본 연구는 장애아 가족의 부모 욕구 및 부모교육의 프로그램에 대한 만족도는 어떠한지를 파악하고, 부모교육이 가족회복력에 영향을 미치는 결정요인이 무엇인지 분석하여 장애아동 가족의 부모교육 프로그램이 이들 가족의 회복 능력에 어떠한 영향력을 발휘하는지를 모색하는데 그 연구의 목적이 있다. 이를 위한 본 연구의 조사단위는 장애아동 부모이며, 여기서 장애아동 부모는 장애를 가지고 있는 아동의 부모를 의미한다. 또한 가족회복력이란 가족이 위기를 경험할 때, 가족의 평형상태를 유지하도록 하는 자원이라 할 수 있다. 자료 수집은 대구 및 경북에 소재한 특수학교, 종합복지관, 장애전담 및 통합보육기관, 각 장애인단체 등에 의뢰하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 성별, 연령, 학력, 종교, 직업, 소득, 주거유형, 자녀의 장애유형 등을 포함한 일반적 사항과 부모교육 관련 변인 사항, 부모교육의 내용, 가족회복력의 내용이 포함되어 있다. 설문에 응한 자는 263명이었고 통계방법은 사회과학 통계분석(...
본 연구는 장애아 가족의 부모 욕구 및 부모교육의 프로그램에 대한 만족도는 어떠한지를 파악하고, 부모교육이 가족회복력에 영향을 미치는 결정요인이 무엇인지 분석하여 장애아동 가족의 부모교육 프로그램이 이들 가족의 회복 능력에 어떠한 영향력을 발휘하는지를 모색하는데 그 연구의 목적이 있다. 이를 위한 본 연구의 조사단위는 장애아동 부모이며, 여기서 장애아동 부모는 장애를 가지고 있는 아동의 부모를 의미한다. 또한 가족회복력이란 가족이 위기를 경험할 때, 가족의 평형상태를 유지하도록 하는 자원이라 할 수 있다. 자료 수집은 대구 및 경북에 소재한 특수학교, 종합복지관, 장애전담 및 통합보육기관, 각 장애인단체 등에 의뢰하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 성별, 연령, 학력, 종교, 직업, 소득, 주거유형, 자녀의 장애유형 등을 포함한 일반적 사항과 부모교육 관련 변인 사항, 부모교육의 내용, 가족회복력의 내용이 포함되어 있다. 설문에 응한 자는 263명이었고 통계방법은 사회과학 통계분석(SPSS)으로 처리하였다. 먼저, 수집된 자료의 신뢰성을 살펴보기 위해 크론바하 알파 테스트를 하였다. 둘째, 수집된 자료의 부모의 성별, 부모교육과 가족회복력을 비교하기 위해 표본 평균 검정(t-test)을 하였다. 셋째, 수집된 자료의 표본의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도분석을 하였다. 넷째, 수집된 자료의 부모교육과 가족회복력에 대한 개념의 타당성을 분석하기 위해 주성분 분석, 회전방식의 요인분석을 하였다. 다섯째, 수집된 자료의 부모의 학력, 부모의 월평균 소득, 자녀의 장애유형에 따른 차이를 파악하기 위해 분산분석(ANOVA)을 하였다. 여섯째, 부모교육과 사회 경제적 요인이 가족회복력에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구의 분석결과와 이를 토대로 장애아동 부모교육과 가족회복력에 대한 내용은 다음과 같다. 첫째, 부모의 성별에 따른 부모교육 프로그램이 고려되어야 한다. 부모의 성별에 따라 부모교육과 가족회복력을 분석한 결과 어머니의 경우가 아버지보다 부모교육을 받고 있는 횟수가 많은 것으로 나타났다. 이는 부모교육이 아버지를 위한 프로그램이 많이 보급되지 않고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 장애아 가족의 부모교육이 가족회복력에 미치는 요인으로 가장 크게 작용하는 것이 부모교육 구성요소 중에서 부모의 건강이라는 것과 일반 가족에 비해 장애아 가족이 겪는 가족회복력에 속하게 될 문제점이 월등히 더 크다는 것을 검증하였다. 셋째, 현재의 어려운 생활에서 탈피하기 위해 가장 도움이 필요한 부분에 대한 결과로 장애아동 가족의 경우 복지 및 진로, 자녀지도방법, 부모 및 자녀의 건강, 교양이 가장 필요하다고 하였으며, 차상위층은 절반 이상이 복지 및 진로로 가장 높은 것으로 나타났다. 특히 가족구성원 가운데 장애 자녀의 출현으로 인해 자녀교육 및 자녀의 성장 발달을 위한 정보를 얻을 수 있는 장소가 마땅치 않으며 이들 가족의 정보 공유를 위한 장소가 있어야 한다. 이로써 장애아 가족의 정보공유의 사각지대를 없애고 2차 장애 발생 및 중복장애를 미연 방지할 뿐만 아니라 잘못된 정보에 대한 내용의 악순환을 근절할 수 있는 계기가 되어야 할 것이다. 넷째, 연구 결과로 복지 및 진로 영역에서는 장애인 복지 정책, 학교 졸업 후 진로 문제, 장애인 고용 촉진 공단의 역할, 장애자 지원 정보, 장애인 위탁 시설과 운영을 확대하여야 하며, 건강과 관련된 내용으로는 자녀의 만성 질환, 장애 성장 발달, 치료 교육, 장애아동 교육적 조치 등을 포괄하는 재활상담을 희망하고 있으며, 교양과 관련된 내용의 경우 학부모회 교양 및 취미생활, 학부모 스트레스 해소 프로그램을 가장 원하였다. 이로써 부모교육은 단지 부모를 교육한다는 것에서 그치지 않고 부모의 욕구에 적합한 프로그램을 다양화해야 할 필요가 있다. 다섯째, 장애아 가족의 회복력에 가장 영향력이 큰 요소는 부모의 건강인 것으로 나타났으므로 부모교육 프로그램을 만들 때 건강에 대한 내용이 우선적으로 고려되어야 한다는 것을 말해 준다.
본 연구는 장애아 가족의 부모 욕구 및 부모교육의 프로그램에 대한 만족도는 어떠한지를 파악하고, 부모교육이 가족회복력에 영향을 미치는 결정요인이 무엇인지 분석하여 장애아동 가족의 부모교육 프로그램이 이들 가족의 회복 능력에 어떠한 영향력을 발휘하는지를 모색하는데 그 연구의 목적이 있다. 이를 위한 본 연구의 조사단위는 장애아동 부모이며, 여기서 장애아동 부모는 장애를 가지고 있는 아동의 부모를 의미한다. 또한 가족회복력이란 가족이 위기를 경험할 때, 가족의 평형상태를 유지하도록 하는 자원이라 할 수 있다. 자료 수집은 대구 및 경북에 소재한 특수학교, 종합복지관, 장애전담 및 통합보육기관, 각 장애인단체 등에 의뢰하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 성별, 연령, 학력, 종교, 직업, 소득, 주거유형, 자녀의 장애유형 등을 포함한 일반적 사항과 부모교육 관련 변인 사항, 부모교육의 내용, 가족회복력의 내용이 포함되어 있다. 설문에 응한 자는 263명이었고 통계방법은 사회과학 통계분석(SPSS)으로 처리하였다. 먼저, 수집된 자료의 신뢰성을 살펴보기 위해 크론바하 알파 테스트를 하였다. 