이 글은 繪畵를 통해 조선후기 여성관의 변화 양상에 대해 살펴보는 것을 목적으로 한다. 조선시대의 회화는 유교적 이데올로기에 부합하는 주제를 담고 있었다. 여성을 주제로 삼은 회화 가운데 조선왕조 전 시기에 걸쳐 꾸준히 제작되고 감상된 것으로는 烈女圖와 美人圖를 들 수 있다. 열녀도는 유교적 사회질서를 보급하기 위한 목적에서 제작된 것으로, 유교 윤리에 합당한 교훈적 내용을 담아 시대적 요구에 부응하는 여성을 창출하고자 하였다. 당시 열녀도에 함축된 婦德은 유교사회에서 여성이 지녀야 할 핵심적 덕목이었고, 그것은 열녀도가 제작되는 시대 상황에 따라 변화하였다. 조선시대 미인도 역시 故事人物과 德이 있는 상류층 여성의 모습을 그린 仕女畵를 중심으로 발달하였다. 이는 여인의 외적인 아름다움을 감상하기 위한 것이 아니라 鏡戒와 勸戒를 목적으로 한 그림이었다. 그런데 조선후기에 들어서면 미인도의 주인공이 절대 미모의 女俠과 문사형 여성으로 변화하면서 미인도가 순수한 감상용으로 제작되기 시작하였다. 조선후기 화단에서 유행했던 풍속화는 이와 같은 조선의 전형적 미인도가 탄생하는 데 영향을 끼쳤다. 19세기에 유행한 조선의 전형적 미인도는 기생의 초상화였다. 이전의 어떤 시기에도 기생은 德[=烈]은 물론이요 美의 대상도 아니었다. 따라서 19세기 기생 미인도의 등장은 주목할 만한 현상이다. 조선후기 미인도에서 기생이 주인공인 될 수 있었던 배경에는 기생의 사회적 위상 변화가 자리하고 있으며, 이는 조선후기 사회 변동에 따라 여성관에도 변화가 일어나고 있음을 보여주는 단초이다. 기생에 대한 변화된 인식은 열녀도에서도 찾을 수 있는데, 조선후기에 들어서면 論介와 桂月香 등 ...
이 글은 繪畵를 통해 조선후기 여성관의 변화 양상에 대해 살펴보는 것을 목적으로 한다. 조선시대의 회화는 유교적 이데올로기에 부합하는 주제를 담고 있었다. 여성을 주제로 삼은 회화 가운데 조선왕조 전 시기에 걸쳐 꾸준히 제작되고 감상된 것으로는 烈女圖와 美人圖를 들 수 있다. 열녀도는 유교적 사회질서를 보급하기 위한 목적에서 제작된 것으로, 유교 윤리에 합당한 교훈적 내용을 담아 시대적 요구에 부응하는 여성을 창출하고자 하였다. 당시 열녀도에 함축된 婦德은 유교사회에서 여성이 지녀야 할 핵심적 덕목이었고, 그것은 열녀도가 제작되는 시대 상황에 따라 변화하였다. 조선시대 미인도 역시 故事人物과 德이 있는 상류층 여성의 모습을 그린 仕女畵를 중심으로 발달하였다. 이는 여인의 외적인 아름다움을 감상하기 위한 것이 아니라 鏡戒와 勸戒를 목적으로 한 그림이었다. 그런데 조선후기에 들어서면 미인도의 주인공이 절대 미모의 女俠과 문사형 여성으로 변화하면서 미인도가 순수한 감상용으로 제작되기 시작하였다. 조선후기 화단에서 유행했던 풍속화는 이와 같은 조선의 전형적 미인도가 탄생하는 데 영향을 끼쳤다. 19세기에 유행한 조선의 전형적 미인도는 기생의 초상화였다. 이전의 어떤 시기에도 기생은 德[=烈]은 물론이요 美의 대상도 아니었다. 따라서 19세기 기생 미인도의 등장은 주목할 만한 현상이다. 조선후기 미인도에서 기생이 주인공인 될 수 있었던 배경에는 기생의 사회적 위상 변화가 자리하고 있으며, 이는 조선후기 사회 변동에 따라 여성관에도 변화가 일어나고 있음을 보여주는 단초이다. 기생에 대한 변화된 인식은 열녀도에서도 찾을 수 있는데, 조선후기에 들어서면 論介와 桂月香 등 임진왜란 때 적장을 죽인 기녀들이 義妓로 명명되었으며 그녀들을 기리기 위한 초상화가 제작되었다. 조선후기 기생에 대한 사회적 인식의 변화에 따라 임진왜란 당시 義妓들의 행적을 열녀도의 주제로 다룰 수 있게 되었던 것이다. 조선후기 사대부들의 미인도 감상문을 보면 당시 유행한 仕女畵에는 才色을 겸비한 여인들이 상당수 등장하고 있음을 알 수 있다. 사대부들 가운데는 그림 속의 여인들을 문사로 간주하며 긍정적으로 평가하는 사람도 있었다. 이는 뛰어난 재능과 아름다움을 갖춘 여성의 가치를 재평가한 것으로, 여성의 재능과 지식을 德으로 여기지 않았던 조선시대 여성관에 변화가 나타나고 있음을 보여주는 것이다. 한편 사대부들은 그들과 풍류를 함께 즐길 수 있는 여성을 희망하기도 하였다. 여성의 재주와 아름다움에 대한 변화된 인식을 바탕으로, 조선후기 骨董과 詩·書·畵 같은 예술에 몰입하며 풍류를 즐기는 일부 사대부들은 그들과 함께 어울리며 시와 그림을 주고받았던 기생에 주목하였을 것이다. 이처럼 기생의 사회적 위상 변화는 義妓를 열녀의 대상으로 만들었고, 19세기에 기생이 미인도의 주연으로 등장할 수 있는 배경이 되었다. 이와 같은 기생미인도는 조선후기 향락적 유흥 풍조와 밀착되어 확산되었을 것이다.
