본 연구는 청소년활동을 기반으로 한 자기주도학습 프로그램을 개발하고, 실행하여 그 효과성을 검증하는데 있다. 이를 위해 자기주도학습과 청소년활동역량에 대한 이론적 연구를 하였다. 이론적 연구를 통해 지금까지 개발되어진 자기주도학습의 모형이 교실에서 이루어지는 협의의 학습만을 전제로 한다는 것을 확인하였다. 이에 따라 본 연구에서는 청소년활동을 기반으로 하는 자기주도학습 프로그램을 개발하였다.
먼저 프로그램 개발을 위해 자기주도학습 프로그램의 모형을 만들었다. 개발된 프로그램 모형은 학습자를 진단단계와 학습자에게 맞는 자기주도학습의 하위요소인 인지, 정서, 행동의 훈련단계를 통해 학습자의 자기주도성 강화의 모형을 제시하였다. 개발된 모형은 전문가의 평가를 통해 타당성을 확보하였다. 만들어진 모형을 기본으로 프로그램을 개발하였으며, 타당성을 확보하기 위해 논리적 ...
본 연구는 청소년활동을 기반으로 한 자기주도학습 프로그램을 개발하고, 실행하여 그 효과성을 검증하는데 있다. 이를 위해 자기주도학습과 청소년활동역량에 대한 이론적 연구를 하였다. 이론적 연구를 통해 지금까지 개발되어진 자기주도학습의 모형이 교실에서 이루어지는 협의의 학습만을 전제로 한다는 것을 확인하였다. 이에 따라 본 연구에서는 청소년활동을 기반으로 하는 자기주도학습 프로그램을 개발하였다.
먼저 프로그램 개발을 위해 자기주도학습 프로그램의 모형을 만들었다. 개발된 프로그램 모형은 학습자를 진단단계와 학습자에게 맞는 자기주도학습의 하위요소인 인지, 정서, 행동의 훈련단계를 통해 학습자의 자기주도성 강화의 모형을 제시하였다. 개발된 모형은 전문가의 평가를 통해 타당성을 확보하였다. 만들어진 모형을 기본으로 프로그램을 개발하였으며, 타당성을 확보하기 위해 논리적 교수체제개발 모형인 ADDIE의 절차를 따랐다.
첫째로 분석(Analysis)단계에서는 학습자분석, 요구분석, 과제분석을 하였다. 학습자의 분석은 프로그램에 참여한 청소년의 인지발달, 심리사회적 발달, 자기주도성 발달, 청소년활동역량 발달에 초점을 두고 분석하였다. 또한 요구분석은 2010년부터 동일한 프로그램의 참가자들로부터 받은 자료를 질적·양적으로 분석하였다. 과제분석은 프로그램 모형에서 제시한 5가지 구성요소와 그 하위요소의 목표성취를 중심으로 과제를 분석하였다.
둘째 단계인 프로그램 설계(Design)에서는 수행목표를 진술하고 평가도구를 선정하고 교수활동전략을 선정하였다. 프로그램의 모형에 맞게 5가지 하위요소에 관한 프로그램의 수행목표를 설정하였고 그에 따른 과제 분석결과 26가지 항목으로 세분화 하였다. 평가도구는 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 만들어진 자기주도학습능력 진단 척도를 선정하였다. 또한 청소년활동으로서의 프로그램 효과를 검증하기 위해 청소년활동역량 척도를 평가도구로 선정하였다. 교수활동전략은 자기주도학습을 장려하는 전략적 학습내용(Strategic content learning: SCL)을 활용하였다.
세 번째 단계인 프로그램의 개발(Development)에서는 자기주도학습의 프로그램의 활동자료를 계발하였다. 자기주도학습의 구성요소에 따라 16개로 나누어 만들었으며 각 16개의 프로그램에 필요한 프로그램 활동안을 만들었다.
넷째 실행단계(Implementation)는 2011년 8월 11일(목)부터 13일(토), 8월 18일(목)부터 8월 20일(토)까지 두 차례 경기도인재개발원에서 진행되었다. 참석자는 경기도 30개 시에서 모인 128명의 저소득층 청소년(초등학교 5학년 ~ 중학교1학년까지)이었으며 프로그램은 3일간 숙박형으로 진행되었다.
