본 연구는 간호사의 갈등관리방식과 의사소통 능력을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구대상은 D시에 소재한 일 종합병원의 임상경력이 1년 이상 된 여성간호사 전원을 대상으로 실시하여 최종 284부를 최종 분석하였다. 자료의 수집은 2011년 9월 26일부터 10월 7일까지 이루어졌다. 연구도구는 설문지로 갈등관리방식은 Thomas & Kilmann(1975)가 개발하고 이건협(2007)이 번역·수정한 도구를 이용하여 측정하였으며, 의사소통 능력은 Rubin의 척도(1994)를 수정 개발한 허경호(2003)의 포괄적 대인커뮤니케이션 능력 척도(Global Interpersonal Communication Competence Scale; GICC-45)를 이용하여 측정하였다. ...
본 연구는 간호사의 갈등관리방식과 의사소통 능력을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구대상은 D시에 소재한 일 종합병원의 임상경력이 1년 이상 된 여성간호사 전원을 대상으로 실시하여 최종 284부를 최종 분석하였다. 자료의 수집은 2011년 9월 26일부터 10월 7일까지 이루어졌다. 연구도구는 설문지로 갈등관리방식은 Thomas & Kilmann(1975)가 개발하고 이건협(2007)이 번역·수정한 도구를 이용하여 측정하였으며, 의사소통 능력은 Rubin의 척도(1994)를 수정 개발한 허경호(2003)의 포괄적 대인커뮤니케이션 능력 척도(Global Interpersonal Communication Competence Scale; GICC-45)를 이용하여 측정하였다. 자료분석은 SPSSWIN 12.0 프로그램을 이용하였으며, 연구목적에 따라 실수, 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach α 계수를 산출하였다. 변수의 특성에 따라 t-test와 ANOVA를 실시하고 주요 변수들의 관계는 Pearson 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 갈등관리방식은 문제해결(M=3.46, SD=0.41), 타협(M= 3.44, SD=0.41), 양보(M=3.28, SD=0.43), 회피(M=2.52, SD=0.45), 강요(M=2.46, SD=0.47)순으로 나타났다. 2. 의사소통 능력은 평균 3.24점(SD=0.20)이었다. 하위영역별로 즉시성(M=3.69, SD=0.45)이 가장 높았으며, 조리성(M=2.88, SD=0.35)이 가장 낮았다. 3. 일반적 특성별 갈등관리방식의 하위영역에서 먼저 문제해결은 최종학력, 총 임상경력, 직위, 현 근무부서, 근무형태, 결혼, 종교에서 유의한 차이가 있었다. 강요는 근무형태, 종교에서 유의한 차이가 있었다. 회피는 연령, 최종학력, 총 임상경력, 근무형태, 결혼에서 유의한 차이가 있었다. 타협은 결혼에서 유의한 차이가 있었다. 양보는 연령, 결혼에서 유의한 차이가 있었다. 4. 일반적 특성 중 최종학력, 총 임상경력, 현 근무부서에 따라 의사소통 능력에 유의한 차이가 있었다. 5. 갈등관리방식과 의사소통 능력과의 관계에서 갈등관리방식 하위영역 중 문제해결, 타협, 양보에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 문제해결과 타협은 의사소통 능력의 하위능력 중 자기노출, 주장력, 집중력, 조리성, 목표간파, 역지사지, 사회적 긴장완화, 상호작용관리, 표현력, 지지 즉시성, 효율성, 사회적 적절성, 잡음통제력에 유의한 차이를 보였다. 양보는 의사소통 능력의 하위능력 중 집중력, 목표간파, 역지사지, 사회적 긴장완화, 상호작용관리, 표현력, 지지, 즉시성, 효율성, 사회적 적절성, 잡음통제력에 유의한 차이를 보였다. 강요는 의사소통 능력의 하위능력 중 집중력, 지지, 즉시성에 유의한 차이를 보였다. 회피는 의사소통 능력의 하위능력 중 주장력, 즉시성에 유의한 차이를 보였다.
