본 연구는 유아의 기본생활습관과 신체적 발육발달의 특징을 통하여, 유아들의 생활패턴과 식생활습관, 형태발육과 운동능력발달의 특징과 그 문제점을 검토하고, 유아체육프로그램 실시 전·후에 따라 유아의 기본생활습관 및 신체적 발육발달의 변화는 어느 정도인가의 교육효과를 검토하기 위하여 B지역에 위치한 만3세∼만4세 유치원, 스포츠단유아를 대상으로 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)에 관한 설문지와 신체적 발육발달에 관한 형태발육(신장, 몸무게) 및 운동능력발달(평형능력, 하지순발력, 상지순발력, 근지구력, 민첩능력, 유연능력, 조정능력)의 측정을 12주에 걸쳐 1차 검사와 2차 검사를 각각 4주간 측정한 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)의 특징을 알아보기 위해 ...
본 연구는 유아의 기본생활습관과 신체적 발육발달의 특징을 통하여, 유아들의 생활패턴과 식생활습관, 형태발육과 운동능력발달의 특징과 그 문제점을 검토하고, 유아체육프로그램 실시 전·후에 따라 유아의 기본생활습관 및 신체적 발육발달의 변화는 어느 정도인가의 교육효과를 검토하기 위하여 B지역에 위치한 만3세∼만4세 유치원, 스포츠단유아를 대상으로 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)에 관한 설문지와 신체적 발육발달에 관한 형태발육(신장, 몸무게) 및 운동능력발달(평형능력, 하지순발력, 상지순발력, 근지구력, 민첩능력, 유연능력, 조정능력)의 측정을 12주에 걸쳐 1차 검사와 2차 검사를 각각 4주간 측정한 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)의 특징을 알아보기 위해 t-검증을 실시한 결과, 생활패턴에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)에 따라 하원시각(p<.001)과 하루수면시간(p<.01)이 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)과 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 식생활습관에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)로는 육류섭취(p<.05), 주중유제품섭취(p<.01)가 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)에 따라서는 육류섭취(p<.05)에서만 유의한 차이를 나타냈으며, 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 유아의 신체적 발육발달(형태발육, 운동능력발달)의 특징을 알아보기 위해 t-검증을 실시한 결과, 형태발육에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)에 따라 신장(p<.05)과 몸무게(p<.05)가 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)에 따라서는 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았으며, 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 신장(p<.001), 몸무게(p<.001), 비만등급(p<.001)이 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 운동능력발달에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)에 따라서는 평형능력(p<.01), 하지순발능력(p<.001), 민첩능력(p<.05), 유연능력(p<.05), 조정능력(p<.05), 운동능력등급(p<.01)이 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)에 따라서는 상지순발능력(p<.001)에서만 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 근지구력을 제외한 평형능력(p<.001), 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.001), 민첩능력(p<.001), 유연능력(p<.05), 조정능력(p<.001), 운동능력등급(p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
셋째, 유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)과 신체적 발육발달(형태발육, 운동능력발달)의 변화를 검토하기 위해 이원분산분석을 실시한 결과, 유아교육기관별 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 생활패턴은 취침시각(p<.01), 등원시각(p<.01), 하원시각(p<.001), 하루수면시간(p<.01)이었으며, 유아교육기관별의 검사시기에서는 모든 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았고, 유아교육기관×검사시기의 교호작용을 나타낸 생활패턴은 주중 가정에서 신체놀이정도(p<.05)에서만 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 성별의 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 생활패턴은 기상시각(p<.05)에서만 나타났고, 성별의 검사시기와 성별×검사시기의 교호작용을 나타낸 생활패턴은 모두가 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. 연령별 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 생활패턴은 기상시각(p<.05)과 취침시각(p<.05)에서 나타났고, 연령별의 검사시기와 연령×검사시기의 교호작용을 나타낸 생활패턴은 모두가 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 식생활습관의 결과는 유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 식생활습관의 변화를 검토하기 위해 이원분산분석을 한 결과, 유아교육기관별 식생활습관에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 식생활습관은 주중 라면섭취(p<.05)와 주중 육류섭취(p<.05)이었으며, 유아교육기관별의 검사시기와 유아교육기관×검사시기의 교호작용을 나타낸 식생활습관은 모두가 통계적으로 유의한 차이를 나타냈지 않았다. 