특수분장은 20세기에 들어 예술적 시각표현의 수단으로서 특수하고 실험적인 방식을 통해 영화산업에 있어 중요한 요소로 자리 잡았다. 최근에는 컴퓨터 그래픽, 애니메트로닉스와 같은 다양한 분야들이 서로 접목되어 광범위한 허구의 이미지를 더욱 다양한 방식으로 표현함으로서 관객의 눈높이에서 한발 앞서고자 노력하고 있다. 그 결과로 다양한 형태의 CG 작업물이 제작되어져 기술력이 크게 발전하였으나 뛰어난 기술에 비해 인물의 재현에 있어선 실제 배우의 존재감, 연기의 표현력까지 완벽히 표현하기엔 아직까지 한계가 있는 것이 사실이다. 때문에 특수분장의 활용은 영화의 사실감을 증가시키기 위한 수단으로서 우선적으로 고려되어야 한다. 본 논문은 특수분장이 영화 제작에 적용된 성과와 사례를 살피고 국내 특수분장의 장점을 토대로 한 기법의 확대를 위해 CG와의 접목을 시도하였다. 캐릭터의 초기 설정 과정을 위한 컨셉아트에서부터 분장의 단계에 따른 재료의 적용으로 완성되는 과정을 기술하였다. 또한 영상물에서의 쓰임뿐만 아니라 그래픽과 인쇄매체에의 활용을 위한 제작물을 제시하였다. 체계화된 분장 표현 기법과 재료 선택은 제작 과정에서 캐릭터의 설정에 따라 모든 단계에서 빠짐없이 고려되어야 할 사항이다. 이러한 과정에서 도출된 CG의 활용에 따른 긍정적 효과는 다음과 같다. 첫째, 특수분장 마스크의 표면에 CG로 질감을 보완하여 캐릭터가 가진 생체와 외모의 특성을 부각시켜 시각적으로 보여지는 사실감을 증가시킬 수 있다. 이 과정에서 폼 ...
특수분장은 20세기에 들어 예술적 시각표현의 수단으로서 특수하고 실험적인 방식을 통해 영화산업에 있어 중요한 요소로 자리 잡았다. 최근에는 컴퓨터 그래픽, 애니메트로닉스와 같은 다양한 분야들이 서로 접목되어 광범위한 허구의 이미지를 더욱 다양한 방식으로 표현함으로서 관객의 눈높이에서 한발 앞서고자 노력하고 있다. 그 결과로 다양한 형태의 CG 작업물이 제작되어져 기술력이 크게 발전하였으나 뛰어난 기술에 비해 인물의 재현에 있어선 실제 배우의 존재감, 연기의 표현력까지 완벽히 표현하기엔 아직까지 한계가 있는 것이 사실이다. 때문에 특수분장의 활용은 영화의 사실감을 증가시키기 위한 수단으로서 우선적으로 고려되어야 한다. 본 논문은 특수분장이 영화 제작에 적용된 성과와 사례를 살피고 국내 특수분장의 장점을 토대로 한 기법의 확대를 위해 CG와의 접목을 시도하였다. 캐릭터의 초기 설정 과정을 위한 컨셉아트에서부터 분장의 단계에 따른 재료의 적용으로 완성되는 과정을 기술하였다. 또한 영상물에서의 쓰임뿐만 아니라 그래픽과 인쇄매체에의 활용을 위한 제작물을 제시하였다. 체계화된 분장 표현 기법과 재료 선택은 제작 과정에서 캐릭터의 설정에 따라 모든 단계에서 빠짐없이 고려되어야 할 사항이다. 이러한 과정에서 도출된 CG의 활용에 따른 긍정적 효과는 다음과 같다. 첫째, 특수분장 마스크의 표면에 CG로 질감을 보완하여 캐릭터가 가진 생체와 외모의 특성을 부각시켜 시각적으로 보여지는 사실감을 증가시킬 수 있다. 이 과정에서 폼 라텍스 마스크는 세부묘사가 극대화되고 3D랜더링으로 만들어진 부분에 움직임을 부여함으로서 보다 자연스러운 모습을 가지게 된다. 둘째, 촬영 장소에 따라 달라지는 광원에 맞추기 위해 때마다 수정하거나 디자인의 변경, 보완이 필요되어 분장을 일일이 고치는 번거로움을 미리 만들어진 3D와 텍스쳐로 조절할 수 있다. 이로 인해 영화 편집 단계에서 수정이 용이하여 완성도 있는 장면을 연출할 수 있다. 셋째, 제작 후 수정이 번거로운 폼 라텍스를 추가로 제작하거나 디자인을 수정함에 있어 반복되는 절차를 CG를 통해 조절할 수 있다. 이것은 한정된 예산과 제작기간을 가지는 영화제작에서 인력과 금전적 손실을 줄여 원활한 제작환경을 마련할 수 있게 한다. 이러한 방식은 특수분장사 뿐만 아니라 그래픽 분야에 있어서도 상호 보완적인 관계로 시도되어져야 할 필요가 있다. 현재 한국영화는 폭넓은 장르에서 특수분장의 활용을 넓혀가고 있으며 체계적인 교육환경을 갖추어 전문인력의 양성을 꽤하고 있다. 라텍스 종류의 분장에 있어 뛰어난 기술력을 보유하게 되었으나 캐릭터 개발에서 다소 CG에의 의존도가 높아 영화의 사실감이 떨어져 작품의 평가가 저하되기도 한다. 따라서 특수분장에 사용되는 CG의 역할을 통해 캐릭터는 세부묘사를 보충하여 사실감을 증가시키며 수정의 용이함과 경제적 이득을 위한 보조적 용도로 사용되는 것이 순서라 하겠다. 분장사는 이러한 특수분장의 가치를 인지하고 다양한 분야와의 상호관계를 연구하여 작품의 질을 높이고 전문성을 기르는데 매진해야 할 것이다.
