정보통신기술의 발달을 통해 등장한 인터넷은 새로운 세계의 등장을 초래했으며 초고속 인터넷, 유비쿼터스 등으로 대변되는 우리나라의 IT환경은 생각을 뛰어 넘는 발전을 통해 이제는 없어서는 안 될 공기처럼 우리의 일상 속에 깊이 파고들어 왔다. 이러한 IT기술의 발전은 21세기를 디지털의 시대로 만들었고 디지털은 단순한 기술 혁명을 넘어 인류의 삶의 양태를 뿌리부터 뒤바꾸고 지금까지와는 다른 삶의 형태로 만들어 가고 있다. 디지털시대의 흐름에 맞추어 사람들은 이제 음악을 오프라인 매장 뿐만 아니라 온라인을 통해 구입하기 시작했고 기존의 CD앨범이 지배해오던 오프라인 음원시장을 잠식하고 있다. 현재 수많은 인터넷 포털사이트와 통신사, 음반사의 경쟁적인 움직임으로 인해 온라인 음원사이트는 그 수를 헤아릴 수 없을 정도로 치열한 시장 환경을 조성하고 있다. 이런 상황을 바탕으로 온라인 음원사이트는 치열한 경쟁 환경 속에서 자사만의 특징 있는 ...
정보통신기술의 발달을 통해 등장한 인터넷은 새로운 세계의 등장을 초래했으며 초고속 인터넷, 유비쿼터스 등으로 대변되는 우리나라의 IT환경은 생각을 뛰어 넘는 발전을 통해 이제는 없어서는 안 될 공기처럼 우리의 일상 속에 깊이 파고들어 왔다. 이러한 IT기술의 발전은 21세기를 디지털의 시대로 만들었고 디지털은 단순한 기술 혁명을 넘어 인류의 삶의 양태를 뿌리부터 뒤바꾸고 지금까지와는 다른 삶의 형태로 만들어 가고 있다. 디지털시대의 흐름에 맞추어 사람들은 이제 음악을 오프라인 매장 뿐만 아니라 온라인을 통해 구입하기 시작했고 기존의 CD앨범이 지배해오던 오프라인 음원시장을 잠식하고 있다. 현재 수많은 인터넷 포털사이트와 통신사, 음반사의 경쟁적인 움직임으로 인해 온라인 음원사이트는 그 수를 헤아릴 수 없을 정도로 치열한 시장 환경을 조성하고 있다. 이런 상황을 바탕으로 온라인 음원사이트는 치열한 경쟁 환경 속에서 자사만의 특징 있는 마케팅 전략이 필요한 상황이며, 차별화된 마케팅 전략을 모색할 필요가 있다.
따라서 본 연구에서는 선행연구를 통해 온라인 음원사이트의 서비스 특성 5가지(오락성, 안정성, 콘텐츠 다양성, 편의성, 디자인)를 도출했으며, 그 특성이 고객만족, 고객충성도 및 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 이론적 배경은 국내외 문헌을 통해 정리하였고, 이를 토대로 연구가설을 설정하고, 설문지를 작성하여 설문조사를 실시하였다.
설문조사를 통해 얻어진 결과는 자료 분석을 위하여 통계패키지 SPSS 18.0을 이용하여 데이터 코딩과정을 거친 후 빈도분석, 요인분석, 타당도 분석과 신뢰도 분석, 일원변량분석, 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하였다.
연구가설에 대한 검증결과로 온라인 음원사이트의 서비스 특성이 고객만족 부분에 있어 오락성, 사이트 안정성, 사이트 디자인 등이 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 콘텐츠 다양성과 편의성이 고객만족에 긍정적인 영향을 미친다는 가설들은 기각되었다. 또한 고객충성도 부분에 있어 오락성과 편의성이 고객충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 사이트 안정성, 콘텐츠 다양성, 사이트 디자인이 고객충성도에 긍정적인 영향을 미친다는 가설들은 기각되었다.
본 연구를 통해 온라인 음원사이트의 서비스 특성 중 오락성, 사이트 안정성, 사이트 디자인이 고객만족을 오락성과 사이트 편의성은 고객충성도를 이끌어내는데 중요한 요소라는 사실을 알 수 있었다. 또한 오락성은 고객만족과 고객충성도 부분에서 공통적으로 도출된 요소로서, 고객이 온라인 음원사이트를 이용하는데 있어 가장 중요한 것이 재미와 즐거움을 주는 오락성이라는 결론을 내릴 수 있었다.
