본 논문은 한국 바둑설화를 문화콘텐츠 스토리텔링으로 활용하기 위한 방안을 탐구하기 위한 것이다. 한국 전통문화는 오랜 역사에 걸쳐 국민정서 속에 뿌리 내린 삶의 양식이자 우리의 자랑거리이다. 그 중에서 전통문화가 발현되어 있는 바둑설화는 삼국시대 이래로 대중의 마음속에 머물러 온 소중한 문화유산이다. 따라서 한국 바둑설화의 신비롭고 흥미로운 스토리를 기반으로 문화콘텐츠를 개발함으로써 대중에게 전통 바둑문화를 함께 누릴 수 있는 계기를 제공할 수 있을 것이다.
본 논문에서는 바둑설화에 나타난 문화적 의미를 고찰하여 바둑설화가 원천 ...
본 논문은 한국 바둑설화를 문화콘텐츠 스토리텔링으로 활용하기 위한 방안을 탐구하기 위한 것이다. 한국 전통문화는 오랜 역사에 걸쳐 국민정서 속에 뿌리 내린 삶의 양식이자 우리의 자랑거리이다. 그 중에서 전통문화가 발현되어 있는 바둑설화는 삼국시대 이래로 대중의 마음속에 머물러 온 소중한 문화유산이다. 따라서 한국 바둑설화의 신비롭고 흥미로운 스토리를 기반으로 문화콘텐츠를 개발함으로써 대중에게 전통 바둑문화를 함께 누릴 수 있는 계기를 제공할 수 있을 것이다.
본 논문에서는 바둑설화에 나타난 문화적 의미를 고찰하여 바둑설화가 원천 콘텐츠로서 지닌 가치를 탐구하였고, 바둑설화에 나타난 바둑화소의 기능을 분류하여 장르별 이야기확장의 가능성을 제시하였으며, 바둑설화의 스토리텔링화 과정을 바둑소설의 사례에서 문학적으로 접근하여 바둑설화가 다양한 문화콘텐츠의 원형으로 활용될 수 있는 가능성을 발견하였고, 기존 설화의 콘텐츠화 개발과정을 기초로 각 매체별 바둑설화의 스토리텔링 전환에 대한 접근 방안을 제시하였다. 그 결과 영화, 드라마, 방송, 연극, 뮤지컬, 애니메이션, 만화, 게임, 캐릭터 등의 장르에서 바둑설화의 스토리텔링을 통한 문화콘텐츠 개발의 가능성이 탐색되었으며, 바둑설화를 활용한 교육콘텐츠의 개발로 에듀테인먼트 스토리텔링의 방안을 제안하였다.
한국 바둑설화의 스토리텔링을 통한 문화콘텐츠 개발의 의의는 다음과 같이 정리할 수 있다.
첫째, 바둑설화를 활용하여 새로운 콘텐츠를 개발할 경우, 우리의 문화에 대한 재발견이 가능하며, 또 다음 세대로의 문화 전승이 이루어질 수 있다. 특히 어렵고 딱딱하게 느껴지는 바둑을 청소년 및 어린이들에게도 친근하게 알릴 수 있는 계기가 될 수 있다.
둘째, 바둑설화를 이용하여 경제적 이익을 창출할 수 있다. 특히 요즘은 문화콘텐츠의 ‘원소스 멀티유즈(One Source Multi-Use)’화가 가능하기 때문에 고부가치를 올릴 수 있을 뿐 아니라, 그에 따른 문화콘텐츠 산업의 발전에도 기여할 수 있다.
셋째, 최근 서양에서 동양사상이 담긴 바둑에 관심을 가지는 추세인데, 만약 한국의 바둑문화를 글로벌 콘텐츠로 발전시키면 세계에 알리는 계기가 될 수 있다. 물론, 이를 위해서는 바둑설화 가운데 세계에 어필할 수 있는 작품들을 제대로 개발할 수 있는 기술을 갖추어야 할 것이다.
