본 연구에서는 초등학교 1-2학년 읽기 부진 학생을 대상으로, 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램이 자소-음소 대응, 음운 인식 능력, 읽기 유창성, 읽기 이해력, 읽기 동기에 미치는 효과를 비교해 보고자 했다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램은 음운인식, 자소-음소 대응, 유창성, 어휘, 글 이해 순으로 배우는 내용은 같으나, 게임과 직접교수라는 방법에서의 차이가 있다. 본 연구는 서울 D 초등학교 1-2학년 학생 중 글을 잘 읽지 못한다고 담임 교사로부터 추천받은 학생을 대상으로 하였다. 선별검사로 지능검사와 BASA 읽기 검사를 실시하여 지적 장애가 없고 읽기 유창성 백분위 점수가 30%이하에 해당되는 아동 10명을 선정하여, 읽기게임 프로그램 집단(5명)과 직접교수 읽기 프로그램(5명)으로 배분하였다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램의 효과를 비교하기 위해서 학생과 훈련된 검사자가 1:1로 기초학력검사(BATT), 기초학습기능 수행평가체제 검사(BASA)읽기, 음운인식검사, 읽기동기 검사를 프로그램 시작 전과 후에 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 ...
본 연구에서는 초등학교 1-2학년 읽기 부진 학생을 대상으로, 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램이 자소-음소 대응, 음운 인식 능력, 읽기 유창성, 읽기 이해력, 읽기 동기에 미치는 효과를 비교해 보고자 했다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램은 음운인식, 자소-음소 대응, 유창성, 어휘, 글 이해 순으로 배우는 내용은 같으나, 게임과 직접교수라는 방법에서의 차이가 있다. 본 연구는 서울 D 초등학교 1-2학년 학생 중 글을 잘 읽지 못한다고 담임 교사로부터 추천받은 학생을 대상으로 하였다. 선별검사로 지능검사와 BASA 읽기 검사를 실시하여 지적 장애가 없고 읽기 유창성 백분위 점수가 30%이하에 해당되는 아동 10명을 선정하여, 읽기게임 프로그램 집단(5명)과 직접교수 읽기 프로그램(5명)으로 배분하였다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램의 효과를 비교하기 위해서 학생과 훈련된 검사자가 1:1로 기초학력검사(BATT), 기초학습기능 수행평가체제 검사(BASA)읽기, 음운인식검사, 읽기동기 검사를 프로그램 시작 전과 후에 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 12.0프로그램을 이용하였고, 집단의 동질성을 검증하기 위하여 Mann-Whitney U test를 실시하였고, 각 집단의 사전-사후 차이를 비교하기 위해 Wilcoxon Signed Rank를 실시하였고, 두 집단간의 사후 검사 차이를 분석하기 위해 Mann-Whitney U test를 실시하였다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램이 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력, 음운인식능력, 읽기 유창성, 읽기 이해력, 읽기 동기에 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력 향상에는 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력에 유의한 향상을 나타내지 않았으나, 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력을 향상 시켰다. 둘째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 음운 인식 능력 향상에 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램 모두 읽기 부진 학생의 읽기 음독 능력을 향상 시켰다. 셋째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 유창성 효과에 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램 모두 읽기 부진 학생의 읽기 유창성을 향상 시켰다. 넷째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 이해력에 미친 효과에 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 이해력에 유의한 향상을 나타내지 않았으나, 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 이해력을 향상 시켰다. 다섯째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기동기 효과에 차이가 없었다. 또한 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기동기를 향상 시키지 않았다. 따라서 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 유창성과 음운 인식 능력 향상에 유의한 효과가 있었고, 읽기 게임 프로그램은 자소-음소 대응 능력, 음운 인식 능력, 읽기 유창성, 읽기 이해력 향상에 유의한 효과가 있었다. 읽기에 어려움을 가질 수 있는 학생에게 읽기 능력 향상을 위해 읽기게임과 직접교수를 도입하여 두 교수방법이 효과가 있음을 검증함으로써 특수학급이나 방과후 교실 혹은 학습 치료 기관에서 읽기부진 학생들에게 적용해볼 수 있는 효과적 교수방법을 개발하였다는 것에 의의가 있다.
