현대사회는 급속한 도시화, 산업화로 인해 아이들이 밖에서 자유롭게 놀 수 있는 자연의 공간이 점점 줄어들게 되었고, 실외 놀이공간에 대한 안전성에 대한 문제점이 증가됨에 따라 이를 대체 할 수 있는 실내 놀이공간에 대한 관심이 점점 높아져 왔다. 또한 현대사회는 부모들의 높은 의식수준과, 저 출산으로 인해 나타난 자녀에 대한 관심도의 증가에 따라 아이에게 적절한 놀이 환경과 교육환경을 제공하는 것에 대한 관심이 높아지고 있고, 부모도 아이와 함께 즐기며 휴식을 취할 수 있는 공간이 필요하게 되었다. 기존에는 실내놀이터가 어린이를 위한 실내놀이공간으로서 마련되었지만 이는 아이에게만 초점이 맞추어져 있어 부모들을 위한 공간은 따로 마련되어있지 않거나 협소하였다. 하지만 최근에 이러한 두 고객의 요구를 모두 반영하여 나타난 테마카페 중 하나인 키즈 카페가 등장하여 두 고객의 니즈를 충족시키고 있다. 키즈 카페는 아이뿐만 아니라 부모를 위한 공간이기도 한 점에서 실내놀이터와 차이가 있으며, 그 수도 점점 증가하고 있다. 따라서 본 연구는 키즈 카페의 실내공간특성을 공간배치, 실내디자인특성으로 구분하여 살펴본 후 키즈 카페에 대한 이용자의 전반적인 실내 공간 특성에 대한 중요도와 만족도를 분석하여 앞으로 이용자가 원하는 키즈 카페의 공간계획 방향에 대해 제공하고자 한다. 본 연구는 사례조사와 설문조사를 통해 이루어졌으며, 사례조사대상은 서울시에 소재한 키즈 카페로서 2007년도 이후에 지어진 곳으로 목적별 유형에 따라 3곳 씩 나누어 총 12곳에 대해 공간구성요소와 공간배치, 실내디자인특성에 대해 조사하였다. 또한 12곳의 사례대상에서 이용자 120명에게 설문조사를 실시하였고, 이용자의 개인특성과 이용특성 및 이용현황 그리고 키즈 카페에 대한 이용자의 중요도 및 만족도에 대해 조사하였다. 수집된 자료는 ...
현대사회는 급속한 도시화, 산업화로 인해 아이들이 밖에서 자유롭게 놀 수 있는 자연의 공간이 점점 줄어들게 되었고, 실외 놀이공간에 대한 안전성에 대한 문제점이 증가됨에 따라 이를 대체 할 수 있는 실내 놀이공간에 대한 관심이 점점 높아져 왔다. 또한 현대사회는 부모들의 높은 의식수준과, 저 출산으로 인해 나타난 자녀에 대한 관심도의 증가에 따라 아이에게 적절한 놀이 환경과 교육환경을 제공하는 것에 대한 관심이 높아지고 있고, 부모도 아이와 함께 즐기며 휴식을 취할 수 있는 공간이 필요하게 되었다. 기존에는 실내놀이터가 어린이를 위한 실내놀이공간으로서 마련되었지만 이는 아이에게만 초점이 맞추어져 있어 부모들을 위한 공간은 따로 마련되어있지 않거나 협소하였다. 하지만 최근에 이러한 두 고객의 요구를 모두 반영하여 나타난 테마카페 중 하나인 키즈 카페가 등장하여 두 고객의 니즈를 충족시키고 있다. 키즈 카페는 아이뿐만 아니라 부모를 위한 공간이기도 한 점에서 실내놀이터와 차이가 있으며, 그 수도 점점 증가하고 있다. 따라서 본 연구는 키즈 카페의 실내공간특성을 공간배치, 실내디자인특성으로 구분하여 살펴본 후 키즈 카페에 대한 이용자의 전반적인 실내 공간 특성에 대한 중요도와 만족도를 분석하여 앞으로 이용자가 원하는 키즈 카페의 공간계획 방향에 대해 제공하고자 한다. 본 연구는 사례조사와 설문조사를 통해 이루어졌으며, 사례조사대상은 서울시에 소재한 키즈 카페로서 2007년도 이후에 지어진 곳으로 목적별 유형에 따라 3곳 씩 나누어 총 12곳에 대해 공간구성요소와 공간배치, 실내디자인특성에 대해 조사하였다. 또한 12곳의 사례대상에서 이용자 120명에게 설문조사를 실시하였고, 이용자의 개인특성과 이용특성 및 이용현황 그리고 키즈 카페에 대한 이용자의 중요도 및 만족도에 대해 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS 17.0 통계프로그램을 사용하였으며 빈도, 백분율, 평균, t-test, One-Way Anova를 사용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 키즈 카페의 공간배치특성은 크게 놀이중심형, 카페중심형, 대치형, 기능분리형으로 나눌 수 있는데, 그 중 대치형이 가장 많은 것으로 조사되었고, 유형에 따른 차이를 보였다. 대치형은 레스토랑형과 교육형에서 많이 나타났으며, 카페와 놀이를 중심으로 한 배치형태는 기본형과 복합문화시설형에서 많이 나타났다. 놀이와 카페중심형은 비교적 대치형보다 개방성이 더 크고 아이가 부모를 찾기에 용이하나 다소 공간의 영역이 확실치 않아 이동에 있어 어지럽고, 복잡해 보일 수 있는 부분으로 나타났다. 기능분리형은 기능에 따라 층으로 완전 분리된 형태로 교육형의 한 사례에서 나타났는데, 아이는 부모와 떨어져서 교육 및 놀이를 함으로써 부모의 시선에서 벗어나 좀 더 교육프로그램에 집중 할 수 있는 것으로 나타났다. 키즈 카페의 실내디자인 특성을 살펴보면 기본형과 복합문화시설형은 다소 아이들의 컨셉에 맞는 분위기로 연출되었고, 레스토랑형과 교육형은 비교적 부모들의 컨셉에 맞게 분위기가 연출되는 것으로 나타났다. 따라서 기본형과 복합문화시설형은 아이들의 선호에 맞는 색상을 사용하여 밝고 경쾌한 느낌을 주는 곳이 많았고, 레스토랑형과 교육형은 비교적 차분하고 내츄럴한 느낌을 주는 곳이 많은 것으로 나타났다. 아이를 위한 놀이공간에는 안전성을 고려하여 바닥에 매트와 장판을 주로 사용하였고, 부모들이 주로 이용하는 카페공간에는 비교적 타일이나 에폭시와 같은 마감재를 주로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 이용자의 특성을 조사한 결과 부모의 연령은 30대가 가장 많은 분포를 차지하고 있었는데, 이는 키즈 카페가 영·유아와 비교적 어린 아동을 대상으로 하고 있는 곳이기 때문에 부모 연령이 다양하게 분포하지는 않는 것으로 나타났다. 직업형태는 주부와 전일제가 가장 많았으며, 자녀 연령은 만 4~6세의 연령대가 가장 많았고, 다음이 1~3세, 7~9세 순으로 비교적 어린 영·유아가 많이 이용하는 것으로 나타났다. 주로 이용하는 시설 유형은 기본형이 과반수이상으로 가장 많았으며, 그 다음으로 복합문화시설형, 레스토랑형과 교육형 순으로 나타났다. 키즈 카페를 주로 이용하는 목적은 아이와 함께 시간을 보내기 위한 응답이 가장 많았으며, 그 다음이 놀이시설을 이용하기 위한 것으로 나타났고, 부모의 모임을 위한 응답이 그 뒤로 나타났다. 이를 통해볼 때 앞서 살펴본 주로 이용 하는 시설유형에 대해 기본형과 복합문화시설형이 많았던 점은 이러한 놀이시설 이용과 아이의 놀이를 위한 방문목적과 연관되어 진다고 보인다. 공간배치 선호유형은 부모공간은 아이들을 볼 수 있도록 개방되어야 한다는 응답이 가장 많았고, 부모공간은 아이들을 볼 수 있되 분리되어야 한다는 응답이 근소한 차이로 다음으로 나타났다. 