본 연구는 유치원을 선택하는데 있어 학부모의 선택기준 및 만족도와 유아의 유치원 적응능력 간의 관계를 알아봄으로써 학부모의 요구와 특성을 반영한 질 높은 유아교육을 위해 도움을 주며, 유아의 유치원 적응 능력 향상에도 많은 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아 연령(만3세, 만4세, 만5세)에 따른 학부모의 유치원 선택기준과 만족도에는 어떠한 차이가 있는가? 2. 유치원을 선택하는 기준과 만족도는 어떠한 상관을 가지는가? 3. 학부모의 유치원 선택기준 및 만족도는 유아의 유치원 적응 능력과 어떠한 상관 을 가지는가?
본 연구의 대상은 서울시에 소재한 유치원에 자녀를 보내고 있는 학부모 223명이다. 유치원에 대한 학부모의 선택기준 및 만족도를 조사하기 위한 연구도구는 선행연구 및 문헌을 근거로 한 질문지를 수정 · 보완하여 사용하였다. 질문지는 두 종류로 하나는 84문항으로 학부모용이며 일반적 배경과 ‘학부모의 유치원 선택기준 및 만족도’에 관련된 질문지이고, 다른 하나는 33문항으로 교사용이며 교사, 유아의 일반적 배경과 ‘유아의 유치원 적응능력’에 관련된 질문지이다. 질문지는 유아의 학부모가 한 부, 유아의 담임교사가 한 부를 작성하여 짝을 이루어 표집하는 방법으로 하였으며, 구성내용은 일반적인 배경, 선택요인과 만족도, 개선과 요구, 재 선택, 유아의 유치원 적응력에 관한 문항들로 구성되어 있다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 유치원을 선택하는데 있어 학부모의 선택기준 및 만족도와 유아의 유치원 적응능력 간의 관계를 알아봄으로써 학부모의 요구와 특성을 반영한 질 높은 유아교육을 위해 도움을 주며, 유아의 유치원 적응 능력 향상에도 많은 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아 연령(만3세, 만4세, 만5세)에 따른 학부모의 유치원 선택기준과 만족도에는 어떠한 차이가 있는가? 2. 유치원을 선택하는 기준과 만족도는 어떠한 상관을 가지는가? 3. 학부모의 유치원 선택기준 및 만족도는 유아의 유치원 적응 능력과 어떠한 상관 을 가지는가?
본 연구의 대상은 서울시에 소재한 유치원에 자녀를 보내고 있는 학부모 223명이다. 유치원에 대한 학부모의 선택기준 및 만족도를 조사하기 위한 연구도구는 선행연구 및 문헌을 근거로 한 질문지를 수정 · 보완하여 사용하였다. 질문지는 두 종류로 하나는 84문항으로 학부모용이며 일반적 배경과 ‘학부모의 유치원 선택기준 및 만족도’에 관련된 질문지이고, 다른 하나는 33문항으로 교사용이며 교사, 유아의 일반적 배경과 ‘유아의 유치원 적응능력’에 관련된 질문지이다. 질문지는 유아의 학부모가 한 부, 유아의 담임교사가 한 부를 작성하여 짝을 이루어 표집하는 방법으로 하였으며, 구성내용은 일반적인 배경, 선택요인과 만족도, 개선과 요구, 재 선택, 유아의 유치원 적응력에 관한 문항들로 구성되어 있다. 수집된 자료는 카이스퀘어 검정, 기술통계 분석, 일원변량분산분석, 빈도분석, 상관분석, 다중응답 분석방법을 사용하였다.
