정신장애인의 사회적 상호작용 증진을 위한 치료레크리에이션 여가교육프로그램의 개발과 효과성 연구 Study on the development and effectiveness of therapeutic recreation leisure education program for the improvement of social interaction of people with psychiatric disability원문보기
본 연구는 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인들을 대상으로 여가교육프로그램을 개발하여 적용함으로써 그들의 사회적 상호작용을 증진시키는데 미치는 효과를 검증하였다. 본 연구의 프로그램 틀은 피터슨과 스톰보(Peterson & Stumbo, 2000)의 여가능력모델을 토대로 구성하였으며, O'morrow(1976)의 치료레크리에이션 활동영역 13가지를 활용하였다. 본 연구의 대상은 대전광역시 서구, 중구 소재의 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인 중 본 연구대상자 선정기준에 부합한 정신장애인을 대상으로 2011년 8월 10일 부터 2011년 9월 26일까지 매주 1~2회씩 10회기의 프로그램을 진행하였다. 본 연구에 사용된 측정도구는 의사소통 기술검사지와 ...
본 연구는 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인들을 대상으로 여가교육프로그램을 개발하여 적용함으로써 그들의 사회적 상호작용을 증진시키는데 미치는 효과를 검증하였다. 본 연구의 프로그램 틀은 피터슨과 스톰보(Peterson & Stumbo, 2000)의 여가능력모델을 토대로 구성하였으며, O'morrow(1976)의 치료레크리에이션 활동영역 13가지를 활용하였다. 본 연구의 대상은 대전광역시 서구, 중구 소재의 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인 중 본 연구대상자 선정기준에 부합한 정신장애인을 대상으로 2011년 8월 10일 부터 2011년 9월 26일까지 매주 1~2회씩 10회기의 프로그램을 진행하였다. 본 연구에 사용된 측정도구는 의사소통 기술검사지와 자기표현 평정척도, 사회적 상호작용을 위한 클라이언트 관찰지를 활용하였다. 연구설계는 실험 A집단과 통제 B집단 사전사후 검사 설계로 설정하였으며 SPSS 12.0을 활용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사전․사후 검사 결과 여가교육프로그램을 실시함으로써 실험집단에서 의사소통 변화에 의미 있는 증가가 나타난 반면 통제집단에서는 의미 있는 증가가 나타나지 않았다. 의사소통 변화 과정은 회기별 관찰 점수에서 목소리 크기, 소리의 명확성, 상대방과의 거리가 꾸준한 향상을 보였다. 둘째, 사전․사후 검사 결과 자기표현 변화는 실험집단에서 의미 있는 증가가 나타난 반면 통제집단에서는 의미 있는 증가가 나타나지 않았다. 자기표현 변화 과정은 얼굴 표정, 몸의 긴장 상태, 유머가 꾸준한 향상을 보였다. 셋째, 사전․사후 대인 중심의 여가기능 변화는 실험집단에서 의미 있는 증가가 나타난 반면 통제집단에서는 의미 있는 증가가 나타나지 않았다. 대인 중심의 여가기능 변화 과정은 여가인식, 여가태도, 여가기술, 만족감이 꾸준한 향상을 보였다. 이상의 연구결과들이 사회복지실천에 시사하는 함의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 정신장애인들의 사회적 상호작용 증진을 위한 여가교육프로그램을 치료레크리에이션의 이론적 근거에 바탕을 두어 개발하고 그 효과성을 검증함으로서 기존 병원중심의 프로그램에서 벗어나 지역사회내 사회복귀시설에서도 적용할 수 있는 프로그램을 제시했다는데 의미가 있다. 둘째, 정신보건사회복지 현장에서 치료레크리에이션을 활용한 프로그램이 실제 적용되고는 있으나 이론적 근거에 기초한 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 지역사회내의 사회복귀시설에서의 여가교육프로그램에 이론적 근거를 부여했다는 측면에서 앞으로 보다 더 체계적인 여가교육 프로그램의 연구 및 발전에 초석이 될 것이다. 셋째, 본 연구를 통해 병원중심의 정신장애인 뿐 아니라 지역사회내의 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인에게도 여가교육프로그램의 효과가 검증된 만큼, 지역사회내의 관련 시설에서의 청소년, 노인, 발달장애아동 등 다양한 클라이언트를 대상으로 체계적인 여가교육프로그램 연구개발에 기반이 될 것이다.