성별의 식생활습관에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 식생활습관은 주중 탄산음료(p<.05)에서만 나타냈고, 성별의 검사시기와 성별×검사시기의 교호작용을 나타낸 모든 식생활습관은 통계적으로 유의한 차이를 나타냈지 않았다. 연령별 식생활습관의 변화는 연령과 검사시기, 연령×검사시기의 교호작용을 나타낸 식생활습관 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 형태발육의 결과는 유아교육기관별에 따른 형태발육의 변화에서 신장(p<.01), 몸무게(p<.001), 비만등급(p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 유아교육기관별의 검사시기에서는 신장(p<.001), 비만등급(p<.01)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 유아교육기관별에 따른 유아교육기관별×검사시기의 교호작용은 모든 형태발육에서 유의한 차이를 나타내지 않았다. 성별에 따른 형태발육은 신장, 몸무게, 비만등급에서 유의한 차이를 나타내지 않았고, 성별에서의 검사시기는 신장(p<.001)과 비만등급(p<.05)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈으며, 성별에 따른 성별×검사시기의 교호작용은 모든 형태발육에서 유의한 차이를 나타내지 않았다. 연령별 형태발육에서의 변화는 신장(p<.001), 몸무게(p<.001), 비만등급(p<.001), 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 연령별의 검사시기에서는 신장(p<.001), 비만등급(p<.01)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 연령별에 따른 연령×검사시기의 교호작용은 모든 형태발육에서 유의한 차이를 나타내지 않았다.
유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 운동능력발달의 변화를 검토하기 위해 이원분산분석을 한 결과, 유아교육기관별에서의 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 운동능력발달은 평형능력(p<.05), 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.01), 근지구력(p<.01), 조정능력(p<.01), 운동능력등급(p<.001)에서 나타났고, 검사시기에서의 유아교육기관별에 따른 운동능력발달은 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.05), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 유아교육기관별에 따른 운동능력발달의 유아교육기관×검사시기의 교호작용은 하지순발능력(p<.01), 근지구력(p<.05), 민첩능력(p<.001)에서 나타났다. 성별에서의 운동능력은 하지순발능력(p<.01), 상지순발능력(p<.001), 근지구력(p<.05), 유연능력(p<.01), 운동능력등급(p<.05)에서 나타났고, 검사시기에서의 성별에 따른 운동능력발달은 평형능력(p<.05) 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.01), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 성별에 따른 운동능력발달의 성별×검사시기의 교호작용은 근지구력(p<.05)에서만 나타났다. 연령별에서의 운동능력은 평형능력(p<.001), 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.001), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001), 운동능력등급(p<.001)에서 나타났고, 검사시기에서의 연령별에 따른 운동능력발달은 평형능력(p<.05) 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.01), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 연령별에 따른 운동능력발달의 연령×검사시기의 교호작용은 민첩능력(p<.001), 유연능력(p<.01), 조정능력(p<.05), 운동능력등급(p<.05)에서 나타났다. 근지구력은 연령, 검사시기, 연령×검사시기의 교호작용의 모두 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
이러한 종합적인 결과는 유아교육기관에서 이루어지는 기본생활습관과 신체활동은 비교적 성공적인 반면, 가정에서 이루어지는 생활패턴과 특히 식생활습관은 개선되지 않았다는 것을 의미하고, 유아의 신체적 발육발달은 ‘운동능력발달이 좋은 유아는 형태발육이 좋다. 역으로 형태발육이 좋은 유아는 운동능력발달도 좋다’라는 결과를 가져왔다. 비만등급을 감소시키고, 운동능력발달을 향상시키기 위해서는 올바른 식생활습관과 더불어 지속적인 유아체육활동을 참여하여 신체발달을 촉진시킬 수 있도록 하여야한다. 향후 연구과제는 먼저 유아에게 맞는 객관화 된 권장형 24시간 일과주기표를 연구개발 할 필요가 있고, 채소보다 과일에 비중이 많고 고당도가 많은 과일일 경우 비만과 상관이 있다고 사료되어 향후, 과일의 과다섭취와 형태발육에 관한 검증이 필요하며, 현재 진행 중이거나 트랜드에 집중한 식생활습관을 연구하기 보다는 식사태도에 관한 연구와 간편하고, 알기 쉬운 식단표에 관한 일일권장량 계산법의 연구가 필요하다고 사료된다. 신체적 발육발달에서 운동능력발달 측정 항목 중 하나인 유연성은 아이들의 공포감이나 교사가 개입하여 스스로의 측정이 이루어지지 못 한 부분을 개선하고자 좌전굴로 실시하여야 된다고 사료되며, 마지막으로 우리나라 사회분위기가 학습위주인 상황에서는 부모나 유아교육기관에서의 인식 전환과 개선 없이는 유아들이 건강해질 수 없다. 운동경험을 줄 수 있도록 사회적 제도가 필요하며, 그 일환으로는 유아체육을 유치원과정에서 연령과 상관없이 필수교육과정으로 대폭 포함시켜야 하고, 가정에서도 지속적인 신체활동이 이루어 질수 있도록 부모와 함께 하는 신체활동프로그램을 개발하여 계몽할 수 있도록 국가가 나서야 한다고 사료된다.