-ⅳ- 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유치원에 대한 선택기준에 대하여 학부모가 유치원을 선택할 때 제시된 거 의 모든 영역에 대해 대체적으로 중요하다고 인식하였는데, 그 중에서도 건강관리가 가장 중요한 선택기준로 나타났고 물리적 환경, 인적 환경, 일반적 운영, 교육과정, 부모교육 순으로 중요하게 생각하였다. 또한 유치원 선택에 있어 부모 위주보다는 유아들에게 교육적으로 직접적인 영향을 끼칠 수 있는 요인들을 더 중요시한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 유치원에 대한 만족요인을 일반적 운영, 건강관리, 교육과정, 물리적 환경, 인적 환경, 부모교육의 6개 상위 영역으로 구분하여 유치원에 대한 학부모의 만족도를 분석하여 보았을 때 영역별로 많은 차이가 없지만 인적 환경에 대한 만족도가 가장 높았으며 물리적 환경, 건강관리, 교육과정, 일반적 운영, 부모교육 순으로 나타났다. 셋째, 학부모의 유치원 선택기준과 만족도는 정적상관을 보인다. 즉, 학부모가 유치원을 선택할 때 중요도가 높은 요인일수록 선택 후 만족도도 높아진다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 유아의 유치원 적응력은 친사회적 행동, 유치원 환경에서의 긍정적 정서, 또래 유능감, 자아강도, 유치원 생활에서의 적응으로 6개 하위 영역별로 나눈 후, 연령에 따라 분석하여 보았는데 모든 영역에서 만5세의 적응력이 가장 높게 나타나 유아의 연령과 유치원 적응력간의 연관성이 있음을 알 수 있다. 다섯째, 학부모의 유치원 선택기준 및 만족도와 유아의 유치원 적응력간의 상관관계는 건강관리 만족도가 높을수록 유치원 생활에서의 적응력은 낮아짐을 알 수 있었는데, 전체적으로는 학부모의 유치원 선택기준 및 만족도와 유아의 유치원 적응력 간에는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다.
본 연구는 유치원을 선택하는데 있어 학부모의 선택기준 및 만족도와 유아의 유치원 적응능력 간의 관계를 알아봄으로써 학부모의 요구와 특성을 반영한 질 높은 유아교육을 위해 도움을 주며, 유아의 유치원 적응 능력 향상에도 많은 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아 연령(만3세, 만4세, 만5세)에 따른 학부모의 유치원 선택기준과 만족도에는 어떠한 차이가 있는가? 2. 유치원을 선택하는 기준과 만족도는 어떠한 상관을 가지는가? 3. 학부모의 유치원 선택기준 및 만족도는 유아의 유치원 적응 능력과 어떠한 상관 을 가지는가?
본 연구의 대상은 서울시에 소재한 유치원에 자녀를 보내고 있는 학부모 223명이다. 유치원에 대한 학부모의 선택기준 및 만족도를 조사하기 위한 연구도구는 선행연구 및 문헌을 근거로 한 질문지를 수정 · 보완하여 사용하였다. 질문지는 두 종류로 하나는 84문항으로 학부모용이며 일반적 배경과 ‘학부모의 유치원 선택기준 및 만족도’에 관련된 질문지이고, 다른 하나는 33문항으로 교사용이며 교사, 유아의 일반적 배경과 ‘유아의 유치원 적응능력’에 관련된 질문지이다. 질문지는 유아의 학부모가 한 부, 유아의 담임교사가 한 부를 작성하여 짝을 이루어 표집하는 방법으로 하였으며, 구성내용은 일반적인 배경, 선택요인과 만족도, 개선과 요구, 재 선택, 유아의 유치원 적응력에 관한 문항들로 구성되어 있다. 수집된 자료는 카이스퀘어 검정, 기술통계 분석, 일원변량분산분석, 빈도분석, 상관분석, 다중응답 분석방법을 사용하였다.
-ⅳ- 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유치원에 대한 선택기준에 대하여 학부모가 유치원을 선택할 때 제시된 거 의 모든 영역에 대해 대체적으로 중요하다고 인식하였는데, 그 중에서도 건강관리가 가장 중요한 선택기준로 나타났고 물리적 환경, 인적 환경, 일반적 운영, 교육과정, 부모교육 순으로 중요하게 생각하였다. 또한 유치원 선택에 있어 부모 위주보다는 유아들에게 교육적으로 직접적인 영향을 끼칠 수 있는 요인들을 더 중요시한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 유치원에 대한 만족요인을 일반적 운영, 건강관리, 교육과정, 물리적 환경, 인적 환경, 부모교육의 6개 상위 영역으로 구분하여 유치원에 대한 학부모의 만족도를 분석하여 보았을 때 영역별로 많은 차이가 없지만 인적 환경에 대한 만족도가 가장 높았으며 물리적 환경, 건강관리, 교육과정, 일반적 운영, 부모교육 순으로 나타났다. 셋째, 학부모의 유치원 선택기준과 만족도는 정적상관을 보인다. 즉, 학부모가 유치원을 선택할 때 중요도가 높은 요인일수록 선택 후 만족도도 높아진다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 유아의 유치원 적응력은 친사회적 행동, 유치원 환경에서의 긍정적 정서, 또래 유능감, 자아강도, 유치원 생활에서의 적응으로 6개 하위 영역별로 나눈 후, 연령에 따라 분석하여 보았는데 모든 영역에서 만5세의 적응력이 가장 높게 나타나 유아의 연령과 유치원 적응력간의 연관성이 있음을 알 수 있다. 다섯째, 학부모의 유치원 선택기준 및 만족도와 유아의 유치원 적응력간의 상관관계는 건강관리 만족도가 높을수록 유치원 생활에서의 적응력은 낮아짐을 알 수 있었는데, 전체적으로는 학부모의 유치원 선택기준 및 만족도와 유아의 유치원 적응력 간에는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다.