본 연구는 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인들을 대상으로 여가교육프로그램을 개발하여 적용함으로써 그들의 사회적 상호작용을 증진시키는데 미치는 효과를 검증하였다. 본 연구의 프로그램 틀은 피터슨과 스톰보(Peterson & Stumbo, 2000)의 여가능력모델을 토대로 구성하였으며, O'morrow(1976)의 치료레크리에이션 활동영역 13가지를 활용하였다. 본 연구의 대상은 대전광역시 서구, 중구 소재의 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인 중 본 연구대상자 선정기준에 부합한 정신장애인을 대상으로 2011년 8월 10일 부터 2011년 9월 26일까지 매주 1~2회씩 10회기의 프로그램을 진행하였다. 본 연구에 사용된 측정도구는 의사소통 기술검사지와 자기표현 평정척도, 사회적 상호작용을 위한 클라이언트 관찰지를 활용하였다. 연구설계는 실험 A집단과 통제 B집단 사전사후 검사 설계로 설정하였으며 SPSS 12.0을 활용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사전․사후 검사 결과 여가교육프로그램을 실시함으로써 실험집단에서 의사소통 변화에 의미 있는 증가가 나타난 반면 통제집단에서는 의미 있는 증가가 나타나지 않았다. 의사소통 변화 과정은 회기별 관찰 점수에서 목소리 크기, 소리의 명확성, 상대방과의 거리가 꾸준한 향상을 보였다. 둘째, 사전․사후 검사 결과 자기표현 변화는 실험집단에서 의미 있는 증가가 나타난 반면 통제집단에서는 의미 있는 증가가 나타나지 않았다. 자기표현 변화 과정은 얼굴 표정, 몸의 긴장 상태, 유머가 꾸준한 향상을 보였다. 셋째, 사전․사후 대인 중심의 여가기능 변화는 실험집단에서 의미 있는 증가가 나타난 반면 통제집단에서는 의미 있는 증가가 나타나지 않았다. 대인 중심의 여가기능 변화 과정은 여가인식, 여가태도, 여가기술, 만족감이 꾸준한 향상을 보였다. 이상의 연구결과들이 사회복지실천에 시사하는 함의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 정신장애인들의 사회적 상호작용 증진을 위한 여가교육프로그램을 치료레크리에이션의 이론적 근거에 바탕을 두어 개발하고 그 효과성을 검증함으로서 기존 병원중심의 프로그램에서 벗어나 지역사회내 사회복귀시설에서도 적용할 수 있는 프로그램을 제시했다는데 의미가 있다. 둘째, 정신보건사회복지 현장에서 치료레크리에이션을 활용한 프로그램이 실제 적용되고는 있으나 이론적 근거에 기초한 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 지역사회내의 사회복귀시설에서의 여가교육프로그램에 이론적 근거를 부여했다는 측면에서 앞으로 보다 더 체계적인 여가교육 프로그램의 연구 및 발전에 초석이 될 것이다. 셋째, 본 연구를 통해 병원중심의 정신장애인 뿐 아니라 지역사회내의 사회복귀시설을 이용하는 정신장애인에게도 여가교육프로그램의 효과가 검증된 만큼, 지역사회내의 관련 시설에서의 청소년, 노인, 발달장애아동 등 다양한 클라이언트를 대상으로 체계적인 여가교육프로그램 연구개발에 기반이 될 것이다.
This study verifies the effects of leisure educational programs those are developed and applied for promoting social interactions of persons with Psychiatric disability using rehabilitation facilities. In this study, the framework of the program is based on the leisure ability model. And, 13 kinds o...