이 글은 繪畵를 통해 조선후기 여성관의 변화 양상에 대해 살펴보는 것을 목적으로 한다. 조선시대의 회화는 유교적 이데올로기에 부합하는 주제를 담고 있었다. 여성을 주제로 삼은 회화 가운데 조선왕조 전 시기에 걸쳐 꾸준히 제작되고 감상된 것으로는 烈女圖와 美人圖를 들 수 있다. 열녀도는 유교적 사회질서를 보급하기 위한 목적에서 제작된 것으로, 유교 윤리에 합당한 교훈적 내용을 담아 시대적 요구에 부응하는 여성을 창출하고자 하였다. 당시 열녀도에 함축된 婦德은 유교사회에서 여성이 지녀야 할 핵심적 덕목이었고, 그것은 열녀도가 제작되는 시대 상황에 따라 변화하였다. 조선시대 미인도 역시 故事人物과 德이 있는 상류층 여성의 모습을 그린 仕女畵를 중심으로 발달하였다. 이는 여인의 외적인 아름다움을 감상하기 위한 것이 아니라 鏡戒와 勸戒를 목적으로 한 그림이었다. 그런데 조선후기에 들어서면 미인도의 주인공이 절대 미모의 女俠과 문사형 여성으로 변화하면서 미인도가 순수한 감상용으로 제작되기 시작하였다. 조선후기 화단에서 유행했던 풍속화는 이와 같은 조선의 전형적 미인도가 탄생하는 데 영향을 끼쳤다. 19세기에 유행한 조선의 전형적 미인도는 기생의 초상화였다. 이전의 어떤 시기에도 기생은 德[=烈]은 물론이요 美의 대상도 아니었다. 따라서 19세기 기생 미인도의 등장은 주목할 만한 현상이다. 조선후기 미인도에서 기생이 주인공인 될 수 있었던 배경에는 기생의 사회적 위상 변화가 자리하고 있으며, 이는 조선후기 사회 변동에 따라 여성관에도 변화가 일어나고 있음을 보여주는 단초이다. 기생에 대한 변화된 인식은 열녀도에서도 찾을 수 있는데, 조선후기에 들어서면 論介와 桂月香 등 임진왜란 때 적장을 죽인 기녀들이 義妓로 명명되었으며 그녀들을 기리기 위한 초상화가 제작되었다. 조선후기 기생에 대한 사회적 인식의 변화에 따라 임진왜란 당시 義妓들의 행적을 열녀도의 주제로 다룰 수 있게 되었던 것이다. 조선후기 사대부들의 미인도 감상문을 보면 당시 유행한 仕女畵에는 才色을 겸비한 여인들이 상당수 등장하고 있음을 알 수 있다. 사대부들 가운데는 그림 속의 여인들을 문사로 간주하며 긍정적으로 평가하는 사람도 있었다. 이는 뛰어난 재능과 아름다움을 갖춘 여성의 가치를 재평가한 것으로, 여성의 재능과 지식을 德으로 여기지 않았던 조선시대 여성관에 변화가 나타나고 있음을 보여주는 것이다. 한편 사대부들은 그들과 풍류를 함께 즐길 수 있는 여성을 희망하기도 하였다. 여성의 재주와 아름다움에 대한 변화된 인식을 바탕으로, 조선후기 骨董과 詩·書·畵 같은 예술에 몰입하며 풍류를 즐기는 일부 사대부들은 그들과 함께 어울리며 시와 그림을 주고받았던 기생에 주목하였을 것이다. 이처럼 기생의 사회적 위상 변화는 義妓를 열녀의 대상으로 만들었고, 19세기에 기생이 미인도의 주연으로 등장할 수 있는 배경이 되었다. 이와 같은 기생미인도는 조선후기 향락적 유흥 풍조와 밀착되어 확산되었을 것이다.
The study of this thesis is to investigate the aspects of in the roles of women, or views on women, in the late Joseon-Dynasty through painting, especially 19th century's famous prostitutes portraits. The Joseon-Dynasty paintings were products of Confucian ideology, which was the dominate ideolo...
The study of this thesis is to investigate the aspects of in the roles of women, or views on women, in the late Joseon-Dynasty through painting, especially 19th century's famous prostitutes portraits. The Joseon-Dynasty paintings were products of Confucian ideology, which was the dominate ideology of the time. Beauty painting (美人圖)and Exemplary women painting(烈女圖) are the two major styles of paintings containing women in the Joseon –Dynasty. These two styles were produced in abundance in this time period, so it is easy to follow the social progress in culture through this artwork. Exemplary women painting spread the Confucian social order for making women pack up the didactic content to meet the needs of the time. Exemplary women painting, was appearing in the majority, Confucian, society, with a focus on women’s virtue, and how it changed according to circumstances. The beauty painting of the Joseon-Dynasty developed to portray the upper class women’s appearance as well as their virtuous nature. The Focus of the Beauty Painting, was not the woman’s external dimensions, instead, it was intended to alert and viewer to the inner beauty of Female Subject, through the painting’s contents. These Beauty Paintings in the late