본 연구는 2009년 새 교육과정에 따라 2011년부터 실시된 새 미술교과서에 실린 공공미술의 영역을 분석하여 이를 활용한 고등학교 미술과 수업을 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 모색하는데 목적을 두었다. 미술은 시각적 표현을 통하여 인간의 느낌이나 생각을 창조하고 발전시키면서 그 시대와 문화를 반영하는 예술의 한 영역이다. 미술을 통해 학생들은 일상생활 속에서 미적 가치를 발견하고 느끼며 미술의 다양한 표현을 경험하며 미술을 생활화 할 수 ...
본 연구는 2009년 새 교육과정에 따라 2011년부터 실시된 새 미술교과서에 실린 공공미술의 영역을 분석하여 이를 활용한 고등학교 미술과 수업을 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 모색하는데 목적을 두었다. 미술은 시각적 표현을 통하여 인간의 느낌이나 생각을 창조하고 발전시키면서 그 시대와 문화를 반영하는 예술의 한 영역이다. 미술을 통해 학생들은 일상생활 속에서 미적 가치를 발견하고 느끼며 미술의 다양한 표현을 경험하며 미술을 생활화 할 수 있는 적극적인 자세를 갖게 된다. 이에 순수미술 영역뿐만 아니라 생활 미술의 중요성이 강조되어야 하고 이를 위해 미술교사는 학생들의 주변 환경과 관련이 있는 미술 활동을 강조하고 계획함으로써 미술에 친근감을 갖도록 지도해야 한다. 현대 사회의 대표적인 문화양상 중 하나로 시각문화는 이미지 중심으로 발달한 모든 시각적인 문화현상을 일컬으며 공공미술도 시각문화의 한 부분에 속한다. 이를 위해 공공미술과 연계한 미술교육을 실시한 청소년들은 주변 환경의 미술에 대한 다양한 이해와 관심을 갖게 되며 이러한 경험을 통해 풍부한 정서함양과 미술에 대한 적극적인 자세가 될 것이다. 이에 공공미술을 활용하여 고등학교 미술과 수업을 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 모색함으로써 공공미술을 비롯한 시각 문화를 향유할 수 있는 능력을 신장시키는 데 있다. 연구의 흐름을 살펴보면, II장에서 공공미술의 일반적인 개념 및 역사적 흐름과 오늘날 공공미술이 주변 환경과 밀접한 관계의 대상임을 확인하기 위한 다양한 공공미술을 유형별로 분류했다. III장에서는 공공미술과 미술교육의 연계를 위하여 2011년 현재 적용되고 있는 2009 새 교육과정의 내용을 검토하고 현행 새 미술교과서 5종에 대한 공공미술 단원구성과 학습내용을 분석하였고, 미술교사의 역할의 중요성을 살펴보았다. IV장에서는 공공미술 활용을 위한 수업 지도 방안 연구를 위해 교수․학습 과정안을 제시하여 학생들로 하여금 주변 환경 속 미술에 대한 흥미와 관심을 갖게 하여 창의적인 사고를 가지며, 전인적인 인간상을 구현하는 긍정적인 교육적 프로그램임을 확인하였다. 본 연구를 토대로 점차적으로 실시되는 새 교육과정에 따른 많은 공공미술의 지속적인 사례연구와 미술교과의 학년별 수준에 따른 개발연구가 수행되어 공공미술교육의 기반이 형성되길 기대한다.
본 연구는 2009년 새 교육과정에 따라 2011년부터 실시된 새 미술교과서에 실린 공공미술의 영역을 분석하여 이를 활용한 고등학교 미술과 수업을 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 모색하는데 목적을 두었다. 미술은 시각적 표현을 통하여 인간의 느낌이나 생각을 창조하고 발전시키면서 그 시대와 문화를 반영하는 예술의 한 영역이다. 미술을 통해 학생들은 일상생활 속에서 미적 가치를 발견하고 느끼며 미술의 다양한 표현을 경험하며 미술을 생활화 할 수 있는 적극적인 자세를 갖게 된다. 이에 순수미술 영역뿐만 아니라 생활 미술의 중요성이 강조되어야 하고 이를 위해 미술교사는 학생들의 주변 환경과 관련이 있는 미술 활동을 강조하고 계획함으로써 미술에 친근감을 갖도록 지도해야 한다. 현대 사회의 대표적인 문화양상 중 하나로 시각문화는 이미지 중심으로 발달한 모든 시각적인 문화현상을 일컬으며 공공미술도 시각문화의 한 부분에 속한다. 이를 위해 공공미술과 연계한 미술교육을 실시한 청소년들은 주변 환경의 미술에 대한 다양한 이해와 관심을 갖게 되며 이러한 경험을 통해 풍부한 정서함양과 미술에 대한 적극적인 자세가 될 것이다. 이에 공공미술을 활용하여 고등학교 미술과 수업을 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 모색함으로써 공공미술을 비롯한 시각 문화를 향유할 수 있는 능력을 신장시키는 데 있다. 연구의 흐름을 살펴보면, II장에서 공공미술의 일반적인 개념 및 역사적 흐름과 오늘날 공공미술이 주변 환경과 밀접한 관계의 대상임을 확인하기 위한 다양한 공공미술을 유형별로 분류했다. III장에서는 공공미술과 미술교육의 연계를 위하여 2011년 현재 적용되고 있는 2009 새 교육과정의 내용을 검토하고 현행 새 미술교과서 5종에 대한 공공미술 단원구성과 학습내용을 분석하였고, 미술교사의 역할의 중요성을 살펴보았다. IV장에서는 공공미술 활용을 위한 수업 지도 방안 연구를 위해 교수․학습 과정안을 제시하여 학생들로 하여금 주변 환경 속 미술에 대한 흥미와 관심을 갖게 하여 창의적인 사고를 가지며, 전인적인 인간상을 구현하는 긍정적인 교육적 프로그램임을 확인하였다. 본 연구를 토대로 점차적으로 실시되는 새 교육과정에 따른 많은 공공미술의 지속적인 사례연구와 미술교과의 학년별 수준에 따른 개발연구가 수행되어 공공미술교육의 기반이 형성되길 기대한다.
