이에 본 연구에서는 레지오 에밀리아 접근법에 근거한 프로젝트가 유아의 창의력에 미치는 효과에 대해 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 창의성 하위 구성 요인에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 유창성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 독창성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 추상성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-4 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 ...
이에 본 연구에서는 레지오 에밀리아 접근법에 근거한 프로젝트가 유아의 창의력에 미치는 효과에 대해 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 창의성 하위 구성 요인에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 유창성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 독창성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 추상성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-4 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 정교성에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 M군에 소재하고 있는 어린이집 가운데 임의로 선정된 2개의 어린이집 원아 24명을 무선 표집하여 레지오 에밀리아 접근법을 실시하는 어린이집을 실험집단으로 단원중심교육과정을 실시하는 어린이집을 통제집단으로 선정하여 사전검사-실험처치-사후검사로 진행하였다. 실험처치의 효과를 검증하기 위하여 검사도구는 Torrance(1974)가 제작한 창의적 사고력 도형검사 (Torrance Test of Creative Thinking-figural : TTCT-figural)를 김영채(2002)가 편역하여 한국판의 채점기준과 규준을 제작한 것을 사용하였다. 연구기간동안 「물 저장고」프로젝트가 진행되었고, 이러한 프로젝트에서 나타난 유아들의 반응은 현재 연구 반 담임 교사에 의해 녹음 및 기록되었다. 수집된 자료는 실험집단과 통제 집단 간 창의력의 평균점수와 표준편차를 산출하고 Paired t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 프로젝트는 유아의 창의성에 효과가 있는 것으로 나타났다. 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 프로젝트 활동을 실시한 후 유아들의 창의적 사고력은 프로젝트 활동을 실시하기 전보다 유의한 향상을 나타냈다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법은 창의성의 하위요인인 유창성, 독창성, 추상성, 정교성 증진에 모두 효과가 있었다. 창의성의 하위요인은 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 프로젝트 활동을 수행하기 전보다 수행한 후에 모두 매우 높게 나타났다. 따라서 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동이 유아의 창의성에 효과적이라고 볼 수 있다. 그러므로 유아의 창의성 증진을 위하여 교육 현장에서 레지오 에밀리아 접근법을 활용한 교수 학습의 활용이 요구된다.
이에 본 연구에서는 레지오 에밀리아 접근법에 근거한 프로젝트가 유아의 창의력에 미치는 효과에 대해 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 창의성 하위 구성 요인에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 유창성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 독창성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 추상성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-4 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 정교성에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 M군에 소재하고 있는 어린이집 가운데 임의로 선정된 2개의 어린이집 원아 24명을 무선 표집하여 레지오 에밀리아 접근법을 실시하는 어린이집을 실험집단으로 단원중심교육과정을 실시하는 어린이집을 통제집단으로 선정하여 사전검사-실험처치-사후검사로 진행하였다. 실험처치의 효과를 검증하기 위하여 검사도구는 Torrance(1974)가 제작한 창의적 사고력 도형검사 (Torrance Test of Creative Thinking-figural : TTCT-figural)를 김영채(2002)가 편역하여 한국판의 채점기준과 규준을 제작한 것을 사용하였다. 연구기간동안 「물 저장고」프로젝트가 진행되었고, 이러한 프로젝트에서 나타난 유아들의 반응은 현재 연구 반 담임 교사에 의해 녹음 및 기록되었다. 수집된 자료는 실험집단과 통제 집단 간 창의력의 평균점수와 표준편차를 산출하고 Paired t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 프로젝트는 유아의 창의성에 효과가 있는 것으로 나타났다. 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 프로젝트 활동을 실시한 후 유아들의 창의적 사고력은 프로젝트 활동을 실시하기 전보다 유의한 향상을 나타냈다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법은 창의성의 하위요인인 유창성, 독창성, 추상성, 정교성 증진에 모두 효과가 있었다. 창의성의 하위요인은 레지오 에밀리아 접근법을 적용한 프로젝트 활동을 수행하기 전보다 수행한 후에 모두 매우 높게 나타났다. 따라서 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동이 유아의 창의성에 효과적이라고 볼 수 있다. 그러므로 유아의 창의성 증진을 위하여 교육 현장에서 레지오 에밀리아 접근법을 활용한 교수 학습의 활용이 요구된다.
