읽기는 시․공간을 초월하여 다양한 언어입력을 수용할 수 있는 도구이다. 읽기 학습의 가장 기초단계인 문자를 알고 소리와의 대응 관계를 알기 위해 파닉스 교육이 대두되어왔지만 전통적인 파닉스는 반복적인 학습의 지루함과 규칙의 복잡함, 그리고 많은 예외의 단점을 가지고 있어 파닉스의 장점에도 불구하고 흥미를 느끼지 못해 왔다. 특히 아직 발달이 덜 된 유아기에 적용시키기 어려우며 학습에 대한 흥미가 없는 나이기 때문에 큰 효과를 기대하기 어려웠다. 픽토그램은 단지 문자의 체계가 아닌 살아있는 생명체로 알파벳을 인식하며 흥미를 부여할 수 있는 방법이 될 수 있을 것이다. 본 연구는 픽토그램을 활용한 파닉스 수업을 유아들에게 적용하였을 때 학습자들의 ...
읽기는 시․공간을 초월하여 다양한 언어입력을 수용할 수 있는 도구이다. 읽기 학습의 가장 기초단계인 문자를 알고 소리와의 대응 관계를 알기 위해 파닉스 교육이 대두되어왔지만 전통적인 파닉스는 반복적인 학습의 지루함과 규칙의 복잡함, 그리고 많은 예외의 단점을 가지고 있어 파닉스의 장점에도 불구하고 흥미를 느끼지 못해 왔다. 특히 아직 발달이 덜 된 유아기에 적용시키기 어려우며 학습에 대한 흥미가 없는 나이기 때문에 큰 효과를 기대하기 어려웠다. 픽토그램은 단지 문자의 체계가 아닌 살아있는 생명체로 알파벳을 인식하며 흥미를 부여할 수 있는 방법이 될 수 있을 것이다. 본 연구는 픽토그램을 활용한 파닉스 수업을 유아들에게 적용하였을 때 학습자들의 인지적 영역 및 정의적 영역에 미치는 효과를 분석함으로서 어린 연령의 유아들에게 흥미를 부여하며 효과적인 파닉스 교수 및 학습 자료를 마련하는데 목적이 있다. 이를 위하여 본 연구에서는 동질 집단으로 밝혀진 만 3∼4세의 68명 유아를 대상으로 7주 동안 실험집단은 픽토그램을 활용한 파닉스 수업을 실시하였고, 통제집단은 플래쉬 카드를 활용한 수업을 실시하였다. 본 연구의 결과들을 종합하면 다음과 같다. 첫째, 픽토그램을 활용한 파닉스 학습은 영어 성취도에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 하위 영역인 알파벳 인식 능력과 음소 인식 능력에서 통계적으로 유의미한 영향을 미친 것으로 나타났다. 둘째, 픽토그램을 활용한 파닉스 학습은 영어에 대한 흥미도 뿐만 아니라 파닉스 학습에 대한 흥미도에도 더 효과적이라는 결론을 얻었다. 셋째, 픽토그램을 활용한 파닉스 학습은 장기 기억에도 긍정적인 영향을 주었음을 확인하였다. 특히 하위 영역 중 음소 인식에서 가장 큰 효과를 나타내었다. 본 연구를 통해 픽토그램을 활용한 파닉스 수업은 학습자들에게 흥미와 동기를 부여하여 재미있게 학습할 수 있으며 영어 실력의 향상에도 도움이 되는 방법임을 제시할 수 있다. 실험반 학습자들은 픽토그램을 통해 알파벳을 하나의 문자가 아닌 캐릭터로 인식하며 쉽고 친근하게 다가가는 계기가 되었으며 픽토그램의 각각의 특정한 소리에 좀 더 집중할 수 있었고 배경에서 나오는 관련 어휘들을 통해 공통된 음소를 인식할 수 있을 뿐 아니라 어휘까지 함께 접할 수 있었다. 