시각장애학생의 음악교과는 타 교과에 비해 학생들의 흥미와 관심이 높다. 음악교과는 시각장애학생이 다양한 음악을 능동적으로 수용하여 그것을 삶 속에서 향유 할 수 있도록 도와야 한다. 음악 교육의 목적은 가창, 기악, 창작, 감상 등의 통합적인 음악활동을 통하여 시각장애 학생의 음악적 잠재력과 창의력을 계발하고 음악을 통하여 자신의 감정과 생각을 표현 하도록 하며, 삶의 ...
시각장애학생의 음악교과는 타 교과에 비해 학생들의 흥미와 관심이 높다. 음악교과는 시각장애학생이 다양한 음악을 능동적으로 수용하여 그것을 삶 속에서 향유 할 수 있도록 도와야 한다. 음악 교육의 목적은 가창, 기악, 창작, 감상 등의 통합적인 음악활동을 통하여 시각장애 학생의 음악적 잠재력과 창의력을 계발하고 음악을 통하여 자신의 감정과 생각을 표현 하도록 하며, 삶의 질을 높이고, 전인적인 인간으로 성장하는데 그 의미가 있다. 그러나 시각장애학생들은 시각의 결핍으로 인하여 그들의 음악적 잠재력 계발과 음악 활동에 제약을 받게 된다. 또한 현실적으로는 시각장애학생의 음악교육은 일반학생의 교육과정을 그대로 적용하고 있는 실정이다. 시각장애학생들의 음악교육 중에서 시각장애학생들이 흥미와 관심을 갖는 영역은 가창활동이다. 이는 시각장애학생들이 손쉽게 접할 수 있다. 그리하여 본 논문에서는 시각장애 학생에게 가창 수업을 중심으로 하여, 노랫말 짓기라는 창작을 더해 시각장애학생을 위한 음악수업지도방안을 제시 할 수 있었다. 노랫말 짓기 음악수업지도를 통해 시각장애 학생의 가사에 대한 이해와 인식이 향상 되었다. 시각장애학생들이 노래를 부르기 전 곡의 내용 파악 및 가사의 내용을 시각적 요소로 정의하기는 어려움이 있기에 가사를 상상하도록 유도하며 함께 이야기를 나누어 가사의 느낌을 이해 할 수 있게 하였다. 또한 노랫말 짓기 활동을 통해서 자신이 느끼고 생각하는 것들을 음악의 곡과 연관 지어 생각해 보고 어울리는 노랫말 짓기를 시도하였다. 시각장애학생의 음악에 대한 흥미가 노랫말 짓기 음악수업지도안을 통해 높아지면서 한 단어, 한 구절, 한 곡이 완성되어질수록 가창․창작 활동이 원활이 이루어졌다. 자신의 생각을 자유롭고 창의적으로 표현하는 경험을 통해 자신감과 성취감이 향상 되어 바른 자세와 발성을 사용하여 부르는 효과를 보였으며, 서로 의견을 나누는 과정 속에서 긍정적인 유대관계를 형성하도록 영향을 미쳤다. 본 논문에서 제시한 시각장애학생을 위한 중학교음악수업지도연구가 음악적 잠재력과 창의성을 키우고, 음악교육과 특수교육의 상호보완적인 교류활동이 이루어지기를 바란다.
