인사동과 관련하여 여러 연구들에서 인사동이 전통문화공간으로서의 가치를 잃어가고 있다고 제시하고 있다. 그렇다면 실제 인사동은 전통문화와는 무관한 방향으로 상업화되고 있는지, 만약 그렇다면 그러한 진행이 인사동 장소성을 변화시키고 있는지, 인사동의 장소정체성이 변화되고 있다면 그 방향은 어떠한지에 대해 확인해볼 필요가 있다고 판단된다.
이에 본 연구는 인사동의 장소성 변화양상을 규명하는 것을 목적으로 하여 우선 장소와 장소성에 대한 고찰을 바탕...
인사동과 관련하여 여러 연구들에서 인사동이 전통문화공간으로서의 가치를 잃어가고 있다고 제시하고 있다. 그렇다면 실제 인사동은 전통문화와는 무관한 방향으로 상업화되고 있는지, 만약 그렇다면 그러한 진행이 인사동 장소성을 변화시키고 있는지, 인사동의 장소정체성이 변화되고 있다면 그 방향은 어떠한지에 대해 확인해볼 필요가 있다고 판단된다.
이에 본 연구는 인사동의 장소성 변화양상을 규명하는 것을 목적으로 하여 우선 장소와 장소성에 대한 고찰을 바탕으로 장소성의 형성요인인 물리적 요소, 행태적 요소, 상징적 요소로 구분하여 분석요소를 설정하였다. 물리적 요소로써 도시조직 및 형태, 행태적 요소로 인사동 내 업종 분포 및 이용행태, 상징적 요소로써 인사동 및 전통문화업소에 대한 인식 및 선호를 분석요소로 설정하고 그 변화양상을 분석하였다.
우선, 물리적 요소로서 도시조직 및 형태의 변화양상은 큰 변화는 없으며, 전통적인 도시조직 및 형태가 비교적 잘 유지되고 있었다.
행태적 요소의 첫 번째 분석대상으로써 인사동 내 업종 분포는 일반상업과 전통판매업위주의 분포로 변화되고 있으며, 전통문화업소는 공예품점, 생활한복점 등 일반대중을 중심으로 한 전통판매업과 전시 및 관람 등 문화 활동을 포함하는 화랑 및 갤러리 중심으로 변화되고 있었다. 또한, 공간적 입지분포는 공예품점과 생활한복점의 주가로변 진입이 증가하고 있었다. 이러한 결과들을 종합해 볼 때, 인사동이 전통판매업을 중심으로 한 전통상업가로의 성격이 보다 분명해지고 있다고 판단된다. 행태적 요소의 두 번째 분석대상으로써 인사동 방문자의 이용행태를 분석해 보면, ‘1년에 1~4회’ 중심의 분위기 즐기기 위주의 방문이 지속되고 있으며, 인사동 내 소비활동 및 비용이 전문적인 소비보다는 문화활동의 연장선에서 전통음식점과 공예품점 등을 중심으로 한 소비활동이 주를 이루고 있었다. 이러한 사실을 통해 인사동이 전문적인 소비 공간이기보다는 하나의 문화공간으로서의 방문 비중이 높아지고 있다고 판단된다.
상징적 요소로써 인사동에 대한 인식 및 선호는 ‘인사동길’과 ‘전통문화업소’등을 중심에서 ‘쌈지길’과 기존의 인사동을 상징하는 요소인 ‘인사동길’, ‘전통문화업소’, ‘전통한옥 및 옛건물’ 등에 대한 인식이 고르게 분포하고 있었다. 전통문화업소의 인식 및 선호는 과거 골동품점을 중심으로 집중되어 있던 인식이 전통음식점과 공예품점, 화랑 및 갤러리 등으로 분산되고 있었다. 이는 인사동 장소성과 관련하여 인사동에 대한 인식이 단순히 ‘전통적인 요소’에만 국한되어 있지 않으며 ‘문화적인 요소’ 및 ‘현대적인 요소’를 포함하는 범위로 확대되고 있다고 할 수 있다.