이번 연구를 통해 어린 유아들에게 파닉스를 교수하는데 있어서 문자보다는 그들의 정서에 맞는 픽토그램 같은 유아들의 발달 단계와 눈높이에 맞고 흥미로운 시각적인 자료를 통해 교육보다는 재미로 그들에게 다가갈 필요가 있다고 볼 수 있다. 이를 바탕으로 유아의 파닉스 수업의 실효성을 증대하기 위하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 여러 가지 감각이 발달하는 시기인 유아들에게 알파벳을 하나의 기호체계인 문자 언어가 아니라 픽토그램 같은 캐릭터를 통해 감성으로 영어를 학습할 수 있도록 지속적인 연구와 개발이 필요할 것이다. 둘째, 읽기의 기초 단계인 음소 인식과 파닉스에 대한 지식을 바탕으로 유아들에게 음소 조합하기 및 음소 분리하기 등 다양한 활동과 적합한 자료를 사용하여 접할 수 있는 기회를 주어야 할 것이다. 즉, 적절하고 의미 있는 내용과 함께 파닉스 학습이 이루어질 때 살아있는 언어로 아이들의 기억체계에서 저장될 수 있으며 효과적인 학습이 가능한 것임을 염두에 두어야 할 것이다. 셋째, 급속도록 발전하는 우리 사회의 기술과 함께 중요한 것은 그러한 기술 속에 들어가는 내용들이 사용자의 인지적․정서적 발달 특성에 적절한지 살펴보는 것일 것이다. 이에 기존의 파닉스 및 읽기 수업을 위한 방법에서 벗어나 학습자의 흥미와 기억에 도움이 될 수 있는 유익한 교육적 콘텐츠 및 게임 등의 개발이 필요할 것이다. 넷째, 디지털 교과서의 도입을 앞두고 있는 현 시점에서 학습자들의 흥미를 유발하고 기억에 도움이 될 수 있도록 기억술 같은 활동 뿐 아니라 PC, 스마트 패드, 스마트 TV 등 모든 전자적 매체를 통해 파닉스 학습에 활용할 수 있는 다양한 활동 및 방법에 대해서 모색해야 할 것이다.
읽기는 시․공간을 초월하여 다양한 언어입력을 수용할 수 있는 도구이다. 읽기 학습의 가장 기초단계인 문자를 알고 소리와의 대응 관계를 알기 위해 파닉스 교육이 대두되어왔지만 전통적인 파닉스는 반복적인 학습의 지루함과 규칙의 복잡함, 그리고 많은 예외의 단점을 가지고 있어 파닉스의 장점에도 불구하고 흥미를 느끼지 못해 왔다. 특히 아직 발달이 덜 된 유아기에 적용시키기 어려우며 학습에 대한 흥미가 없는 나이기 때문에 큰 효과를 기대하기 어려웠다. 픽토그램은 단지 문자의 체계가 아닌 살아있는 생명체로 알파벳을 인식하며 흥미를 부여할 수 있는 방법이 될 수 있을 것이다. 본 연구는 픽토그램을 활용한 파닉스 수업을 유아들에게 적용하였을 때 학습자들의 인지적 영역 및 정의적 영역에 미치는 효과를 분석함으로서 어린 연령의 유아들에게 흥미를 부여하며 효과적인 파닉스 교수 및 학습 자료를 마련하는데 목적이 있다. 이를 위하여 본 연구에서는 동질 집단으로 밝혀진 만 3∼4세의 68명 유아를 대상으로 7주 동안 실험집단은 픽토그램을 활용한 파닉스 수업을 실시하였고, 통제집단은 플래쉬 카드를 활용한 수업을 실시하였다. 본 연구의 결과들을 종합하면 다음과 같다. 첫째, 픽토그램을 활용한 파닉스 학습은 영어 성취도에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 하위 영역인 알파벳 인식 능력과 음소 인식 능력에서 통계적으로 유의미한 영향을 미친 것으로 나타났다. 