본 논문은 체험관광 방문객의 참여동기, 몰입, 만족도 및 행동의도간의 관계분석에 대한 실증적 연구로서 방문객이 체험관광에 참여하는 각각의 동기, 몰입, 만족도 및 행동의도간의 관계를 분석하여 현대 관광산업의 커다란 흐름으로서의 체험관광의 현 실태를 알아보고 향후 나아가야 할 방향을 제시하고자 함이다. 특히 본 연구를 통하여, 체험관광에 임하는 관광객의 특성을 구체적으로 파악하여 현재의 일방적인 체험관광 상품의 개발에서 방문객의 특성을 고려한 양 방향의 체험상품개발 및 ...
국문초록
체험관광의 참여동기, 몰입, 행동의도간 관계
본 논문은 체험관광 방문객의 참여동기, 몰입, 만족도 및 행동의도간의 관계분석에 대한 실증적 연구로서 방문객이 체험관광에 참여하는 각각의 동기, 몰입, 만족도 및 행동의도간의 관계를 분석하여 현대 관광산업의 커다란 흐름으로서의 체험관광의 현 실태를 알아보고 향후 나아가야 할 방향을 제시하고자 함이다. 특히 본 연구를 통하여, 체험관광에 임하는 관광객의 특성을 구체적으로 파악하여 현재의 일방적인 체험관광 상품의 개발에서 방문객의 특성을 고려한 양 방향의 체험상품개발 및 마케팅 전략의 자료를 제안하고자 한다.
본 연구를 위하여 체험관광의 참여동기, 몰입, 만족도, 행동의도에 대한 선행연구 및 이론적 고찰을 통해 이론적 토대를 구축하고 각각의 영향관계에 대해 실증분석을 실시하였다.
실증 분석을 위하여 국내 유명 체험관광지를 임의 선택하여 여주, 양평 이천, 김포, 임실의 지역을 직접 방문하여 설문조사를 실시하였으며, 선행연구를 토대로 설정된 연구모형을 통해 변수 간 관계를 규명하였다. 연구대상은 체험관광지를 방문한 또는 방문 경험이 있는 가족 및 단체 관광객을 대상으로 연구자가 직접 조사에 참여하여 설문조사를 실시하였으며 총 500명의 관광객을 대상으로 405부의 설문지를 회수하였고, 결측치를 제외한 365명을 표본으로 실제 분석에 사용하였다. 조사 자료에 대한 분석 방법으로는 사회과학 분석에 널리 쓰이는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 사용하였다.
이러한 실증 분석을 바탕으로 다음과 같은 연구 결과를 도출 하였다. 첫째, 체험관광지 방문동기의 추진 - 유인의 요인 분석 결과 6개의 요인으로 추출되었는데 유인요인에서 추출된 요인들은 기본시설, 접근성, 프로그램이라고 명명하였고, 추진 요인에서 추출된 요인들은 기분전환, 교육성, 사회성요인이라 명명하여 두 요인 간에 상관관계가 있음을 밝혔다. 둘째, 추진 - 유인 요인과 몰입 간의 영향관계를 검증한 결과, 추진 - 유인 요인은 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석결과 참여동기의 유인 요인 중 접근성, 프로그램, 기본시설이 몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구체적으로 접근성 보다는 프로그램이나 기본시설이 몰입에 크게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유인요인 중에서는 교육성에 대한 내용이 월등히 중요하다고 나타났다. 셋째, 몰입과 만족도 간의 영향 관계를 검증한 결과 몰입은 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 마지막으로 만족도와 행동의도간의 영향관계의 검증 결과 에서도 만족도가 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
주제어 : 체험관광, 참여동기, 몰입, 만족도, 행동의도
국문초록
체험관광의 참여동기, 몰입, 행동의도간 관계
본 논문은 체험관광 방문객의 참여동기, 몰입, 만족도 및 행동의도간의 관계분석에 대한 실증적 연구로서 방문객이 체험관광에 참여하는 각각의 동기, 몰입, 만족도 및 행동의도간의 관계를 분석하여 현대 관광산업의 커다란 흐름으로서의 체험관광의 현 실태를 알아보고 향후 나아가야 할 방향을 제시하고자 함이다. 특히 본 연구를 통하여, 체험관광에 임하는 관광객의 특성을 구체적으로 파악하여 현재의 일방적인 체험관광 상품의 개발에서 방문객의 특성을 고려한 양 방향의 체험상품개발 및 마케팅 전략의 자료를 제안하고자 한다.
본 연구를 위하여 체험관광의 참여동기, 몰입, 만족도, 행동의도에 대한 선행연구 및 이론적 고찰을 통해 이론적 토대를 구축하고 각각의 영향관계에 대해 실증분석을 실시하였다.
