발달지연 유아의 통합적 놀이치료 사례연구 : 유아의 놀이형태 변화를 중점으로 A case study on the integrated play therapy for global developmental delayed child : focused on the play pattern change of child원문보기
본 논문은 인지·언어·행동·정서·사회발달이 전반적으로 지연된 만 3세 유아의 놀이형태 변화과정으로부터 구체적인 발달증진의 특성과 놀이치료과정의 효과성을 입증하기 위한 연구이다. 이에 유아에게 총 62회의 통합적 놀이치료를 적용하여, 놀이형태의 3가지 영역인 인지적 놀이, 사회적 놀이, 상징적 놀이 변화를 분석하였다. 통합적 놀이치료의 효과성 및 발달의 변화를 알아보기 위해 자폐증 평정척도와 자폐증 평정척도와 사회성숙도 검사를 사전사후로 실시하였고 놀이평가와 모 보고를 통해 아동의 행동변화과정을 분석하였다. 그 결과, 통합적 놀이치료를 경험한 아이는 상호작용, 언어사용, 다양한 놀이감 선택 및 사회성지수에서 전반적인 발달 향상이 있었다. 또한 놀이형태의 변화과정에서 발달증진의 특성을 관찰한 결과 연구 초기단계에서는 혼자놀이의 비율이 높고 대상영속성이 결여된 자폐적 성향이 두드러졌으나, 통합적 놀이치료 이후에는 연합놀이, 비언어적 사회적 시도가 증가하였고 나아가 단순조작 놀이가 감소하고 상징놀이가 등장하였다. 따라서 본 연구는 유아의 놀이형태 발달을 평가함으로써 통합적 놀이치료가 전반적으로 발달이 지연된 유아의 발달을 효과적으로 증진시킨다는 사실을 입증하고, 이를 통해 발달지연 유아의 발달증진의 구체적인 특성을 제시하였다는 점에서 그 의의가 있다.
본 논문은 인지·언어·행동·정서·사회발달이 전반적으로 지연된 만 3세 유아의 놀이형태 변화과정으로부터 구체적인 발달증진의 특성과 놀이치료과정의 효과성을 입증하기 위한 연구이다. 이에 유아에게 총 62회의 통합적 놀이치료를 적용하여, 놀이형태의 3가지 영역인 인지적 놀이, 사회적 놀이, 상징적 놀이 변화를 분석하였다. 통합적 놀이치료의 효과성 및 발달의 변화를 알아보기 위해 자폐증 평정척도와 사회성숙도 검사를 사전사후로 실시하였고 놀이평가와 모 보고를 통해 아동의 행동변화과정을 분석하였다. 그 결과, 통합적 놀이치료를 경험한 아이는 상호작용, 언어사용, 다양한 놀이감 선택 및 사회성지수에서 전반적인 발달 향상이 있었다. 또한 놀이형태의 변화과정에서 발달증진의 특성을 관찰한 결과 연구 초기단계에서는 혼자놀이의 비율이 높고 대상영속성이 결여된 자폐적 성향이 두드러졌으나, 통합적 놀이치료 이후에는 연합놀이, 비언어적 사회적 시도가 증가하였고 나아가 단순조작 놀이가 감소하고 상징놀이가 등장하였다. 따라서 본 연구는 유아의 놀이형태 발달을 평가함으로써 통합적 놀이치료가 전반적으로 발달이 지연된 유아의 발달을 효과적으로 증진시킨다는 사실을 입증하고, 이를 통해 발달지연 유아의 발달증진의 구체적인 특성을 제시하였다는 점에서 그 의의가 있다.
This paper demonstrates the specific developmental improvement and effectiveness of the play therapy by analyzing the change in the play pattern of a 3-year-old child who has been generally delayed in cognitive, language, behavioral, emotional and social development. To achieve the objective of the ...
This paper demonstrates the specific developmental improvement and effectiveness of the play therapy by analyzing the change in the play pattern of a 3-year-old child who has been generally delayed in cognitive, language, behavioral, emotional and social development. To achieve the objective of the study, we conducted integrated play therapy 62 times to the child and monitored the three areas of play: cognitive, social, and symbolic play. To examine the developmental process and effectiveness of integrated play therapy, the Childhood Autism Rating Scale(CARS) and the Social Maturity Scale(SMS) were performed before and after the play therapy. Also, maternal reporting and all processes of change in children's play were analyzed. Also, all processes of change in children's play were analyzed based on maternal reporting. It is found that the children who treated integrated play therapy have shown an overall improvement in social interaction, language usability, selecting various activities, and the sociality index. Specifically, the autistic tendency lacking the acquisition of solitary play and the object permanence was prominent in the initial stage of the study; however, after the therapy, the child has shown an increase in non-verbal social attempts and an integrated play. Furthermore, the play pattern has developed from the simple play to symbolic play. The significance of this study is that it has demonstrated the effectiveness of integrated play therapy on the development of a global developmental delayed child, providing detailed developmental characteristics during the developmental improvement.
This paper demonstrates the specific developmental improvement and effectiveness of the play therapy by analyzing the change in the play pattern of a 3-year-old child who has been generally delayed in cognitive, language, behavioral, emotional and social development. To achieve the objective of the study, we conducted integrated play therapy 62 times to the child and monitored the three areas of play: cognitive, social, and symbolic play. To examine the developmental process and effectiveness of integrated play therapy, the Childhood Autism Rating Scale(CARS) and the Social Maturity Scale(SMS) were performed before and after the play therapy. Also, maternal reporting and all processes of change in children's play were analyzed. Also, all processes of change in children's play were analyzed based on maternal reporting. It is found that the children who treated integrated play therapy have shown an overall improvement in social interaction, language usability, selecting various activities, and the sociality index. Specifically, the autistic tendency lacking the acquisition of solitary play and the object permanence was prominent in the initial stage of the study; however, after the therapy, the child has shown an increase in non-verbal social attempts and an integrated play. Furthermore, the play pattern has developed from the simple play to symbolic play. The significance of this study is that it has demonstrated the effectiveness of integrated play therapy on the development of a global developmental delayed child, providing detailed developmental characteristics during the developmental improvement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.