본 연구에서는 대학생의 사회적 지지 및 정신건강과 대학생활적응의 전반적 경향을 살펴보았다. 또한 대학생의 사회적 지지 및 정신건강이 대학생활적응에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 2011년 9월 5일부터 2011년 9월 9일까지 대전에 있는 P대학교 교양수업을 듣는 재학생 총 312명이 연구대상자로 참가하였다. 응답한 설문지 중 설문지에 무성의하게 응답을 했거나 설문지에 끝까지 응답하지 않은 25명의 설문지를 제외한 총 287명의 결과를 최종 연구대상으로 설정하여 분석하였다. 사용한 척도들은 다음과 같다. 사회적 지지를 측정하기 위한 척도는 Nolten(1994)의 Student Social Support Scale을 수정한 이미라(2000)의 것을 장성화와 진석언(2009)이 재수정한 것을 사용하였다. 정신건강 척도를 측정하기 위한 도구로는 Derogatis, Lipman, Covi(1973)가 개발하고 Dewgatis(1977)가 발전시킨 간이 정신진단검사(...
본 연구에서는 대학생의 사회적 지지 및 정신건강과 대학생활적응의 전반적 경향을 살펴보았다. 또한 대학생의 사회적 지지 및 정신건강이 대학생활적응에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 2011년 9월 5일부터 2011년 9월 9일까지 대전에 있는 P대학교 교양수업을 듣는 재학생 총 312명이 연구대상자로 참가하였다. 응답한 설문지 중 설문지에 무성의하게 응답을 했거나 설문지에 끝까지 응답하지 않은 25명의 설문지를 제외한 총 287명의 결과를 최종 연구대상으로 설정하여 분석하였다. 사용한 척도들은 다음과 같다. 사회적 지지를 측정하기 위한 척도는 Nolten(1994)의 Student Social Support Scale을 수정한 이미라(2000)의 것을 장성화와 진석언(2009)이 재수정한 것을 사용하였다. 정신건강 척도를 측정하기 위한 도구로는 Derogatis, Lipman, Covi(1973)가 개발하고 Dewgatis(1977)가 발전시킨 간이 정신진단검사(SCL-90-R)를 이훈구(1986)가 요인분석하여 47개 문항으로 축소 재작한 것을 윤향숙, 황윤미, 김덕범, 장성화(2011)가 사용한 검사지를 이용하였다. 마지막으로 대학생활적응을 측정하기 위한 척도(Student Adjustment to College Questionnaire; SACQ)는 Baker와 Siryk(1984)가 제작한 것을 현진원(1992)이 번안하고 박범혁(2006)이 재번안한 것을 사용하였다. 수집된 자료들을 SPSS Windows 18.0프로그램을 사용하여 대학생의 사회적 지지, 정신건강 및 대학생활적응간의 관계를 알아보기 위해 Pearson 단순상관분석을, 대학생의 사회적 지지의 하위변인들과 정신건강의 하위변인들을 예측변인으로 하고 대학생활적응 하위변인들을 준거변인으로 한 단계별 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과에 따르면 대학생의 사회적 지지, 정신건강, 대학생활적응의 전반적 경향을 살펴보면 대학생의 사회적 지지는 높은 경향을 보였고, 대학생의 정신건강은 중간보다 낮았으며, 대학생의 대학생활적응은 긍정적인 성향을 나타냈다. 그리고 대학생의 사회적 지지, 정신건강과 대학생활적응간의 관계를 살펴보면 대부분 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 대학생의 사회적 지지와 정신건강이 대학생활적응에 미치는 영향을 살펴본 결과 사회적 지지의 하위변인 중 부모 지지와 교수 지지가 높을수록, 정신건강의 하위변인 중 강박증과 우울증이 낮을수록 대학생활적응에 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 본 연구의 결과는 대학생의 효과적인 대학생활적응을 위한 프로그램 개발과 다양한 정책적인 연구에 활용 될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구에서는 대학생의 사회적 지지 및 정신건강과 대학생활적응의 전반적 경향을 살펴보았다. 또한 대학생의 사회적 지지 및 정신건강이 대학생활적응에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 2011년 9월 5일부터 2011년 9월 9일까지 대전에 있는 P대학교 교양수업을 듣는 재학생 총 312명이 연구대상자로 참가하였다. 응답한 설문지 중 설문지에 무성의하게 응답을 했거나 설문지에 끝까지 응답하지 않은 25명의 설문지를 제외한 총 287명의 결과를 최종 연구대상으로 설정하여 분석하였다. 사용한 척도들은 다음과 같다. 사회적 지지를 측정하기 위한 척도는 Nolten(1994)의 Student Social Support Scale을 수정한 이미라(2000)의 것을 장성화와 진석언(2009)이 재수정한 것을 사용하였다. 정신건강 척도를 측정하기 위한 도구로는 Derogatis, Lipman, Covi(1973)가 개발하고 Dewgatis(1977)가 발전시킨 간이 정신진단검사(SCL-90-R)를 이훈구(1986)가 요인분석하여 47개 문항으로 축소 재작한 것을 윤향숙, 황윤미, 김덕범, 장성화(2011)가 사용한 검사지를 이용하였다. 마지막으로 대학생활적응을 측정하기 위한 척도(Student Adjustment to College Questionnaire; SACQ)는 Baker와 Siryk(1984)가 제작한 것을 현진원(1992)이 번안하고 박범혁(2006)이 재번안한 것을 사용하였다. 수집된 자료들을 SPSS Windows 18.0프로그램을 사용하여 대학생의 사회적 지지, 정신건강 및 대학생활적응간의 관계를 알아보기 위해 Pearson 단순상관분석을, 대학생의 사회적 지지의 하위변인들과 정신건강의 하위변인들을 예측변인으로 하고 대학생활적응 하위변인들을 준거변인으로 한 단계별 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과에 따르면 대학생의 사회적 지지, 정신건강, 대학생활적응의 전반적 경향을 살펴보면 대학생의 사회적 지지는 높은 경향을 보였고, 대학생의 정신건강은 중간보다 낮았으며, 대학생의 대학생활적응은 긍정적인 성향을 나타냈다. 그리고 대학생의 사회적 지지, 정신건강과 대학생활적응간의 관계를 살펴보면 대부분 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 대학생의 사회적 지지와 정신건강이 대학생활적응에 미치는 영향을 살펴본 결과 사회적 지지의 하위변인 중 부모 지지와 교수 지지가 높을수록, 정신건강의 하위변인 중 강박증과 우울증이 낮을수록 대학생활적응에 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 본 연구의 결과는 대학생의 효과적인 대학생활적응을 위한 프로그램 개발과 다양한 정책적인 연구에 활용 될 수 있을 것으로 기대된다.