즉 키즈 카페를 이용하는 부모들은 대부분 아이들을 볼 수 있어야 한다는 의견이 많았고, 개방성과 분리성에 대해서만 의견에 차이가 있는 것으로 나타났다. 조사대상사례는 모두 어느 정도 각 공간의 분리가 되어있으나 파티션의 구분에 따라 부분적으로 분리를 하고 있는 것으로 나타났다. 유형별 이용자에 따른 중요도와 만족도를 분석한 결과 교육형을 제외 하면 전반적으로 안전성에 대해 가장 중요하게 생각하는 것을 알 수 있었다. 만족도의 경우는 기본형과 복합문화시설형은 전반적으로 디자인부문에 있어 만족도가 높았고, 교육형과 레스토랑형 이용자는 지리적 접근의 편리성에 대해 가장 만족도가 높은 것으로 나타났다. 이는 레스토랑형과 교육형은 뚜렷한 목적을 가지고 오는 경우가 대부분으로 집에서 멀지 않은 곳에 방문하는 것에 따른 결과로 보여 진다. 유형별 이용자에 따른 중요도와 만족도에 따른 차이가 있는지를 분석한 결과 어린이 공간의 크기와 안전성, 음식의 종류와 맛, 프로그램 질에 대한 항목에 대해 차이가 있었다. 비교적 교육형 이용자가 다른 유형보다 전반적으로 모든 항목에 대해 중요도가 높게 나타났다. 유형별 이용자에 따른 만족도 결과는 어린이 공간 크기와 마감재, 색채, 가구 및 소품, 위생 상태에 대해 차이를 보였으며, 기능부문에 있어서는 음식과 프로그램 놀이기구에 대한 모든 항목에 대한 만족도가 차이가 나타났다. 유형별 집단 간에 차이를 보였지만 만족도 역시 전반적으로 교육형 이용자의 만족도가 다른 유형보다 더 높은 것으로 나타났다. 서비스 부문의 만족도에 있어서는 유형별 이용자 간에 차이가 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 유형별 키즈 카페의 실내공간특성과 이용자의 중요도 및 만족도를 파악하였다. 본 연구에서는 실내공간을 어린이 공간과 카페 공간, 교육 공간 등으로 범위를 나누어 조사를 진행하였다. 따라서 앞으로는 각 공간별로 좀 더 세분화된 요소의 분석 틀을 가지고 연구가 진행될 필요가 있을 것으로 보이며, 이용자의 중요도와 만족도의 분석 결과를 통해 실내공간의 디자인 특성과 비교분석을 통하여 이용자의 요구에 부합한 키즈 카페 공간계획에 관한 후속연구가 필요할 것으로 사료된다.
현대사회는 급속한 도시화, 산업화로 인해 아이들이 밖에서 자유롭게 놀 수 있는 자연의 공간이 점점 줄어들게 되었고, 실외 놀이공간에 대한 안전성에 대한 문제점이 증가됨에 따라 이를 대체 할 수 있는 실내 놀이공간에 대한 관심이 점점 높아져 왔다. 또한 현대사회는 부모들의 높은 의식수준과, 저 출산으로 인해 나타난 자녀에 대한 관심도의 증가에 따라 아이에게 적절한 놀이 환경과 교육환경을 제공하는 것에 대한 관심이 높아지고 있고, 부모도 아이와 함께 즐기며 휴식을 취할 수 있는 공간이 필요하게 되었다. 기존에는 실내놀이터가 어린이를 위한 실내놀이공간으로서 마련되었지만 이는 아이에게만 초점이 맞추어져 있어 부모들을 위한 공간은 따로 마련되어있지 않거나 협소하였다. 하지만 최근에 이러한 두 고객의 요구를 모두 반영하여 나타난 테마카페 중 하나인 키즈 카페가 등장하여 두 고객의 니즈를 충족시키고 있다. 키즈 카페는 아이뿐만 아니라 부모를 위한 공간이기도 한 점에서 실내놀이터와 차이가 있으며, 그 수도 점점 증가하고 있다. 따라서 본 연구는 키즈 카페의 실내공간특성을 공간배치, 실내디자인특성으로 구분하여 살펴본 후 키즈 카페에 대한 이용자의 전반적인 실내 공간 특성에 대한 중요도와 만족도를 분석하여 앞으로 이용자가 원하는 키즈 카페의 공간계획 방향에 대해 제공하고자 한다. 본 연구는 사례조사와 설문조사를 통해 이루어졌으며, 사례조사대상은 서울시에 소재한 키즈 카페로서 2007년도 이후에 지어진 곳으로 목적별 유형에 따라 3곳 씩 나누어 총 12곳에 대해 공간구성요소와 공간배치, 실내디자인특성에 대해 조사하였다. 또한 12곳의 사례대상에서 이용자 120명에게 설문조사를 실시하였고, 이용자의 개인특성과 이용특성 및 이용현황 그리고 키즈 카페에 대한 이용자의 중요도 및 만족도에 대해 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS 17.0 통계프로그램을 사용하였으며 빈도, 백분율, 평균, t-test, One-Way Anova를 사용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 키즈 카페의 공간배치특성은 크게 놀이중심형, 카페중심형, 대치형, 기능분리형으로 나눌 수 있는데, 그 중 대치형이 가장 많은 것으로 조사되었고, 유형에 따른 차이를 보였다. 대치형은 레스토랑형과 교육형에서 많이 나타났으며, 카페와 놀이를 중심으로 한 배치형태는 기본형과 복합문화시설형에서 많이 나타났다. 놀이와 카페중심형은 비교적 대치형보다 개방성이 더 크고 아이가 부모를 찾기에 용이하나 다소 공간의 영역이 확실치 않아 이동에 있어 어지럽고, 복잡해 보일 수 있는 부분으로 나타났다. 기능분리형은 기능에 따라 층으로 완전 분리된 형태로 교육형의 한 사례에서 나타났는데, 아이는 부모와 떨어져서 교육 및 놀이를 함으로써 부모의 시선에서 벗어나 좀 더 교육프로그램에 집중 할 수 있는 것으로 나타났다. 키즈 카페의 실내디자인 특성을 살펴보면 기본형과 복합문화시설형은 다소 아이들의 컨셉에 맞는 분위기로 연출되었고, 레스토랑형과 교육형은 비교적 부모들의 컨셉에 맞게 분위기가 연출되는 것으로 나타났다. 따라서 기본형과 복합문화시설형은 아이들의 선호에 맞는 색상을 사용하여 밝고 경쾌한 느낌을 주는 곳이 많았고, 레스토랑형과 교육형은 비교적 차분하고 내츄럴한 느낌을 주는 곳이 많은 것으로 나타났다. 아이를 위한 놀이공간에는 안전성을 고려하여 바닥에 매트와 장판을 주로 사용하였고, 부모들이 주로 이용하는 카페공간에는 비교적 타일이나 에폭시와 같은 마감재를 주로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 이용자의 특성을 조사한 결과 부모의 연령은 30대가 가장 많은 분포를 차지하고 있었는데, 이는 키즈 카페가 영·유아와 비교적 어린 아동을 대상으로 하고 있는 곳이기 때문에 부모 연령이 다양하게 분포하지는 않는 것으로 나타났다. 직업형태는 주부와 전일제가 가장 많았으며, 자녀 연령은 만 4~6세의 연령대가 가장 많았고, 다음이 1~3세, 7~9세 순으로 비교적 어린 영·유아가 많이 이용하는 것으로 나타났다. 주로 이용하는 시설 유형은 기본형이 과반수이상으로 가장 많았으며, 그 다음으로 복합문화시설형, 레스토랑형과 교육형 순으로 나타났다. 키즈 카페를 주로 이용하는 목적은 아이와 함께 시간을 보내기 위한 응답이 가장 많았으며, 그 다음이 놀이시설을 이용하기 위한 것으로 나타났고, 부모의 모임을 위한 응답이 그 뒤로 나타났다. 