넷째, 위기를 맞고 있는 바둑계의 새로운 ‘실용적’ 대안이 될 수 있다. 최근 바둑 인구가 점점 감소하고 바둑계가 침체되는 분위기를 맞고 있는데, 이는 그동안 바둑기술만을 연구하고 바둑 문화산업의 발전을 게을리 한 탓이라고 해도 과언이 아니다. 이젠 바둑분야에서도 단순히 실력과 기술만을 연마하는 것이 아니라 바둑문화의 발전도 함께 이루어져야 한다. 즉, 바둑은 ‘스포츠’이기도 하지만 ‘예술적 속성’을 겸비한 분야임을 대중들에게 인식시킬 필요가 있다.
우리나라의 우수한 전통설화 문화를 콘텐츠로 바꾸어 어린이들에게 꿈과 상상의 세계를 보여주고, 우리나라 역사지식과 옛 문화를 이해하고 사랑할 수 있는 민족사상을 전해주며, 우리 것을 자랑할 수 있는 문화상품으로 개발할 수 있는 요소를 갖추고 있는 것이 바둑설화이다. 특히 바둑설화를 활용하여 방송 드라마로 개발할 수 있으며, 영화, 애니메이션, 게임, 캐릭터 등의 다양한 문화콘텐츠 상품 아이템으로 활용할 수 있을 것이다. 바둑설화는 원형 콘텐츠 개발을 통해 문화원형의 창작 활용에 대한 리소스 제공이 가능하고, 이를 활용하여 다양한 문화콘텐츠 상품으로 개발할 수 있는 창작 원천으로서 활용성이 높다고 볼 수 있다.
향후 바둑설화의 문화콘텐츠화를 위한 스토리텔링 방법론 연구를 통해 세계 속에 빛날 한국 문화유산의 콘텐츠화가 지속될 수 있도록 학문적 연구와 탐구가 지속되어야 할 것이다.
본 논문은 한국 바둑설화를 문화콘텐츠 스토리텔링으로 활용하기 위한 방안을 탐구하기 위한 것이다. 한국 전통문화는 오랜 역사에 걸쳐 국민정서 속에 뿌리 내린 삶의 양식이자 우리의 자랑거리이다. 그 중에서 전통문화가 발현되어 있는 바둑설화는 삼국시대 이래로 대중의 마음속에 머물러 온 소중한 문화유산이다. 따라서 한국 바둑설화의 신비롭고 흥미로운 스토리를 기반으로 문화콘텐츠를 개발함으로써 대중에게 전통 바둑문화를 함께 누릴 수 있는 계기를 제공할 수 있을 것이다.
본 논문에서는 바둑설화에 나타난 문화적 의미를 고찰하여 바둑설화가 원천 콘텐츠로서 지닌 가치를 탐구하였고, 바둑설화에 나타난 바둑화소의 기능을 분류하여 장르별 이야기확장의 가능성을 제시하였으며, 바둑설화의 스토리텔링화 과정을 바둑소설의 사례에서 문학적으로 접근하여 바둑설화가 다양한 문화콘텐츠의 원형으로 활용될 수 있는 가능성을 발견하였고, 기존 설화의 콘텐츠화 개발과정을 기초로 각 매체별 바둑설화의 스토리텔링 전환에 대한 접근 방안을 제시하였다. 그 결과 영화, 드라마, 방송, 연극, 뮤지컬, 애니메이션, 만화, 게임, 캐릭터 등의 장르에서 바둑설화의 스토리텔링을 통한 문화콘텐츠 개발의 가능성이 탐색되었으며, 바둑설화를 활용한 교육콘텐츠의 개발로 에듀테인먼트 스토리텔링의 방안을 제안하였다.
한국 바둑설화의 스토리텔링을 통한 문화콘텐츠 개발의 의의는 다음과 같이 정리할 수 있다.
