산업화 및 도시의 과밀화는 지속적으로 도시 환경소음의 증대를 초래하고 있으며, 삶의 질 향상으로 인해 도로교통소음을 포함하는 도시환경소음에 대한 민원의 지속적으로 증대되고 있다. 이러한 측면에서 정부는 「환경소음측정기본계획」 수립에 의거 현재 환경소음을 24시간, 365일 연속 측정이 가능한 환경소음자동측정망을 구축함으로써 자세한 소음현황 파악이 가능해졌으나 전체지역의 소음도를 파악하는데는 소음의 특성상 부족한 실정이다.
본 연구에서는 도시 지역 내 야간 시간대의 도로교통소음원을 파악하여 환경소음이 도시밀도와의 상관관계를 연구하였으며, 연구지역 내에 현재 설치·운영되고 있는 환경소음자동측정망의 도시밀도 특성을 연구하였다. 연구 방법으로는 기존에 제작된 ...
산업화 및 도시의 과밀화는 지속적으로 도시 환경소음의 증대를 초래하고 있으며, 삶의 질 향상으로 인해 도로교통소음을 포함하는 도시환경소음에 대한 민원의 지속적으로 증대되고 있다. 이러한 측면에서 정부는 「환경소음측정기본계획」 수립에 의거 현재 환경소음을 24시간, 365일 연속 측정이 가능한 환경소음자동측정망을 구축함으로써 자세한 소음현황 파악이 가능해졌으나 전체지역의 소음도를 파악하는데는 소음의 특성상 부족한 실정이다.
본 연구에서는 도시 지역 내 야간 시간대의 도로교통소음원을 파악하여 환경소음이 도시밀도와의 상관관계를 연구하였으며, 연구지역 내에 현재 설치·운영되고 있는 환경소음자동측정망의 도시밀도 특성을 연구하였다. 연구 방법으로는 기존에 제작된 지리정보시스템과 소음지도를 활용하여 연구지역 전체를 가로,세로 1km로 총 165개의 격자로 나누어 환경소음에 대해 façade noise map을 이용하여 야간 시간대의 격자의 대표소음도를 구하였다. 또한 도시밀도의 평가방법을 이용하여 각 격자의 교통밀도, 건축밀도, 인구밀도를 산정하였다. 대표소음도에 영향을 파악하기 위해 격자의 대표소음도와 도시밀도의 상관관계를 구하였으며 환경소음자동측정망의 도시밀도를 이용한 평가를 실시하였다. 이를 통해 격자의 대표소음도를 결정하는 인자는 교통밀도 중 Wseg,nt로 나타났다. 환경소음자동측정망의 도시밀도를 이용하여 분석한 결과 Wseg,nt의 특성을 보여주는 자동측정망은 두 지점으로 나타났으며 나머지는 건축밀도, 인구밀도의 영향을 보여주었다. 반면에 아무런 영향을 받지 않는 자동측정망도 확인할 수 있었다.
이러한 지리정보시스템과 소음지도를 활용하여 격자의 대표소음도를 산정하는 방법은 현재의 모호한 환경소음자동측정망의 설치위치의 선정기준 시 활용 될 수 있을 것이며, 앞으로 보다 정확한 격자의 대표소음도를 산정 시 격자의 크기를 줄이고 주·야간 구분 없는 도시밀도 평가방법을 이용하여 분석하는 연구가 진행되어야 할 것이다.
산업화 및 도시의 과밀화는 지속적으로 도시 환경소음의 증대를 초래하고 있으며, 삶의 질 향상으로 인해 도로교통소음을 포함하는 도시환경소음에 대한 민원의 지속적으로 증대되고 있다. 이러한 측면에서 정부는 「환경소음측정기본계획」 수립에 의거 현재 환경소음을 24시간, 365일 연속 측정이 가능한 환경소음자동측정망을 구축함으로써 자세한 소음현황 파악이 가능해졌으나 전체지역의 소음도를 파악하는데는 소음의 특성상 부족한 실정이다.
본 연구에서는 도시 지역 내 야간 시간대의 도로교통소음원을 파악하여 환경소음이 도시밀도와의 상관관계를 연구하였으며, 연구지역 내에 현재 설치·운영되고 있는 환경소음자동측정망의 도시밀도 특성을 연구하였다. 연구 방법으로는 기존에 제작된 지리정보시스템과 소음지도를 활용하여 연구지역 전체를 가로,세로 1km로 총 165개의 격자로 나누어 환경소음에 대해 façade noise map을 이용하여 야간 시간대의 격자의 대표소음도를 구하였다. 또한 도시밀도의 평가방법을 이용하여 각 격자의 교통밀도, 건축밀도, 인구밀도를 산정하였다. 대표소음도에 영향을 파악하기 위해 격자의 대표소음도와 도시밀도의 상관관계를 구하였으며 환경소음자동측정망의 도시밀도를 이용한 평가를 실시하였다. 이를 통해 격자의 대표소음도를 결정하는 인자는 교통밀도 중 Wseg,nt로 나타났다. 환경소음자동측정망의 도시밀도를 이용하여 분석한 결과 Wseg,nt의 특성을 보여주는 자동측정망은 두 지점으로 나타났으며 나머지는 건축밀도, 인구밀도의 영향을 보여주었다. 반면에 아무런 영향을 받지 않는 자동측정망도 확인할 수 있었다.