본 연구는 인사동의 장소성이 단순히 ‘전통성’에만 기인하지 않으며, ‘문화성’과 ‘현대성’이 가미되면서 진화하고 변화되고 있음을 규명하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 본 연구는 향후 인사동의 변화에 대응하는 바람직한 계획 및 정책적 방향을 위한 기초자료로서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
주제어 : 인사동, 문화지구, 업소 분포, 방문행태, 장소성, 장소정체성
인사동과 관련하여 여러 연구들에서 인사동이 전통문화공간으로서의 가치를 잃어가고 있다고 제시하고 있다. 그렇다면 실제 인사동은 전통문화와는 무관한 방향으로 상업화되고 있는지, 만약 그렇다면 그러한 진행이 인사동 장소성을 변화시키고 있는지, 인사동의 장소정체성이 변화되고 있다면 그 방향은 어떠한지에 대해 확인해볼 필요가 있다고 판단된다.
이에 본 연구는 인사동의 장소성 변화양상을 규명하는 것을 목적으로 하여 우선 장소와 장소성에 대한 고찰을 바탕으로 장소성의 형성요인인 물리적 요소, 행태적 요소, 상징적 요소로 구분하여 분석요소를 설정하였다. 물리적 요소로써 도시조직 및 형태, 행태적 요소로 인사동 내 업종 분포 및 이용행태, 상징적 요소로써 인사동 및 전통문화업소에 대한 인식 및 선호를 분석요소로 설정하고 그 변화양상을 분석하였다.
우선, 물리적 요소로서 도시조직 및 형태의 변화양상은 큰 변화는 없으며, 전통적인 도시조직 및 형태가 비교적 잘 유지되고 있었다.
행태적 요소의 첫 번째 분석대상으로써 인사동 내 업종 분포는 일반상업과 전통판매업위주의 분포로 변화되고 있으며, 전통문화업소는 공예품점, 생활한복점 등 일반대중을 중심으로 한 전통판매업과 전시 및 관람 등 문화 활동을 포함하는 화랑 및 갤러리 중심으로 변화되고 있었다. 또한, 공간적 입지분포는 공예품점과 생활한복점의 주가로변 진입이 증가하고 있었다. 이러한 결과들을 종합해 볼 때, 인사동이 전통판매업을 중심으로 한 전통상업가로의 성격이 보다 분명해지고 있다고 판단된다. 행태적 요소의 두 번째 분석대상으로써 인사동 방문자의 이용행태를 분석해 보면, ‘1년에 1~4회’ 중심의 분위기 즐기기 위주의 방문이 지속되고 있으며, 인사동 내 소비활동 및 비용이 전문적인 소비보다는 문화활동의 연장선에서 전통음식점과 공예품점 등을 중심으로 한 소비활동이 주를 이루고 있었다. 이러한 사실을 통해 인사동이 전문적인 소비 공간이기보다는 하나의 문화공간으로서의 방문 비중이 높아지고 있다고 판단된다.
상징적 요소로써 인사동에 대한 인식 및 선호는 ‘인사동길’과 ‘전통문화업소’등을 중심에서 ‘쌈지길’과 기존의 인사동을 상징하는 요소인 ‘인사동길’, ‘전통문화업소’, ‘전통한옥 및 옛건물’ 등에 대한 인식이 고르게 분포하고 있었다. 전통문화업소의 인식 및 선호는 과거 골동품점을 중심으로 집중되어 있던 인식이 전통음식점과 공예품점, 화랑 및 갤러리 등으로 분산되고 있었다. 이는 인사동 장소성과 관련하여 인사동에 대한 인식이 단순히 ‘전통적인 요소’에만 국한되어 있지 않으며 ‘문화적인 요소’ 및 ‘현대적인 요소’를 포함하는 범위로 확대되고 있다고 할 수 있다.
본 연구는 인사동의 장소성이 단순히 ‘전통성’에만 기인하지 않으며, ‘문화성’과 ‘현대성’이 가미되면서 진화하고 변화되고 있음을 규명하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 본 연구는 향후 인사동의 변화에 대응하는 바람직한 계획 및 정책적 방향을 위한 기초자료로서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
주제어 : 인사동, 문화지구, 업소 분포, 방문행태, 장소성, 장소정체성
The purpose of the study is to find suggestion on the management of Insadong Cultural District through comparison of the changes of traditional commercial facilities and visitors' behavior and characteristics of change spacial location of traditional commercial facilities. This study is precedent st...