본 연구는 유아의 기본생활습관과 신체적 발육발달의 특징을 통하여, 유아들의 생활패턴과 식생활습관, 형태발육과 운동능력발달의 특징과 그 문제점을 검토하고, 유아체육프로그램 실시 전·후에 따라 유아의 기본생활습관 및 신체적 발육발달의 변화는 어느 정도인가의 교육효과를 검토하기 위하여 B지역에 위치한 만3세∼만4세 유치원, 스포츠단유아를 대상으로 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)에 관한 설문지와 신체적 발육발달에 관한 형태발육(신장, 몸무게) 및 운동능력발달(평형능력, 하지순발력, 상지순발력, 근지구력, 민첩능력, 유연능력, 조정능력)의 측정을 12주에 걸쳐 1차 검사와 2차 검사를 각각 4주간 측정한 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)의 특징을 알아보기 위해 t-검증을 실시한 결과, 생활패턴에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)에 따라 하원시각(p<.001)과 하루수면시간(p<.01)이 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)과 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 식생활습관에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)로는 육류섭취(p<.05), 주중유제품섭취(p<.01)가 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)에 따라서는 육류섭취(p<.05)에서만 유의한 차이를 나타냈으며, 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 유아의 신체적 발육발달(형태발육, 운동능력발달)의 특징을 알아보기 위해 t-검증을 실시한 결과, 형태발육에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)에 따라 신장(p<.05)과 몸무게(p<.05)가 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)에 따라서는 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았으며, 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 신장(p<.001), 몸무게(p<.001), 비만등급(p<.001)이 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 운동능력발달에 있어서는 유아교육기관별(유치원, 스포츠단)에 따라서는 평형능력(p<.01), 하지순발능력(p<.001), 민첩능력(p<.05), 유연능력(p<.05), 조정능력(p<.05), 운동능력등급(p<.01)이 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 성별(남아, 여아)에 따라서는 상지순발능력(p<.001)에서만 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 연령별(만3세, 만4세)에 따라서는 근지구력을 제외한 평형능력(p<.001), 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.001), 민첩능력(p<.001), 유연능력(p<.05), 조정능력(p<.001), 운동능력등급(p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
셋째, 유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 기본생활습관(생활패턴, 식생활습관)과 신체적 발육발달(형태발육, 운동능력발달)의 변화를 검토하기 위해 이원분산분석을 실시한 결과, 유아교육기관별 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 생활패턴은 취침시각(p<.01), 등원시각(p<.01), 하원시각(p<.001), 하루수면시간(p<.01)이었으며, 유아교육기관별의 검사시기에서는 모든 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았고, 유아교육기관×검사시기의 교호작용을 나타낸 생활패턴은 주중 가정에서 신체놀이정도(p<.05)에서만 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 성별의 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 생활패턴은 기상시각(p<.05)에서만 나타났고, 성별의 검사시기와 성별×검사시기의 교호작용을 나타낸 생활패턴은 모두가 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. 