘창의적 미술표현’은 다양한 도구 및 재료를 통해 창의적 미술 표현을 하는 것이고, 창의적 미술 표현 활동의 희ㆍ노ㆍ애ㆍ락의 정서를 표현하고 정서를 정화하여 치유적 경험을 하도록 하는 것이다. ‘통합적 감상ㆍ소통’은 다양한 작품과 소통하고 교류하는 것이다. 자신과 타인의 작품을 감상하면서 자신과 타인의 정서를 수용하고 조망한다. 또한, 자기 작품을 감상하는 과정을 통해 자기를 이해하고 자기를 수용하는 것이다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 단계와 교사의 역할로 구성하였다. 교수-학습 단계는 ‘도입→탐색→감정이입→표현→감상→평가ㆍ마무리’ 총 6단계로 구축하였다. 교사의 역할은 ① 동기유발자, ② 격려자, ③ 관찰자, ④ 도움제공자, ⑤ 관찰자극자, ⑥ 언어적 상호 작용자, ⑦ 자료제공자, ⑧ 촉진자, ⑨ 경청자, ⑩ 감정의 반영자 및 지지자, ⑪ 비판단자 로 선정하였다. 본 프로그램의 평가는 유아평가와 프로그램 평가로 구성하였다.
[연구문제 2]에서 본 연구에서 개발한 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’의 교육현장 적용 타당성 검증을 위해 만 5세 두 학급의 유아 30명(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)을 연구대상으로 선정하고 실험연구를 실시하였다. 본 연구의 실험처치를 위해 실험집단은 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’을 실시하고, 비교집단은 ‘미술 요소 중심 유아미술교육 프로그램’을 실시하였다. 실험처치 기간은 2019년 1월 14일부터 2월 13일까지 주말과 공휴일, 명절을 제외한 5주 동안 총 20회의 프로그램을 적용하였다. 실험처치이전에 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 사전검사를 실시하고 5주간의 실험 처치 후, 사후검사를 실시하였다. 첫째, 유아의 ‘그리기표상능력 전체’ 및 하위요인에 포함된 ʻ기본도형과 선의 병합ʼ, ʻ다양한 색채ʼ, ʻ세부적 묘사ʼ, ʻ조화로운 구성ʼ, ʻ다양한 형체ʼ, ʻ주제 관련 표상ʼ, ʻ표상의 창의성ʼ, ʻ그림의 완성ʼ, ʻ표상과 언어의 연계성ʼ 사후점수 모두 실험집단 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 상승된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 ‘미술 요소중심 유아미술교육 프로그램’보다 유아의 그리기표상능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 둘째, 유아의 ‘정서능력 전체’ 및 하위요인에 포함된 ‘우울에 대한 자기지각’, ‘과잉불안에 대한 자기지각’, ‘반항 및 저항에 대한 자기지각’, ‘품행문제에 대한 자기지각’, ‘적대감에 대한 자기지각’, ‘또래 수용 및 거절에 대한 자기지각’, ‘따돌림에 대한 자기지각’ 사후점수 모두 실험집단 유아들이 비교집단의 유아들 보다 유의미하게 하락된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 ‘미술 요소 중심 유아미술교육 프로그램’보다 유아의 정서능력증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 셋째, 유아의 ‘공간지각능력 전체’ 및 하위 요인에 포함되는 ‘토막짜기’, ‘공통그림찾기’, ‘행렬추리’에서 실험집단 유아들의 사후점수가 비교집단의 유아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 상승된 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 ‘미술 요소 중심 유아미술교육 프로그램’보다 유아의 공간지각능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’은 유아의 그리기표상능력, 정서능력, 공간지각능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이는 ‘미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램’이 교육현장에 적용가능하며, 유아의 전인발달과 정신건강을 증진할 수 있는 효과적인 유아미술교육 프로그램임을 입증한 것이라 하겠다. 추후 미술 치료적 접근에 기반한 유아미술교육 프로그램이 유아교육 현장에서 적극적으로 활용될 것을 기대한다.
The purpose of this study is to develop an art education program based on an art therapeutic approach for young children and to analyze the effects of the program. To achieve this purpose, the study questions were established as follows.
[Research Question 1] What are the components of the ...
The purpose of this study is to develop an art education program based on an art therapeutic approach for young children and to analyze the effects of the program. To achieve this purpose, the study questions were established as follows.
[Research Question 1] What are the components of the art education program based on art therapeutic approach for young children? 1-1) What is the purpose and objective of the art education program based on therapeutic approach for young children? 1-2) What are the contents of the art education program based on an art therapeutic approach for young children? 1-3) What are the teaching and learning methods of the art education program based on an art therapeutic approach for young children? 1-4) What is the evaluation criteria of the art education program based on an art therapeutic approach for young children?
