최근 6년간 현대미술시장에서 아시아 작가들의 작품 거래량은 놀라운 성장률을 보여주었다. 2004년 크리스티 홍콩에서 한국 현대미술작가들의 작품이 처음으로 거래되기 시작하였다. 한국 현대미술작품들은 홍콩을 기반으로 세계 현대미술시장에 소개되었고, 점차 런던, 뉴욕 등으로 나아갔다. 하지만 중국과 일본에 비해 한국 현대미술작품은 비교적 거래량이 적다. 이러한 상황에서 해외 경매시장에서 거래된 한국 현대미술작품의 가격형성요인을 파악하여 세계에서 주목받는 작품들의 특징을 살펴보고자 연구를 시작하게 되었다. 본 논문은 헤도닉 가격 모형을 이용하여 2005년 1월부터 2010년 6월까지 기간 동안 해외 경매시장에서 거래된 공개적인 기록이 있는 한국작품들을 토대로 한국 현대미술품 가격 형성요인을 분석하였다. 현대미술작가로 구분되어 표본에 포함된 작가들은 1945년 이후 출생한 작가들이다. 총 표본의 수는 206개이며, 19명의 한국 작가들이 포함되었다. 작품 가격에 영향을 미치는 요인을 판매적 요인, 작가적 요인, 작품적 요인으로 나누어 ...
최근 6년간 현대미술시장에서 아시아 작가들의 작품 거래량은 놀라운 성장률을 보여주었다. 2004년 크리스티 홍콩에서 한국 현대미술작가들의 작품이 처음으로 거래되기 시작하였다. 한국 현대미술작품들은 홍콩을 기반으로 세계 현대미술시장에 소개되었고, 점차 런던, 뉴욕 등으로 나아갔다. 하지만 중국과 일본에 비해 한국 현대미술작품은 비교적 거래량이 적다. 이러한 상황에서 해외 경매시장에서 거래된 한국 현대미술작품의 가격형성요인을 파악하여 세계에서 주목받는 작품들의 특징을 살펴보고자 연구를 시작하게 되었다. 본 논문은 헤도닉 가격 모형을 이용하여 2005년 1월부터 2010년 6월까지 기간 동안 해외 경매시장에서 거래된 공개적인 기록이 있는 한국작품들을 토대로 한국 현대미술품 가격 형성요인을 분석하였다. 현대미술작가로 구분되어 표본에 포함된 작가들은 1945년 이후 출생한 작가들이다. 총 표본의 수는 206개이며, 19명의 한국 작가들이 포함되었다. 작품 가격에 영향을 미치는 요인을 판매적 요인, 작가적 요인, 작품적 요인으로 나누어 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 판매적 요인을 나타내는 변수 중에서 경매 추정 상한가, LOT 번호, 경매가 진행된 5월이 작품 가격에 유의미한 영향을 미쳤다. 경매 추정 상한가와 LOT 번호가 높을수록 작품가격이 높았는데, 이로 미루어보아 경매회사가 제시하는 낙찰 추정가의 영향력이 높다는 사실을 확인할 수 있다. 또한 표본 데이터의 LOT 번호가 국내 경매보다 훨씬 높고 넓게 분포되어 있는 것은 하루에 2번 이상 경매를 하는 소더비와 크리스티의 진행방식의 영향을 받은 것으로 볼 수 있다. 5월에 거래된 작품은 작품 가격이 상대적으로 낮았는데, 이는 표본 기간 중 거래된 작품의 특징일 뿐 한국 현대미술품의 특징으로 확대 해석하기는 어렵다. 작가적 요인을 나타내는 변수 중에서는 작가의 출생년도만이 유의미한 영향을 가졌는데, 표본 기간 동안 젊은 한국 작가들의 작품이 높은 가격에 거래되었음을 알 수 있다. 또한 성별, 학력 등의 작가적 요인들은 유의한 영향을 미치지 않았다. 이로써 작가의 개인적인 특성보다는 작품성에 주목하는 현대미술의 경향을 유추해볼 수 있다. 작품적 요인 또한 작품 가격에 영향을 미치는 유의미한 변수가 없었는데 이는 작품의 크기나 재료가 다양한 현대미술품의 특징에서 기인한 것이다. 호당가격제가 통용되는 국내 경매시장과 대조되는 결과이기도 하다. 본 논문은 학문적 측면에서는 미술품 가격 형성요인 연구에서 한국 현대미술품에 영향을 미치는 특정적인 요인들을 파악한 것에 의의가 있다. 또한 산업적인 측면에서는 한국 현대미술품을 구매하는 컬렉터들에게 구매의 올바른 방향을 제시하고자 한 시사점이 있다. 위에서 분석한 가격 형성요인들이 한국 현대미술품이 해외 경매시장에서 활발히 거래되는데 조금이나마 보탬이 되기를 바란다.