본 연구에서는 초등학교 1-2학년 읽기 부진 학생을 대상으로, 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램이 자소-음소 대응, 음운 인식 능력, 읽기 유창성, 읽기 이해력, 읽기 동기에 미치는 효과를 비교해 보고자 했다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램은 음운인식, 자소-음소 대응, 유창성, 어휘, 글 이해 순으로 배우는 내용은 같으나, 게임과 직접교수라는 방법에서의 차이가 있다. 본 연구는 서울 D 초등학교 1-2학년 학생 중 글을 잘 읽지 못한다고 담임 교사로부터 추천받은 학생을 대상으로 하였다. 선별검사로 지능검사와 BASA 읽기 검사를 실시하여 지적 장애가 없고 읽기 유창성 백분위 점수가 30%이하에 해당되는 아동 10명을 선정하여, 읽기게임 프로그램 집단(5명)과 직접교수 읽기 프로그램(5명)으로 배분하였다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램의 효과를 비교하기 위해서 학생과 훈련된 검사자가 1:1로 기초학력검사(BATT), 기초학습기능 수행평가체제 검사(BASA)읽기, 음운인식검사, 읽기동기 검사를 프로그램 시작 전과 후에 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 SPSS 12.0프로그램을 이용하였고, 집단의 동질성을 검증하기 위하여 Mann-Whitney U test를 실시하였고, 각 집단의 사전-사후 차이를 비교하기 위해 Wilcoxon Signed Rank를 실시하였고, 두 집단간의 사후 검사 차이를 분석하기 위해 Mann-Whitney U test를 실시하였다. 읽기게임 프로그램과 직접교수 읽기 프로그램이 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력, 음운인식능력, 읽기 유창성, 읽기 이해력, 읽기 동기에 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력 향상에는 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력에 유의한 향상을 나타내지 않았으나, 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 자소-음소 대응 능력을 향상 시켰다. 둘째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 음운 인식 능력 향상에 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램 모두 읽기 부진 학생의 읽기 음독 능력을 향상 시켰다. 셋째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 유창성 효과에 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램 모두 읽기 부진 학생의 읽기 유창성을 향상 시켰다. 넷째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 이해력에 미친 효과에 차이가 없었다. 그러나 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 이해력에 유의한 향상을 나타내지 않았으나, 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기 이해력을 향상 시켰다. 다섯째, 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기동기 효과에 차이가 없었다. 또한 사전- 사후 비교 검증에서는 직접교수 읽기 프로그램과 읽기 게임 프로그램은 읽기 부진 학생의 읽기동기를 향상 시키지 않았다. 따라서 직접교수 읽기 프로그램은 읽기 유창성과 음운 인식 능력 향상에 유의한 효과가 있었고, 읽기 게임 프로그램은 자소-음소 대응 능력, 음운 인식 능력, 읽기 유창성, 읽기 이해력 향상에 유의한 효과가 있었다. 읽기에 어려움을 가질 수 있는 학생에게 읽기 능력 향상을 위해 읽기게임과 직접교수를 도입하여 두 교수방법이 효과가 있음을 검증함으로써 특수학급이나 방과후 교실 혹은 학습 치료 기관에서 읽기부진 학생들에게 적용해볼 수 있는 효과적 교수방법을 개발하였다는 것에 의의가 있다.
The purpose of this study was to compare the effects of the reading game program and the direct instruction reading program on phoneme-grapheme correspondence, phonological awareness, reading fluency, reading comprehension and reading motivation of poor reading students. In order to accomplish such ...
