본 연구는 부모역할 교육이 유아기 부모의 양육태도 및 효능감에 미치는 영향을 밝혀보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 부모역할 교육이 유아기 자녀를 둔 부모의 양육태도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2 : 부모역할 교육이 유아기 자녀를 둔 부모의 효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 고양시 C유치원에 재원하고 있는 자녀를 둔 어머니 15명을 실험집단으로, 15명을 비교집단으로 구성하였다. 실험은 10주 동안 실시되었으며 연구진행은, 예비검사, 사전검사, 본 실험, 사후검사의 순으로 이루어졌다. 본 실험 후에는 사전검사와 사후검사 결과를 통해 ...
본 연구는 부모역할 교육이 유아기 부모의 양육태도 및 효능감에 미치는 영향을 밝혀보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 부모역할 교육이 유아기 자녀를 둔 부모의 양육태도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2 : 부모역할 교육이 유아기 자녀를 둔 부모의 효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 고양시 C유치원에 재원하고 있는 자녀를 둔 어머니 15명을 실험집단으로, 15명을 비교집단으로 구성하였다. 실험은 10주 동안 실시되었으며 연구진행은, 예비검사, 사전검사, 본 실험, 사후검사의 순으로 이루어졌다. 본 실험 후에는 사전검사와 사후검사 결과를 통해 t검증을 실시하였다. 이와 같은 연구과정을 거쳐 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모역할 교육에 참여한 부모들의 양육태도가 긍정적으로 변화하였다. 즉, 양육태도 수준(합리적 태도, 애정, 권위주의적 통제, 과보호, 성취, 적극적인 참여, 일관성 있는 구제)을 향상시킬 것이다. 부모역할 교육에 참여한 실험집단이 비교집단보다 양육태도 전체점수와 하위요소 합리적 태도, 애정, 성취, 일관성 있는 규제의 사후검사 득점이 통계적으로 유의하게 높았다. 그러나 권위주의적 통제와 과보호, 적극적인 참여는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 부모역할 교육이 부모의 효능감에 긍정적으로 효과가 있는 것으로 나타났다. 부모역할 교육에 참여한 실험집단이 비교집단보다 부모 효능감 전체와 일반 효능감, 부모역할 효능감의 사후검사 결과 점수가 통계적으로 유의하게 나왔다. 이것은 부모역할 교육에 참여한 유아기 부모들이 통제 집단에 비해 효능감에서 전체 결과 점수가 높아졌음을 의미한다.
본 연구는 부모역할 교육이 유아기 부모의 양육태도 및 효능감에 미치는 영향을 밝혀보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 부모역할 교육이 유아기 자녀를 둔 부모의 양육태도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2 : 부모역할 교육이 유아기 자녀를 둔 부모의 효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 고양시 C유치원에 재원하고 있는 자녀를 둔 어머니 15명을 실험집단으로, 15명을 비교집단으로 구성하였다. 실험은 10주 동안 실시되었으며 연구진행은, 예비검사, 사전검사, 본 실험, 사후검사의 순으로 이루어졌다. 본 실험 후에는 사전검사와 사후검사 결과를 통해 t검증을 실시하였다. 이와 같은 연구과정을 거쳐 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모역할 교육에 참여한 부모들의 양육태도가 긍정적으로 변화하였다. 즉, 양육태도 수준(합리적 태도, 애정, 권위주의적 통제, 과보호, 성취, 적극적인 참여, 일관성 있는 구제)을 향상시킬 것이다. 부모역할 교육에 참여한 실험집단이 비교집단보다 양육태도 전체점수와 하위요소 합리적 태도, 애정, 성취, 일관성 있는 규제의 사후검사 득점이 통계적으로 유의하게 높았다. 그러나 권위주의적 통제와 과보호, 적극적인 참여는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 부모역할 교육이 부모의 효능감에 긍정적으로 효과가 있는 것으로 나타났다. 부모역할 교육에 참여한 실험집단이 비교집단보다 부모 효능감 전체와 일반 효능감, 부모역할 효능감의 사후검사 결과 점수가 통계적으로 유의하게 나왔다. 이것은 부모역할 교육에 참여한 유아기 부모들이 통제 집단에 비해 효능감에서 전체 결과 점수가 높아졌음을 의미한다.
The purpose of this study is to identify the impact of the parent-role education on rearing attitude and self-efficacy of parents with young children. The research questions were as follows. Research Question 1. How does the parent-role education affect on rearing attitude of parents with young...
The purpose of this study is to identify the impact of the parent-role education on rearing attitude and self-efficacy of parents with young children. The research questions were as follows. Research Question 1. How does the parent-role education affect on rearing attitude of parents with young children. Research Question 2. How does the parent-role education affect on self-efficacy of parents with young children. The study subjects were organized into experimental group of fifteen and control group fifteen, which have children attending C-kindergarten located in Go-Yang city. The experiment implemented for ten weeks in the order of preliminary test, pre test, the experiment and post test. After the experiment, t-test was implemented using the results of the pre-test and the post-test. The result gained through the research process above are as follows. First, The rearing attitude of parents attending the parents-role education changed positively. That is, the rearing attitudes such as rational manner, affection, authoritarian control, over- protection, achievement, active participation and persistent control will improved. The score gained in the experimental group participating in the parent-role education was statisti- cally higher than control group's in terms of total score and rational manner, affection, achievement and persistent control, which were sub-elements. However, there was no statical differences in the area of authoritarian control and active participation. Second, it was found that the parent-role education has a positive effect on parents' self-efficacy. The experimental group par- ticipating in the parent-role education showed statistically higher score than the control group in the result of post- test including the whole area of parents' self-efficacy, general self-efficacy, parents' role self-efficacy. It means that the parents with early childhood children who partici- pated in the parent-role education scored high in total result compared to the control group.
The purpose of this study is to identify the impact of the parent-role education on rearing attitude and self-efficacy of parents with young children. The research questions were as follows. Research Question 1. How does the parent-role education affect on rearing attitude of parents with young children. Research Question 2. How does the parent-role education affect on self-efficacy of parents with young children. The study subjects were organized into experimental group of fifteen and control group fifteen, which have children attending C-kindergarten located in Go-Yang city. The experiment implemented for ten weeks in the order of preliminary test, pre test, the experiment and post test. After the experiment, t-test was implemented using the results of the pre-test and the post-test. The result gained through the research process above are as follows. First, The rearing attitude of parents attending the parents-role education changed positively. That is, the rearing attitudes such as rational manner, affection, authoritarian control, over- protection, achievement, active participation and persistent control will improved. The score gained in the experimental group participating in the parent-role education was statisti- cally higher than control group's in terms of total score and rational manner, affection, achievement and persistent control, which were sub-elements. However, there was no statical differences in the area of authoritarian control and active participation. Second, it was found that the parent-role education has a positive effect on parents' self-efficacy. The experimental group par- ticipating in the parent-role education showed statistically higher score than the control group in the result of post- test including the whole area of parents' self-efficacy, general self-efficacy, parents' role self-efficacy. It means that the parents with early childhood children who partici- pated in the parent-role education scored high in total result compared to the control group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.