현대사회의 대중교통은 통근, 통학, 수송뿐 아니라 풍요롭고 쾌적한 도시생활을 영유하는데 있어서 빠뜨릴 수 없는 도시의 장치라 할 수 있다. 도시의 교통시스템으로는 궤도를 따라 운행하는 도시고속철도, 모노레일, AGT, 지하철, 노면전차와 궤도 없이 노면위로 자유롭게 운행하는 버스, 자가용, 자전거 등이 있다. 이러한 교통시스템의 특성을 잘 이용해서 수요에 따른 적절한 교통시스템을 선택하는 것이 중요하다. 대도시의 효율적인 교통체계를 구축하기 위해서는 대량 고속주행이 가능한 지하철 같은 기간교통시설과 이것을 보완할 수 있는 여타 교통수송기관과의 연계를 기능적으로 분담하는 것이 중요하다. 최근 지속가능한 개발(ESSD : Environmentally Sound and Sustainable Development) 정책의 일환으로 하여 탄소저감형 정책을 추진하고 있다. 이에 노면전차, 모노레일 등 신교통수단이 이에 대한 대안으로 대두되면서 많은 지자체에서 관심을 보이고 있다. 본 연구는 보문산 관광자원의 연계성, 접근성 및 이용객 증대를 위한 인프라구축의 일환으로 보문산 오거리에서 뿌리공원, 장수타운을 연결하는 친환경 관광 모노레일 도입에 대한 타당성을 검토하여 분석하는 것을 전제로 하였다. 또한, 불확실성을 내재하고 있는 관광수요를 합리적으로 반영하기 위하여 장래 불확실성에 대비 ...
현대사회의 대중교통은 통근, 통학, 수송뿐 아니라 풍요롭고 쾌적한 도시생활을 영유하는데 있어서 빠뜨릴 수 없는 도시의 장치라 할 수 있다. 도시의 교통시스템으로는 궤도를 따라 운행하는 도시고속철도, 모노레일, AGT, 지하철, 노면전차와 궤도 없이 노면위로 자유롭게 운행하는 버스, 자가용, 자전거 등이 있다. 이러한 교통시스템의 특성을 잘 이용해서 수요에 따른 적절한 교통시스템을 선택하는 것이 중요하다. 대도시의 효율적인 교통체계를 구축하기 위해서는 대량 고속주행이 가능한 지하철 같은 기간교통시설과 이것을 보완할 수 있는 여타 교통수송기관과의 연계를 기능적으로 분담하는 것이 중요하다. 최근 지속가능한 개발(ESSD : Environmentally Sound and Sustainable Development) 정책의 일환으로 하여 탄소저감형 정책을 추진하고 있다. 이에 노면전차, 모노레일 등 신교통수단이 이에 대한 대안으로 대두되면서 많은 지자체에서 관심을 보이고 있다. 본 연구는 보문산 관광자원의 연계성, 접근성 및 이용객 증대를 위한 인프라구축의 일환으로 보문산 오거리에서 뿌리공원, 장수타운을 연결하는 친환경 관광 모노레일 도입에 대한 타당성을 검토하여 분석하는 것을 전제로 하였다. 또한, 불확실성을 내재하고 있는 관광수요를 합리적으로 반영하기 위하여 장래 불확실성에 대비 민감도 차원에서 대안Ⅰ, 대안Ⅱ, 대안Ⅲ 시나리오를 구성하였으며, 이러한 대안들의 정량적인 비교를 위하여 교통수요를 예측하고 재무성, 경제성 분석을 시행하였으며 정책적인 분석을 수행하여 AHP를 이용한 종합분석을 실시하였다. 본 연구에서는 대전광역시 보문산 주변이라는 한정된 곳에 대한 연구지만 본 연구를 통해 보문산 주변의 관광자원의 활성화는 물론 모노레일 도입을 통하여 심각한 교통문제를 해결할 수 있는 대중교통의 한 부분이 되었으면 한다. 모노레일의 설치는 지역의 사회·문화적 측면, 환경문제 등 복잡하게 나타나는 사업으로 지방자치단체, 사업자, 환경단체, 지역주민과 충분한 여론 수렴을 통해 모노레일 설치에 대한 논의를 통하여 진행되어야 할 것이다.