연령별 생활패턴에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 생활패턴은 기상시각(p<.05)과 취침시각(p<.05)에서 나타났고, 연령별의 검사시기와 연령×검사시기의 교호작용을 나타낸 생활패턴은 모두가 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 식생활습관의 결과는 유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 식생활습관의 변화를 검토하기 위해 이원분산분석을 한 결과, 유아교육기관별 식생활습관에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 식생활습관은 주중 라면섭취(p<.05)와 주중 육류섭취(p<.05)이었으며, 유아교육기관별의 검사시기와 유아교육기관×검사시기의 교호작용을 나타낸 식생활습관은 모두가 통계적으로 유의한 차이를 나타냈지 않았다. 성별의 식생활습관에서 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 식생활습관은 주중 탄산음료(p<.05)에서만 나타냈고, 성별의 검사시기와 성별×검사시기의 교호작용을 나타낸 모든 식생활습관은 통계적으로 유의한 차이를 나타냈지 않았다. 연령별 식생활습관의 변화는 연령과 검사시기, 연령×검사시기의 교호작용을 나타낸 식생활습관 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 형태발육의 결과는 유아교육기관별에 따른 형태발육의 변화에서 신장(p<.01), 몸무게(p<.001), 비만등급(p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 유아교육기관별의 검사시기에서는 신장(p<.001), 비만등급(p<.01)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 유아교육기관별에 따른 유아교육기관별×검사시기의 교호작용은 모든 형태발육에서 유의한 차이를 나타내지 않았다. 성별에 따른 형태발육은 신장, 몸무게, 비만등급에서 유의한 차이를 나타내지 않았고, 성별에서의 검사시기는 신장(p<.001)과 비만등급(p<.05)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈으며, 성별에 따른 성별×검사시기의 교호작용은 모든 형태발육에서 유의한 차이를 나타내지 않았다. 연령별 형태발육에서의 변화는 신장(p<.001), 몸무게(p<.001), 비만등급(p<.001), 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 연령별의 검사시기에서는 신장(p<.001), 비만등급(p<.01)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 연령별에 따른 연령×검사시기의 교호작용은 모든 형태발육에서 유의한 차이를 나타내지 않았다.
유아체육프로그램 실시 전·후에 따른 운동능력발달의 변화를 검토하기 위해 이원분산분석을 한 결과, 유아교육기관별에서의 통계적으로 유의한 차이를 나타낸 운동능력발달은 평형능력(p<.05), 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.01), 근지구력(p<.01), 조정능력(p<.01), 운동능력등급(p<.001)에서 나타났고, 검사시기에서의 유아교육기관별에 따른 운동능력발달은 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.05), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 유아교육기관별에 따른 운동능력발달의 유아교육기관×검사시기의 교호작용은 하지순발능력(p<.01), 근지구력(p<.05), 민첩능력(p<.001)에서 나타났다. 성별에서의 운동능력은 하지순발능력(p<.01), 상지순발능력(p<.001), 근지구력(p<.05), 유연능력(p<.01), 운동능력등급(p<.05)에서 나타났고, 검사시기에서의 성별에 따른 운동능력발달은 평형능력(p<.05) 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.01), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 성별에 따른 운동능력발달의 성별×검사시기의 교호작용은 근지구력(p<.05)에서만 나타났다. 연령별에서의 운동능력은 평형능력(p<.001), 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.001), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001), 운동능력등급(p<.001)에서 나타났고, 검사시기에서의 연령별에 따른 운동능력발달은 평형능력(p<.05) 하지순발능력(p<.001), 상지순발능력(p<.01), 민첩능력(p<.001), 조정능력(p<.001)에서 유의한 차이를 나타냈으며, 연령별에 따른 운동능력발달의 연령×검사시기의 교호작용은 민첩능력(p<.001), 유연능력(p<.01), 조정능력(p<.05), 운동능력등급(p<.05)에서 나타났다. 근지구력은 연령, 검사시기, 연령×검사시기의 교호작용의 모두 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다.