[Research Question 2] What is the effect of an art education program on young children? 2-1) What is the effect of the program on the children's drawing representational ability? 2-2) What is the effect of the program on the children's emotional ability? 2-3) What is the effect of the program on the children's spatial perception ability?
In response to research question 1, to develop the program, theoretical bases needed for the development of the program were derived first by reviewing, comparing, and analyzing prior domestic and foreign studies and relevant literature. As a step for the development of this program, the first draft proposal was formed. It was modified and supplemented via a consultation process with early childhood education experts. Then the first tentative plan of the program was extensively applied to the education field. The second draft was constructed based on the suggested changes obtained after the results of the application of the first tentative plan in the field, and finally completed with expert consultation. The developed program was made with educational objectives and goals in mind, and the evaluation of educational contents and teaching-learning methods. The purpose of the program developed in this study is to promote the holistic development and mental health of young children. The ways to achieve these program goals are: 1) foster drawing representational ability through creative expression 2) enhance spatial perceptional ability through art experience 3) enhance emotional ability and form positive self-image through art exploration, expression, and appreciation. The education content category of the art education program based on the art therapeutic approach for young children developed in this study is consisted of 'Art Exploration', 'Aesthetic Element-Based Empathy', 'Creative Art Expressions' and 'Integrated Appreciation and Communication'. The teaching-learning method of this program is consisted of the teaching-learning phase and the role of the teacher. The teaching-learning phase consists of six stages: 'Introduction → Exploration → Empathizing → Expression → Appreciation → EvaluationㆍConcluding'. The role of teachers are 1. motivator, 2. a person who encourage, 3. observer, 4. helper, 5. a person who stimulates the observation, 6. linguistic interactor, 7. materials provider, 8. facilitator, 9. listener, 10. emotional reflector and supporter, 11. Non-Judgementer. The assessment of this program is based on the young childrens’ assessment and the program evaluation.
In response to research question 2, in order to validate the application of this program to the educational fields, 30 children in a five- year-old class (experimental group: 15, comparison group: 15) were selected for the study and the experiment was conducted. The experimental group which is treated with 'the art education program based on art therapeutic approach for young children'. And the comparison group was provided with 'the art education program centered on aesthetic elements for young children'. The experimental treatments were conducted for a total of 20 times in 5 weeks from January 14, 2019 to February 13, 2019 except holidays. Prior to the experimental treatments, a pre-test was carried out on the experiment group and the comparison group, and there was also a post-test after 5 weeks of the experimental treatments. To verify the effects of the education field applications in this program, drawing representational ability, emotional ability and spatial perceptional ability of children were tested, and the data collected from pre and post tests were analyzed with t-testing using the SPSS WIN 24.0 program. The summary of effects obtained from the program above are as follows. First, it was found that the childrenʼs ʻtotal drawing representational abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art education program based on art therapeutic approach for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻbasic shapes and line incorporationʼ, ʻcolor varietyʼ, ʻdetailed descriptionʼ, ʻcompositionʼ, ʻvarious formsʼ, ʻtheme-related representationʼ, ʻcreative representationʼ, ʻpicture completionʼ, and ʻrepresentation-language associationʼ. Through these results, it was verified that the art education program based on art therapeutic approach for young children is effective in improving childrenʼs drawing representational ability Second, the children in experimental group showed lower scores than the children in the comparison group regarding their ‘total emotional ability’ and its sub-factors included ‘depression’, ‘overanxious disorder’, ‘defiance and resistance’, ‘hostility’, ‘matter of behavior’, ‘peer acceptance and rejection’ and ‘being ostracized’. This represented that the program is effective in enhancing the children’s emotional ability. Third, it was found that the childrenʼs ʻtotal spatial perceptional abilityʼ score on the post-test was significantly higher in the experimental group whose art education program based on art therapeutic approach for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcommon picture searchʼ, 'block design' and ʻmatrix inferenceʼ. Through these results, it was verified that the art education program based on art therapeutic approach for young children is effective in improving childrenʼs spatial perceptional ability.
Finally, it was revealed that the art education program based on art therapeutic approach for young children has positive effects to promote childrenʼs drawing representational ability, emotional ability, spatial perception ability. These results prove that the education program based on art therapeutic approach for young children are effective and it will practice in early childhood education.
The purpose of this study is to develop an art education program based on an art therapeutic approach for young children and to analyze the effects of the program. To achieve this purpose, the study questions were established as follows.