다섯째 평가(Evaluation)의 단계에서는 프로그램의 효과성 검증을 위해 설계단계에서 프로그램 평가도구로 선정한 자기주도학습능력진단 척도와 청소년활동역량척도를 사용하여 사전-사후를 측정하였다. 자료분석은 SPSS Win ver 16.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계, t-검정을 실시하였다. 또한 위에 제시된 프로그램의 개발단계마다 전문가의 평가를 통해 프로그램의 타당성을 확보하였다.
자기주도학습 프로그램의 실행을 통해 얻어진 효과성 검증에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 자기주도학습 프로그램은 초등학교 고학년과 중학교 저학년의 자기주도학습능력 향상에 효과적인 것으로 증명되었다. 프로그램 사전-사후 효과성 검증을 통해 자기주도학습진단척도의 하위요소인 '메타인지', '정보탐색 및 과제'와 '내재적동기 및 자기성찰'이 통제집단에 비해 유의미하게 상승한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 인지, 정서, 행동의 통합적 상호작용을 유도한 본 연구의 효과라고 볼 수 있다. 또한 위 세 요인 중 정서적인 요인이 다른 두 요인에 비해 많은 영향을 미친 것으로 추측된다. 이 부분에 대해서는 앞으로 추후 연구가 필요하다.
둘째, 본 연구에서 개발된 자기주도학습 프로그램은 초등학교 고학년과 중학교 저학년의 청소년활동역량 증진에 효과적인 것으로 나타났다. 청소년의 활동역량의 여덟 가지 하위요소 중 '자아역량', '성취역량', '문제해결역량'이 실험집단이 통제집단에 비해 유의미한 상승이 있었다. 이는 자기주도학습의 하위요소인 인지, 정서, 행동과 공통적인 부분으로 판단된다.
이같이 청소년의 역량 증진을 위한 자기주도학습 프로그램의 개발연구가 가지는 의미는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 타당성 확보를 통해 개발된 본 프로그램은 자기주도학습 능력의 하위요소인 '메타인지', '정보탐색 및 과제'와 '내재적동기 및 자기성찰' 발달에 효과가 있다.
둘째, 청소년활동을 기반으로 한 프로그램으로서 본 프로그램은 청소년활동역량의 하위요소인 '자아역량', '성취역량', '문제해결역량'의 증진에 효과적이다.
본 연구는 청소년활동을 기반으로 한 자기주도학습 프로그램을 개발하고, 실행하여 그 효과성을 검증하는데 있다. 이를 위해 자기주도학습과 청소년활동역량에 대한 이론적 연구를 하였다. 이론적 연구를 통해 지금까지 개발되어진 자기주도학습의 모형이 교실에서 이루어지는 협의의 학습만을 전제로 한다는 것을 확인하였다. 이에 따라 본 연구에서는 청소년활동을 기반으로 하는 자기주도학습 프로그램을 개발하였다.
먼저 프로그램 개발을 위해 자기주도학습 프로그램의 모형을 만들었다. 개발된 프로그램 모형은 학습자를 진단단계와 학습자에게 맞는 자기주도학습의 하위요소인 인지, 정서, 행동의 훈련단계를 통해 학습자의 자기주도성 강화의 모형을 제시하였다. 개발된 모형은 전문가의 평가를 통해 타당성을 확보하였다. 만들어진 모형을 기본으로 프로그램을 개발하였으며, 타당성을 확보하기 위해 논리적 교수체제개발 모형인 ADDIE의 절차를 따랐다.
첫째로 분석(Analysis)단계에서는 학습자분석, 요구분석, 과제분석을 하였다. 학습자의 분석은 프로그램에 참여한 청소년의 인지발달, 심리사회적 발달, 자기주도성 발달, 청소년활동역량 발달에 초점을 두고 분석하였다. 또한 요구분석은 2010년부터 동일한 프로그램의 참가자들로부터 받은 자료를 질적·양적으로 분석하였다. 과제분석은 프로그램 모형에서 제시한 5가지 구성요소와 그 하위요소의 목표성취를 중심으로 과제를 분석하였다.
둘째 단계인 프로그램 설계(Design)에서는 수행목표를 진술하고 평가도구를 선정하고 교수활동전략을 선정하였다. 프로그램의 모형에 맞게 5가지 하위요소에 관한 프로그램의 수행목표를 설정하였고 그에 따른 과제 분석결과 26가지 항목으로 세분화 하였다. 평가도구는 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 만들어진 자기주도학습능력 진단 척도를 선정하였다. 또한 청소년활동으로서의 프로그램 효과를 검증하기 위해 청소년활동역량 척도를 평가도구로 선정하였다. 교수활동전략은 자기주도학습을 장려하는 전략적 학습내용(Strategic content learning: SCL)을 활용하였다.