이를 통해볼 때 앞서 살펴본 주로 이용 하는 시설유형에 대해 기본형과 복합문화시설형이 많았던 점은 이러한 놀이시설 이용과 아이의 놀이를 위한 방문목적과 연관되어 진다고 보인다. 공간배치 선호유형은 부모공간은 아이들을 볼 수 있도록 개방되어야 한다는 응답이 가장 많았고, 부모공간은 아이들을 볼 수 있되 분리되어야 한다는 응답이 근소한 차이로 다음으로 나타났다. 즉 키즈 카페를 이용하는 부모들은 대부분 아이들을 볼 수 있어야 한다는 의견이 많았고, 개방성과 분리성에 대해서만 의견에 차이가 있는 것으로 나타났다. 조사대상사례는 모두 어느 정도 각 공간의 분리가 되어있으나 파티션의 구분에 따라 부분적으로 분리를 하고 있는 것으로 나타났다. 유형별 이용자에 따른 중요도와 만족도를 분석한 결과 교육형을 제외 하면 전반적으로 안전성에 대해 가장 중요하게 생각하는 것을 알 수 있었다. 만족도의 경우는 기본형과 복합문화시설형은 전반적으로 디자인부문에 있어 만족도가 높았고, 교육형과 레스토랑형 이용자는 지리적 접근의 편리성에 대해 가장 만족도가 높은 것으로 나타났다. 이는 레스토랑형과 교육형은 뚜렷한 목적을 가지고 오는 경우가 대부분으로 집에서 멀지 않은 곳에 방문하는 것에 따른 결과로 보여 진다. 유형별 이용자에 따른 중요도와 만족도에 따른 차이가 있는지를 분석한 결과 어린이 공간의 크기와 안전성, 음식의 종류와 맛, 프로그램 질에 대한 항목에 대해 차이가 있었다. 비교적 교육형 이용자가 다른 유형보다 전반적으로 모든 항목에 대해 중요도가 높게 나타났다. 유형별 이용자에 따른 만족도 결과는 어린이 공간 크기와 마감재, 색채, 가구 및 소품, 위생 상태에 대해 차이를 보였으며, 기능부문에 있어서는 음식과 프로그램 놀이기구에 대한 모든 항목에 대한 만족도가 차이가 나타났다. 유형별 집단 간에 차이를 보였지만 만족도 역시 전반적으로 교육형 이용자의 만족도가 다른 유형보다 더 높은 것으로 나타났다. 서비스 부문의 만족도에 있어서는 유형별 이용자 간에 차이가 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 유형별 키즈 카페의 실내공간특성과 이용자의 중요도 및 만족도를 파악하였다. 본 연구에서는 실내공간을 어린이 공간과 카페 공간, 교육 공간 등으로 범위를 나누어 조사를 진행하였다. 따라서 앞으로는 각 공간별로 좀 더 세분화된 요소의 분석 틀을 가지고 연구가 진행될 필요가 있을 것으로 보이며, 이용자의 중요도와 만족도의 분석 결과를 통해 실내공간의 디자인 특성과 비교분석을 통하여 이용자의 요구에 부합한 키즈 카페 공간계획에 관한 후속연구가 필요할 것으로 사료된다.
In modern society, natural space where children can play freely outside was gradually reduced because of the rapid urbanization and industrialization. As the problems of safety for outdoor playing space were increased, the interests in indoor playing space which can be replaced by it were gradually ...
In modern society, natural space where children can play freely outside was gradually reduced because of the rapid urbanization and industrialization. As the problems of safety for outdoor playing space were increased, the interests in indoor playing space which can be replaced by it were gradually increased. Also, as the awareness standard of parents and interests in children were increased because of the low birth rate in modern society, the interests in providing proper playing environment and educational environment for children were increased and parents needed the space where parents can enjoy and take a rest with children. Originally, indoor playground was prepared as the indoor playing space for children, but it focused on only children and the space for parents wasn't separately prepared or was small. However, kids cafe, one of theme cafes reflected by all of two customers' requests, was appeared and needs of two customers are satisfied. Kids cafe is for not only children but also parents, so there is a difference from indoor playground and the number is gradually increased. Therefore, this study intends to examine indoor spatial characteristics of kids cafe by dividing into spatial arrangement and indoor design characteristics, analyze importance and satisfaction of the whole indoor spatial characteristics of kids cafe's users and provide the spacial plan's direction of kids cafe that users want in the future. This study was conducted by case research and survey and the object of case research was kids cafes located in Seoul, built after 2007. According to the form by purposes, they were divided into three places and spatial components, spacial arrangement and indoor design characteristics were investigated for