This study is to contribute to the high-quality children education reflecting theneedsandcharacteristicsoftheparentsandimprovetheability toadaptto kindergarten ofchildren by examining the relationship between the selection criteria ofand thesatisfaction with kindergarten by parentsand th...
This study is to contribute to the high-quality children education reflecting theneedsandcharacteristicsoftheparentsandimprovetheability toadaptto kindergarten ofchildren by examining the relationship between the selection criteria ofand thesatisfaction with kindergarten by parentsand theability to adapttokindergartenofchildren. Theresearchtaskstoachievetheresearchpurposeareasfollows. 1.Whatisthedifferencebetween theselection criteria ofand thesatisfaction with thekindergarten by parentsby theageofchildren (3yearold,4year old,and5yearold)? 2.Whatisthecorrelation between theselection criteriaofand thesatisfaction withthekindergarten? 3.Whatisthecorrelation between theselection criteriaofand thesatisfaction with kindergarten by parents and the ability to adapt to kindergarten of children? The parents who are sending their children to kindergarten in Seoulare subjectto this study.Imodified and supplemented the questionnairethatwas madebasedon thepreviousstudiesandliteraturesanduseditastheresearch tooltoinvestigatetheselectioncriteriaofandthesatisfactionwithkindergarten byparents.Thequestionnaireissplitupintotwotypes.Oneisforparentswith 84questionsaboutthegeneralbackgroundand‘theselectioncriteriaofandthe satisfactionwithkindergartenbyparents'.Theotheroneisforteacherswith33 questions aboutthe generalbackground ofthe teachers and the children and 'theabilitytoadapttokindergartenofchildren'.Thequestionnairewascollected by sampling ofthepairofa copy from a child'sparentsand a copy from a child's teacher and consisted ofquestions aboutthe generalbackground,the selection factorsand satisfaction degree,improvementand demand,re-selection and the ability to adaptto kindergarten ofchildren.The collected data was analyzed using chi-square test,technicalstatistics analysis,one way ANOVA analysis,frequencyanalysis,correlationanalysis,multipleresponsesanalysis. Theresultofthisstudyissummarizedasfollows. First,even ifparentsrecognizethatalmostallthecategoriesoftheselection criteria for kindergarten are importance in general when they choose kindergarten,they thoughtthe mostimportantselection criteria is health care followed by physical environment, personal environment, general operation, curriculum andparentaleducationinorder.Inaddition,they thoughtthefactors thatcould directly affectchildren educationally are more importantthan the factorsfortheconvenienceofparentsintheselectionofkindergarten. Second,asaresultoftheanalysisoftheparents'satisfactionforkindergarten by classifying satisfaction factorsforkindergarten into six uppercategoriesof general operation, health care, curriculum, physical environment, personal environment and parentaleducation,it showed that the highest satisfaction factoris personalenvironmentfollowed by physicalenvironment,health care, curriculum,generaloperation,andparentaleducationinorder. Third,itshowed a staticalcorrelation between the selection criteria ofthe kindergarten by parentandsatisfaction.In otherwords,themoreimportantthe factoriswhenchoosingkindergarten,thehigherthesatisfactionisafterwards. Fourth,as a result of the analysis by age of the ability to adapt to kindergartenbychildclassifyingitintosixsubcategoriesofpro-socialbehavior, positive emotions in the kindergarten environment,selfconfidence in age,ego strength,and adaptation to kindergarten life,5 year-old children’s adaptability wasthehighestin every subcategory and itshowed acorrelation between the ageofchildrenandtheabilitytoadapttokindergarten. Fifth, as for the correlation between the selection criteria of and the satisfactionwithkindergartenbyparentsandtheabilitytoadapttokindergarten ofchildren,the higherthe health care satisfaction is,the lowerthe ability to adapttokindergarten.However,therewasnosignificantcorrelationbetweenthe selection criteria ofand the satisfaction with kindergarten by parents and the abilitytoadapttokindergartenofchildren.
