인지행동 문학치료가 아동의 행복감 증진과 자아존중감 향상에 미치는 영향 류미향 경북대학교 대학원 문학치료학과 (지도교수 김춘경) (초록) 본 연구는 행복감 측도 검사 결과 행복감이 상대적으로 낮은 초등학교 6학년 아동들을 대상으로 인지행동 문학치료를 실시하여 행복감 증진과...
인지행동 문학치료가 아동의 행복감 증진과 자아존중감 향상에 미치는 영향 류미향 경북대학교 대학원 문학치료학과 (지도교수 김춘경) (초록) 본 연구는 행복감 측도 검사 결과 행복감이 상대적으로 낮은 초등학교 6학년 아동들을 대상으로 인지행동 문학치료를 실시하여 행복감 증진과 자아존중감 향상에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 대구시에 위치한 D초등학교 6학년 학생들을 대상으로 행복감 측도 검사를 실시 결과 행복감이 낮은 학생 24명을 선발하여 문학치료 실시 집단과 비실시 집단에 각각 12명 씩 배치하였다. 문학치료 실시 집단에는 본 연구의 인지행동 문학치료 프로그램을 실시하였고 비실시 집단에는 아무런 처치도 하지 않았다. 본 프로그램은 인지행동 치료와 문학치료의 원리를 종합하여 구성하였고, 주 2회, 1 회기 당 60분씩 총 12회기 실시되었다. 프로그램의 효과를 측정하기 위해서 프로그램 시작 전에 사전 검사, 프로그램 마지막 회기에 사후 검사를 실시하였으며 프로그램 종료 4주 후에 추후 검사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인지행동 문학치료가 아동의 행복감을 증진시킬 것이다, 라는 가설은 지지되었다. 프로그램 실시 후 아동의 행복감은 증진되었고 4주후 실시된 추후 검사에서도 행복감의 증진은 유지되었다. 둘째, 인지행동 문학치료가 아동의 자아존중감을 향상시킬 것이다 라는 가설은 사후 검사에서는 지지되었으나 4주 후 실시된 추후 검사에서는 기각되었다. 행복감과 밀접한 관련이 있는 자아존중감은 프로그램 실시 후 사후에는 향상되었으나 추후까지는 유지되지 못했다. 좀 더 지속적인 효과를 위하여 프로그램 내용의 보완이 필요한 것으로 보인다. 인지행동 문학치료가 아동의 행복감을 증진시키고 추후까지 유지되지 못한 아쉬움이 있지만 자아존중감의 향상에도 효과가 있음을 본 연구 결과는 보여 준다 하겠다. 이는 인지행동 치료의 원리에 따라 아동의 생각과 사고의 변화에 주목하여 긍정적이고 창의적, 통합적인 방향으로 수정 변화되도록 프로그램을 구성하였고, 그 매개체로 문학적 형식을 이용하였다는 것이 유효했다고 본다. 자아존중감의 향상이 추후까지 지속되지 못한 아쉬움이 남지만 본 연구는 행복감을 치료의 영역으로 가져와 치료의 영역을 확대시켰다는 것, 그리고 무엇보다 문학치료의 영역과 범위를 넓혔다는 것에 의의가 있다. 핵심 용어: 인지행동치료, 문학치료, 행복감, 자아존중감.
인지행동 문학치료가 아동의 행복감 증진과 자아존중감 향상에 미치는 영향 류미향 경북대학교 대학원 문학치료학과 (지도교수 김춘경) (초록) 본 연구는 행복감 측도 검사 결과 행복감이 상대적으로 낮은 초등학교 6학년 아동들을 대상으로 인지행동 문학치료를 실시하여 행복감 증진과 자아존중감 향상에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 대구시에 위치한 D초등학교 6학년 학생들을 대상으로 행복감 측도 검사를 실시 결과 행복감이 낮은 학생 24명을 선발하여 문학치료 실시 집단과 비실시 집단에 각각 12명 씩 배치하였다. 문학치료 실시 집단에는 본 연구의 인지행동 문학치료 프로그램을 실시하였고 비실시 집단에는 아무런 처치도 하지 않았다. 본 프로그램은 인지행동 치료와 문학치료의 원리를 종합하여 구성하였고, 주 2회, 1 회기 당 60분씩 총 12회기 실시되었다. 프로그램의 효과를 측정하기 위해서 프로그램 시작 전에 사전 검사, 프로그램 마지막 회기에 사후 검사를 실시하였으며 프로그램 종료 4주 후에 추후 검사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인지행동 문학치료가 아동의 행복감을 증진시킬 것이다, 라는 가설은 지지되었다. 프로그램 실시 후 아동의 행복감은 증진되었고 4주후 실시된 추후 검사에서도 행복감의 증진은 유지되었다. 둘째, 인지행동 문학치료가 아동의 자아존중감을 향상시킬 것이다 라는 가설은 사후 검사에서는 지지되었으나 4주 후 실시된 추후 검사에서는 기각되었다. 행복감과 밀접한 관련이 있는 자아존중감은 프로그램 실시 후 사후에는 향상되었으나 추후까지는 유지되지 못했다. 좀 더 지속적인 효과를 위하여 프로그램 내용의 보완이 필요한 것으로 보인다. 인지행동 문학치료가 아동의 행복감을 증진시키고 추후까지 유지되지 못한 아쉬움이 있지만 자아존중감의 향상에도 효과가 있음을 본 연구 결과는 보여 준다 하겠다. 이는 인지행동 치료의 원리에 따라 아동의 생각과 사고의 변화에 주목하여 긍정적이고 창의적, 통합적인 방향으로 수정 변화되도록 프로그램을 구성하였고, 그 매개체로 문학적 형식을 이용하였다는 것이 유효했다고 본다. 자아존중감의 향상이 추후까지 지속되지 못한 아쉬움이 남지만 본 연구는 행복감을 치료의 영역으로 가져와 치료의 영역을 확대시켰다는 것, 그리고 무엇보다 문학치료의 영역과 범위를 넓혔다는 것에 의의가 있다. 핵심 용어: 인지행동치료, 문학치료, 행복감, 자아존중감.