이러한 지리정보시스템과 소음지도를 활용하여 격자의 대표소음도를 산정하는 방법은 현재의 모호한 환경소음자동측정망의 설치위치의 선정기준 시 활용 될 수 있을 것이며, 앞으로 보다 정확한 격자의 대표소음도를 산정 시 격자의 크기를 줄이고 주·야간 구분 없는 도시밀도 평가방법을 이용하여 분석하는 연구가 진행되어야 할 것이다.
There has been increased environmental noise continuously due to industrialization and overcrowding in the city. Therefore, civil appeal about city environmental noise including road traffic noise is continuously being increased due to improved quality of life. In this aspect, the government can che...
There has been increased environmental noise continuously due to industrialization and overcrowding in the city. Therefore, civil appeal about city environmental noise including road traffic noise is continuously being increased due to improved quality of life. In this aspect, the government can check detailed noise conditions by establishing environmental noise automatic measurement system which can measure environmental noise for 24 hours and 365 days under the establishment of 「Basic plan on environmental noise measurement」. However, it is not fulfilling to check noise rate of the whole area because of the features of noise.
In this research, I looked into correlations between environmental noise and urban density by understanding the source of road traffic noise at night time within city area. And then, I studied the characteristics of urban density in environmental noise automatic measurement system which has been installed and operated in the research area. As the research method, I used existing GIS and noise map. I divided the area into 165 grids with 1km in width and length. I used façade noise map and found out area-averaged traffic noise levels rate on the grids at night time about the environmental noise. Moreover, I used urban density evaluation method to calculate traffic density, building density, and population density of each grid. In order to understand the effects of area-averaged traffic noise levels rate, I found out correlations of area-averaged traffic noise levels rate and urban density on the grid and conducted evaluation of urban density in environmental noise automatic measurement system. Through these, the cause of area-averaged traffic noise levels rate was found out to be Wseg,nt among traffic density. As the result of analysis using urban density of auto measurement of environmental noise, the auto measurement network that showed two points of Wseg,nt characteristics and the rest had effects on population density. On the other hand, I could also see auto measurement network which was not affected at all.
The calculation method on area-averaged traffic noise levels rate on the grids using such a GIS and noise map may be used as selection standard to set up the location for environmental noise automatic measurement system which is unclear not. Furthermore, the size of girds should be reduced for more accurate calculation on area-averaged traffic noise levels rate. Moreover, there should be analysis researches that use urban density evaluation method without dividing into day and night.
There has been increased environmental noise continuously due to industrialization and overcrowding in the city. Therefore, civil appeal about city environmental noise including road traffic noise is continuously being increased due to improved quality of life. In this aspect, the government can check detailed noise conditions by establishing environmental noise automatic measurement system which can measure environmental noise for 24 hours and 365 days under the establishment of 「Basic plan on environmental noise measurement」. However, it is not fulfilling to check noise rate of the whole area because of the features of noise.
In this research, I looked into correlations between environmental noise and urban density by understanding the source of road traffic noise at night time within city area. And then, I studied the characteristics of urban density in environmental noise automatic measurement system which has been installed and operated in the research area. As the research method, I used existing GIS and noise map. I divided the area into 165 grids with 1km in width and length. I used façade noise map and found out area-averaged traffic noise levels rate on the grids at night time about the environmental noise. Moreover, I used urban density evaluation method to calculate traffic density, building density, and population density of each grid. In order to understand the effects of area-averaged traffic noise levels rate, I found out correlations of area-averaged traffic noise levels rate and urban density on the grid and conducted evaluation of urban density in environmental noise automatic measurement system. Through these, the cause of area-averaged traffic noise levels rate was found out to be Wseg,nt among traffic density. As the result of analysis using urban density of auto measurement of environmental noise, the auto measurement network that showed two points of Wseg,nt characteristics and the rest had effects on population density. On the other hand, I could also see auto measurement network which was not affected at all.
The calculation method on area-averaged traffic noise levels rate on the grids using such a GIS and noise map may be used as selection standard to set up the location for environmental noise automatic measurement system which is unclear not. Furthermore, the size of girds should be reduced for more accurate calculation on area-averaged traffic noise levels rate. Moreover, there should be analysis researches that use urban density evaluation method without dividing into day and night.
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