total 12 places. Also, survey was conducted for 120 users in the 12 case objects and individual characteristics, using characteristics and using situation of users and importance and satisfaction of users for kids cafe were investigated. The collected materials were used by SPSS 17.0 statistical program and analyzed by frequency, percentage, average, t-test and One-Way Anova. The results of this study are as follows. The spatial arrangement characteristics of kids cafe can be largely divided into playing-based form, cafe-based form, confronting form and functional division form and among them, there are confronting form the mostly difference by forms. The confronting form was showed in restaurant form and educational form the mostly and arrangement form focusing on cafe and playing was showed in basic form and complex cultural facility form so much. The form focusing on playing and cafe showed relatively more openness than confronting form and children can find parent easily, but the spatial area isn't somewhat certain, so it can be seen to be dizzy and complicated for movement. The functional division form was shown in one example of educational form as the form divided completely as floors by function. Children can concentrate on educational program more getting out of parents' sights by getting out of their parents. If examining the indoor design characteristics of kids cafe, basic form and complex cultural facility form were displayed as the atmosphere whose concept is suitable for children's concept somewhat. Restaurant from and educational form were displayed as the atmosphere whose concept is suitable for parents' concept. Therefore, basic form and complex cultural facility form have lost of places which give bright and cheerful feeing with colors suitable for children's preference. And, restaurant form and educational form have lots of places which give calm and natural feeling relatively. In the playing space for children, mat and linoleum were mainly used on the floor by considering safety. In the cafe space used by parents mainly, finishing materials such as tile and epoxy were mainly used. As the result of investigating users' characteristics, thirties showed the most distribution for the age of parents and it showed that the age of parents was not various because kids cafes are relatively for toddlers, babies and young children. For the occupational form, housekeepers and full-time system were the most and for the age of children, there were the most children whose age is 4~6, the next is the age of 1~3 and 7~9 in order, so toddlers and babies who were relatively young were using. For the form of facilities used mainly, basic form was the most with more than half and the next is complex cultural facility form, restaurant form and educational form in order. For the purpose to use kids cafe mainly, there were the most response for spend the time with children and the next is for using playing facilities and for parents' meeting in order. Through them, for the form of facilities used mainly, the fact that there were the most basic form and complex cultural facility form is related to the using of playing facility and visiting purpose for children's playing. For the preference form of spatial arrangement, there were the most response that parents' space must be opened so