이러한 종합적인 결과는 유아교육기관에서 이루어지는 기본생활습관과 신체활동은 비교적 성공적인 반면, 가정에서 이루어지는 생활패턴과 특히 식생활습관은 개선되지 않았다는 것을 의미하고, 유아의 신체적 발육발달은 ‘운동능력발달이 좋은 유아는 형태발육이 좋다. 역으로 형태발육이 좋은 유아는 운동능력발달도 좋다’라는 결과를 가져왔다. 비만등급을 감소시키고, 운동능력발달을 향상시키기 위해서는 올바른 식생활습관과 더불어 지속적인 유아체육활동을 참여하여 신체발달을 촉진시킬 수 있도록 하여야한다. 향후 연구과제는 먼저 유아에게 맞는 객관화 된 권장형 24시간 일과주기표를 연구개발 할 필요가 있고, 채소보다 과일에 비중이 많고 고당도가 많은 과일일 경우 비만과 상관이 있다고 사료되어 향후, 과일의 과다섭취와 형태발육에 관한 검증이 필요하며, 현재 진행 중이거나 트랜드에 집중한 식생활습관을 연구하기 보다는 식사태도에 관한 연구와 간편하고, 알기 쉬운 식단표에 관한 일일권장량 계산법의 연구가 필요하다고 사료된다. 신체적 발육발달에서 운동능력발달 측정 항목 중 하나인 유연성은 아이들의 공포감이나 교사가 개입하여 스스로의 측정이 이루어지지 못 한 부분을 개선하고자 좌전굴로 실시하여야 된다고 사료되며, 마지막으로 우리나라 사회분위기가 학습위주인 상황에서는 부모나 유아교육기관에서의 인식 전환과 개선 없이는 유아들이 건강해질 수 없다. 운동경험을 줄 수 있도록 사회적 제도가 필요하며, 그 일환으로는 유아체육을 유치원과정에서 연령과 상관없이 필수교육과정으로 대폭 포함시켜야 하고, 가정에서도 지속적인 신체활동이 이루어 질수 있도록 부모와 함께 하는 신체활동프로그램을 개발하여 계몽할 수 있도록 국가가 나서야 한다고 사료된다.
This research studied about characteristics and problems of infants' life pattern, physical development and motor ability development through special features of their fundamental habits and physical growth. Besides, it questioned on how the early physical education program would bring affect to th...
This research studied about characteristics and problems of infants' life pattern, physical development and motor ability development through special features of their fundamental habits and physical growth. Besides, it questioned on how the early physical education program would bring affect to their fundamental habits and physical growth. In order to find out the answer, both the survey questioning the fundamental habits(life pattern and eating habits) and the measurement in physical formation (height and weight) relating to the physical growth and motor ability development (balancing capacity, reacting ability of upper and lower body, muscular endurance, agility, flexibility and controlling ability), were carried out targeting the age of 3 to 4 kindergarteners and children in sports groups located in B region, throughout 12 weeks. Within that period, 4 weeks regular measurement were conducted twice, and the result came out as follows.
First of all, from the result of t-experiment, which was to find out the special features of the infant's fundamental habits(life pattern and eating habits), the outcome of the life pattern at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups) showed statistical attentive differences in home time(p<.001) and the amount of sleeping hours(p<.01), but not attentive differences in gender(boy or girl) and age(3years or 4 years). Besides, the outcome of the eating habits at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups) showed statistical attentive differences in meat ingestion during weekdays(p<.05) and dairy ingestion during weekdays(p<.01), but not attentive differences in the age.
Secondly, from the result of t-experiment, which was to find out the special features of the infant's physical development(physical formation and motor ability development), the outcome of the physical formation at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups) showed statistical attentive differences in height(p<.05) and weight(p<.05), but not attentive differences in gender(boy or girl). However, the age(3years or 4years) showed very attentive differences in height(p<.001), weight(p<.001) and obesity rating(p<.001).
The outcome of motor ability development at each infant's educational institute(kindergarten and sports groups) showed statistical attentive differences both in balancing capacity(p<.01), lower body reacting ability(p<.001), upper body reacting ability(p<.001), agility(p<.05), flexibility(p<.05), controlling ability(p<.05) and exercise capacity rating(p<.01), but at the class of gender(boy or girl) showed attentive differences in reaction ability of upper body(p<.001). However, at the class of ages(3years or 4years) showed statistical attentive differences in balancing capacity(p<.001), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.001), flexibility(p<.05), controlling ability(p<.001), and exercise capacity rating(p<.001), except, muscular endurance.