둘째, 수집된 자료의 부모의 성별, 부모교육과 가족회복력을 비교하기 위해 표본 평균 검정(t-test)을 하였다. 셋째, 수집된 자료의 표본의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도분석을 하였다. 넷째, 수집된 자료의 부모교육과 가족회복력에 대한 개념의 타당성을 분석하기 위해 주성분 분석, 회전방식의 요인분석을 하였다. 다섯째, 수집된 자료의 부모의 학력, 부모의 월평균 소득, 자녀의 장애유형에 따른 차이를 파악하기 위해 분산분석(ANOVA)을 하였다. 여섯째, 부모교육과 사회 경제적 요인이 가족회복력에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구의 분석결과와 이를 토대로 장애아동 부모교육과 가족회복력에 대한 내용은 다음과 같다. 첫째, 부모의 성별에 따른 부모교육 프로그램이 고려되어야 한다. 부모의 성별에 따라 부모교육과 가족회복력을 분석한 결과 어머니의 경우가 아버지보다 부모교육을 받고 있는 횟수가 많은 것으로 나타났다. 이는 부모교육이 아버지를 위한 프로그램이 많이 보급되지 않고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 장애아 가족의 부모교육이 가족회복력에 미치는 요인으로 가장 크게 작용하는 것이 부모교육 구성요소 중에서 부모의 건강이라는 것과 일반 가족에 비해 장애아 가족이 겪는 가족회복력에 속하게 될 문제점이 월등히 더 크다는 것을 검증하였다. 셋째, 현재의 어려운 생활에서 탈피하기 위해 가장 도움이 필요한 부분에 대한 결과로 장애아동 가족의 경우 복지 및 진로, 자녀지도방법, 부모 및 자녀의 건강, 교양이 가장 필요하다고 하였으며, 차상위층은 절반 이상이 복지 및 진로로 가장 높은 것으로 나타났다. 특히 가족구성원 가운데 장애 자녀의 출현으로 인해 자녀교육 및 자녀의 성장 발달을 위한 정보를 얻을 수 있는 장소가 마땅치 않으며 이들 가족의 정보 공유를 위한 장소가 있어야 한다. 이로써 장애아 가족의 정보공유의 사각지대를 없애고 2차 장애 발생 및 중복장애를 미연 방지할 뿐만 아니라 잘못된 정보에 대한 내용의 악순환을 근절할 수 있는 계기가 되어야 할 것이다. 넷째, 연구 결과로 복지 및 진로 영역에서는 장애인 복지 정책, 학교 졸업 후 진로 문제, 장애인 고용 촉진 공단의 역할, 장애자 지원 정보, 장애인 위탁 시설과 운영을 확대하여야 하며, 건강과 관련된 내용으로는 자녀의 만성 질환, 장애 성장 발달, 치료 교육, 장애아동 교육적 조치 등을 포괄하는 재활상담을 희망하고 있으며, 교양과 관련된 내용의 경우 학부모회 교양 및 취미생활, 학부모 스트레스 해소 프로그램을 가장 원하였다. 이로써 부모교육은 단지 부모를 교육한다는 것에서 그치지 않고 부모의 욕구에 적합한 프로그램을 다양화해야 할 필요가 있다. 다섯째, 장애아 가족의 회복력에 가장 영향력이 큰 요소는 부모의 건강인 것으로 나타났으므로 부모교육 프로그램을 만들 때 건강에 대한 내용이 우선적으로 고려되어야 한다는 것을 말해 준다.
This study analyzes the desire of disabled children's family parents and their satisfaction level of parent education program. The purpose of the study is to determine how parent education program of disabled children affects family recovery ability and to analyze what is a decisive factor in the ef...
This study analyzes the desire of disabled children's family parents and their satisfaction level of parent education program. The purpose of the study is to determine how parent education program of disabled children affects family recovery ability and to analyze what is a decisive factor in the effect of parent education for disabled children on family resilience. The unit of the survey is parents of disabled children. It means that the parents have disabled children. And family resilience is resource keeping a state of equilibrium of family who will experience risk. A survey based on statistics from a special-education school, welfare center, disabled child-care institutions, the disabled organization in Daegu and Gyeongsangbuk-do. The survey contains general requirements for gender, age, level of education, religion, job, earnings, types of parent education, content of parent education, family resilience. the reliability of questionnaire for internal consistency of related factors. The majority of people is 263 and statistical analy used Statistical Package for the Social Sciences(SPSS). T-test is adopted to assess the impact of parents’ socio-demographic factors on the desire of parents education and family resilience. Frequency analysis is used to prove General character of the collected data. Principal component regression analysis was applied to evaluate validity of concepts for parent education and