세 번째 단계인 프로그램의 개발(Development)에서는 자기주도학습의 프로그램의 활동자료를 계발하였다. 자기주도학습의 구성요소에 따라 16개로 나누어 만들었으며 각 16개의 프로그램에 필요한 프로그램 활동안을 만들었다.
넷째 실행단계(Implementation)는 2011년 8월 11일(목)부터 13일(토), 8월 18일(목)부터 8월 20일(토)까지 두 차례 경기도인재개발원에서 진행되었다. 참석자는 경기도 30개 시에서 모인 128명의 저소득층 청소년(초등학교 5학년 ~ 중학교1학년까지)이었으며 프로그램은 3일간 숙박형으로 진행되었다.
다섯째 평가(Evaluation)의 단계에서는 프로그램의 효과성 검증을 위해 설계단계에서 프로그램 평가도구로 선정한 자기주도학습능력진단 척도와 청소년활동역량척도를 사용하여 사전-사후를 측정하였다. 자료분석은 SPSS Win ver 16.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계, t-검정을 실시하였다. 또한 위에 제시된 프로그램의 개발단계마다 전문가의 평가를 통해 프로그램의 타당성을 확보하였다.
자기주도학습 프로그램의 실행을 통해 얻어진 효과성 검증에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 자기주도학습 프로그램은 초등학교 고학년과 중학교 저학년의 자기주도학습능력 향상에 효과적인 것으로 증명되었다. 프로그램 사전-사후 효과성 검증을 통해 자기주도학습진단척도의 하위요소인 '메타인지', '정보탐색 및 과제'와 '내재적동기 및 자기성찰'이 통제집단에 비해 유의미하게 상승한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 인지, 정서, 행동의 통합적 상호작용을 유도한 본 연구의 효과라고 볼 수 있다. 또한 위 세 요인 중 정서적인 요인이 다른 두 요인에 비해 많은 영향을 미친 것으로 추측된다. 이 부분에 대해서는 앞으로 추후 연구가 필요하다.
둘째, 본 연구에서 개발된 자기주도학습 프로그램은 초등학교 고학년과 중학교 저학년의 청소년활동역량 증진에 효과적인 것으로 나타났다. 청소년의 활동역량의 여덟 가지 하위요소 중 '자아역량', '성취역량', '문제해결역량'이 실험집단이 통제집단에 비해 유의미한 상승이 있었다. 이는 자기주도학습의 하위요소인 인지, 정서, 행동과 공통적인 부분으로 판단된다.
이같이 청소년의 역량 증진을 위한 자기주도학습 프로그램의 개발연구가 가지는 의미는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 타당성 확보를 통해 개발된 본 프로그램은 자기주도학습 능력의 하위요소인 '메타인지', '정보탐색 및 과제'와 '내재적동기 및 자기성찰' 발달에 효과가 있다.
둘째, 청소년활동을 기반으로 한 프로그램으로서 본 프로그램은 청소년활동역량의 하위요소인 '자아역량', '성취역량', '문제해결역량'의 증진에 효과적이다.
This study is based on the development of Self-Directed Learning(SDL) program with a focus on youth activities, and verifying the effectiveness of such a program. A theoretical study on SDL and youth competency was done. Through this study, I discovered that SDL to this point covered only study in t...
This study is based on the development of Self-Directed Learning(SDL) program with a focus on youth activities, and verifying the effectiveness of such a program. A theoretical study on SDL and youth competency was done. Through this study, I discovered that SDL to this point covered only study in the classroom. So I developed a SDL program based on youth activities.
A model was created to help develop this SDL program. This program model assesses the learner's current situation. Then, it emphasizes the sub-component parts of SDL, which comprises the cognition, emotion, and behavior. After the development of this model, experts confirmed the validity of it. And with this model as a base, a SDL program was created according to the pattern of ADDIE.
First, the learner, the need, and the purposes was analyzed in the (Analysis) step. In the analysis of the learner, the focus was primarily upon the youth's cognition development, psycho-social development, self-learning development, and youth activities. And for the analysis of need, qualitative and quantitative data was gathered from participants from 2010. For the analysis of purpose, the goals of all five components and sub-components were analyzed.
Secondly, for (Design) purpose was written, a scale was chosen, and a strategy for teaching was chosen. The purpose for the five components were chosen, according to this program model. And those five parts were divided into 26 parts. The SDL scale that I chose was made for older elementary students. I chose youth competency scale to test the effectiveness of this program. I used Strategic Content Learning(SCL), which advances SDL.