The purpose of this study was to compare the effects of the reading game program and the direct instruction reading program on phoneme-grapheme correspondence, phonological awareness, reading fluency, reading comprehension and reading motivation of poor reading students. In order to accomplish such purpose, the research questions were established as follows. First, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the phoneme-grapheme correspondence of poor reading students? Second, Do the reading game program and the direct instruction reading program show on the phonological awareness of poor reading students? Third, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the reading fluency of poor reading students? fourth, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the reading comprehension of poor reading students? fifth, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the reading motivation of poor reading students? In order to resolve the above questions, participants of the research were selected from an elementary school in Seoul. They were recommended by their teachers as subjects who need enhancement of reading. The subjects were 1-2 grades. Ten students with IQ 70(K-WISC-Ⅲ) or above and percentile rank 30% or under on reading fluency (BASA reading test) were selected . These students were assigned to the reading game program group and the direct instruction reading program group (five students each) matching in terms of pre-test scores. The BATT reading test, phonological awareness test, BASA reading test and reading motivation test were conducted before and after implementation of the programs. The tests were individually administered by a qualified examiner in person. The data of the research were processed using SPSS 12.0. To compare the effects, Mann-Whitney U test were conducted on pretests of phonological awareness scores, BASA reading scores, BATT reading scores, and reading motivation scores. To compare pre and post tests of all variables Wilcoxon Signed Rank tests were also conducted. The results of this study are as follows. First, in comparison of post tests of two progrms, both the reading game program and the direct instruction reading program did not show any difference on the post tests of phoneme-grapheme correspondence of poor reading students. But the results indicate that the reading game program showed significant positive effects in the analysis of the difference between pre and post tests of phoneme-grapheme correspondence of poor reading students whereas the direct instruction reading program did not show any significant positive effects. Second, the reading game program and the direct instruction reading program did not show any different effects on post tests of the phonological awareness of poor reading students. But in the analysis of the pre and post tests . both the reading game program and the direct instruction reading program significantly increased phonological awareness of poor reading students. Third, the reading game program and the direct instruction reading program on the reading fluency of poor reading students did not show significantly different effects. But in the analysis of pre-post tests, both of the reading game program and the direct instruction reading program significantly increased reading fluency of poor reading students. Fourth, the reading game program and the direct instruction reading program on the reading comprehension of poor reading students did not show different effects. But in the analysis of the pre and post tests, the reading game program significantly increased reading comprehension of poor reading students. whereas the direct instruction reading program did not. Fifth, the reading game program and the direct instruction reading program on the reading motivation of poor reading students did not show different effects. And the reading game program and the direct instruction reading program did not significantly increase reading motivation of poor reading students. In conclusion, this study showed that the reading game program and the direct instruction reading program significantly increased reading ability of poor reading students.
The purpose of this study was to compare the effects of the reading game program and the direct instruction reading program on phoneme-grapheme correspondence, phonological awareness, reading fluency, reading comprehension and reading motivation of poor reading students. In order to accomplish such purpose, the research questions were established as follows. First, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the phoneme-grapheme correspondence of poor reading students? Second, Do the reading game program and the direct instruction reading program show on the phonological awareness of poor reading students? Third, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the reading fluency of poor reading students? fourth, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the reading comprehension of poor reading students? fifth, Do the reading game program and the direct instruction reading program show different effects on the reading motivation of poor reading students? In order to resolve the above questions, participants of the research were selected from an elementary school in Seoul. They were recommended by their teachers as subjects who need enhancement of reading. The subjects were 1-2 grades. Ten students with IQ 70(K-WISC-Ⅲ) or above and percentile rank 30% or under on reading fluency (BASA reading test) were selected . These students were assigned to the reading game program group and the direct instruction reading program group (five students each) matching in terms of pre-test scores. The BATT reading test, phonological awareness test, BASA reading test and reading motivation test were conducted before and after implementation of the programs. The tests were individually administered by a qualified examiner in person. The data of the research were processed using SPSS 12.0. To compare the effects, Mann-Whitney U test were conducted on pretests of phonological awareness scores, BASA reading scores, BATT reading scores, and reading motivation scores. To compare pre and post tests of all variables Wilcoxon Signed Rank tests were also conducted. The results of this study are as follows. First, in comparison of post tests of two progrms, both the reading game program and the direct instruction reading program did not show any difference on the post tests of phoneme-grapheme correspondence of poor reading students. But the results indicate that the reading game program showed significant positive effects in the analysis of the difference between pre and post tests of phoneme-grapheme correspondence of poor reading students whereas the direct instruction reading program did not show any significant positive effects. Second, the reading game program and the direct instruction reading program did not show any different effects on post tests of the phonological awareness of poor reading students. But in the analysis of the pre and post tests . both the reading game program and the direct instruction reading program significantly increased phonological awareness of poor reading students. Third, the reading game program and the direct instruction reading program on the reading fluency of poor reading students did not show significantly different effects. But in the analysis of pre-post tests, both of the reading game program and the direct instruction reading program significantly increased reading fluency of poor reading students. Fourth, the reading game program and the direct instruction reading program on the reading comprehension of poor reading students did not show different effects. But in the analysis of the pre and post tests, the reading game program significantly increased reading comprehension of poor reading students. whereas the direct instruction reading program did not. Fifth, the reading game program and the direct instruction reading program on the reading motivation of poor reading students did not show different effects. And the reading game program and the direct instruction reading program did not significantly increase reading motivation of poor reading students. In conclusion, this study showed that the reading game program and the direct instruction reading program significantly increased reading ability of poor reading students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.