부정기선 해운시장은 수요와 공급에 따른 완전 경쟁원리에 의해 운임이 결정되며, 국내외적인 경영환경의 변화에 매우 민감하게 반응하는 변동성이 매우 큰 국제적 속성을 지닌 산업이다. 해운 운임이 주 수입원인 해운기업에게 있어서 이러한 운임의 변동성이 경영상의 가장 큰 애로요인으로 작용해 왔다. 이러한 변동성이 큰 시장에서 시황 예측이 잘못되면 기업의 입장에서는 커다란 손실을 떠안을 수밖에 없으므로 본 연구에서는 운임 변동성을 확인하고 운임율에 영향을 미치는 요인을 분석 하였으며 운임 변동성에 대한 대응방안 연구를 살펴보았다. 부정기선 시장은 운송을 대상으로 하는 화물이나 운송할 선박에 따른 다양한 시장이 복합으로 구성되어 있는데 그 구성은 운임시장(Freight Market), 중고선 시장(Sale & Purchase Market), 신조선 시장(New Building Market) 등의 이러한 시장들은 서로 유기적으로 연결 되어 있어 한 부문의 변화는 다른 부문의 변화를 야기하며 각 시장 간 자금의 흐름에 따라 운임율의 변화가 생겨 Shipping cycle을 만들게 된다. 본 연구에서는 수요 측면, 공급 측면 기타 외생 변수별로 요인을 파악하여 운임율에 영향을 미칠 수 있는 요인별로 가설을 설정하였으며 각 요인별 ...
부정기선 해운시장은 수요와 공급에 따른 완전 경쟁원리에 의해 운임이 결정되며, 국내외적인 경영환경의 변화에 매우 민감하게 반응하는 변동성이 매우 큰 국제적 속성을 지닌 산업이다. 해운 운임이 주 수입원인 해운기업에게 있어서 이러한 운임의 변동성이 경영상의 가장 큰 애로요인으로 작용해 왔다. 이러한 변동성이 큰 시장에서 시황 예측이 잘못되면 기업의 입장에서는 커다란 손실을 떠안을 수밖에 없으므로 본 연구에서는 운임 변동성을 확인하고 운임율에 영향을 미치는 요인을 분석 하였으며 운임 변동성에 대한 대응방안 연구를 살펴보았다. 부정기선 시장은 운송을 대상으로 하는 화물이나 운송할 선박에 따른 다양한 시장이 복합으로 구성되어 있는데 그 구성은 운임시장(Freight Market), 중고선 시장(Sale & Purchase Market), 신조선 시장(New Building Market) 등의 이러한 시장들은 서로 유기적으로 연결 되어 있어 한 부문의 변화는 다른 부문의 변화를 야기하며 각 시장 간 자금의 흐름에 따라 운임율의 변화가 생겨 Shipping cycle을 만들게 된다. 본 연구에서는 수요 측면, 공급 측면 기타 외생 변수별로 요인을 파악하여 운임율에 영향을 미칠 수 있는 요인별로 가설을 설정하였으며 각 요인별 회귀분석을 통하여 가설을 검증 하였다. 가설 검증을 통해 수요 측면인 철광석 물동량, 석탄 물동량 공급측면 요인으로 선복량은 발틱운임지수와 정(正)의 관계에 있어 각 수치가 증가하면 발틱운임지수도 증가한다는 것을 확인하였다. 기타 외생요인으로는 유가의 변동과 발틱운임지수 간에도 정(正)의 관계가 있다는 것을 확인하였다. 부정기선 시장의 운임의 변동성을 확인하기 위해서는 2005년부터 각 일별BDI, BCI, BPI, BSI지수의 월별 분산값을 그래프로 그려서 운임의 변동성을 확인하였다. 실증 분석을 통해서 운임변동성의 특성을 파악하였으며 이해 대한 대응 방안마련으로 선사측 대응방안으로 FFA 운임선도 거래를 통한 리스크 관리, 해운 시황변동의 위험을 줄이기 위해서 서로 연관성 있는 분야에 안정적 사업 모델 추구, 단기용선과 장기용선의 적절한 조합을 통한 변동성 극복, 미래 시황의 예측능력 확대 등의 대응 방안을 제시 하였다. 정부 측의 대응방안으로는 선박금융 제도, 조세제도 개선, 고용선원 국적 제한 완화를 통한 간접적인 지원방안을 살펴보았으며 금융권 및 조선업계의 대응방안에 대해서도 살펴보았다. 본 연구를 통해서 부정기선 운임시장의 변동성에 대한 연구와 이에 대한 대응 방안 마련을 위한 연구에 도움이 되기를 바란다.