최근 6년간 현대미술시장에서 아시아 작가들의 작품 거래량은 놀라운 성장률을 보여주었다. 2004년 크리스티 홍콩에서 한국 현대미술작가들의 작품이 처음으로 거래되기 시작하였다. 한국 현대미술작품들은 홍콩을 기반으로 세계 현대미술시장에 소개되었고, 점차 런던, 뉴욕 등으로 나아갔다. 하지만 중국과 일본에 비해 한국 현대미술작품은 비교적 거래량이 적다. 이러한 상황에서 해외 경매시장에서 거래된 한국 현대미술작품의 가격형성요인을 파악하여 세계에서 주목받는 작품들의 특징을 살펴보고자 연구를 시작하게 되었다. 본 논문은 헤도닉 가격 모형을 이용하여 2005년 1월부터 2010년 6월까지 기간 동안 해외 경매시장에서 거래된 공개적인 기록이 있는 한국작품들을 토대로 한국 현대미술품 가격 형성요인을 분석하였다. 현대미술작가로 구분되어 표본에 포함된 작가들은 1945년 이후 출생한 작가들이다. 총 표본의 수는 206개이며, 19명의 한국 작가들이 포함되었다. 작품 가격에 영향을 미치는 요인을 판매적 요인, 작가적 요인, 작품적 요인으로 나누어 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 판매적 요인을 나타내는 변수 중에서 경매 추정 상한가, LOT 번호, 경매가 진행된 5월이 작품 가격에 유의미한 영향을 미쳤다. 경매 추정 상한가와 LOT 번호가 높을수록 작품가격이 높았는데, 이로 미루어보아 경매회사가 제시하는 낙찰 추정가의 영향력이 높다는 사실을 확인할 수 있다. 또한 표본 데이터의 LOT 번호가 국내 경매보다 훨씬 높고 넓게 분포되어 있는 것은 하루에 2번 이상 경매를 하는 소더비와 크리스티의 진행방식의 영향을 받은 것으로 볼 수 있다. 5월에 거래된 작품은 작품 가격이 상대적으로 낮았는데, 이는 표본 기간 중 거래된 작품의 특징일 뿐 한국 현대미술품의 특징으로 확대 해석하기는 어렵다. 작가적 요인을 나타내는 변수 중에서는 작가의 출생년도만이 유의미한 영향을 가졌는데, 표본 기간 동안 젊은 한국 작가들의 작품이 높은 가격에 거래되었음을 알 수 있다. 또한 성별, 학력 등의 작가적 요인들은 유의한 영향을 미치지 않았다. 이로써 작가의 개인적인 특성보다는 작품성에 주목하는 현대미술의 경향을 유추해볼 수 있다. 작품적 요인 또한 작품 가격에 영향을 미치는 유의미한 변수가 없었는데 이는 작품의 크기나 재료가 다양한 현대미술품의 특징에서 기인한 것이다. 호당가격제가 통용되는 국내 경매시장과 대조되는 결과이기도 하다. 본 논문은 학문적 측면에서는 미술품 가격 형성요인 연구에서 한국 현대미술품에 영향을 미치는 특정적인 요인들을 파악한 것에 의의가 있다. 또한 산업적인 측면에서는 한국 현대미술품을 구매하는 컬렉터들에게 구매의 올바른 방향을 제시하고자 한 시사점이 있다. 위에서 분석한 가격 형성요인들이 한국 현대미술품이 해외 경매시장에서 활발히 거래되는데 조금이나마 보탬이 되기를 바란다.
In recent six years, Asian artists' trade of works in contemporary art market has increased greatly. Korean contemporary artists' works were traded in Christie's Hong Kong for the first time in 2004. Based on Hong Kong, Korean contemporary art works have been introduced into the world contemporary a...