family resilience. Difference depending on parents’ level of education, parents’ monthly income and children’s types of disability was analyzed by analysis of variance(ANOVA). A survey based on statistics from a special-education school, welfare center, disabled child-care institutions, the disabled organization in Daegu and Gyeongsangbuk-do. The survey contains general requirements for gender, age, level of education, religion, job, earnings, types of parent education, content of parent education, family resilience. The contents of disabled children parent education and family resilience based on this survey are below. First, a parent's education program depending on parent's gender should be considered. The analysis of parent's education program depending on parent's gender shows that mother's education is more than father's education. It means there is not enough parent education for fathers. Second, increasing disabled children-parent education helps family resilience. The most important factor in disabled children parent education on family resilience is parents' health. It was objective verified that when it comes to family resilience, parents' health is more important in the family with disabled children than in the family with normal children. The main factors that disabled children's parents consider most important are family relations, psychology, emotion and sharing information. More extensive parent education program could be a good solution to improving family relations. Third, disabled children parent education should provide more opportunities to share information. To manage and overcome their challenging conditions appropriately, the followings such as welfare, career, method of children instruction, family and children's health, general education are most needed. Also, half of the low income group said that welfare and career are what they really need. Especially, to the families with newly-born babies, they need adequate education and service providing them useful information about caring and educating their babies. Doing so, they want to share right information to remove dead zone of sharing misinformation to family and prevent multiple-handicapped children and break out of a vicious circle about information. Fourth, support of parent education program is needed. In welfare and career, they need support of disabled children welfare program, post school career, employment agency for the disabled, the disabled intelligence support, facility for the disabled. In health care, they need advice on rehabilitation, including chronic diseases of children, the disabled growth and development, therapeutic education, educational training for children with disabilities. In general education, they need parent-teacher organization, hobby, parent's stress relief program. So, we don't need only educate parents but also have to diversify parent education program. Finally, family resilience on parent education for disabled children needs to be the first priority. As analyzed above, the most important factor in family resilience is parents' health. It implies that when discussing the contents of parent education program, parents' health should be more addressed than anything else.