부정기선 해운시장은 수요와 공급에 따른 완전 경쟁원리에 의해 운임이 결정되며, 국내외적인 경영환경의 변화에 매우 민감하게 반응하는 변동성이 매우 큰 국제적 속성을 지닌 산업이다. 해운 운임이 주 수입원인 해운기업에게 있어서 이러한 운임의 변동성이 경영상의 가장 큰 애로요인으로 작용해 왔다. 이러한 변동성이 큰 시장에서 시황 예측이 잘못되면 기업의 입장에서는 커다란 손실을 떠안을 수밖에 없으므로 본 연구에서는 운임 변동성을 확인하고 운임율에 영향을 미치는 요인을 분석 하였으며 운임 변동성에 대한 대응방안 연구를 살펴보았다. 부정기선 시장은 운송을 대상으로 하는 화물이나 운송할 선박에 따른 다양한 시장이 복합으로 구성되어 있는데 그 구성은 운임시장(Freight Market), 중고선 시장(Sale & Purchase Market), 신조선 시장(New Building Market) 등의 이러한 시장들은 서로 유기적으로 연결 되어 있어 한 부문의 변화는 다른 부문의 변화를 야기하며 각 시장 간 자금의 흐름에 따라 운임율의 변화가 생겨 Shipping cycle을 만들게 된다. 본 연구에서는 수요 측면, 공급 측면 기타 외생 변수별로 요인을 파악하여 운임율에 영향을 미칠 수 있는 요인별로 가설을 설정하였으며 각 요인별 회귀분석을 통하여 가설을 검증 하였다. 가설 검증을 통해 수요 측면인 철광석 물동량, 석탄 물동량 공급측면 요인으로 선복량은 발틱운임지수와 정(正)의 관계에 있어 각 수치가 증가하면 발틱운임지수도 증가한다는 것을 확인하였다. 기타 외생요인으로는 유가의 변동과 발틱운임지수 간에도 정(正)의 관계가 있다는 것을 확인하였다. 부정기선 시장의 운임의 변동성을 확인하기 위해서는 2005년부터 각 일별BDI, BCI, BPI, BSI지수의 월별 분산값을 그래프로 그려서 운임의 변동성을 확인하였다. 실증 분석을 통해서 운임변동성의 특성을 파악하였으며 이해 대한 대응 방안마련으로 선사측 대응방안으로 FFA 운임선도 거래를 통한 리스크 관리, 해운 시황변동의 위험을 줄이기 위해서 서로 연관성 있는 분야에 안정적 사업 모델 추구, 단기용선과 장기용선의 적절한 조합을 통한 변동성 극복, 미래 시황의 예측능력 확대 등의 대응 방안을 제시 하였다. 정부 측의 대응방안으로는 선박금융 제도, 조세제도 개선, 고용선원 국적 제한 완화를 통한 간접적인 지원방안을 살펴보았으며 금융권 및 조선업계의 대응방안에 대해서도 살펴보았다. 본 연구를 통해서 부정기선 운임시장의 변동성에 대한 연구와 이에 대한 대응 방안 마련을 위한 연구에 도움이 되기를 바란다.
The freight of tramper is decided by principle of complete competition depending on demand and supply. It is international industry with high fluctuation which is quite sensitive to the change in domestic and overseas managerial environment. Such fluctuation in freight has been the most difficu...