Thirdly, in order to find out the changes and affection in fundamental habits(life pattern and eating habits) and physical growth(physical formation and motor ability development) from the execution of the early physical educational programme, 2 way analysis of variance was conducted. The result was that the life pattern at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups), from the execution of the early physical educational programme or before, showed statistical attentive differences both in the bedtime(p<.01), school hours(p<.01), time to come home(p<.001), hours of sleep(p<.01). The examination period at each infant's educational institute did not show much difference in the statistics. Besides, there were significant difference in the life style for reciprocal actions of the infant's educational institute X examination period in physical activities of home(p<.05). Among the categories of gender(boy or girl), attentive differences were made in the hour of waking up of gender(p<.05). the life pattern for reciprocal action of the examination period of gender and gender X examination period did not reveal significant difference in statistics. The hour of waking up(p<.05) and the bedtime(p.<05) show significant difference in the life pattern of different age.
The life pattern for reciprocal action of the examination period of difference age and age X examination period did not show much difference.
The result of two-way ANOVA to see the eating habits at its transformation of each infant's educational institute, before and after the execution of the early physical educational programm showed statistically attentive differences in instant noodle ingestion of weekdays (p<.05), weekday's meat ingestion (p<.05).
The eating habit for reciprocal action of the examination period of each infant's educational institute and each infant's educational institute X examination period did not show much difference.
Besides, the result at eating habit's transformation of gender also showed at attentive differences in gender of soft drink ingestion, but attentive differences were not shown at eating habit for reciprocal action of the examination period of each infant's educational institute and each infant's educational institute X examination period. the change of age-specific eating habit does not show any significant difference in age and examination period or age X examination period.
The result of physical formation before or after the execution of the early physical educational programme showed statistical attentive differences in the infant's educational institute of height(p<.05), the infant's educational institute of weight(p<.001), the infant's educational institute of obesity rating(p<.001).
Height(p<.001), obesity(p<.01) showed difference in the examination period of each infant educational institute. All physical formation did not show difference in reciprocal action of the examination period of each infant's educational institute and each infant's educational institute X examination period
The result at transformation of physical formation in gender did not show at attentive difference. The examination period of physical formation in gender showed significant difference in the inspection period of height(p<.001), inspection period of obesity rating(p<.001). Reciprocal action of gender X the examination period according to gender at all physical formation did not show much difference. and also, at transformation of physical formation in the age(boy or girl) statistical attentive differences were shown in the age of height(p<.001), weight (p<.001), the age of obesity rating(p<.001). The reciprocal action did not show much difference at any physical formation by to age X examination period according to age.
The result of the motor ability development at the transformation in the motor ability development of each infant's educational institute(kindergartens and sports groups), from the execution of the early physical educational programme or before, showed statistical attentive differences in the infant's educational institute of balancing ability(p<.05), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.01), muscular endurance(p<.01), agility(p<.01), capacity for[power of] locomotion (p<.001). Besides, there were reciprocal actions showing development distinction in the infant's educational institute and inspection period of reaction ability of lower body(p<.01), muscular endurance(p<.05) and agility(p<.001).
Besides, the result at the transformation in motor ability development in gender also showed at attentive differences in reaction ability of lower body(p<.01), reaction ability of upper body(p<.001), muscular endurance(p<.05), flexibility(p<.01), capacity for[power of] locomotion(p<.05).
At the period of examination according to balance (p<.01), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.01), modification ability (p<.001), showed difference.
The reciprocal of gender x examination period of development of capacity for[power of] locomotion according to gender shows difference in muscle endurance(p<.05).
The result at the transformation in motor ability development of the age also showed at attentive differences in the age of balancing capacity(p<.001), the reaction ability of lower body (p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.001), inspection period(p<.001), the age of controlling ability(p<.001),
At the age of inspection of capacity for[power of] locomotion shows difference in balancing(p<.001), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.001), controlling ability(p<.001), level of capacity for[power of] locomotion(p<.001). in the examination period according to age, development of capacity for[power of] locomotion shows difference in balancing(p<.05), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.01), agility(p<.001), controlling ability(p<.001). the reciprocal of age X examination period development of capacity for[power of] locomotion according to age shows difference in agility(p<.001), flexibility(p<.01), controlling(p<.05), level of capacity for locomotion(p<.05). muscle endurance did not show much difference.
The result shows that basic living habit and physical activity is successful in the infant's educational institution but it was not effective at home.
The result reveals to us when infant has good development of physical formation infant has good development of capacity for[power of] locomotion.