Joseon- Dynasty changed, to be produced for the pure enjoyment of beauty, as a physical conception, from the attention and urging of absolute beauty stemming from the literary, or enlightened, It affected the art field to birth Physical, or Typical Beauty Painting in the late Joseon-Dynasty. The typical beauty painting was regularly of prostitutes’ portraits in the 19th Joseon-Dynasty. In19th Dynasty, prostitutes were not the subject of virtue and beauty but in the 19th Joseon- Dynasty emergence of the typical beauty painting they became worthy of notice. In the late Joseon-Dynasty the reason that prostitutes could be the main subject of painting, has been their change in their status. This shows a starting point where society’s perception of women was changing in Joseon-Dynasty. Changing of the perception toward prostitutes can be found in Exemplary Women Painting, in the late Joseon-Dynasty. Nongae and Gyewlhyang, and others, who killed enemy generals during Japanese invasions of Korea (1592-1598), became meaningful prostitutes. To honor them, they were the subject of many State-produced portraits. After the war, the change in the perception toward prostitutes also became one of the subjects of Exemplary Women Painting Through the notes, and impressions, of scholar-officials we can also find in vogue, women who had talent as well as beauty in the day. The paintings of woman, were viewed in a more evaluating way, and focused on positive aspects. It shows reevaluation of women’s worth. Shown more often, were women with great talent to match their beauty. It also shows traditional society was building new conceptions of women as a whole subject, not just isolating the virtue of woman or just the physical beauty of women, but as a whole new style, unifying the two. Scholar-officials were often written about, having the desire to be able to enjoy the company of woman who have tastes for the arts. Their changing awareness of woman’s talents and beauty led to a focus on prostitutes who had an outstanding talent in the arts. Scholar-officials enjoyed, and focused on, poetry, and painting, and calligraphy, with prostitutes who could share ideas with them, in the late Joseon- Dynasty. Changing of the status of prostitutes, made prostitutes the new target of paintings with the ideology of Confucianism. Prostitutes became a main figure of Beauty Painting over the Woman of Royalty, and the focus on Physical Beauty with an underline of Inner beauty was favored over just The Physical, or just the Beauty within. These prostitute paintings would spread to the late Joseon society within the hedonistic culture.
