국내 도시철도는 서울메트로에서 운영 중인 1호선이 1974년 8월 15에 개통되면서 직류 전기철도의 시대가 시작되었다. 그 후 부산과 대구, 인천, 광주, 대전에 도시철도가 개통되면서 현재는 국내에서 대표적인 교통수단으로 자리를 잡았으며, 앞으로도 도시철도 운영은 전국적으로 증가되는 추세이다. 또한 도시철도는 순수 전력 에너지를 동력원으로 운영되는 특성을 가지고 있어 타 교통 및 운송 수단에 비하여 환경 친화적이고, 안정적인 기술로 운영되고 있다. 이렇듯 도시철도의 신뢰도를 지속적으로 유지하고 향상시키기 위해서는 무엇보다 전기차량 운행에 적합한 전력을 원활하고 안정적으로 공급해야 한다. 현재 국내의 도시철도는 ...
국내 도시철도는 서울메트로에서 운영 중인 1호선이 1974년 8월 15에 개통되면서 직류 전기철도의 시대가 시작되었다. 그 후 부산과 대구, 인천, 광주, 대전에 도시철도가 개통되면서 현재는 국내에서 대표적인 교통수단으로 자리를 잡았으며, 앞으로도 도시철도 운영은 전국적으로 증가되는 추세이다. 또한 도시철도는 순수 전력 에너지를 동력원으로 운영되는 특성을 가지고 있어 타 교통 및 운송 수단에 비하여 환경 친화적이고, 안정적인 기술로 운영되고 있다. 이렇듯 도시철도의 신뢰도를 지속적으로 유지하고 향상시키기 위해서는 무엇보다 전기차량 운행에 적합한 전력을 원활하고 안정적으로 공급해야 한다. 현재 국내의 도시철도는 전차선에 직류전원을 급전하는 방식으로 운영되고 있으며, 안정적인 운영을 위하여 수전, 변성, 급전에 적합한 전력설비 시스템을 운영하고 있다. 하지만, 서울메트로와 부산교통공사의 경우 설비 운영기간의 증가로 인하여 도시철도 전력설비의 고장 및 사고에 대한 우려가 높아지고 있다. 그러므로 본 논문에서는 도시철도 전력설비를 안정적으로 관리⋅운영하기 위해 핵심 전력설비인 변압기, 정류기, 직류 고속도 차단의 안전성 검토를 위해 상태진단 알고리즘 개발에 관한 연구를 수행하였다. 도시철도용 전력설비의 열화 정도를 체계적이고 정확하게 파악하기 위해 여러 가지 열화진단 기술을 검토하고, 적합한 진단 기술을 알고리즘에 접목하여 정확한 상태진단과 감시를 할 수 있는 알고리즘 개발에 목적을 두고 연구를 수행하였다. 이러한 연구는 최종적으로 전력설비의 상태를 진단하여 잔존수명 예측과 유지보수 계획을 합리적으로 유도할 수 있는 바탕이 될 것이다.
국내 도시철도는 서울메트로에서 운영 중인 1호선이 1974년 8월 15에 개통되면서 직류 전기철도의 시대가 시작되었다. 그 후 부산과 대구, 인천, 광주, 대전에 도시철도가 개통되면서 현재는 국내에서 대표적인 교통수단으로 자리를 잡았으며, 앞으로도 도시철도 운영은 전국적으로 증가되는 추세이다. 또한 도시철도는 순수 전력 에너지를 동력원으로 운영되는 특성을 가지고 있어 타 교통 및 운송 수단에 비하여 환경 친화적이고, 안정적인 기술로 운영되고 있다. 이렇듯 도시철도의 신뢰도를 지속적으로 유지하고 향상시키기 위해서는 무엇보다 전기차량 운행에 적합한 전력을 원활하고 안정적으로 공급해야 한다. 현재 국내의 도시철도는 전차선에 직류전원을 급전하는 방식으로 운영되고 있으며, 안정적인 운영을 위하여 수전, 변성, 급전에 적합한 전력설비 시스템을 운영하고 있다. 하지만, 서울메트로와 부산교통공사의 경우 설비 운영기간의 증가로 인하여 도시철도 전력설비의 고장 및 사고에 대한 우려가 높아지고 있다. 그러므로 본 논문에서는 도시철도 전력설비를 안정적으로 관리⋅운영하기 위해 핵심 전력설비인 변압기, 정류기, 직류 고속도 차단의 안전성 검토를 위해 상태진단 알고리즘 개발에 관한 연구를 수행하였다. 도시철도용 전력설비의 열화 정도를 체계적이고 정확하게 파악하기 위해 여러 가지 열화진단 기술을 검토하고, 적합한 진단 기술을 알고리즘에 접목하여 정확한 상태진단과 감시를 할 수 있는 알고리즘 개발에 목적을 두고 연구를 수행하였다. 이러한 연구는 최종적으로 전력설비의 상태를 진단하여 잔존수명 예측과 유지보수 계획을 합리적으로 유도할 수 있는 바탕이 될 것이다.
Korean urban railway has become DC electric railway age since 1974, when the lien one by Seoul Metro started. Since then, the urban railway has opened in Busan, Daegu, Incheon, Gwangju and Daejeon. Today, it is the most useful transportation way in Korea and urban railway operation is being increase...
Korean urban railway has become DC electric railway age since 1974, when the lien one by Seoul Metro started. Since then, the urban railway has opened in Busan, Daegu, Incheon, Gwangju and Daejeon. Today, it is the most useful transportation way in Korea and urban railway operation is being increased. Also, urban railway is operated by completely power energy. So, it is much more eco-environmental way than any other transportations and is operated with stable technique. Likewise, to keep reliability of urban railway and to improve it, most of all, power facility have to provide proper power for operating the electric train. Currently, urban railway is being operated by the method which turns DC power into catenary. However, in case of Seoul Metro and Busan Transportation Corporation, people are concered about breakdown and accidents of power facilities. Therefore, the aim of this study is to develop algorithm for checking deterioration, which can check the stability of transformer, rectifier, and high speed to keep urban railway's stability. In this paper, study on developed algorithm for condition diagnostic and monitoring correctly after checking out deterioration diagnostic and adding proper diagnostic skills. This study will lead the maintenance plan and remaining life plan by finding out the deterioration of power facilities.
Korean urban railway has become DC electric railway age since 1974, when the lien one by Seoul Metro started. Since then, the urban railway has opened in Busan, Daegu, Incheon, Gwangju and Daejeon. Today, it is the most useful transportation way in Korea and urban railway operation is being increased. Also, urban railway is operated by completely power energy. So, it is much more eco-environmental way than any other transportations and is operated with stable technique. Likewise, to keep reliability of urban railway and to improve it, most of all, power facility have to provide proper power for operating the electric train. Currently, urban railway is being operated by the method which turns DC power into catenary. However, in case of Seoul Metro and Busan Transportation Corporation, people are concered about breakdown and accidents of power facilities. Therefore, the aim of this study is to develop algorithm for checking deterioration, which can check the stability of transformer, rectifier, and high speed to keep urban railway's stability. In this paper, study on developed algorithm for condition diagnostic and monitoring correctly after checking out deterioration diagnostic and adding proper diagnostic skills. This study will lead the maintenance plan and remaining life plan by finding out the deterioration of power facilities.
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