We should continually encourage infants to have good eating habit and physical activities to help physical development. Henceforth, the necessity of the research is to develop objective schedule for 24 hours for infant. There should be the study of eating too much fruit related to physical development because there might be connection between obesity and fruit which has lots of sugar. instead of studying the trend of eating style, there should be the study of formula for recommended daily requirement and attitude of eating. Flexibility which is the category in development of capacity for[power of] locomotion in physical development has been difficult to be measured. There should be the study to develop objective measurement of flexibility.
Lastly, It is very difficult for infants to have better health unless there is the change of attitude about the importance of physical health when the society focuses so much on academics. It should be opportunity for kids to have physical activities. For example, infant physical activity should be mandatory class in kindergarten regardless of age. Also, I think the government should develop physical activity programs including parents so that there can be physical activity at the house too.
This research studied about characteristics and problems of infants' life pattern, physical development and motor ability development through special features of their fundamental habits and physical growth. Besides, it questioned on how the early physical education program would bring affect to their fundamental habits and physical growth. In order to find out the answer, both the survey questioning the fundamental habits(life pattern and eating habits) and the measurement in physical formation (height and weight) relating to the physical growth and motor ability development (balancing capacity, reacting ability of upper and lower body, muscular endurance, agility, flexibility and controlling ability), were carried out targeting the age of 3 to 4 kindergarteners and children in sports groups located in B region, throughout 12 weeks. Within that period, 4 weeks regular measurement were conducted twice, and the result came out as follows.
First of all, from the result of t-experiment, which was to find out the special features of the infant's fundamental habits(life pattern and eating habits), the outcome of the life pattern at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups) showed statistical attentive differences in home time(p<.001) and the amount of sleeping hours(p<.01), but not attentive differences in gender(boy or girl) and age(3years or 4 years). Besides, the outcome of the eating habits at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups) showed statistical attentive differences in meat ingestion during weekdays(p<.05) and dairy ingestion during weekdays(p<.01), but not attentive differences in the age.
Secondly, from the result of t-experiment, which was to find out the special features of the infant's physical development(physical formation and motor ability development), the outcome of the physical formation at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups) showed statistical attentive differences in height(p<.05) and weight(p<.05), but not attentive differences in gender(boy or girl). However, the age(3years or 4years) showed very attentive differences in height(p<.001), weight(p<.001) and obesity rating(p<.001).
The outcome of motor ability development at each infant's educational institute(kindergarten and sports groups) showed statistical attentive differences both in balancing capacity(p<.01), lower body reacting ability(p<.001), upper body reacting ability(p<.001), agility(p<.05), flexibility(p<.05), controlling ability(p<.05) and exercise capacity rating(p<.01), but at the class of gender(boy or girl) showed attentive differences in reaction ability of upper body(p<.001). However, at the class of ages(3years or 4years) showed statistical attentive differences in balancing capacity(p<.001), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.001), flexibility(p<.05), controlling ability(p<.001), and exercise capacity rating(p<.001), except, muscular endurance.
Thirdly, in order to find out the changes and affection in fundamental habits(life pattern and eating habits) and physical growth(physical formation and motor ability development) from the execution of the early physical educational programme, 2 way analysis of variance was conducted. The result was that the life pattern at each infant's educational institute(kindergartens and sports groups), from the execution of the early physical educational programme or before, showed statistical attentive differences both in the bedtime(p<.01), school hours(p<.01), time to come home(p<.001), hours of sleep(p<.01). The examination period at each infant's educational institute did not show much difference in the statistics. Besides, there were significant difference in the life style for reciprocal actions of the infant's educational institute X examination period in physical activities of home(p<.05). Among the categories of gender(boy or girl), attentive differences were made in the hour of waking up of gender(p<.05). the life pattern for reciprocal action of the examination period of gender and gender X examination period did not reveal significant difference in statistics. The hour of waking up(p<.05) and the bedtime(p.<05) show significant difference in the life pattern of different age.
The life pattern for reciprocal action of the examination period of difference age and age X examination period did not show much difference.
The result of two-way ANOVA to see the eating habits at its transformation of each infant's educational institute, before and after the execution of the early physical educational programm showed statistically attentive differences in instant noodle ingestion of weekdays (p<.05), weekday's meat ingestion (p<.05).