The study of this thesis is to investigate the aspects of in the roles of women, or views on women, in the late Joseon-Dynasty through painting, especially 19th century's famous prostitutes portraits. The Joseon-Dynasty paintings were products of Confucian ideology, which was the dominate ideology of the time. Beauty painting (美人圖)and Exemplary women painting(烈女圖) are the two major styles of paintings containing women in the Joseon –Dynasty. These two styles were produced in abundance in this time period, so it is easy to follow the social progress in culture through this artwork. Exemplary women painting spread the Confucian social order for making women pack up the didactic content to meet the needs of the time. Exemplary women painting, was appearing in the majority, Confucian, society, with a focus on women’s virtue, and how it changed according to circumstances. The beauty painting of the Joseon-Dynasty developed to portray the upper class women’s appearance as well as their virtuous nature. The Focus of the Beauty Painting, was not the woman’s external dimensions, instead, it was intended to alert and viewer to the inner beauty of Female Subject, through the painting’s contents. These Beauty Paintings in the late Joseon- Dynasty changed, to be produced for the pure enjoyment of beauty, as a physical conception, from the attention and urging of absolute beauty stemming from the literary, or enlightened, It affected the art field to birth Physical, or Typical Beauty Painting in the late Joseon-Dynasty. The typical beauty painting was regularly of prostitutes’ portraits in the 19th Joseon-Dynasty. In19th Dynasty, prostitutes were not the subject of virtue and beauty but in the 19th Joseon- Dynasty emergence of the typical beauty painting they became worthy of notice. In the late Joseon-Dynasty the reason that prostitutes could be the main subject of painting, has been their change in their status. This shows a starting point where society’s perception of women was changing in Joseon-Dynasty. Changing of the perception toward prostitutes can be found in Exemplary Women Painting, in the late Joseon-Dynasty. Nongae and Gyewlhyang, and others, who killed enemy generals during Japanese invasions of Korea (1592-1598), became meaningful prostitutes. To honor them, they were the subject of many State-produced portraits. After the war, the change in the perception toward prostitutes also became one of the subjects of Exemplary Women Painting Through the notes, and impressions, of scholar-officials we can also find in vogue, women who had talent as well as beauty in the day. The paintings of woman, were viewed in a more evaluating way, and focused on positive aspects. It shows reevaluation of women’s worth. Shown more often, were women with great talent to match their beauty. It also shows traditional society was building new conceptions of women as a whole subject, not just isolating the virtue of woman or just the physical beauty of women, but as a whole new style, unifying the two. Scholar-officials were often written about, having the desire to be able to enjoy the company of woman who have tastes for the arts. Their changing awareness of woman’s talents and beauty led to a focus on prostitutes who had an outstanding talent in the arts. Scholar-officials enjoyed, and focused on, poetry, and painting, and calligraphy, with prostitutes who could share ideas with them, in the late Joseon- Dynasty. Changing of the status of prostitutes, made prostitutes the new target of paintings with the ideology of Confucianism. Prostitutes became a main figure of Beauty Painting over the Woman of Royalty, and the focus on Physical Beauty with an underline of Inner beauty was favored over just The Physical, or just the Beauty within. These prostitute paintings would spread to the late Joseon society within the hedonistic culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.