Thirdly, in the development step, I made activity contents for SDL. Sixteen different contents were made. And according to those sixteen contents, sixteen outlines were made.
Fourthly, in the implementation stage, this program took place on August 11th, 2011) until the 13th, and August 18th through the 20th at Kyeongido Human Development Center. The 128 people that participated consisted of children from age 11 to 13 with low-income backgrounds from 30 cities. The program lasted for 2 nights and 3 days.
Fifthly, for the evaluation step, participants were assessed with the SDL scale and youth competency scale before and after this program. SPSS Win ver. 16.0 was used to assess the data. Frequency analysis, Descriptive statistics, t-test were assessed. Each step was evaluated by an expert, and provided confirmation on the validity of this program.
The effectiveness of this program is like the following. First, we can see that this SDL program is highly effective for children from age 11 to 13. Three of the components of SDL were effective, which are meta-cognition, Information navigation, and inner-motive. Because this program focused on cognition, emotion, and behavior, highly effective results were seen. Among these three parts, emotion seems to play a more powerful role. More research and studies need to be done regarding this topic.
Secondly, this program was found to be very effective for developing youth competency. Through this program, 3 out of 8 youth activity competency traits effectively developed. These 3 are self-competency, fulfillment competency, problem-solving competency. These traits are very similar to the 3 sub-components of SDL - cognition, emotion, and behavior.
A Study on the Development of a SDL Program for Youth Competency can be summarized as the following.
First, this program, tested on it's validity, is effective in the area of SDL. Second, This program, which was based on youth activities, effectively serves the development of youth activity competency.
This study is based on the development of Self-Directed Learning(SDL) program with a focus on youth activities, and verifying the effectiveness of such a program. A theoretical study on SDL and youth competency was done. Through this study, I discovered that SDL to this point covered only study in the classroom. So I developed a SDL program based on youth activities.
A model was created to help develop this SDL program. This program model assesses the learner's current situation. Then, it emphasizes the sub-component parts of SDL, which comprises the cognition, emotion, and behavior. After the development of this model, experts confirmed the validity of it. And with this model as a base, a SDL program was created according to the pattern of ADDIE.
First, the learner, the need, and the purposes was analyzed in the (Analysis) step. In the analysis of the learner, the focus was primarily upon the youth's cognition development, psycho-social development, self-learning development, and youth activities. And for the analysis of need, qualitative and quantitative data was gathered from participants from 2010. For the analysis of purpose, the goals of all five components and sub-components were analyzed.
Secondly, for (Design) purpose was written, a scale was chosen, and a strategy for teaching was chosen. The purpose for the five components were chosen, according to this program model. And those five parts were divided into 26 parts. The SDL scale that I chose was made for older elementary students. I chose youth competency scale to test the effectiveness of this program. I used Strategic Content Learning(SCL), which advances SDL.
Thirdly, in the development step, I made activity contents for SDL. Sixteen different contents were made. And according to those sixteen contents, sixteen outlines were made.
Fourthly, in the implementation stage, this program took place on August 11th, 2011) until the 13th, and August 18th through the 20th at Kyeongido Human Development Center. The 128 people that participated consisted of children from age 11 to 13 with low-income backgrounds from 30 cities. The program lasted for 2 nights and 3 days.
Fifthly, for the evaluation step, participants were assessed with the SDL scale and youth competency scale before and after this program. SPSS Win ver. 16.0 was used to assess the data. Frequency analysis, Descriptive statistics, t-test were assessed. Each step was evaluated by an expert, and provided confirmation on the validity of this program.
The effectiveness of this program is like the following. First, we can see that this SDL program is highly effective for children from age 11 to 13. Three of the components of SDL were effective, which are meta-cognition, Information navigation, and inner-motive. Because this program focused on cognition, emotion, and behavior, highly effective results were seen. Among these three parts, emotion seems to play a more powerful role. More research and studies need to be done regarding this topic.
Secondly, this program was found to be very effective for developing youth competency. Through this program, 3 out of 8 youth activity competency traits effectively developed. These 3 are self-competency, fulfillment competency, problem-solving competency. These traits are very similar to the 3 sub-components of SDL - cognition, emotion, and behavior.
A Study on the Development of a SDL Program for Youth Competency can be summarized as the following.
First, this program, tested on it's validity, is effective in the area of SDL. Second, This program, which was based on youth activities, effectively serves the development of youth activity competency.
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