as to take care of children and the next is that parents' space must be divided by taking care of children with few difference. In other words, there were the most opinion that most of parents using kids cafe must be able to see children and there was a difference of opinion for openness and division. For the examples of investigation object, all of them were not divided individually somewhat, but they were divided partially by the division of partition. As the result of analysis on importance and satisfaction by users of each form, the safety was the most emphasized generally except for the educational form. In case of satisfaction, basic form and complex cultural facility form showed the high satisfaction generally for the area of design and users of educational form and restaurant form showed the most satisfaction for geographical approach and convenience. Most of restaurant forms and educational forms have clear purposes, so it is the result of visiting the place which is near to house. As the result of analysis on the difference of importance and satisfaction by users of each form, there were differences in size and safety of children's space, kinds and taste of food and quality of program. Users of educational form showed relatively higher importance than other forms generally. As the result of satisfaction by users of each form, there were differences in size and finishing materials of children's space, colors, furniture, props and hygiene status. For the area of function, there was a difference for all items for food, program and playing facilities. There was a difference for groups of each form, but the satisfaction of users of educational form was higher than other forms generally. For the satisfaction in the area of service, there was no difference among the users by each form. Through this study, indoor spatial characteristics and importance and satisfaction of kids cafe of each form were grasped. This study was progressed by dividing indoor space into children's space, cafe space, educational space, etc. largely. Therefore, it is necessary to progress study with the analyzed frame of more segmented factors by each space in the future. And, through the analyzed result of importance and satisfaction of users, following studies on kids cafe's spatial design suitable for the users' requests must be necessary by the comparative analysis on the design characteristics of indoor space.
In modern society, natural space where children can play freely outside was gradually reduced because of the rapid urbanization and industrialization. As the problems of safety for outdoor playing space were increased, the interests in indoor playing space which can be replaced by it were gradually increased. Also, as the awareness standard of parents and interests in children were increased because of the low birth rate in modern society, the interests in providing proper playing environment and educational environment for children were increased and parents needed the space where parents can enjoy and take a rest with children. Originally, indoor playground was prepared as the indoor playing space for children, but it focused on only children and the space for parents wasn't separately prepared or was small. However, kids cafe, one of theme cafes reflected by all of two customers' requests, was