Fine art is an area of the arts which creates and develops feeling or thought of human. In addition, fine art reflects time and culture through visual expressions. Through experiencing various expressions within fine art, students can become motivated learners who learn and understand aesthetic valu...
Fine art is an area of the arts which creates and develops feeling or thought of human. In addition, fine art reflects time and culture through visual expressions. Through experiencing various expressions within fine art, students can become motivated learners who learn and understand aesthetic values of daily life. Therefore, it is necessary to emphasize not only fine arts but practical arts. For this purpose, art teachers need to instruct students to become familiar with the arts using emphasized and planned art activities that involve students' environment. In addition, visual culture is one of various aspects of popular cultures in the modern society which all visual cultural phenomena have been developed based upon image. Public art is also part of visual culture which is based upon image. Therefore, students who study fine art relation to the public arts can take interest in the arts and will be capable of finding surrounding environments and improving emotional qualities as well as have active attitudes toward arts. Purpose of the study is to improve students' qualities which allow them to enjoy visual culture and the public arts by seeking effective teaching method for the high school art class. The study also aims to analyze a section of public arts of the new fine art textbook released in 2011 and develop effective teaching method in accordance with the new curriculum proposed in year 2009. Chapter II, of this study, categorizes various public arts into several types in order to identify generic definition, history of public arts, and close relationship between today's public arts and its surroundings. Chapter III examines the new curriculum proposed in 2009 which was applied in 2011 to connect the public arts and fine arts education and analyzes contents and organization of five high school public arts textbooks. Furthermore, the chapter examines the roles of art teachers and importance of the role. Chapter IV suggests teaching materials and curriculums for effective teaching method and technique using public arts materials. The chapter identifies proposed teaching materials and curriculum plans. In addition, the chapter examines positive programs which successfully triggered students to arouse interest and curiosity in arts that can be found in students’ environment to have creative thoughts and have wholesome personalities. The intent and hope for this study is to be the foundation of future researches for the public arts education. This study also suggests that future researches attempt to perform consistent case studies on the public arts education in accordance with the new curriculum and development of new arts textbooks.
Fine art is an area of the arts which creates and develops feeling or thought of human. In addition, fine art reflects time and culture through visual expressions. Through experiencing various expressions within fine art, students can become motivated learners who learn and understand aesthetic values of daily life. Therefore, it is necessary to emphasize not only fine arts but practical arts. For this purpose, art teachers need to instruct students to become familiar with the arts using emphasized and planned art activities that involve students' environment. In addition, visual culture is one of various aspects of popular cultures in the modern society which all visual cultural phenomena have been developed based upon image. Public art is also part of visual culture which is based upon image. Therefore, students who study fine art relation to the public arts can take interest in the arts and will be capable of finding surrounding environments and improving emotional qualities as well as have active attitudes toward arts. Purpose of the study is to improve students' qualities which allow them to enjoy visual culture and the public arts by seeking effective teaching method for the high school art class. The study also aims to analyze a section of public arts of the new fine art textbook released in 2011 and develop effective teaching method in accordance with the new curriculum proposed in year 2009. Chapter II, of this study, categorizes various public arts into several types in order to identify generic definition, history of public arts, and close relationship between today's public arts and its surroundings. Chapter III examines the new curriculum proposed in 2009 which was applied in 2011 to connect the public arts and fine arts education and analyzes contents and organization of five high school public arts textbooks. Furthermore, the chapter examines the roles of art teachers and importance of the role. Chapter IV suggests teaching materials and curriculums for effective teaching method and technique using public arts materials. The chapter identifies proposed teaching materials and curriculum plans. In addition, the chapter examines positive programs which successfully triggered students to arouse interest and curiosity in arts that can be found in students’ environment to have creative thoughts and have wholesome personalities. The intent and hope for this study is to be the foundation of future researches for the public arts education. This study also suggests that future researches attempt to perform consistent case studies on the public arts education in accordance with the new curriculum and development of new arts textbooks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.