This study analyzes the desire of disabled children's family parents and their satisfaction level of parent education program. The purpose of the study is to determine how parent education program of disabled children affects family recovery ability and to analyze what is a decisive factor in the effect of parent education for disabled children on family resilience. The unit of the survey is parents of disabled children. It means that the parents have disabled children. And family resilience is resource keeping a state of equilibrium of family who will experience risk. A survey based on statistics from a special-education school, welfare center, disabled child-care institutions, the disabled organization in Daegu and Gyeongsangbuk-do. The survey contains general requirements for gender, age, level of education, religion, job, earnings, types of parent education, content of parent education, family resilience. the reliability of questionnaire for internal consistency of related factors. The majority of people is 263 and statistical analy used Statistical Package for the Social Sciences(SPSS). T-test is adopted to assess the impact of parents’ socio-demographic factors on the desire of parents education and family resilience. Frequency analysis is used to prove General character of the collected data. Principal component regression analysis was applied to evaluate validity of concepts for parent education and family resilience. Difference depending on parents’ level of education, parents’ monthly income and children’s types of disability was analyzed by analysis of variance(ANOVA). A survey based on statistics from a special-education school, welfare center, disabled child-care institutions, the disabled organization in Daegu and Gyeongsangbuk-do. The survey contains general requirements for gender, age, level of education, religion, job, earnings, types of parent education, content of parent education, family resilience. The contents of disabled children parent education and family resilience based on this survey are below. First, a parent's education program depending on parent's gender should be considered. The analysis of parent's education program depending on parent's gender shows that mother's education is more than father's education. It means there is not enough parent education for fathers. Second, increasing disabled children-parent education helps family resilience. The most important factor in disabled children parent education on family resilience is parents' health. It was objective verified that when it comes to family resilience, parents' health is more important in the family with disabled children than in the family with normal children. The main factors that disabled children's parents consider most important are family relations, psychology, emotion and sharing information. More extensive parent education program could be a good solution to improving family relations. Third, disabled children parent education should provide more opportunities to share information. To manage and overcome their challenging conditions appropriately, the followings such as welfare, career, method of children instruction, family and children's health, general education are most needed. Also, half of the low income group said that welfare and career are what they really need. Especially, to the families with newly-born babies, they need adequate education and service providing them useful information about caring and educating their babies. Doing so, they want to share right information to remove dead zone of sharing misinformation to family and prevent multiple-handicapped children and break out of a vicious circle about information. Fourth, support of parent education program is needed. In welfare and career, they need support of disabled children welfare program, post school career, employment agency for the disabled, the disabled intelligence support, facility for the disabled. In health care, they need advice on rehabilitation, including chronic diseases of children, the disabled growth and development, therapeutic education, educational training for children with disabilities. In general education, they need parent-teacher organization, hobby, parent's stress relief program. So, we don't need only educate parents but also have to diversify parent education program. Finally, family resilience on parent education for disabled children needs to be the first priority. As analyzed above, the most important factor in family resilience is parents' health. It implies that when discussing the contents of parent education program, parents' health should be more addressed than anything else.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.