The Effect of the Cognitive-Behavior Literatherapy on the Development of Children’s Happiness and Improvement of Children’s Self-Esteem* Ryu, Mi-Hyang Department of Literatherapy, Graduate school, Kyungpook National University Daegu, Korea (Supervised by Professor, Kim, Choon-Kyung) (Abstract) The p...
The Effect of the Cognitive-Behavior Literatherapy on the Development of Children’s Happiness and Improvement of Children’s Self-Esteem* Ryu, Mi-Hyang Department of Literatherapy, Graduate school, Kyungpook National University Daegu, Korea (Supervised by Professor, Kim, Choon-Kyung) (Abstract) The purpose of this study is to examine the effects of cognitive behavior literatherapy for the children of a high risk group of happiness as a result of the happiness measurement test on the development of happiness and the improvement of self-esteem. The subject group of the study was 30 students who were put under the category of a high risk group of happiness as a result of the happiness measurement test taking 6th grade students of 00 Elementary School located in Dong-gu of Daegu city as a sample group. Among the 30 students there were only 24 students who expressed their willingness to participate. Then, the 24 students mentioned above were equally divided into 2 groups, 12 and 12 each, in the way of random placement with the division of experimental group and control group. The experimental group consisted of 9 boys and 3 girls. The experimental group was given cognitive behavior literatherapy program and the control group was given nothing. This program consisted of 12 sessions altogether, two times a week, for one hour each. Pre-test was conducted before the program and post-test, during the final session, and the follow- up test, 4 weeks after the program ended. * A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyung Pook National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in December 2011. The hypotheses for the tests were as follows: Firstly, cognitive behavior literatherapy will develop children's happiness. Secondly, cognitive behavior literatherapy will improve children's self-esteem. The following are the results of this study. Firstly, the hypothesis that cognitive behavior literatherapy will develop the children's happiness is verified. Secondly, the hypothesis that cognitive behavior literatherapy will help improve children's self-esteem is also verified. After cognitive behavior literatherapy program, there was a significant improvement in children's self-esteem. However, its effect was found to be not maintained in the follow-up test which was held 4 weeks after the program ended. The reason why its effect was not maintained is that cognitive behavior literatherapy program is focused to the development of happiness. In conclusion, cognitive behavior literatherapy was found to have positive effects on the development of children's happiness and the improvement of children's self-esteem. However, in the improvement of children's self-esteem, its effect was found to be not maintained. key terms: cognitive behavioral therapy, literatherapy, happiness, self-esteem.
The Effect of the Cognitive-Behavior Literatherapy on the Development of Children’s Happiness and Improvement of Children’s Self-Esteem* Ryu, Mi-Hyang Department of Literatherapy, Graduate school, Kyungpook National University Daegu, Korea (Supervised by Professor, Kim, Choon-Kyung) (Abstract) The purpose of this study is to examine the effects of cognitive behavior literatherapy for the children of a high risk group of happiness as a result of the happiness measurement test on the development of happiness and the improvement of self-esteem. The subject group of the study was 30 students who were put under the category of a high risk group of happiness as a result of the happiness measurement test taking 6th grade students of 00 Elementary School located in Dong-gu of Daegu city as a sample group. Among the 30 students there were only 24 students who expressed their willingness to participate. Then, the 24 students mentioned above were equally divided into 2 groups, 12 and 12 each, in the way of random placement with the division of experimental group and control group. The experimental group consisted of 9 boys and 3 girls. The experimental group was given cognitive behavior literatherapy program and the control group was given nothing. This program consisted of 12 sessions altogether, two times a week, for one hour each. Pre-test was conducted before the program and post-test, during the final session, and the follow- up test, 4 weeks after the program ended. * A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyung Pook National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in December 2011. The hypotheses for the tests were as follows: Firstly, cognitive behavior literatherapy will develop children's happiness. Secondly, cognitive behavior literatherapy will improve children's self-esteem. The following are the results of this study. Firstly, the hypothesis that cognitive behavior literatherapy will develop the children's happiness is verified. Secondly, the hypothesis that cognitive behavior literatherapy will help improve children's self-esteem is also verified. After cognitive behavior literatherapy program, there was a significant improvement in children's self-esteem. However, its effect was found to be not maintained in the follow-up test which was held 4 weeks after the program ended. The reason why its effect was not maintained is that cognitive behavior literatherapy program is focused to the development of happiness. In conclusion, cognitive behavior literatherapy was found to have positive effects on the development of children's happiness and the improvement of children's self-esteem. However, in the improvement of children's self-esteem, its effect was found to be not maintained. key terms: cognitive behavioral therapy, literatherapy, happiness, self-esteem.
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