둘째, 픽토그램을 활용한 파닉스 학습은 영어에 대한 흥미도 뿐만 아니라 파닉스 학습에 대한 흥미도에도 더 효과적이라는 결론을 얻었다. 셋째, 픽토그램을 활용한 파닉스 학습은 장기 기억에도 긍정적인 영향을 주었음을 확인하였다. 특히 하위 영역 중 음소 인식에서 가장 큰 효과를 나타내었다. 본 연구를 통해 픽토그램을 활용한 파닉스 수업은 학습자들에게 흥미와 동기를 부여하여 재미있게 학습할 수 있으며 영어 실력의 향상에도 도움이 되는 방법임을 제시할 수 있다. 실험반 학습자들은 픽토그램을 통해 알파벳을 하나의 문자가 아닌 캐릭터로 인식하며 쉽고 친근하게 다가가는 계기가 되었으며 픽토그램의 각각의 특정한 소리에 좀 더 집중할 수 있었고 배경에서 나오는 관련 어휘들을 통해 공통된 음소를 인식할 수 있을 뿐 아니라 어휘까지 함께 접할 수 있었다. 이번 연구를 통해 어린 유아들에게 파닉스를 교수하는데 있어서 문자보다는 그들의 정서에 맞는 픽토그램 같은 유아들의 발달 단계와 눈높이에 맞고 흥미로운 시각적인 자료를 통해 교육보다는 재미로 그들에게 다가갈 필요가 있다고 볼 수 있다. 이를 바탕으로 유아의 파닉스 수업의 실효성을 증대하기 위하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 여러 가지 감각이 발달하는 시기인 유아들에게 알파벳을 하나의 기호체계인 문자 언어가 아니라 픽토그램 같은 캐릭터를 통해 감성으로 영어를 학습할 수 있도록 지속적인 연구와 개발이 필요할 것이다. 둘째, 읽기의 기초 단계인 음소 인식과 파닉스에 대한 지식을 바탕으로 유아들에게 음소 조합하기 및 음소 분리하기 등 다양한 활동과 적합한 자료를 사용하여 접할 수 있는 기회를 주어야 할 것이다. 즉, 적절하고 의미 있는 내용과 함께 파닉스 학습이 이루어질 때 살아있는 언어로 아이들의 기억체계에서 저장될 수 있으며 효과적인 학습이 가능한 것임을 염두에 두어야 할 것이다. 셋째, 급속도록 발전하는 우리 사회의 기술과 함께 중요한 것은 그러한 기술 속에 들어가는 내용들이 사용자의 인지적․정서적 발달 특성에 적절한지 살펴보는 것일 것이다. 이에 기존의 파닉스 및 읽기 수업을 위한 방법에서 벗어나 학습자의 흥미와 기억에 도움이 될 수 있는 유익한 교육적 콘텐츠 및 게임 등의 개발이 필요할 것이다. 넷째, 디지털 교과서의 도입을 앞두고 있는 현 시점에서 학습자들의 흥미를 유발하고 기억에 도움이 될 수 있도록 기억술 같은 활동 뿐 아니라 PC, 스마트 패드, 스마트 TV 등 모든 전자적 매체를 통해 파닉스 학습에 활용할 수 있는 다양한 활동 및 방법에 대해서 모색해야 할 것이다.
Reading is a tool that enables learners to receive a variety of languages. Phonics instruction that was designed to make learners understand correspondence between letter and sound received attention from lots of school parents but the weakness phonics instruction had such as excessive emphasis of r...