appeared and needs of two customers are satisfied. Kids cafe is for not only children but also parents, so there is a difference from indoor playground and the number is gradually increased. Therefore, this study intends to examine indoor spatial characteristics of kids cafe by dividing into spatial arrangement and indoor design characteristics, analyze importance and satisfaction of the whole indoor spatial characteristics of kids cafe's users and provide the spacial plan's direction of kids cafe that users want in the future. This study was conducted by case research and survey and the object of case research was kids cafes located in Seoul, built after 2007. According to the form by purposes, they were divided into three places and spatial components, spacial arrangement and indoor design characteristics were investigated for total 12 places. Also, survey was conducted for 120 users in the 12 case objects and individual characteristics, using characteristics and using situation of users and importance and satisfaction of users for kids cafe were investigated. The collected materials were used by SPSS 17.0 statistical program and analyzed by frequency, percentage, average, t-test and One-Way Anova. The results of this study are as follows. The spatial arrangement characteristics of kids cafe can be largely divided into playing-based form, cafe-based form, confronting form and functional division form and among them, there are confronting form the mostly difference by forms. The confronting form was showed in restaurant form and educational form the mostly and arrangement form focusing on cafe and playing was showed in basic form and complex cultural facility form so much. The form focusing on playing and cafe showed relatively more openness than confronting form and children can find parent easily, but the spatial area isn't somewhat certain, so it can be seen to be dizzy and complicated for movement. The functional division form was shown in one example of educational form as the form divided completely as floors by function. Children can concentrate on educational program more getting out of parents' sights by getting out of their parents. If examining the indoor design characteristics of kids cafe, basic form and complex cultural facility form were displayed as the atmosphere whose concept is suitable for children's concept somewhat. Restaurant from and educational form were displayed as the atmosphere whose concept is suitable for parents' concept. Therefore, basic form and complex cultural facility form have lost of places which give bright and cheerful feeing with colors suitable for children's preference. And, restaurant form and educational form have lots of places which give calm and natural feeling relatively. In the playing space for children, mat and linoleum were mainly used on the floor by considering safety. In the cafe space used by parents mainly, finishing materials such as tile and epoxy were mainly used. As the result of investigating users' characteristics, thirties showed the most distribution for the age of parents and it showed that the age of parents was not various because kids cafes are relatively for toddlers, babies and young children. For the occupational form, housekeepers and full-time system were the most and for the age of children, there