This study tried to investigate the effect of the Reggio Emilia approach-based project on young children's creativity. The subjects of this study were proposed as follows; 1. What is the effect of the Reggio Emilia approach on young children's creativity? 2. What is the effect of the Reggio Emilia a...
This study tried to investigate the effect of the Reggio Emilia approach-based project on young children's creativity. The subjects of this study were proposed as follows; 1. What is the effect of the Reggio Emilia approach on young children's creativity? 2. What is the effect of the Reggio Emilia approach on sub-factors of young children's creativity? 2-1 What is the effect of the Reggio Emilia approach on fluency of young children? 2-2 What is the effect of the Reggio Emilia approach on creativity of young children? 2-3 What is the effect of the Reggio Emilia approach on abstractness of young children? 2-4 What is the effect of the Reggio Emilia approach on elaboration of young children? This study was conducted with 24 young children from two day care centers, M city. The young children were divided by experimental and control groups. The experimental group adopted the Reggio Emilia approach-based project and the control group adopted the unit-centered curriculum. The procedure of the study consisted of pretest, experimental treatment, and post-test in order. To measure young children's creativity, Torrance Test of Creative Thinking-figural(TTCT-figural), which was translated and revised by Kim (2002), was adopted. During the process of the project, all responses of young children recorded by home room teacher. The collected data was analysed with t-test and calculate the mean and standard deviation between the experimental group and control group. The results are as follows; First, the Reggio Emilia approach-based project effects to improve young children's creativity. The young children's creativity showed meaningful improvement after adopting the Reggio Emilia approach-based project. Second, the Reggio Emilia approach-based project effects on enhancing sub-factors of young children's creativity. All of the sub-factors of young children's creativity showed positive changes after adopting the Reggio Emilia approach-based project. These positive findings raise the hope that the Reggio Emilia approach-based project will become an important tool for teachers to improve young children's creativity.
This study tried to investigate the effect of the Reggio Emilia approach-based project on young children's creativity. The subjects of this study were proposed as follows; 1. What is the effect of the Reggio Emilia approach on young children's creativity? 2. What is the effect of the Reggio Emilia approach on sub-factors of young children's creativity? 2-1 What is the effect of the Reggio Emilia approach on fluency of young children? 2-2 What is the effect of the Reggio Emilia approach on creativity of young children? 2-3 What is the effect of the Reggio Emilia approach on abstractness of young children? 2-4 What is the effect of the Reggio Emilia approach on elaboration of young children? This study was conducted with 24 young children from two day care centers, M city. The young children were divided by experimental and control groups. The experimental group adopted the Reggio Emilia approach-based project and the control group adopted the unit-centered curriculum. The procedure of the study consisted of pretest, experimental treatment, and post-test in order. To measure young children's creativity, Torrance Test of Creative Thinking-figural(TTCT-figural), which was translated and revised by Kim (2002), was adopted. During the process of the project, all responses of young children recorded by home room teacher. The collected data was analysed with t-test and calculate the mean and standard deviation between the experimental group and control group. The results are as follows; First, the Reggio Emilia approach-based project effects to improve young children's creativity. The young children's creativity showed meaningful improvement after adopting the Reggio Emilia approach-based project. Second, the Reggio Emilia approach-based project effects on enhancing sub-factors of young children's creativity. All of the sub-factors of young children's creativity showed positive changes after adopting the Reggio Emilia approach-based project. These positive findings raise the hope that the Reggio Emilia approach-based project will become an important tool for teachers to improve young children's creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.