또한, 온라인 음원사이트에서 형성된 고객만족이 높을수록 고객충성도와 재구매의도에 긍정적인 영향을 받으며, 온라인 음원사이트에서 형성된 고객충성도는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 규명하였다. 또한 온라인 음원사이트에서 형성된 고객만족과 고객 충성도가 높을수록 재구매의도도 높아짐을 규명할 수 있었다.
높은 고객만족과 고객충성도를 통해 재구매의도를 증가시켜 온라인 음원사이트의 높은 성과를 얻어 낼 수 있을 것이다. 이를 위해 온라인 음원사이트의 각 서비스 특성을 강화해야하며, 무엇보다도 오락성의 강화가 필요할 것이다.
정보통신기술의 발달을 통해 등장한 인터넷은 새로운 세계의 등장을 초래했으며 초고속 인터넷, 유비쿼터스 등으로 대변되는 우리나라의 IT환경은 생각을 뛰어 넘는 발전을 통해 이제는 없어서는 안 될 공기처럼 우리의 일상 속에 깊이 파고들어 왔다. 이러한 IT기술의 발전은 21세기를 디지털의 시대로 만들었고 디지털은 단순한 기술 혁명을 넘어 인류의 삶의 양태를 뿌리부터 뒤바꾸고 지금까지와는 다른 삶의 형태로 만들어 가고 있다. 디지털시대의 흐름에 맞추어 사람들은 이제 음악을 오프라인 매장 뿐만 아니라 온라인을 통해 구입하기 시작했고 기존의 CD앨범이 지배해오던 오프라인 음원시장을 잠식하고 있다. 현재 수많은 인터넷 포털사이트와 통신사, 음반사의 경쟁적인 움직임으로 인해 온라인 음원사이트는 그 수를 헤아릴 수 없을 정도로 치열한 시장 환경을 조성하고 있다. 이런 상황을 바탕으로 온라인 음원사이트는 치열한 경쟁 환경 속에서 자사만의 특징 있는 마케팅 전략이 필요한 상황이며, 차별화된 마케팅 전략을 모색할 필요가 있다.
따라서 본 연구에서는 선행연구를 통해 온라인 음원사이트의 서비스 특성 5가지(오락성, 안정성, 콘텐츠 다양성, 편의성, 디자인)를 도출했으며, 그 특성이 고객만족, 고객충성도 및 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 이론적 배경은 국내외 문헌을 통해 정리하였고, 이를 토대로 연구가설을 설정하고, 설문지를 작성하여 설문조사를 실시하였다.
설문조사를 통해 얻어진 결과는 자료 분석을 위하여 통계패키지 SPSS 18.0을 이용하여 데이터 코딩과정을 거친 후 빈도분석, 요인분석, 타당도 분석과 신뢰도 분석, 일원변량분석, 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하였다.
연구가설에 대한 검증결과로 온라인 음원사이트의 서비스 특성이 고객만족 부분에 있어 오락성, 사이트 안정성, 사이트 디자인 등이 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 콘텐츠 다양성과 편의성이 고객만족에 긍정적인 영향을 미친다는 가설들은 기각되었다. 또한 고객충성도 부분에 있어 오락성과 편의성이 고객충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 사이트 안정성, 콘텐츠 다양성, 사이트 디자인이 고객충성도에 긍정적인 영향을 미친다는 가설들은 기각되었다.
본 연구를 통해 온라인 음원사이트의 서비스 특성 중 오락성, 사이트 안정성, 사이트 디자인이 고객만족을 오락성과 사이트 편의성은 고객충성도를 이끌어내는데 중요한 요소라는 사실을 알 수 있었다. 또한 오락성은 고객만족과 고객충성도 부분에서 공통적으로 도출된 요소로서, 고객이 온라인 음원사이트를 이용하는데 있어 가장 중요한 것이 재미와 즐거움을 주는 오락성이라는 결론을 내릴 수 있었다.