첫째, 바둑설화를 활용하여 새로운 콘텐츠를 개발할 경우, 우리의 문화에 대한 재발견이 가능하며, 또 다음 세대로의 문화 전승이 이루어질 수 있다. 특히 어렵고 딱딱하게 느껴지는 바둑을 청소년 및 어린이들에게도 친근하게 알릴 수 있는 계기가 될 수 있다.
둘째, 바둑설화를 이용하여 경제적 이익을 창출할 수 있다. 특히 요즘은 문화콘텐츠의 ‘원소스 멀티유즈(One Source Multi-Use)’화가 가능하기 때문에 고부가치를 올릴 수 있을 뿐 아니라, 그에 따른 문화콘텐츠 산업의 발전에도 기여할 수 있다.
셋째, 최근 서양에서 동양사상이 담긴 바둑에 관심을 가지는 추세인데, 만약 한국의 바둑문화를 글로벌 콘텐츠로 발전시키면 세계에 알리는 계기가 될 수 있다. 물론, 이를 위해서는 바둑설화 가운데 세계에 어필할 수 있는 작품들을 제대로 개발할 수 있는 기술을 갖추어야 할 것이다.
넷째, 위기를 맞고 있는 바둑계의 새로운 ‘실용적’ 대안이 될 수 있다. 최근 바둑 인구가 점점 감소하고 바둑계가 침체되는 분위기를 맞고 있는데, 이는 그동안 바둑기술만을 연구하고 바둑 문화산업의 발전을 게을리 한 탓이라고 해도 과언이 아니다. 이젠 바둑분야에서도 단순히 실력과 기술만을 연마하는 것이 아니라 바둑문화의 발전도 함께 이루어져야 한다. 즉, 바둑은 ‘스포츠’이기도 하지만 ‘예술적 속성’을 겸비한 분야임을 대중들에게 인식시킬 필요가 있다.
우리나라의 우수한 전통설화 문화를 콘텐츠로 바꾸어 어린이들에게 꿈과 상상의 세계를 보여주고, 우리나라 역사지식과 옛 문화를 이해하고 사랑할 수 있는 민족사상을 전해주며, 우리 것을 자랑할 수 있는 문화상품으로 개발할 수 있는 요소를 갖추고 있는 것이 바둑설화이다. 특히 바둑설화를 활용하여 방송 드라마로 개발할 수 있으며, 영화, 애니메이션, 게임, 캐릭터 등의 다양한 문화콘텐츠 상품 아이템으로 활용할 수 있을 것이다. 바둑설화는 원형 콘텐츠 개발을 통해 문화원형의 창작 활용에 대한 리소스 제공이 가능하고, 이를 활용하여 다양한 문화콘텐츠 상품으로 개발할 수 있는 창작 원천으로서 활용성이 높다고 볼 수 있다.
향후 바둑설화의 문화콘텐츠화를 위한 스토리텔링 방법론 연구를 통해 세계 속에 빛날 한국 문화유산의 콘텐츠화가 지속될 수 있도록 학문적 연구와 탐구가 지속되어야 할 것이다.
This thesis is intended to research how to use the Korean tales of baduk as cultural contents of storytelling. Korean traditional culture is our life style and pride, which has rooted in the emotion of Korean people for a long time. The baduk tales have been impressed by the cultural heritage, a...
This thesis is intended to research how to use the Korean tales of baduk as cultural contents of storytelling. Korean traditional culture is our life style and pride, which has rooted in the emotion of Korean people for a long time. The baduk tales have been impressed by the cultural heritage, and are the precious property of Korean. If we develop cultural contents based on the mystical and interesting story of baduk tales, we can provide an opportunity for everyone to enjoy the baduk culture.
I was trying to find the cultural meaning of baduk narratives, and to search their values as original contents. And I grouped them by the function of unit stories, and brought up the possibility to extend the unit tale by genre. Then, I examined the process of storytelling in the case of baduk novel literarily, found a potentiality to change its tales into the various cultural contents, and come up with the method of changing the tales into storytelling for multimedia, for examples, every genre of movie, drama, broadcasting, play, musical, animation, cartoon, game, character, and so on. Therefore, I proposed an educational entertainment on the base of this idea. epitomize,
I would like to summarize the meaning of this thesis as follows.