were the most children whose age is 4~6, the next is the age of 1~3 and 7~9 in order, so toddlers and babies who were relatively young were using. For the form of facilities used mainly, basic form was the most with more than half and the next is complex cultural facility form, restaurant form and educational form in order. For the purpose to use kids cafe mainly, there were the most response for spend the time with children and the next is for using playing facilities and for parents' meeting in order. Through them, for the form of facilities used mainly, the fact that there were the most basic form and complex cultural facility form is related to the using of playing facility and visiting purpose for children's playing. For the preference form of spatial arrangement, there were the most response that parents' space must be opened so as to take care of children and the next is that parents' space must be divided by taking care of children with few difference. In other words, there were the most opinion that most of parents using kids cafe must be able to see children and there was a difference of opinion for openness and division. For the examples of investigation object, all of them were not divided individually somewhat, but they were divided partially by the division of partition. As the result of analysis on importance and satisfaction by users of each form, the safety was the most emphasized generally except for the educational form. In case of satisfaction, basic form and complex cultural facility form showed the high satisfaction generally for the area of design and users of educational form and restaurant form showed the most satisfaction for geographical approach and convenience. Most of restaurant forms and educational forms have clear purposes, so it is the result of visiting the place which is near to house. As the result of analysis on the difference of importance and satisfaction by users of each form, there were differences in size and safety of children's space, kinds and taste of food and quality of program. Users of educational form showed relatively higher importance than other forms generally. As the result of satisfaction by users of each form, there were differences in size and finishing materials of children's space, colors, furniture, props and hygiene status. For the area of function, there was a difference for all items for food, program and playing facilities. There was a difference for groups of each form, but the satisfaction of users of educational form was higher than other forms generally. For the satisfaction in the area of service, there was no difference among the users by each form. Through this study, indoor spatial characteristics and importance and satisfaction of kids cafe of each form were grasped. This study was progressed by dividing indoor space into children's space, cafe space, educational space, etc. largely. Therefore, it is necessary to progress study with the analyzed frame of more segmented factors by each space in the future. And, through the analyzed result of importance and satisfaction of users, following studies on kids cafe's spatial design suitable for the users' requests must be necessary by the comparative analysis on the design characteristics of indoor space.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.