또한, 온라인 음원사이트에서 형성된 고객만족이 높을수록 고객충성도와 재구매의도에 긍정적인 영향을 받으며, 온라인 음원사이트에서 형성된 고객충성도는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 규명하였다. 또한 온라인 음원사이트에서 형성된 고객만족과 고객 충성도가 높을수록 재구매의도도 높아짐을 규명할 수 있었다.
높은 고객만족과 고객충성도를 통해 재구매의도를 증가시켜 온라인 음원사이트의 높은 성과를 얻어 낼 수 있을 것이다. 이를 위해 온라인 음원사이트의 각 서비스 특성을 강화해야하며, 무엇보다도 오락성의 강화가 필요할 것이다.
The development of the internet with information and communication technology led to a new world , Korean's IT environment as high-speed internet and ubiquitous is essential in our life. This kind of IT technology development is making 21st like digital age, digital is not only a technological r...
The development of the internet with information and communication technology led to a new world , Korean's IT environment as high-speed internet and ubiquitous is essential in our life. This kind of IT technology development is making 21st like digital age, digital is not only a technological revolution but also changing our whole life and making different shape of life. People are starting to buy music from online as well as offline stores. It makes an inroad into online not offline which have been CD album market.
A lot of internet portal sites, communication services and the recording industries are in competition and there's fierce competition in music sites. Therefore, the music site should make a defining characteristic of the marketing strategy and find some different marketing strategy.
This study drew marketing characteristics of music site like amusement, reliability, variety of the contents, convenience, design and analyzed how customers are affected with them. The theoretical background is from domestic and international literature, we made some hypothesis and did questionnaire.
The results obtained from the survey data for analysis using SPSS 18.0 statistical package for data, conducted frequency analysis, factor analysis, validity analysis, reliability analysis, the members variance analysis, correlation analysis, simple and multiple regression analysis.
As a result of the verification of research hypotheses, the marketing characteristic of music site like amusement, reliability, site design affect customer satisfaction in good way and there are no effect of variety contents and convenience. Also, amusement and convenience affect customer loyalty. The reliability and contents diversity, site design is not affect customer loyalty.
The study indicate that amusement, reliability and site design can make customer satisfaction, likewise, amusement and convenience make customer loyalty. So amusement is the most important thing to make customer to be enjoyable in music site. The higher customer satisfaction cause customer loyalty and repurchase, the customer loyalty case repurchase in music site. Also, the higher customer satisfaction and loyalty lead to repurchase.
In conclusion, the higher customer satisfaction and loyalty can increase repurchase so that it makes higher outcome. The music site have to reinforce marketing characteristic, specially amusement part for higher result.
The development of the internet with information and communication technology led to a new world , Korean's IT environment as high-speed internet and ubiquitous is essential in our life. This kind of IT technology development is making 21st like digital age, digital is not only a technological revolution but also changing our whole life and making different shape of life. People are starting to buy music from online as well as offline stores. It makes an inroad into online not offline which have been CD album market.
A lot of internet portal sites, communication services and the recording industries are in competition and there's fierce competition in music sites. Therefore, the music site should make a defining characteristic of the marketing strategy and find some different marketing strategy.
This study drew marketing characteristics of music site like amusement, reliability, variety of the contents, convenience, design and analyzed how customers are affected with them. The theoretical background is from domestic and international literature, we made some hypothesis and did questionnaire.
The results obtained from the survey data for analysis using SPSS 18.0 statistical package for data, conducted frequency analysis, factor analysis, validity analysis, reliability analysis, the members variance analysis, correlation analysis, simple and multiple regression analysis.
As a result of the verification of research hypotheses, the marketing characteristic of music site like amusement, reliability, site design affect customer satisfaction in good way and there are no effect of variety contents and convenience. Also, amusement and convenience affect customer loyalty. The reliability and contents diversity, site design is not affect customer loyalty.
The study indicate that amusement, reliability and site design can make customer satisfaction, likewise, amusement and convenience make customer loyalty. So amusement is the most important thing to make customer to be enjoyable in music site. The higher customer satisfaction cause customer loyalty and repurchase, the customer loyalty case repurchase in music site. Also, the higher customer satisfaction and loyalty lead to repurchase.
In conclusion, the higher customer satisfaction and loyalty can increase repurchase so that it makes higher outcome. The music site have to reinforce marketing characteristic, specially amusement part for higher result.
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