This study verifies the effects of leisure educational programs those are developed and applied for promoting social interactions of persons with Psychiatric disability using rehabilitation facilities. In this study, the framework of the program is based on the leisure ability model. And, 13 kinds of recreational activities proposed by O'morrow are used. The subjects of this study is the persons with Psychiatric disability those are suited to the selecting criteria among the people using the rehabilitation facilities located in the Seo-gu, Jung-gu in Daejeon. A program of 10 session was provided, once or twice for a week, from 10 August, 2011 to 26 September, 2011. The measurements are made using test tool for communication skills, self-expression rating scale, client observation on social interaction. The research is the pre-post test design containing A group of experiment and B control group. The results are analyzed utilizing SPSS 12.0. The findings are as follows: First, from the result of the pre and post-test, there was a meaningful increase in the communications in experimental group, whereas there is no significant increase in control group, providing leisure educational program. There was a steady improvements in terms of the observed score in each session for the size of a voice, sound clarity, the distance between the other person. Second, there was a meaningful increase in the communications in self-expression in experimental group, whereas there is no significant increase in control group. The change of self- expression showed steady improvement in facial expressions, body tone, a sense of humor. Third, for the changes in leisure facilities, there was a significant increase in the experimental group, whereas the control group did not show it. The process of the leisure facilities includes leisure awareness, leisure attitude, leisure skills, enjoyment. Those findings have more suggestive implications for social welfare practice as follows: First, this study can have a meaning from the point of a view such that presenting a program which can be applied in other than existing hospital program; as it is based on the rationale of leisure-Therapeutic recreation and developed and validated for its effectiveness in the promotion of social interactions of person with Psychiatric disabilities. Second, therapeutic recreation is utilized and applied in practice in the mental health and social welfare field, but the theoretical ground is weak. This study will be a cornerstone in future research and development of because this study provide a systematic rationale for the leisure educational program in rehabilitation facilities of community. Third, this study will provide a base on a systematic review and development of leisure educational programs for various clients such as youth, elderly, mentally-retarded disabled children etc. in the related facilities in community, because the leisure educational program's effectiveness has been validated for the person using a rehab facility in local community as well as persons with Psychiatric disabilities in hospital.
This study verifies the effects of leisure educational programs those are developed and applied for promoting social interactions of persons with Psychiatric disability using rehabilitation facilities. In this study, the framework of the program is based on the leisure ability model. And, 13 kinds of recreational activities proposed by O'morrow are used. The subjects of this study is the persons with Psychiatric disability those are suited to the selecting criteria among the people using the rehabilitation facilities located in the Seo-gu, Jung-gu in Daejeon. A program of 10 session was provided, once or twice for a week, from 10 August, 2011 to 26 September, 2011. The measurements are made using test tool for communication skills, self-expression rating scale, client observation on social interaction. The research is the pre-post test design containing A group of experiment and B control group. The results are analyzed utilizing SPSS 12.0. The findings are as follows: First, from the result of the pre and post-test, there was a meaningful increase in the communications in experimental group, whereas there is no significant increase in control group, providing leisure educational program. There was a steady improvements in terms of the observed score in each session for the size of a voice, sound clarity, the distance between the other person. Second, there was a meaningful increase in the communications in self-expression in experimental group, whereas there is no significant increase in control group. The change of self- expression showed steady improvement in facial expressions, body tone, a sense of humor. Third, for the changes in leisure facilities, there was a significant increase in the experimental group, whereas the control group did not show it. The process of the leisure facilities includes leisure awareness, leisure attitude, leisure skills, enjoyment. Those findings have more suggestive implications for social welfare practice as follows: First, this study can have a meaning from the point of a view such that presenting a program which can be applied in other than existing hospital program; as it is based on the rationale of leisure-Therapeutic recreation and developed and validated for its effectiveness in the promotion of social interactions of person with Psychiatric disabilities. Second, therapeutic recreation is utilized and applied in practice in the mental health and social welfare field, but the theoretical ground is weak. This study will be a cornerstone in future research and development of because this study provide a systematic rationale for the leisure educational program in rehabilitation facilities of community. Third, this study will provide a base on a systematic review and development of leisure educational programs for various clients such as youth, elderly, mentally-retarded disabled children etc. in the related facilities in community, because the leisure educational program's effectiveness has been validated for the person using a rehab facility in local community as well as persons with Psychiatric disabilities in hospital.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.