본 연구는 간호사의 갈등관리방식과 의사소통 능력을 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구대상은 D시에 소재한 일 종합병원의 임상경력이 1년 이상 된 여성간호사 전원을 대상으로 실시하여 최종 284부를 최종 분석하였다. 자료의 수집은 2011년 9월 26일부터 10월 7일까지 이루어졌다. 연구도구는 설문지로 갈등관리방식은 Thomas & Kilmann(1975)가 개발하고 이건협(2007)이 번역·수정한 도구를 이용하여 측정하였으며, 의사소통 능력은 Rubin의 척도(1994)를 수정 개발한 허경호(2003)의 포괄적 대인커뮤니케이션 능력 척도(Global Interpersonal Communication Competence Scale; GICC-45)를 이용하여 측정하였다. 자료분석은 SPSS WIN 12.0 프로그램을 이용하였으며, 연구목적에 따라 실수, 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach α 계수를 산출하였다. 변수의 특성에 따라 t-test와 ANOVA를 실시하고 주요 변수들의 관계는 Pearson 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 갈등관리방식은 문제해결(M=3.46, SD=0.41), 타협(M= 3.44, SD=0.41), 양보(M=3.28, SD=0.43), 회피(M=2.52, SD=0.45), 강요(M=2.46, SD=0.47)순으로 나타났다. 2. 의사소통 능력은 평균 3.24점(SD=0.20)이었다. 하위영역별로 즉시성(M=3.69, SD=0.45)이 가장 높았으며, 조리성(M=2.88, SD=0.35)이 가장 낮았다. 3. 일반적 특성별 갈등관리방식의 하위영역에서 먼저 문제해결은 최종학력, 총 임상경력, 직위, 현 근무부서, 근무형태, 결혼, 종교에서 유의한 차이가 있었다. 강요는 근무형태, 종교에서 유의한 차이가 있었다. 회피는 연령, 최종학력, 총 임상경력, 근무형태, 결혼에서 유의한 차이가 있었다. 타협은 결혼에서 유의한 차이가 있었다. 양보는 연령, 결혼에서 유의한 차이가 있었다. 4. 일반적 특성 중 최종학력, 총 임상경력, 현 근무부서에 따라 의사소통 능력에 유의한 차이가 있었다. 5. 갈등관리방식과 의사소통 능력과의 관계에서 갈등관리방식 하위영역 중 문제해결, 타협, 양보에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 문제해결과 타협은 의사소통 능력의 하위능력 중 자기노출, 주장력, 집중력, 조리성, 목표간파, 역지사지, 사회적 긴장완화, 상호작용관리, 표현력, 지지 즉시성, 효율성, 사회적 적절성, 잡음통제력에 유의한 차이를 보였다. 양보는 의사소통 능력의 하위능력 중 집중력, 목표간파, 역지사지, 사회적 긴장완화, 상호작용관리, 표현력, 지지, 즉시성, 효율성, 사회적 적절성, 잡음통제력에 유의한 차이를 보였다. 강요는 의사소통 능력의 하위능력 중 집중력, 지지, 즉시성에 유의한 차이를 보였다. 회피는 의사소통 능력의 하위능력 중 주장력, 즉시성에 유의한 차이를 보였다.
The purpose of this descriptive study is to identify conflict management styles and communication competence of nurses. This study was carried out with 287 female nurses who had one or more years of clinical experience in a general hospital located in D City, Data were collected by questionnaires fr...