특수분장은 20세기에 들어 예술적 시각표현의 수단으로서 특수하고 실험적인 방식을 통해 영화산업에 있어 중요한 요소로 자리 잡았다. 최근에는 컴퓨터 그래픽, 애니메트로닉스와 같은 다양한 분야들이 서로 접목되어 광범위한 허구의 이미지를 더욱 다양한 방식으로 표현함으로서 관객의 눈높이에서 한발 앞서고자 노력하고 있다. 그 결과로 다양한 형태의 CG 작업물이 제작되어져 기술력이 크게 발전하였으나 뛰어난 기술에 비해 인물의 재현에 있어선 실제 배우의 존재감, 연기의 표현력까지 완벽히 표현하기엔 아직까지 한계가 있는 것이 사실이다. 때문에 특수분장의 활용은 영화의 사실감을 증가시키기 위한 수단으로서 우선적으로 고려되어야 한다. 본 논문은 특수분장이 영화 제작에 적용된 성과와 사례를 살피고 국내 특수분장의 장점을 토대로 한 기법의 확대를 위해 CG와의 접목을 시도하였다. 캐릭터의 초기 설정 과정을 위한 컨셉아트에서부터 분장의 단계에 따른 재료의 적용으로 완성되는 과정을 기술하였다. 또한 영상물에서의 쓰임뿐만 아니라 그래픽과 인쇄매체에의 활용을 위한 제작물을 제시하였다. 체계화된 분장 표현 기법과 재료 선택은 제작 과정에서 캐릭터의 설정에 따라 모든 단계에서 빠짐없이 고려되어야 할 사항이다. 이러한 과정에서 도출된 CG의 활용에 따른 긍정적 효과는 다음과 같다. 첫째, 특수분장 마스크의 표면에 CG로 질감을 보완하여 캐릭터가 가진 생체와 외모의 특성을 부각시켜 시각적으로 보여지는 사실감을 증가시킬 수 있다. 이 과정에서 폼 라텍스 마스크는 세부묘사가 극대화되고 3D 랜더링으로 만들어진 부분에 움직임을 부여함으로서 보다 자연스러운 모습을 가지게 된다. 둘째, 촬영 장소에 따라 달라지는 광원에 맞추기 위해 때마다 수정하거나 디자인의 변경, 보완이 필요되어 분장을 일일이 고치는 번거로움을 미리 만들어진 3D와 텍스쳐로 조절할 수 있다. 이로 인해 영화 편집 단계에서 수정이 용이하여 완성도 있는 장면을 연출할 수 있다. 셋째, 제작 후 수정이 번거로운 폼 라텍스를 추가로 제작하거나 디자인을 수정함에 있어 반복되는 절차를 CG를 통해 조절할 수 있다. 이것은 한정된 예산과 제작기간을 가지는 영화제작에서 인력과 금전적 손실을 줄여 원활한 제작환경을 마련할 수 있게 한다. 이러한 방식은 특수분장사 뿐만 아니라 그래픽 분야에 있어서도 상호 보완적인 관계로 시도되어져야 할 필요가 있다. 현재 한국영화는 폭넓은 장르에서 특수분장의 활용을 넓혀가고 있으며 체계적인 교육환경을 갖추어 전문인력의 양성을 꽤하고 있다. 라텍스 종류의 분장에 있어 뛰어난 기술력을 보유하게 되었으나 캐릭터 개발에서 다소 CG에의 의존도가 높아 영화의 사실감이 떨어져 작품의 평가가 저하되기도 한다. 따라서 특수분장에 사용되는 CG의 역할을 통해 캐릭터는 세부묘사를 보충하여 사실감을 증가시키며 수정의 용이함과 경제적 이득을 위한 보조적 용도로 사용되는 것이 순서라 하겠다. 분장사는 이러한 특수분장의 가치를 인지하고 다양한 분야와의 상호관계를 연구하여 작품의 질을 높이고 전문성을 기르는데 매진해야 할 것이다.