The freight of tramper is decided by principle of complete competition depending on demand and supply. It is international industry with high fluctuation which is quite sensitive to the change in domestic and overseas managerial environment. Such fluctuation in freight has been the most difficult matter of management to shipping company whose revenue is mainly derived from ocean freight. Since wrong forecast of the market situation inevitably causes considerable loss to companies in the market with such high fluctuation, this study checked the fluctuation in freight, analyzed the factor that affects freight rate and investigated the countermeasure against fluctuation in freight. The tramper market is composed of diverse markets depending on the cargo to be transported and vessel to transport it. The composition is made of freight market, sale & purchase market and new building market. Since these markets are organically connected each other, the change in 1 sector causes that in other sector. Thus, shipping cycle is caused by change in freight rate depending on the fund flow among the markets. Grasping factors in the aspect of demand & supply and other exogenous variables, this study set hypothesis for each factor that may affect freight rate. Then, the hypothesis was verified by regression analysis of each factor. The verification of hypothesis showed that the factors of demand, i.e., the quantity of iron ore & coal and the factor of supply, i.e., shipping quantity are in the positive relation with Baltic freight index, which increases if each value increases. It was also confirmed that there is also positive relation between fluctuation in oil price and Baltic freight index as other exogenous factors. The monthly dispersion value of daily BDI, BCI, BPI and BSI indices since 2005 has been drawn in graph to check the fluctuation in the freight of tramper market. The property of fluctuation in freight was grasped by corroborative analysis. As countermeasure against this matter, the following ones were presented to shipping company, i.e., risk control through trade where freight is led by FFA, pursuing stable business model in the mutually connected areas to reduce the risk of fluctuation in the situation of shipping market, overcoming fluctuation by properly combining short term chartered ship and long term chartered ship, expanding the ability to forecast market situation in the future. As the countermeasure of the government, indirect support methods such as vessel finance system, improvement of tax system, alleviating the restriction of nationality of employed sailors, etc were checked and the countermeasure of financial circle and shipping circle was also checked. The author wishes that this study could be helpful to the study on fluctuation in the freight of tramper market and the study to prepare the countermeasure thereof.
The freight of tramper is decided by principle of complete competition depending on demand and supply. It is international industry with high fluctuation which is quite sensitive to the change in domestic and overseas managerial environment. Such fluctuation in freight has been the most difficult matter of management to shipping company whose revenue is mainly derived from ocean freight. Since wrong forecast of the market situation inevitably causes considerable loss to companies in the market with such high fluctuation, this study checked the fluctuation in freight, analyzed the factor that affects freight rate and investigated the countermeasure against fluctuation in freight. The tramper market is composed of diverse markets depending on the cargo to be transported and vessel to transport it. The composition is made of freight market, sale & purchase market and new building market. Since these markets are organically connected each other, the change in 1 sector causes that in other sector. Thus, shipping cycle is caused by change in freight rate depending on the fund flow among the markets. Grasping factors in the aspect of demand & supply and other exogenous variables, this study set hypothesis for each factor that may affect freight rate. Then, the hypothesis was verified by regression analysis of each factor. The verification of hypothesis showed that the factors of demand, i.e., the quantity of iron ore & coal and the factor of supply, i.e., shipping quantity are in the positive relation with Baltic freight index, which increases if each value increases. It was also confirmed that there is also positive relation between fluctuation in oil price and Baltic freight index as other exogenous factors. The monthly dispersion value of daily BDI, BCI, BPI and BSI indices since 2005 has been drawn in graph to check the fluctuation in the freight of tramper market. The property of fluctuation in freight was grasped by corroborative analysis. As countermeasure against this matter, the following ones were presented to shipping company, i.e., risk control through trade where freight is led by FFA, pursuing stable business model in the mutually connected areas to reduce the risk of fluctuation in the situation of shipping market, overcoming fluctuation by properly combining short term chartered ship and long term chartered ship, expanding the ability to forecast market situation in the future. As the countermeasure of the government, indirect support methods such as vessel finance system, improvement of tax system, alleviating the restriction of nationality of employed sailors, etc were checked and the countermeasure of financial circle and shipping circle was also checked. The author wishes that this study could be helpful to the study on fluctuation in the freight of tramper market and the study to prepare the countermeasure thereof.
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