The eating habit for reciprocal action of the examination period of each infant's educational institute and each infant's educational institute X examination period did not show much difference.
Besides, the result at eating habit's transformation of gender also showed at attentive differences in gender of soft drink ingestion, but attentive differences were not shown at eating habit for reciprocal action of the examination period of each infant's educational institute and each infant's educational institute X examination period. the change of age-specific eating habit does not show any significant difference in age and examination period or age X examination period.
The result of physical formation before or after the execution of the early physical educational programme showed statistical attentive differences in the infant's educational institute of height(p<.05), the infant's educational institute of weight(p<.001), the infant's educational institute of obesity rating(p<.001).
Height(p<.001), obesity(p<.01) showed difference in the examination period of each infant educational institute. All physical formation did not show difference in reciprocal action of the examination period of each infant's educational institute and each infant's educational institute X examination period
The result at transformation of physical formation in gender did not show at attentive difference. The examination period of physical formation in gender showed significant difference in the inspection period of height(p<.001), inspection period of obesity rating(p<.001). Reciprocal action of gender X the examination period according to gender at all physical formation did not show much difference. and also, at transformation of physical formation in the age(boy or girl) statistical attentive differences were shown in the age of height(p<.001), weight (p<.001), the age of obesity rating(p<.001). The reciprocal action did not show much difference at any physical formation by to age X examination period according to age.
The result of the motor ability development at the transformation in the motor ability development of each infant's educational institute(kindergartens and sports groups), from the execution of the early physical educational programme or before, showed statistical attentive differences in the infant's educational institute of balancing ability(p<.05), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.01), muscular endurance(p<.01), agility(p<.01), capacity for[power of] locomotion (p<.001). Besides, there were reciprocal actions showing development distinction in the infant's educational institute and inspection period of reaction ability of lower body(p<.01), muscular endurance(p<.05) and agility(p<.001).
Besides, the result at the transformation in motor ability development in gender also showed at attentive differences in reaction ability of lower body(p<.01), reaction ability of upper body(p<.001), muscular endurance(p<.05), flexibility(p<.01), capacity for[power of] locomotion(p<.05).
At the period of examination according to balance (p<.01), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.01), modification ability (p<.001), showed difference.
The reciprocal of gender x examination period of development of capacity for[power of] locomotion according to gender shows difference in muscle endurance(p<.05).
The result at the transformation in motor ability development of the age also showed at attentive differences in the age of balancing capacity(p<.001), the reaction ability of lower body (p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.001), inspection period(p<.001), the age of controlling ability(p<.001),
At the age of inspection of capacity for[power of] locomotion shows difference in balancing(p<.001), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.001), agility(p<.001), controlling ability(p<.001), level of capacity for[power of] locomotion(p<.001). in the examination period according to age, development of capacity for[power of] locomotion shows difference in balancing(p<.05), reaction ability of lower body(p<.001), reaction ability of upper body(p<.01), agility(p<.001), controlling ability(p<.001). the reciprocal of age X examination period development of capacity for[power of] locomotion according to age shows difference in agility(p<.001), flexibility(p<.01), controlling(p<.05), level of capacity for locomotion(p<.05). muscle endurance did not show much difference.
The result shows that basic living habit and physical activity is successful in the infant's educational institution but it was not effective at home.
The result reveals to us when infant has good development of physical formation infant has good development of capacity for[power of] locomotion.
We should continually encourage infants to have good eating habit and physical activities to help physical development. Henceforth, the necessity of the research is to develop objective schedule for 24 hours for infant. There should be the study of eating too much fruit related to physical development because there might be connection between obesity and fruit which has lots of sugar. instead of studying the trend of eating style, there should be the study of formula for recommended daily requirement and attitude of eating. Flexibility which is the category in development of capacity for[power of] locomotion in physical development has been difficult to be measured. There should be the study to develop objective measurement of flexibility.
Lastly, It is very difficult for infants to have better health unless there is the change of attitude about the importance of physical health when the society focuses so much on academics. It should be opportunity for kids to have physical activities. For example, infant physical activity should be mandatory class in kindergarten regardless of age. Also, I think the government should develop physical activity programs including parents so that there can be physical activity at the house too.
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