실증 분석을 위하여 국내 유명 체험관광지를 임의 선택하여 여주, 양평 이천, 김포, 임실의 지역을 직접 방문하여 설문조사를 실시하였으며, 선행연구를 토대로 설정된 연구모형을 통해 변수 간 관계를 규명하였다. 연구대상은 체험관광지를 방문한 또는 방문 경험이 있는 가족 및 단체 관광객을 대상으로 연구자가 직접 조사에 참여하여 설문조사를 실시하였으며 총 500명의 관광객을 대상으로 405부의 설문지를 회수하였고, 결측치를 제외한 365명을 표본으로 실제 분석에 사용하였다. 조사 자료에 대한 분석 방법으로는 사회과학 분석에 널리 쓰이는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 사용하였다.
이러한 실증 분석을 바탕으로 다음과 같은 연구 결과를 도출 하였다. 첫째, 체험관광지 방문동기의 추진 - 유인의 요인 분석 결과 6개의 요인으로 추출되었는데 유인요인에서 추출된 요인들은 기본시설, 접근성, 프로그램이라고 명명하였고, 추진 요인에서 추출된 요인들은 기분전환, 교육성, 사회성요인이라 명명하여 두 요인 간에 상관관계가 있음을 밝혔다. 둘째, 추진 - 유인 요인과 몰입 간의 영향관계를 검증한 결과, 추진 - 유인 요인은 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석결과 참여동기의 유인 요인 중 접근성, 프로그램, 기본시설이 몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구체적으로 접근성 보다는 프로그램이나 기본시설이 몰입에 크게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유인요인 중에서는 교육성에 대한 내용이 월등히 중요하다고 나타났다. 셋째, 몰입과 만족도 간의 영향 관계를 검증한 결과 몰입은 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 마지막으로 만족도와 행동의도간의 영향관계의 검증 결과 에서도 만족도가 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The relationship among motivation, flow, behavioral intention of experiential tourism
This is an empirical study that relationship among motivation, flow, satisfaction and behavioral intention of experiential tourism. Regarding this study, it will show present situation an...
Abstract
The relationship among motivation, flow, behavioral intention of experiential tourism
This is an empirical study that relationship among motivation, flow, satisfaction and behavioral intention of experiential tourism. Regarding this study, it will show present situation and suggest for the future to experiential tourism by analysing each motivation, flow, satisfaction and behavioral intention of experiential tourism. Especially, this study will suggest communicative product development and marketing strategy in experiential tourism by understanding experiential tourist' characteristics.
For this study, theoretical foundation has been developed through advanced study, then conducted empirical analyse of relationship to each factors.
An on-the-spot survey method was used for the empirical analyse at YoeJu, Yangpyeong, Icheon, Gimpo and Imsil which were randomly selected experiential tourism destination between domestic area. Pre-educated interviewers explained the contents of the survey to the individual or group visitors who were actual experiential tourist or had experienced of the experiential tourism and those visitors filled the self-administered survey. Among 500 surveys distributed, 405 surveys were collected, and final 365 surveys were used for analysis excluding missing variables. SPSS 18.0 for windows was used for the analysis of samples which is famous for social science.
The significant findings were as follows, Firstly, as the factor analysis result between push-pull factor of tourist motivation, 6 significant factors were derived : infrastructure, accessibility, program for the pull factor, refreshingness, education, social for the push factor. Each measurement variables were interactional relationship as a finding. Secondly, push-pull factors were positive effect(+) on flow by analysing effect relationship. The result showed that program and infrastructure were great effect on flow as pull, education was great effect on flow. Thirdly, flow was positive effect(+) on satisfaction as the result of relationship between flow and satisfaction. Finally, satisfaction was positive effect(+) on behavioral intention by analysing relationship between satisfaction and behavioral intention.
The relationship among motivation, flow, behavioral intention of experiential tourism
This is an empirical study that relationship among motivation, flow, satisfaction and behavioral intention of experiential tourism. Regarding this study, it will show present situation and suggest for the future to experiential tourism by analysing each motivation, flow, satisfaction and behavioral intention of experiential tourism. Especially, this study will suggest communicative product development and marketing strategy in experiential tourism by understanding experiential tourist' characteristics.
For this study, theoretical foundation has been developed through advanced study, then conducted empirical analyse of relationship to each factors.
An on-the-spot survey method was used for the empirical analyse at YoeJu, Yangpyeong, Icheon, Gimpo and Imsil which were randomly selected experiential tourism destination between domestic area. Pre-educated interviewers explained the contents of the survey to the individual or group visitors who were actual experiential tourist or had experienced of the experiential tourism and those visitors filled the self-administered survey. Among 500 surveys distributed, 405 surveys were collected, and final 365 surveys were used for analysis excluding missing variables. SPSS 18.0 for windows was used for the analysis of samples which is famous for social science.
The significant findings were as follows, Firstly, as the factor analysis result between push-pull factor of tourist motivation, 6 significant factors were derived : infrastructure, accessibility, program for the pull factor, refreshingness, education, social for the push factor. Each measurement variables were interactional relationship as a finding. Secondly, push-pull factors were positive effect(+) on flow by analysing effect relationship. The result showed that program and infrastructure were great effect on flow as pull, education was great effect on flow. Thirdly, flow was positive effect(+) on satisfaction as the result of relationship between flow and satisfaction. Finally, satisfaction was positive effect(+) on behavioral intention by analysing relationship between satisfaction and behavioral intention.
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