Firstly, if we develop new cultural contents from baduk tales, we can rediscover the korean traditional culture, and hand down it from generation to generation. Especially, it can become an opportunity to make the younger generation familiar with the baduk, which is hard for them to understand.
Secondly, we can make a profit on it. Above all, because it is available to use the "One Source Multi-Use" of cultural contents in these days, we can create an extra-high profit, and contribute to the growth of cultural industries.
Thirdly, if we develope global cultural contents from the baduk tales, it will be the chance to let foreign countries know the Korean culture of baduk. For the western countries are trending toward being interested in the baduk as a part of eastern thought.
Fourthly, this job can become a practical alternative to restore the former days boom of baduk. In these days, the baduk lovers' society shrinks away gradually, for we have studied the baduk not in the field of cultural contents but in that of skill by this time. From now on, we have to try not only to train the skill but also to develop the baduk culture contents, for the baduk gets the artistic property more than the sports.
The baduk is an excellent traditional culture of Korea. Therefore, we have to change it for cultural contents, and to make children and youth to get the world of phantasy and dream and to understand the Korean history and its traditional culture in their heart. Especially, we can produce not only dramas for broadcasting with it, but also movies, animations, games, characters, and so on. The stories of baduk are so useful in the point that the original cultural contents are the source to produce the new one.
Hereafter, we should continue studying and researching the storytelling method for making the global cultural contents from the baduk tales of Korea, then, the cultural heritage of Korea will be glorious in the world.
This thesis is intended to research how to use the Korean tales of baduk as cultural contents of storytelling. Korean traditional culture is our life style and pride, which has rooted in the emotion of Korean people for a long time. The baduk tales have been impressed by the cultural heritage, and are the precious property of Korean. If we develop cultural contents based on the mystical and interesting story of baduk tales, we can provide an opportunity for everyone to enjoy the baduk culture.
I was trying to find the cultural meaning of baduk narratives, and to search their values as original contents. And I grouped them by the function of unit stories, and brought up the possibility to extend the unit tale by genre. Then, I examined the process of storytelling in the case of baduk novel literarily, found a potentiality to change its tales into the various cultural contents, and come up with the method of changing the tales into storytelling for multimedia, for examples, every genre of movie, drama, broadcasting, play, musical, animation, cartoon, game, character, and so on. Therefore, I proposed an educational entertainment on the base of this idea. epitomize,
I would like to summarize the meaning of this thesis as follows.
Firstly, if we develop new cultural contents from baduk tales, we can rediscover the korean traditional culture, and hand down it from generation to generation. Especially, it can become an opportunity to make the younger generation familiar with the baduk, which is hard for them to understand.
Secondly, we can make a profit on it. Above all, because it is available to use the "One Source Multi-Use" of cultural contents in these days, we can create an extra-high profit, and contribute to the growth of cultural industries.
Thirdly, if we develope global cultural contents from the baduk tales, it will be the chance to let foreign countries know the Korean culture of baduk. For the western countries are trending toward being interested in the baduk as a part of eastern thought.
Fourthly, this job can become a practical alternative to restore the former days boom of baduk. In these days, the baduk lovers' society shrinks away gradually, for we have studied the baduk not in the field of cultural contents but in that of skill by this time. From now on, we have to try not only to train the skill but also to develop the baduk culture contents, for the baduk gets the artistic property more than the sports.
The baduk is an excellent traditional culture of Korea. Therefore, we have to change it for cultural contents, and to make children and youth to get the world of phantasy and dream and to understand the Korean history and its traditional culture in their heart. Especially, we can produce not only dramas for broadcasting with it, but also movies, animations, games, characters, and so on. The stories of baduk are so useful in the point that the original cultural contents are the source to produce the new one.
Hereafter, we should continue studying and researching the storytelling method for making the global cultural contents from the baduk tales of Korea, then, the cultural heritage of Korea will be glorious in the world.
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