현대사회의 대중교통은 통근, 통학, 수송뿐 아니라 풍요롭고 쾌적한 도시생활을 영유하는데 있어서 빠뜨릴 수 없는 도시의 장치라 할 수 있다. 도시의 교통시스템으로는 궤도를 따라 운행하는 도시고속철도, 모노레일, AGT, 지하철, 노면전차와 궤도 없이 노면위로 자유롭게 운행하는 버스, 자가용, 자전거 등이 있다. 이러한 교통시스템의 특성을 잘 이용해서 수요에 따른 적절한 교통시스템을 선택하는 것이 중요하다. 대도시의 효율적인 교통체계를 구축하기 위해서는 대량 고속주행이 가능한 지하철 같은 기간교통시설과 이것을 보완할 수 있는 여타 교통수송기관과의 연계를 기능적으로 분담하는 것이 중요하다. 최근 지속가능한 개발(ESSD : Environmentally Sound and Sustainable Development) 정책의 일환으로 하여 탄소저감형 정책을 추진하고 있다. 이에 노면전차, 모노레일 등 신교통수단이 이에 대한 대안으로 대두되면서 많은 지자체에서 관심을 보이고 있다. 본 연구는 보문산 관광자원의 연계성, 접근성 및 이용객 증대를 위한 인프라구축의 일환으로 보문산 오거리에서 뿌리공원, 장수타운을 연결하는 친환경 관광 모노레일 도입에 대한 타당성을 검토하여 분석하는 것을 전제로 하였다. 또한, 불확실성을 내재하고 있는 관광수요를 합리적으로 반영하기 위하여 장래 불확실성에 대비 민감도 차원에서 대안Ⅰ, 대안Ⅱ, 대안Ⅲ 시나리오를 구성하였으며, 이러한 대안들의 정량적인 비교를 위하여 교통수요를 예측하고 재무성, 경제성 분석을 시행하였으며 정책적인 분석을 수행하여 AHP를 이용한 종합분석을 실시하였다. 본 연구에서는 대전광역시 보문산 주변이라는 한정된 곳에 대한 연구지만 본 연구를 통해 보문산 주변의 관광자원의 활성화는 물론 모노레일 도입을 통하여 심각한 교통문제를 해결할 수 있는 대중교통의 한 부분이 되었으면 한다. 모노레일의 설치는 지역의 사회·문화적 측면, 환경문제 등 복잡하게 나타나는 사업으로 지방자치단체, 사업자, 환경단체, 지역주민과 충분한 여론 수렴을 통해 모노레일 설치에 대한 논의를 통하여 진행되어야 할 것이다.
Public transport in modern society is an essential city instrument not only for commute and transportation but also to possess abundant and pleasant city life. As transport system of a city, there are city express rail, monorail, AGT, subway and trams those run along the railway, and there are buses...
Public transport in modern society is an essential city instrument not only for commute and transportation but also to possess abundant and pleasant city life. As transport system of a city, there are city express rail, monorail, AGT, subway and trams those run along the railway, and there are buses, private vehicles and bicycles those run freely on a road without a railway. It is important to select an appropriate transport system for demand using such characteristics of a transport system. In order to build an efficient transport system of a large city, it is important to functionally share the link with public transportation such as the subway which allows mass express drive and other means of transportation which can supplement this. Recently, CO2 reduction policy is being promoted as a part of ESSD(Environmentally Sound and Sustainable Development), and many local governments are interested in it as the new means of transport including trams and monorails are being at the forefront as a measure. This research, as a part of constructing an infrastructure for connectivity, accessibility and increase of users of tourism resource of Bomoonsan, reviewed and analyzed the validity of adopting an eco-friendly tourism monorail connecting from Bomoonsan Ogeori to Bboorigongwon and Jangsoo Town. Also, measures I, II and II scenarios were raised as a sensitivity aspect for future uncertainty, in order to reasonably reflect tourism demand inhering uncertainty, and traffic demand was predicted for quantitative comparison of such measures, finance/economic feasibility analysis was conducted, political analysis was implemented and overall analysis was carried out using AHP. Although this research is limited to the surrounding areas of Bomoonsan of Deajeon Metropolitan City, hopefully through this research - not only activates tourism resources of surrounding areas of Bomoonsan but also can be a part of public transport to solve serious traffic problems by adopting a monorail. As the monorail installation project being expressed in a rather complicate project in a socio-cultural aspect along with environment issues, it should be executed through discussions with sufficient public opinions gathered from local governments, service providers, environment communities and local residents.
Public transport in modern society is an essential city instrument not only for commute and transportation but also to possess abundant and pleasant city life. As transport system of a city, there are city express rail, monorail, AGT, subway and trams those run along the railway, and there are buses, private vehicles and bicycles those run freely on a road without a railway. It is important to select an appropriate transport system for demand using such characteristics of a transport system. In order to build an efficient transport system of a large city, it is important to functionally share the link with public transportation such as the subway which allows mass express drive and other means of transportation which can supplement this. Recently, CO2 reduction policy is being promoted as a part of ESSD(Environmentally Sound and Sustainable Development), and many local governments are interested in it as the new means of transport including trams and monorails are being at the forefront as a measure. This research, as a part of constructing an infrastructure for connectivity, accessibility and increase of users of tourism resource of Bomoonsan, reviewed and analyzed the validity of adopting an eco-friendly tourism monorail connecting from Bomoonsan Ogeori to Bboorigongwon and Jangsoo Town. Also, measures I, II and II scenarios were raised as a sensitivity aspect for future uncertainty, in order to reasonably reflect tourism demand inhering uncertainty, and traffic demand was predicted for quantitative comparison of such measures, finance/economic feasibility analysis was conducted, political analysis was implemented and overall analysis was carried out using AHP. Although this research is limited to the surrounding areas of Bomoonsan of Deajeon Metropolitan City, hopefully through this research - not only activates tourism resources of surrounding areas of Bomoonsan but also can be a part of public transport to solve serious traffic problems by adopting a monorail. As the monorail installation project being expressed in a rather complicate project in a socio-cultural aspect along with environment issues, it should be executed through discussions with sufficient public opinions gathered from local governments, service providers, environment communities and local residents.
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