조선왕조는 왕실의 모든 행사가 있을 때마다 그에 관한 사후 보고서의 성격을 갖는 의궤를 편찬하였다. 의궤는 조선왕조가 남긴 훌륭한 기록문화유산 중의 하나로 당시의 문화와 사회상을 읽어낼 수 있는 가치가 있는 기록물이다. 본고에서는 산릉관련도감에서 편찬한 의궤를 토대로 산릉의 공역 중 정자각에 관한 기록을 살펴보았으며, 정자각을 조성하는데 소용된 물목을 토대로 당시에 건립된 모습을 추정해 보았다. 대상 의궤는 17세기의 것에 한정하였는데, 정자각...
조선왕조는 왕실의 모든 행사가 있을 때마다 그에 관한 사후 보고서의 성격을 갖는 의궤를 편찬하였다. 의궤는 조선왕조가 남긴 훌륭한 기록문화유산 중의 하나로 당시의 문화와 사회상을 읽어낼 수 있는 가치가 있는 기록물이다. 본고에서는 산릉관련도감에서 편찬한 의궤를 토대로 산릉의 공역 중 정자각에 관한 기록을 살펴보았으며, 정자각을 조성하는데 소용된 물목을 토대로 당시에 건립된 모습을 추정해 보았다. 대상 의궤는 17세기의 것에 한정하였는데, 정자각의 기록이 남아있는 능은 7기였고 해당 정자각은 총 9동이었다. 연구의 내용은 첫째, 의궤기록을 통해 9동의 정자각의 원형을 추정하고, 둘째, 현존하는 정자각과의 비교를 통해 변화된 모습을 파악하였으며, 셋째, 가장 변형이 심한 효종 영릉 정자각을 집중적으로 분석하여 복원을 시도한 것이다.
본 논문의 구성과 진행사항은 다음과 같다.
2장은 17세기 산릉도감의궤와 정자각에 대한 일반적 고찰이다. 1절에서는 산릉의궤의 목록과 구성, 정자각에 관한 정보의 기록방법과 내용 등에 관해 서술하였다. 2절에서는 정자각의 기원, 형태, 용도 및 17세기 정자각의 창건 이력과 변천에 관하여 서술하였으며, 산릉의궤에 기록되어있는 정자각 관련 건축용어에 관한 해설도 첨가하였다.
3장은 17세기 산릉의궤의 기록에 따른 정자각의 평면 및 가구구성을 고찰 하였다. 1절에서는 산릉도감의궤의 칸 개념과 정자각의 평면변화에 관해 살펴보았으며, 17세기 해당 정자각의 평면을 고찰하였다. 2절에서는 평면에 따라 5칸과 8칸 정자각으로 대별하여 당시 정자각의 가구구성을 살펴보았다.
4장은 17세기 산릉의궤의 기록에 따른 정자각의 공포 및 지붕가구를 고찰하였다. 17세기 정자각의 공포는 세 가지로 구분되며, 지붕가구는 맞배, 팔작으로 분류된다.
5장은 3, 4장에서 고찰한 내용을 토대로 현존 정자각과 비교 고찰하여 변형된 부분을 파악해 보았다. 평면, 공포, 가구, 지붕가구 뿐만 아니라 단청 및 특수기와의 수량변화에 대한 것도 서술하였다. 2절에서는 연구결과 가장 변형이 심한 효종 영릉 정자각을 대상으로 복원을 시도하였다.
조선왕조는 왕실의 모든 행사가 있을 때마다 그에 관한 사후 보고서의 성격을 갖는 의궤를 편찬하였다. 의궤는 조선왕조가 남긴 훌륭한 기록문화유산 중의 하나로 당시의 문화와 사회상을 읽어낼 수 있는 가치가 있는 기록물이다. 본고에서는 산릉관련도감에서 편찬한 의궤를 토대로 산릉의 공역 중 정자각에 관한 기록을 살펴보았으며, 정자각을 조성하는데 소용된 물목을 토대로 당시에 건립된 모습을 추정해 보았다. 대상 의궤는 17세기의 것에 한정하였는데, 정자각의 기록이 남아있는 능은 7기였고 해당 정자각은 총 9동이었다. 연구의 내용은 첫째, 의궤기록을 통해 9동의 정자각의 원형을 추정하고, 둘째, 현존하는 정자각과의 비교를 통해 변화된 모습을 파악하였으며, 셋째, 가장 변형이 심한 효종 영릉 정자각을 집중적으로 분석하여 복원을 시도한 것이다.
본 논문의 구성과 진행사항은 다음과 같다.
2장은 17세기 산릉도감의궤와 정자각에 대한 일반적 고찰이다. 1절에서는 산릉의궤의 목록과 구성, 정자각에 관한 정보의 기록방법과 내용 등에 관해 서술하였다. 2절에서는 정자각의 기원, 형태, 용도 및 17세기 정자각의 창건 이력과 변천에 관하여 서술하였으며, 산릉의궤에 기록되어있는 정자각 관련 건축용어에 관한 해설도 첨가하였다.
3장은 17세기 산릉의궤의 기록에 따른 정자각의 평면 및 가구구성을 고찰 하였다. 1절에서는 산릉도감의궤의 칸 개념과 정자각의 평면변화에 관해 살펴보았으며, 17세기 해당 정자각의 평면을 고찰하였다. 2절에서는 평면에 따라 5칸과 8칸 정자각으로 대별하여 당시 정자각의 가구구성을 살펴보았다.
4장은 17세기 산릉의궤의 기록에 따른 정자각의 공포 및 지붕가구를 고찰하였다. 17세기 정자각의 공포는 세 가지로 구분되며, 지붕가구는 맞배, 팔작으로 분류된다.