This study researched the overall tendency of university students' social support, mental health and their school life adaptation. Also the influence of university students' social support and mental health on their school life adaptation was analyzed. From September 5th, 2011 to September 9th, 2011...
This study researched the overall tendency of university students' social support, mental health and their school life adaptation. Also the influence of university students' social support and mental health on their school life adaptation was analyzed. From September 5th, 2011 to September 9th, 2011, total 312 students who were taking the liberal arts in P university located in Daejeon participated in this study as research subjects. Total 287 collected questionnaires were selected to be analyzed after excluding 25 questionnaires which were insincerely responded or incompletely answered. The scales for use are like below. The scale for measuring social support is the one remodified by Jang, Sung Hwa and Jin, Suk Un, which was originally Nolten(1994)' Student Social Support Scale modified by Lee, Mi Ra. As a tool to measure the scale of mental health, the test paper used by Yun, Hyang Suk, Hwang, Yun Mi, Kim, Duk Bum and Jang, Sung Hwa, which was originally developed by Derogatis, Lipman, Covi(1973) and advanced by Dewgatis(1977) and downscaled produced with 47 questions after factor analysis was used. Lastly, Student Adjustment to College Questionnaire; SACQ used the one produced by Baker, Siryk(1984) and adapted by Hyun, Jin Won, and then readapted by Park, Bum Hyuk. In order to understand the relation between university students' social support, mental health and their school life adaptation, simple correlation analysis was conducted for the collected data by using SPSS Windows 18.0 program. Having the subordinate variables of university students' social support and mental health as predictor variables and having the subordinate variable of school life adaptation as criterion variable, the multiple regression analysis was carried out. In the study results, first, regarding of university students' social support, mental health and their school life adaptation, the university students' social support was shown high, and that their mental health was lower than the middle, and that their school life adaptation was shown to be positive. Next, regarding of the relations between university students' social support, mental health and school life adaptation, mostly the significant correlations were found. Lastly, in the result of the influence of university students' social support and mental health on their school life adaptation, the variables were shown to be influential on school life adaptation when parents' and professor's support among the subordinate variables of social support were higher, and obsessive-compulsive neurosis and depression among the subordinate variables of mental health were lower. The results of this study could be used for various researches and program development for university students' effective school life adaptation.
This study researched the overall tendency of university students' social support, mental health and their school life adaptation. Also the influence of university students' social support and mental health on their school life adaptation was analyzed. From September 5th, 2011 to September 9th, 2011, total 312 students who were taking the liberal arts in P university located in Daejeon participated in this study as research subjects. Total 287 collected questionnaires were selected to be analyzed after excluding 25 questionnaires which were insincerely responded or incompletely answered. The scales for use are like below. The scale for measuring social support is the one remodified by Jang, Sung Hwa and Jin, Suk Un, which was originally Nolten(1994)' Student Social Support Scale modified by Lee, Mi Ra. As a tool to measure the scale of mental health, the test paper used by Yun, Hyang Suk, Hwang, Yun Mi, Kim, Duk Bum and Jang, Sung Hwa, which was originally developed by Derogatis, Lipman, Covi(1973) and advanced by Dewgatis(1977) and downscaled produced with 47 questions after factor analysis was used. Lastly, Student Adjustment to College Questionnaire; SACQ used the one produced by Baker, Siryk(1984) and adapted by Hyun, Jin Won, and then readapted by Park, Bum Hyuk. In order to understand the relation between university students' social support, mental health and their school life adaptation, simple correlation analysis was conducted for the collected data by using SPSS Windows 18.0 program. Having the subordinate variables of university students' social support and mental health as predictor variables and having the subordinate variable of school life adaptation as criterion variable, the multiple regression analysis was carried out. In the study results, first, regarding of university students' social support, mental health and their school life adaptation, the university students' social support was shown high, and that their mental health was lower than the middle, and that their school life adaptation was shown to be positive. Next, regarding of the relations between university students' social support, mental health and school life adaptation, mostly the significant correlations were found. Lastly, in the result of the influence of university students' social support and mental health on their school life adaptation, the variables were shown to be influential on school life adaptation when parents' and professor's support among the subordinate variables of social support were higher, and obsessive-compulsive neurosis and depression among the subordinate variables of mental health were lower. The results of this study could be used for various researches and program development for university students' effective school life adaptation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.