21세기 기업경쟁력의 가장 중요한 요소 중의 하나는 디자인이다. 그런 까닭으로 디자인경영을 하고 있는 기업이 점차 늘고 있다. 그러나 아직도 많은 기업에서 디자인경영은 컨셉으로만 존재하는 실체 없는 기업경영의 방법론이어서 구체적인 활동으로 연결되지 못하고 있다.
디자인경영은 디자인이 기업의 가장 중요한 경쟁력으로 작용할 수 있도록 경영자원과 시스템을 디자인 경쟁력 최우선의 관점에서 운영함으로써 경영성과를 극대화 하는 경영혁신 방법론이다. 이를 실현하기 위해서는 그 취지와 목적에 맞는 평가기준을 갖고 지속적으로 측정, 분석, 개선, 실행하여 기업역량을 발전시켜 나가야 한다. 그러나 기업의 디자인역량 평가는 디자인 부서의 개발능력만으로 파악하는 것이 아니라 디자인경쟁력강화를 위한 전사적 경영활동의 관점에서 평가하여야 한다.
본 연구에서는 경영자의 리더십, 디자인경영 ...
21세기 기업경쟁력의 가장 중요한 요소 중의 하나는 디자인이다. 그런 까닭으로 디자인경영을 하고 있는 기업이 점차 늘고 있다. 그러나 아직도 많은 기업에서 디자인경영은 컨셉으로만 존재하는 실체 없는 기업경영의 방법론이어서 구체적인 활동으로 연결되지 못하고 있다.
디자인경영은 디자인이 기업의 가장 중요한 경쟁력으로 작용할 수 있도록 경영자원과 시스템을 디자인 경쟁력 최우선의 관점에서 운영함으로써 경영성과를 극대화 하는 경영혁신 방법론이다. 이를 실현하기 위해서는 그 취지와 목적에 맞는 평가기준을 갖고 지속적으로 측정, 분석, 개선, 실행하여 기업역량을 발전시켜 나가야 한다. 그러나 기업의 디자인역량 평가는 디자인 부서의 개발능력만으로 파악하는 것이 아니라 디자인경쟁력강화를 위한 전사적 경영활동의 관점에서 평가하여야 한다.
본 연구에서는 경영자의 리더십, 디자인경영 인프라, 디자인경영 전략, 디자인경영 실행 및 디자인경영 성과라는 5가지 측면에서 총체적 디자인경영 활동수준을 살펴보고 이를 토대로 바람직한 디자인경영체계 구축에 도움이 되도록 하였다. 또한 평가방법에 있어서 각 활동을 5점 척도로 상황별 정의하여 세계 초우량수준, 국내 우수수준, 보통수준, 다소미흡한 수준, 수준미달의 5가지 기준으로 나누어 기업의 디자인 경쟁력 수준이 어느 정도인지를 감각적으로 이해할 수 있도록 하였다.
21세기 기업경쟁력의 가장 중요한 요소 중의 하나는 디자인이다. 그런 까닭으로 디자인경영을 하고 있는 기업이 점차 늘고 있다. 그러나 아직도 많은 기업에서 디자인경영은 컨셉으로만 존재하는 실체 없는 기업경영의 방법론이어서 구체적인 활동으로 연결되지 못하고 있다.
디자인경영은 디자인이 기업의 가장 중요한 경쟁력으로 작용할 수 있도록 경영자원과 시스템을 디자인 경쟁력 최우선의 관점에서 운영함으로써 경영성과를 극대화 하는 경영혁신 방법론이다. 이를 실현하기 위해서는 그 취지와 목적에 맞는 평가기준을 갖고 지속적으로 측정, 분석, 개선, 실행하여 기업역량을 발전시켜 나가야 한다. 그러나 기업의 디자인역량 평가는 디자인 부서의 개발능력만으로 파악하는 것이 아니라 디자인경쟁력강화를 위한 전사적 경영활동의 관점에서 평가하여야 한다.
본 연구에서는 경영자의 리더십, 디자인경영 인프라, 디자인경영 전략, 디자인경영 실행 및 디자인경영 성과라는 5가지 측면에서 총체적 디자인경영 활동수준을 살펴보고 이를 토대로 바람직한 디자인경영체계 구축에 도움이 되도록 하였다. 또한 평가방법에 있어서 각 활동을 5점 척도로 상황별 정의하여 세계 초우량수준, 국내 우수수준, 보통수준, 다소미흡한 수준, 수준미달의 5가지 기준으로 나누어 기업의 디자인 경쟁력 수준이 어느 정도인지를 감각적으로 이해할 수 있도록 하였다.
In the 21 st century, one of the most important corporate core competencies is Design. For that reason, the number of companies that attach great importance to Design Management is gradually increasing. However, Design Management is still not connected to specific corporate activities because it s r...
In the 21 st century, one of the most important corporate core competencies is Design. For that reason, the number of companies that attach great importance to Design Management is gradually increasing. However, Design Management is still not connected to specific corporate activities because it s regarded as a conceptual methodology without entity.
Design Management is the management innovation methodology that maximizes corporate management outcome by operating business with design as the first priority. For the realization of that premise, design management must be constantly measured, analyzed, improved and performed by evaluation standard corresponding to its purpose. However, corporate design performance must be measured not by design development abilities of design department, but by all departments of the company with a design management point of view.
We defined corporate design management activities with five key points, which are the Management Leadership, Infrastructure of design management, design management strategy, design management performance and design management outcomes in this study to aid establishment of efficient design management system.
Moreover, each activity will be evaluated in the following order Worldwide Excellence, Nationally Recognizable, Standard, Insufficient, and Poor Grade by the scale of 5 points measure to sensually understand their design competence levels.
In the 21 st century, one of the most important corporate core competencies is Design. For that reason, the number of companies that attach great importance to Design Management is gradually increasing. However, Design Management is still not connected to specific corporate activities because it s regarded as a conceptual methodology without entity.
Design Management is the management innovation methodology that maximizes corporate management outcome by operating business with design as the first priority. For the realization of that premise, design management must be constantly measured, analyzed, improved and performed by evaluation standard corresponding to its purpose. However, corporate design performance must be measured not by design development abilities of design department, but by all departments of the company with a design management point of view.
We defined corporate design management activities with five key points, which are the Management Leadership, Infrastructure of design management, design management strategy, design management performance and design management outcomes in this study to aid establishment of efficient design management system.
Moreover, each activity will be evaluated in the following order Worldwide Excellence, Nationally Recognizable, Standard, Insufficient, and Poor Grade by the scale of 5 points measure to sensually understand their design competence levels.
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