5장은 3, 4장에서 고찰한 내용을 토대로 현존 정자각과 비교 고찰하여 변형된 부분을 파악해 보았다. 평면, 공포, 가구, 지붕가구 뿐만 아니라 단청 및 특수기와의 수량변화에 대한 것도 서술하였다. 2절에서는 연구결과 가장 변형이 심한 효종 영릉 정자각을 대상으로 복원을 시도하였다.
Whenever the royal family had an event, the Joseon Dynasty published an eugye about the event, a sort of record for future generations. Eugyes, one of the greatest record cultural heritages of the Joseon Dynasty, are valuable records showing the culture and society of those times. This study examine...
Whenever the royal family had an event, the Joseon Dynasty published an eugye about the event, a sort of record for future generations. Eugyes, one of the greatest record cultural heritages of the Joseon Dynasty, are valuable records showing the culture and society of those times. This study examined record on Jeongjagak among records on public service involving royal tombs, on the basis of the eugyes published at the royal tomb-related supervisory council, and guessed the appearances of newly constructed Jeongjagaks of those times based on a list of goods used for the construction. The eugyes accessed in this study were confined to ones published in the 17th century. Records of Jeongjagaks in seven royal tombs still remain, and the total number of those Jeongjagaks is nine. The content of the study covered three things. First, it guessed the original shapes of those nine Jeongjagaks based on what is written in eugyes. Second, it graped the change of Jeongjagak by comparing the remaining ones. Third, it intensively analyzed the Jeongjagak at youngneung, the royal tomb of King Hyojong, one of the most deformed ones, and tried to restore it to its original shape.
The structure and progress of the study are as follows.
Chapter II examined the general features of Sanneungdogameugye and Jeongjagak in the 17th century. The first passage described the list and structure of Sanneungeugye, the method to record information on Jeongjagak and the content of the information. The second passage contained descriptions of the origin, shape and usage of Jeongjagak and its foundation and changes in the 17th century and included explanations about construction terminologies regarding Jeongjagak presented in Sanneungeugye.
Chapter III examined the unit plan and frame structure of Jeongjagak based on things written in Sanneungeugye in the 17th century. The first passage looked into the concept of Kan and changes in the unit plan of Jeongjagak presented in Sanneungdogameugye and examined the unit plan of the relevant Jeongjagak in the 17th century. The second passage classified Jeongjagaks in the 17th century into five-Kan ones and eight-Kan ones according to the unit plan, and then discussed their frame structures
Chapter IV looked into the gongpou and roof constructure of Jeongjagak based on things written in Sanneungeugye in the 17th century. The gongpou of Jeongjagak in the 17th century was divided into three things, and the roof constructure was classified into hipped-and-gable roof and gable roof.
Chapter V, based on things examined in chapter III and IV, grasped changes in Jeongjagak by comparing remaining ones. It gave descriptions about Dang-chung and changes in the number of special roof tile as well as unit plan, gongpou, frame and roof constructure. In the second passage, an attempt was made to restore the Jeongjagak at the royal tomb of King Hyojong, one of the most deformed ones, to its original shape.
Whenever the royal family had an event, the Joseon Dynasty published an eugye about the event, a sort of record for future generations. Eugyes, one of the greatest record cultural heritages of the Joseon Dynasty, are valuable records showing the culture and society of those times. This study examined record on Jeongjagak among records on public service involving royal tombs, on the basis of the eugyes published at the royal tomb-related supervisory council, and guessed the appearances of newly constructed Jeongjagaks of those times based on a list of goods used for the construction. The eugyes accessed in this study were confined to ones published in the 17th century. Records of Jeongjagaks in seven royal tombs still remain, and the total number of those Jeongjagaks is nine. The content of the study covered three things. First, it guessed the original shapes of those nine Jeongjagaks based on what is written in eugyes. Second, it graped the change of Jeongjagak by comparing the remaining ones. Third, it intensively analyzed the Jeongjagak at youngneung, the royal tomb of King Hyojong, one of the most deformed ones, and tried to restore it to its original shape.
The structure and progress of the study are as follows.
Chapter II examined the general features of Sanneungdogameugye and Jeongjagak in the 17th century. The first passage described the list and structure of Sanneungeugye, the method to record information on Jeongjagak and the content of the information. The second passage contained descriptions of the origin, shape and usage of Jeongjagak and its foundation and changes in the 17th century and included explanations about construction terminologies regarding Jeongjagak presented in Sanneungeugye.
Chapter III examined the unit plan and frame structure of Jeongjagak based on things written in Sanneungeugye in the 17th century. The first passage looked into the concept of Kan and changes in the unit plan of Jeongjagak presented in Sanneungdogameugye and examined the unit plan of the relevant Jeongjagak in the 17th century. The second passage classified Jeongjagaks in the 17th century into five-Kan ones and eight-Kan ones according to the unit plan, and then discussed their frame structures
Chapter IV looked into the gongpou and roof constructure of Jeongjagak based on things written in Sanneungeugye in the 17th century. The gongpou of Jeongjagak in the 17th century was divided into three things, and the roof constructure was classified into hipped-and-gable roof and gable roof.
Chapter V, based on things examined in chapter III and IV, grasped changes in Jeongjagak by comparing remaining ones. It gave descriptions about Dang-chung and changes in the number of special roof tile as well as unit plan, gongpou, frame and roof constructure. In the second passage, an attempt was made to restore the Jeongjagak at the royal tomb of King Hyojong, one of the most deformed ones, to its original shape.
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