Special Effect Make-up becomes artistic visual representative and one of the most important factors in Movie industries through the special and experimental way. Recently, they are trying to go in advance at the level of viewer's eyes by representing huge image of fiction grafted on Computer Graphic...
Special Effect Make-up becomes artistic visual representative and one of the most important factors in Movie industries through the special and experimental way. Recently, they are trying to go in advance at the level of viewer's eyes by representing huge image of fiction grafted on Computer Graphic and Animatronics. As the result of it, many CG works produced and technology has developed a lot, however, even there is great technology still there are many limitation of expressing recreation of character like real actors existence, expression of act. Therefore, application of Special Effect Make-up should be considered to increase real picture of movie. This thesis will tell about Special Effect Make-up which applied to Movie producing and try to graft on to CG to enlarge the technical problems based on good point of domestic Special Effect Make-up. We describe the process from Concept Art for primary creation to step of Make-up completion applied to material. In addition, we show product for using in film and for graphic and prints. Systematized make-up representative technic and material selection will not be unconsiderable in every steps during character producing. The followings are the positive effects drawn CG application through those process. First, we can increase realistic that is visually showed, supplementing texture on surface of Special Effect Make-up mask and embossing the characteristic of appearance which character has. In this process, detail of Foam Latex is maximized and has more natural appearance by giving motion to parts made by 3D rendering. Next, we can adjust the make-up made in advance with 3D and texture, which is needed to change, edit, or remedy of design due to fit for light differed from every shooting places. So, we can produce more indepth film because of simplicity edition in step of film editing. Third, we can also adjust repeated process for editing designs and producing additional Foal Latex that is troublesome to edit. This makes smooth producing environment reduce the amount of loss and man power in film making with limitation budget and product These ways need to have complement relation in Special Effect Make-up artist and also in Graphic. Now, Korean Films enlarge practical use of Special Effect Make-up in wide genre and plan to train professional human resources with systematic education environment. Distinguished technic in Latex Make-up, but high dependence on CG at character creation makes low reality quality lowering film's valuation. Therefore, through the roles of CG in Special Effect Make-up, character complement detail description to increase reality, as subsidiary use for ease of revision and economical profit. Make-up artist should recognize the value of Special Effect Make-up and study mutual relation to improve the quality of produce and try to be expert.
Special Effect Make-up becomes artistic visual representative and one of the most important factors in Movie industries through the special and experimental way. Recently, they are trying to go in advance at the level of viewer's eyes by representing huge image of fiction grafted on Computer Graphic and Animatronics. As the result of it, many CG works produced and technology has developed a lot, however, even there is great technology still there are many limitation of expressing recreation of character like real actors existence, expression of act. Therefore, application of Special Effect Make-up should be considered to increase real picture of movie. This thesis will tell about Special Effect Make-up which applied to Movie producing and try to graft on to CG to enlarge the technical problems based on good point of domestic Special Effect Make-up. We describe the process from Concept Art for primary creation to step of Make-up completion applied to material. In addition, we show product for using in film and for graphic and prints. Systematized make-up representative technic and material selection will not be unconsiderable in every steps during character producing. The followings are the positive effects drawn CG application through those process. First, we can increase realistic that is visually showed, supplementing texture on surface of Special Effect Make-up mask and embossing the characteristic of appearance which character has. In this process, detail of Foam Latex is maximized and has more natural appearance by giving motion to parts made by 3D rendering. Next, we can adjust the make-up made in advance with 3D and texture, which is needed to change, edit, or remedy of design due to fit for light differed from every shooting places. So, we can produce more indepth film because of simplicity edition in step of film editing. Third, we can also adjust repeated process for editing designs and producing additional Foal Latex that is troublesome to edit. This makes smooth producing environment reduce the amount of loss and man power in film making with limitation budget and product These ways need to have complement relation in Special Effect Make-up artist and also in Graphic. Now, Korean Films enlarge practical use of Special Effect Make-up in wide genre and plan to train professional human resources with systematic education environment. Distinguished technic in Latex Make-up, but high dependence on CG at character creation makes low reality quality lowering film's valuation. Therefore, through the roles of CG in Special Effect Make-up, character complement detail description to increase reality, as subsidiary use for ease of revision and economical profit. Make-up artist should recognize the value of Special Effect Make-up and study mutual relation to improve the quality of produce and try to be expert.
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