Reading is a tool that enables learners to receive a variety of languages. Phonics instruction that was designed to make learners understand correspondence between letter and sound received attention from lots of school parents but the weakness phonics instruction had such as excessive emphasis of repetitive learning and complicated rules led learners to lose interest in phonics instruction. In addition, it is difficult for phonics instruction to achieve an effect on young children who have relatively less interest in learning. Meanwhile, pictogram can be a useful method that leads learners to have an interest in studying English recognizing alphabet as living things. The purpose of this study is to arrange effective phonics instruction that can make young children motivated by analyzing the effect phonics instruction using pictogram on cognition and emotion of learners when the instruction is given to young children. Phonics class using pictogram was given to experimental group while class using flash cards was given to control group for 7 weeks. The subjects of this study were 68 young children aged 3∼4. The result of this study is as follows. First, it is revealed that phonics instruction using pictogram has a positive influence on English achievement of learners and has statistically significant effect on ability to understand alphabet and phoneme. Second, it is revealed that phonics instruction using pictogram is effective in enhancing learner's interest in phonics learning as well as English. Third, it is revealed that phonics instruction using pictogram has a positive influence on long term memory and shows greatest effect on the ability to understand phoneme. The result of this study suggests that phonics class using pictogram can help learners to have motivation and interest and make a contribution to improving English skill of learners. The result of this study revealed that subjects who belong to experimental group recognize alphabet as characters not letter, approach alphabet more easily, concentrate on specific sound of pictogram and have better understanding of vocabulary. The result of this study suggests that instructional method such as phonics instruction using pictogram which fully considers the developmental stage and needs of learners should be developed so that learners can be motivated . The proposals to improve phonics class for young children are as follows. First, it is necessary to find an efficient way that enables young children to understand English more easily and vividly through characters like pictogram. Second, more opportunities through which young children can understand English participating in a variety of activities such as blending and segmenting based on knowledge of phonics and phoneme should be given to young children. Giving phonics instruction by using proper contents is effective in enhancing English skill of learners. Third, it is necessary to fully consider cognitive and emotional development of learners. Thus, useful and innovative educational contents that can enhance the interest and motivation of learners should be developed. Fourth, it is necessary to seek ways that make good use of advanced electronic media such as PC, smart pad and smart TV that can be helpful in awakening interest and enhancing memorization of learners at this time introduction of digital textbook is near.
Reading is a tool that enables learners to receive a variety of languages. Phonics instruction that was designed to make learners understand correspondence between letter and sound received attention from lots of school parents but the weakness phonics instruction had such as excessive emphasis of repetitive learning and complicated rules led learners to lose interest in phonics instruction. In addition, it is difficult for phonics instruction to achieve an effect on young children who have relatively less interest in learning. Meanwhile, pictogram can be a useful method that leads learners to have an interest in studying English recognizing alphabet as living things. The purpose of this study is to arrange effective phonics instruction that can make young children motivated by analyzing the effect phonics instruction using pictogram on cognition and emotion of learners when the instruction is given to young children. Phonics class using pictogram was given to experimental group while class using flash cards was given to control group for 7 weeks. The subjects of this study were 68 young children aged 3∼4. The result of this study is as follows. First, it is revealed that phonics instruction using pictogram has a positive influence on English achievement of learners and has statistically significant effect on ability to understand alphabet and phoneme. Second, it is revealed that phonics instruction using pictogram is effective in enhancing learner's interest in phonics learning as well as English. Third, it is revealed that phonics instruction using pictogram has a positive influence on long term memory and shows greatest effect on the ability to understand phoneme. The result of this study suggests that phonics class using pictogram can help learners to have motivation and interest and make a contribution to improving English skill of learners. The result of this study revealed that subjects who belong to experimental group recognize alphabet as characters not letter, approach alphabet more easily, concentrate on specific sound of pictogram and have better understanding of vocabulary. The result of this study suggests that instructional method such as phonics instruction using pictogram which fully considers the developmental stage and needs of learners should be developed so that learners can be motivated . The proposals to improve phonics class for young children are as follows. First, it is necessary to find an efficient way that enables young children to understand English more easily and vividly through characters like pictogram. Second, more opportunities through which young children can understand English participating in a variety of activities such as blending and segmenting based on knowledge of phonics and phoneme should be given to young children. Giving phonics instruction by using proper contents is effective in enhancing English skill of learners. Third, it is necessary to fully consider cognitive and emotional development of learners. Thus, useful and innovative educational contents that can enhance the interest and motivation of learners should be developed. Fourth, it is necessary to seek ways that make good use of advanced electronic media such as PC, smart pad and smart TV that can be helpful in awakening interest and enhancing memorization of learners at this time introduction of digital textbook is near.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.