In recent six years, Asian artists' trade of works in contemporary art market has increased greatly. Korean contemporary artists' works were traded in Christie's Hong Kong for the first time in 2004. Based on Hong Kong, Korean contemporary art works have been introduced into the world contemporary art market and made its way into London, New York and so on. However, the amount of trade of Korean contemporary art works is smaller than that of China and Japan. In this circumstance, the investigator initiated this study to find out the pricing factors of Korean contemporary art works in the overseas auction market and examine the characteristics of works which attracted people's attention worldwide. Using the Hedonic Price Model, this study examined the pricing factors of Korean contemporary art works based on the art works of which trade in overseas auction market was recorded officially. Study subjects who were classified into contemporary artists and who were included in this study are the artists who were born after the year of 1945. The number of sample works was 206 and 19 Korean artists were involved. The factor that had influence upon the price of works was divided into marketing factor, artist factor and work factor. And regression analysis was carried out. Study findings are as follows; Among the variables of marketing factor, such variables as presumed upper limit price of auction, LOT number and month of May had significant influence upon the price. Presumed upper limit price of auction and LOT number are higher, the price of works is higher. In this vein, presumed price of successful bid, presented by auction companies, has great influence. And that the LOT number of sample data is far higher and spread more broadly than that of domestic auction seems to be influenced by the method of Sotheby's and Christie's which carrying out auction more than twice a day. The price of works that were traded in May was relatively low. However, this phenomenon is only the characteristic of the works traded for the sample period and it is not possible to regard it as the characteristic of Korean contemporary art works in general. Among the variables of artist factor, only the year of birth had significant influence. This finding presented the fact that Korean younger artists' works were traded in high prices for the sample period. Gender and education had no significant influence. This finding seems to present the tendency of contemporary art that pays attention not to artists' personal characteristics but to artistic values. Among the variables of work factor, there were no significant variables that had influence upon the price of works. This fact seems to derive from the characteristic of contemporary art works of which size and material are diverse. It is contrast to the domestic auction market in which the pricing system of per ho (the size of a postcard) is generally used. From the aspect of science, this study seems to be meaningful in that in the examination of pricing factor it found out characteristic factors that having influence upon Korean contemporary art works. In addition, from the aspect of business, this study presented a right direction of purchase for the collectors of Korean contemporary art works. The investigator hopes study findings will provide even meager help to the activation of trade of Korean contemporary art works in the overseas market.
In recent six years, Asian artists' trade of works in contemporary art market has increased greatly. Korean contemporary artists' works were traded in Christie's Hong Kong for the first time in 2004. Based on Hong Kong, Korean contemporary art works have been introduced into the world contemporary art market and made its way into London, New York and so on. However, the amount of trade of Korean contemporary art works is smaller than that of China and Japan. In this circumstance, the investigator initiated this study to find out the pricing factors of Korean contemporary art works in the overseas auction market and examine the characteristics of works which attracted people's attention worldwide. Using the Hedonic Price Model, this study examined the pricing factors of Korean contemporary art works based on the art works of which trade in overseas auction market was recorded officially. Study subjects who were classified into contemporary artists and who were included in this study are the artists who were born after the year of 1945. The number of sample works was 206 and 19 Korean artists were involved. The factor that had influence upon the price of works was divided into marketing factor, artist factor and work factor. And regression analysis was carried out. Study findings are as follows; Among the variables of marketing factor, such variables as presumed upper limit price of auction, LOT number and month of May had significant influence upon the price. Presumed upper limit price of auction and LOT number are higher, the price of works is higher. In this vein, presumed price of successful bid, presented by auction companies, has great influence. And that the LOT number of sample data is far higher and spread more broadly than that of domestic auction seems to be influenced by the method of Sotheby's and Christie's which carrying out auction more than twice a day. The price of works that were traded in May was relatively low. However, this phenomenon is only the characteristic of the works traded for the sample period and it is not possible to regard it as the characteristic of Korean contemporary art works in general. Among the variables of artist factor, only the year of birth had significant influence. This finding presented the fact that Korean younger artists' works were traded in high prices for the sample period. Gender and education had no significant influence. This finding seems to present the tendency of contemporary art that pays attention not to artists' personal characteristics but to artistic values. Among the variables of work factor, there were no significant variables that had influence upon the price of works. This fact seems to derive from the characteristic of contemporary art works of which size and material are diverse. It is contrast to the domestic auction market in which the pricing system of per ho (the size of a postcard) is generally used. From the aspect of science, this study seems to be meaningful in that in the examination of pricing factor it found out characteristic factors that having influence upon Korean contemporary art works. In addition, from the aspect of business, this study presented a right direction of purchase for the collectors of Korean contemporary art works. The investigator hopes study findings will provide even meager help to the activation of trade of Korean contemporary art works in the overseas market.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.