This study is to contribute to the high-quality children education reflecting theneedsandcharacteristicsoftheparentsandimprovetheability toadaptto kindergarten ofchildren by examining the relationship between the selection criteria ofand thesatisfaction with kindergarten by parentsand theability to adapttokindergartenofchildren. Theresearchtaskstoachievetheresearchpurposeareasfollows. 1.Whatisthedifferencebetween theselection criteria ofand thesatisfaction with thekindergarten by parentsby theageofchildren (3yearold,4year old,and5yearold)? 2.Whatisthecorrelation between theselection criteriaofand thesatisfaction withthekindergarten? 3.Whatisthecorrelation between theselection criteriaofand thesatisfaction with kindergarten by parents and the ability to adapt to kindergarten of children? The parents who are sending their children to kindergarten in Seoulare subjectto this study.Imodified and supplemented the questionnairethatwas madebasedon thepreviousstudiesandliteraturesanduseditastheresearch tooltoinvestigatetheselectioncriteriaofandthesatisfactionwithkindergarten byparents.Thequestionnaireissplitupintotwotypes.Oneisforparentswith 84questionsaboutthegeneralbackgroundand‘theselectioncriteriaofandthe satisfactionwithkindergartenbyparents'.Theotheroneisforteacherswith33 questions aboutthe generalbackground ofthe teachers and the children and 'theabilitytoadapttokindergartenofchildren'.Thequestionnairewascollected by sampling ofthepairofa copy from a child'sparentsand a copy from a child's teacher and consisted ofquestions aboutthe generalbackground,the selection factorsand satisfaction degree,improvementand demand,re-selection and the ability to adaptto kindergarten ofchildren.The collected data was analyzed using chi-square test,technicalstatistics analysis,one way ANOVA analysis,frequencyanalysis,correlationanalysis,multipleresponsesanalysis. Theresultofthisstudyissummarizedasfollows. First,even ifparentsrecognizethatalmostallthecategoriesoftheselection criteria for kindergarten are importance in general when they choose kindergarten,they thoughtthe mostimportantselection criteria is health care followed by physical environment, personal environment, general operation, curriculum andparentaleducationinorder.Inaddition,they thoughtthefactors thatcould directly affectchildren educationally are more importantthan the factorsfortheconvenienceofparentsintheselectionofkindergarten. Second,asaresultoftheanalysisoftheparents'satisfactionforkindergarten by classifying satisfaction factorsforkindergarten into six uppercategoriesof general operation, health care, curriculum, physical environment, personal environment and parentaleducation,it showed that the highest satisfaction factoris personalenvironmentfollowed by physicalenvironment,health care, curriculum,generaloperation,andparentaleducationinorder. Third,itshowed a staticalcorrelation between the selection criteria ofthe kindergarten by parentandsatisfaction.In otherwords,themoreimportantthe factoriswhenchoosingkindergarten,thehigherthesatisfactionisafterwards. Fourth,as a result of the analysis by age of the ability to adapt to kindergartenbychildclassifyingitintosixsubcategoriesofpro-socialbehavior, positive emotions in the kindergarten environment,selfconfidence in age,ego strength,and adaptation to kindergarten life,5 year-old children’s adaptability wasthehighestin every subcategory and itshowed acorrelation between the ageofchildrenandtheabilitytoadapttokindergarten. Fifth, as for the correlation between the selection criteria of and the satisfactionwithkindergartenbyparentsandtheabilitytoadapttokindergarten ofchildren,the higherthe health care satisfaction is,the lowerthe ability to adapttokindergarten.However,therewasnosignificantcorrelationbetweenthe selection criteria ofand the satisfaction with kindergarten by parents and the abilitytoadapttokindergartenofchildren.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.