The purpose of the study is to find suggestion on the management of Insadong Cultural District through comparison of the changes of traditional commercial facilities and visitors' behavior and characteristics of change spacial location of traditional commercial facilities. This study is precedent study for a grope for the direction of progressing in insadong.
This study, First, has done a theoretical consideration about the place and placeness and determined the analysis object Classified by components of the placeness as the "physical element", "attitude element", and "symbolic element" for analyze of the variation of placeness. As the physical element, transformation of the Urban Tissues is not conspicuous and traditional system of the Road and Plots is it was well maintained.
As the analysis object of attitude element, changes of commercial facilities is the increase in the traditional retail store aiming at the general visitor such as a craft store and traditional clothes shop and a art gallery in which the cultural activity including the display and seeing. In the Spatial Changes of traditional commercial facilities, entering the main roadside of a craft store and Daily Hanbok shop is being accelerated, and location of traditional commercial facilities-related Antique is slowly shifting side area. In light of these, Placeness of Insadong as 'traditional commerce street' based on the traditional retail store is improving.
As the second analysis object of attitude element, the characteristics visitors' behavior is focusing on frequency of visit about '3~4times a year' and 'To go sightseeing'. And consumer activity is mainly with traditional restaurant and a craft store. With all this in mind, Insadong is more of the cultural space than the specialized space for art activity.
As the symbolic element, awareness and preference of Insadong is changing from awareness focusing on 'Insadong Street' and 'Shops for traditional goods' to awareness including 'Ssamji-gil', 'Insadong Street', 'Shops for traditional goods' and 'Traditional houses and old buildings'. Awareness and preference of 'Shops for traditional goods' is mainly focused to 'Traditional Restaurant', 'Craft Store' and 'Daily Hanbok shop'. So, Awareness of Insadong include 'cultural activities' and 'modernity', but is not limited to 'traditionality'.
This study is significant in the sense that it found that the placeness of the Insa-dong is expanding into the 'cultural activities' and 'modernity' as well as 'traditionality'. Also, This study is expected to be a good guide for a grope for the direction of progressing in insadong
Keywords : Insadong, cultural district, Distributional of Commercial Facilities, visitors' behavior, Placeness, Place Identity
The purpose of the study is to find suggestion on the management of Insadong Cultural District through comparison of the changes of traditional commercial facilities and visitors' behavior and characteristics of change spacial location of traditional commercial facilities. This study is precedent study for a grope for the direction of progressing in insadong.
This study, First, has done a theoretical consideration about the place and placeness and determined the analysis object Classified by components of the placeness as the "physical element", "attitude element", and "symbolic element" for analyze of the variation of placeness. As the physical element, transformation of the Urban Tissues is not conspicuous and traditional system of the Road and Plots is it was well maintained.
As the analysis object of attitude element, changes of commercial facilities is the increase in the traditional retail store aiming at the general visitor such as a craft store and traditional clothes shop and a art gallery in which the cultural activity including the display and seeing. In the Spatial Changes of traditional commercial facilities, entering the main roadside of a craft store and Daily Hanbok shop is being accelerated, and location of traditional commercial facilities-related Antique is slowly shifting side area. In light of these, Placeness of Insadong as 'traditional commerce street' based on the traditional retail store is improving.
As the second analysis object of attitude element, the characteristics visitors' behavior is focusing on frequency of visit about '3~4times a year' and 'To go sightseeing'. And consumer activity is mainly with traditional restaurant and a craft store. With all this in mind, Insadong is more of the cultural space than the specialized space for art activity.
As the symbolic element, awareness and preference of Insadong is changing from awareness focusing on 'Insadong Street' and 'Shops for traditional goods' to awareness including 'Ssamji-gil', 'Insadong Street', 'Shops for traditional goods' and 'Traditional houses and old buildings'. Awareness and preference of 'Shops for traditional goods' is mainly focused to 'Traditional Restaurant', 'Craft Store' and 'Daily Hanbok shop'. So, Awareness of Insadong include 'cultural activities' and 'modernity', but is not limited to 'traditionality'.
This study is significant in the sense that it found that the placeness of the Insa-dong is expanding into the 'cultural activities' and 'modernity' as well as 'traditionality'. Also, This study is expected to be a good guide for a grope for the direction of progressing in insadong
Keywords : Insadong, cultural district, Distributional of Commercial Facilities, visitors' behavior, Placeness, Place Identity
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