The purpose of this descriptive study is to identify conflict management styles and communication competence of nurses. This study was carried out with 287 female nurses who had one or more years of clinical experience in a general hospital located in D City, Data were collected by questionnaires from September 26 to October 7, 2011. The conflict management styles of nurses were measured using the tool developed by Thomas & Kilmann(1975) and translated and revised by Lee Geon-hyeop, while their communication competence were done using the Global Interpersonal Communication Competence Scale(GICC-45) of Heo Gyeong-ho who revised and developed Rubin's Scale(1994). Data were analysed using SPSS 12.0 for Windows. To achieve the purpose of this study, also, a Cronbach alpha coefficient was obtained to verify such variables as real number, frequency, percentage, average, standard deviation and reliability. ANOVA test and t-test were conducted depending on the characteristics of variables. Correlation analysis was performed to evaluate the relation between two important variables. The result of this study is summarized as follows. 1. The conflict management styles of nurses were shown in such order as problem solving (M=3.46, SD=0.41), compromising (M=3.44, SD=0.41), concession (M=3.28, SD=0.43), avoiding (M=2.52, SD=0.45) and enforcement (M=2.46, SD=0.47). 2. The communication competence showed 3.24 points (SD=0.20) on average. Based subordinate domains, immediacy (M=3.69, SD=0.45) was highest while conversation coherence (M=2.88, SD=0.35) was lowest. 3. Among subordinate domains of conflict management styles, there was a significant difference in their general characteristics of problem solving according to level of education background, total years of clinical experience, current position, current working department, working style, marriage and religion. The general characteristics of enforcement showed working style and religion. The general characteristics of avoiding showed a significant difference in accordance with age, level of education background, total years of clinical experience, working style and marriage, while those of compromising did not show any remarkable difference. Also, there was a significant difference in those of concession among subordinate domains of conflict management styles, in accordance with age and marriage. 4. The communication competence showed a remarkable difference according to level of education background, total years of clinical experience and current working department. 5. The relation of the conflict management styles and communication competence showed a significant difference in problem solving, compromising and concession among subordinate domains of conflict management styles. The problem solving and compromising showed a significant difference in self-disclosure, assertiveness, concentration, conversation coherence, goal detection, empathy and perspective-taking or dual perspective, social appropriateness and noise control among subordinate domains of communication competence. Their concession showed a remarkable difference in concentration, goal detection, empathy and perspective-taking or dual perspective, social relaxation, interaction management, expressiveness, supportiveness, immediacy, efficiency, social appropriateness, and noise control among subordinate domains of communication competence. Enforcement showed a significant difference in concentration, supportiveness and immediacy among subordinate domains of communication competence, and avoiding did a remarkable difference in assertiveness and immediacy among subordinate domains of communication competence.
The purpose of this descriptive study is to identify conflict management styles and communication competence of nurses. This study was carried out with 287 female nurses who had one or more years of clinical experience in a general hospital located in D City, Data were collected by questionnaires from September 26 to October 7, 2011. The conflict management styles of nurses were measured using the tool developed by Thomas & Kilmann(1975) and translated and revised by Lee Geon-hyeop, while their communication competence were done using the Global Interpersonal Communication Competence Scale(GICC-45) of Heo Gyeong-ho who revised and developed Rubin's Scale(1994). Data were analysed using SPSS 12.0 for Windows. To achieve the purpose of this study, also, a Cronbach alpha coefficient was obtained to verify such variables as real number, frequency, percentage, average, standard deviation and reliability. ANOVA test and t-test were conducted depending on the characteristics of variables. Correlation analysis was performed to evaluate the relation between two important variables. The result of this study is summarized as follows. 1. The conflict management styles of nurses were shown in such order as problem solving (M=3.46, SD=0.41), compromising (M=3.44, SD=0.41), concession (M=3.28, SD=0.43), avoiding (M=2.52, SD=0.45) and enforcement (M=2.46, SD=0.47). 2. The communication competence showed 3.24 points (SD=0.20) on average. Based subordinate domains, immediacy (M=3.69, SD=0.45) was highest while conversation coherence (M=2.88, SD=0.35) was lowest. 3. Among subordinate domains of conflict management styles, there was a significant difference in their general characteristics of problem solving according to level of education background, total years of clinical experience, current position, current working department, working style, marriage and religion. The general characteristics of enforcement showed working style and religion. The general characteristics of avoiding showed a significant difference in accordance with age, level of education background, total years of clinical experience, working style and marriage, while those of compromising did not show any remarkable difference. Also, there was a significant difference in those of concession among subordinate domains of conflict management styles, in accordance with age and marriage. 4. The communication competence showed a remarkable difference according to level of education background, total years of clinical experience and current working department. 5. The relation of the conflict management styles and communication competence showed a significant difference in problem solving, compromising and concession among subordinate domains of conflict management styles. The problem solving and compromising showed a significant difference in self-disclosure, assertiveness, concentration, conversation coherence, goal detection, empathy and perspective-taking or dual perspective, social appropriateness and noise control among subordinate domains of communication competence. Their concession showed a remarkable difference in concentration, goal detection, empathy and perspective-taking or dual perspective, social relaxation, interaction management, expressiveness, supportiveness, immediacy, efficiency, social appropriateness, and noise control among subordinate domains of communication competence. Enforcement showed a significant difference in concentration, supportiveness and immediacy among subordinate domains of communication competence, and avoiding did a remarkable difference in assertiveness and immediacy among subordinate domains of communication competence.
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