[Research Question 1] What are the components of the art education program based on art therapeutic approach for young children? 1-1) What is the purpose and objective of the art education program based on therapeutic approach for young children? 1-2) What are the contents of the art education program based on an art therapeutic approach for young children? 1-3) What are the teaching and learning methods of the art education program based on an art therapeutic approach for young children? 1-4) What is the evaluation criteria of the art education program based on an art therapeutic approach for young children?
[Research Question 2] What is the effect of an art education program on young children? 2-1) What is the effect of the program on the children's drawing representational ability? 2-2) What is the effect of the program on the children's emotional ability? 2-3) What is the effect of the program on the children's spatial perception ability?
In response to research question 1, to develop the program, theoretical bases needed for the development of the program were derived first by reviewing, comparing, and analyzing prior domestic and foreign studies and relevant literature. As a step for the development of this program, the first draft proposal was formed. It was modified and supplemented via a consultation process with early childhood education experts. Then the first tentative plan of the program was extensively applied to the education field. The second draft was constructed based on the suggested changes obtained after the results of the application of the first tentative plan in the field, and finally completed with expert consultation. The developed program was made with educational objectives and goals in mind, and the evaluation of educational contents and teaching-learning methods. The purpose of the program developed in this study is to promote the holistic development and mental health of young children. The ways to achieve these program goals are: 1) foster drawing representational ability through creative expression 2) enhance spatial perceptional ability through art experience 3) enhance emotional ability and form positive self-image through art exploration, expression, and appreciation. The education content category of the art education program based on the art therapeutic approach for young children developed in this study is consisted of 'Art Exploration', 'Aesthetic Element-Based Empathy', 'Creative Art Expressions' and 'Integrated Appreciation and Communication'. The teaching-learning method of this program is consisted of the teaching-learning phase and the role of the teacher. The teaching-learning phase consists of six stages: 'Introduction → Exploration → Empathizing → Expression → Appreciation → EvaluationㆍConcluding'. The role of teachers are 1. motivator, 2. a person who encourage, 3. observer, 4. helper, 5. a person who stimulates the observation, 6. linguistic interactor, 7. materials provider, 8. facilitator, 9. listener, 10. emotional reflector and supporter, 11. Non-Judgementer. The assessment of this program is based on the young childrens’ assessment and the program evaluation.
In response to research question 2, in order to validate the application of this program to the educational fields, 30 children in a five- year-old class (experimental group: 15, comparison group: 15) were selected for the study and the experiment was conducted. The experimental group which is treated with 'the art education program based on art therapeutic approach for young children'. And the comparison group was provided with 'the art education program centered on aesthetic elements for young children'. The experimental treatments were conducted for a total of 20 times in 5 weeks from January 14, 2019 to February 13, 2019 except holidays. Prior to the experimental treatments, a pre-test was carried out on the experiment group and the comparison group, and there was also a post-test after 5 weeks of the experimental treatments. To verify the effects of the education field applications in this program, drawing representational ability, emotional ability and spatial perceptional ability of children were tested, and the data collected from pre and post tests were analyzed with t-testing using the SPSS WIN 24.0 program. The summary of effects obtained from the program above are as follows. First, it was found that the childrenʼs ʻtotal drawing representational abilityʼ score on the post-test was higher at a statistically-significant level in the experimental group whose art education program based on art therapeutic approach for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻbasic shapes and line incorporationʼ, ʻcolor varietyʼ, ʻdetailed descriptionʼ, ʻcompositionʼ, ʻvarious formsʼ, ʻtheme-related representationʼ, ʻcreative representationʼ, ʻpicture completionʼ, and ʻrepresentation-language associationʼ. Through these results, it was verified that the art education program based on art therapeutic approach for young children is effective in improving childrenʼs drawing representational ability Second, the children in experimental group showed lower scores than the children in the comparison group regarding their ‘total emotional ability’ and its sub-factors included ‘depression’, ‘overanxious disorder’, ‘defiance and resistance’, ‘hostility’, ‘matter of behavior’, ‘peer acceptance and rejection’ and ‘being ostracized’. This represented that the program is effective in enhancing the children’s emotional ability. Third, it was found that the childrenʼs ʻtotal spatial perceptional abilityʼ score on the post-test was significantly higher in the experimental group whose art education program based on art therapeutic approach for young children. The score was statistically significant for sub-factors such as ʻcommon picture searchʼ, 'block design' and ʻmatrix inferenceʼ. Through these results, it was verified that the art education program based on art therapeutic approach for young children is effective in improving childrenʼs spatial perceptional ability.
Finally, it was revealed that the art education program based on art therapeutic approach for young children has positive effects to promote childrenʼs drawing representational ability, emotional ability, spatial perception ability. These results prove that the education program based on art therapeutic approach for young children are effective and it will practice in early childhood education.
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