시각장애학생의 음악교과는 타 교과에 비해 학생들의 흥미와 관심이 높다. 음악교과는 시각장애학생이 다양한 음악을 능동적으로 수용하여 그것을 삶 속에서 향유 할 수 있도록 도와야 한다. 음악 교육의 목적은 가창, 기악, 창작, 감상 등의 통합적인 음악활동을 통하여 시각장애 학생의 음악적 잠재력과 창의력을 계발하고 음악을 통하여 자신의 감정과 생각을 표현 하도록 하며, 삶의 질을 높이고, 전인적인 인간으로 성장하는데 그 의미가 있다. 그러나 시각장애학생들은 시각의 결핍으로 인하여 그들의 음악적 잠재력 계발과 음악 활동에 제약을 받게 된다. 또한 현실적으로는 시각장애학생의 음악교육은 일반학생의 교육과정을 그대로 적용하고 있는 실정이다. 시각장애학생들의 음악교육 중에서 시각장애학생들이 흥미와 관심을 갖는 영역은 가창활동이다. 이는 시각장애학생들이 손쉽게 접할 수 있다. 그리하여 본 논문에서는 시각장애 학생에게 가창 수업을 중심으로 하여, 노랫말 짓기라는 창작을 더해 시각장애학생을 위한 음악수업지도방안을 제시 할 수 있었다. 노랫말 짓기 음악수업지도를 통해 시각장애 학생의 가사에 대한 이해와 인식이 향상 되었다. 시각장애학생들이 노래를 부르기 전 곡의 내용 파악 및 가사의 내용을 시각적 요소로 정의하기는 어려움이 있기에 가사를 상상하도록 유도하며 함께 이야기를 나누어 가사의 느낌을 이해 할 수 있게 하였다. 또한 노랫말 짓기 활동을 통해서 자신이 느끼고 생각하는 것들을 음악의 곡과 연관 지어 생각해 보고 어울리는 노랫말 짓기를 시도하였다. 시각장애학생의 음악에 대한 흥미가 노랫말 짓기 음악수업지도안을 통해 높아지면서 한 단어, 한 구절, 한 곡이 완성되어질수록 가창․창작 활동이 원활이 이루어졌다. 자신의 생각을 자유롭고 창의적으로 표현하는 경험을 통해 자신감과 성취감이 향상 되어 바른 자세와 발성을 사용하여 부르는 효과를 보였으며, 서로 의견을 나누는 과정 속에서 긍정적인 유대관계를 형성하도록 영향을 미쳤다. 본 논문에서 제시한 시각장애학생을 위한 중학교음악수업지도연구가 음악적 잠재력과 창의성을 키우고, 음악교육과 특수교육의 상호보완적인 교류활동이 이루어지기를 바란다.
The educational subject matter for teaching music to students with visual impairments (VI students) attracts much student interest, compared to other subject. Music education programs should help VI students actively participate in various forms of music experience and enjoy music in their daily liv...
The educational subject matter for teaching music to students with visual impairments (VI students) attracts much student interest, compared to other subject. Music education programs should help VI students actively participate in various forms of music experience and enjoy music in their daily lives. The main purpose of music education is not only to develop the musical creativity of students with visual impairments (VI students) by helping them express their feelings and thought appropriately through such comprehensive music activities as singing, playing instrumental music, creating and appreciating, but also to enhance their quality of life and help them become a highly functioning person. But the visual disabilities have prevented them from developing their musical potential and participating in music activities. In reality, the music education programs for ordinary students have been applied for VI students. The activity area, in which the students with visual impairments (VI students) have been interested among the music education programs, is singing. They can easily participate in singing. Therefore, this study presents the plan for teaching music to VI students through the creative process for writing lyrics, focusing on the singing lesson. The understanding and cognition of lyrics have been enhanced through song writing activity and music lesson. It is difficult for students with visual impairments to understand about tunes before singing and also define the content of lyrics as the visual elements. Therefore, the students were invited to imagine lyrics and understand the feeling of lyrics through verbal communication. In relation to music tones, they tried to consider what they felt and thought about during song writing activities, and tried to write appropriate song lyrics. The students with visual impairments interest in music has been increased through the plan for teaching music to write song lyrics. Consequently, the singing and creating activities have been smoothly implemented while one word, one phrase and one tune have been completed sequently. While the sense of self-confidence and accomplishment has been improving through free and creative expression of thought, the effect of singing using correct posture and proper voice has been seen. Positive interpersonal relationship also has been enhanced in the process of communicating each other. It is to be hoped that this study may contribute to the improvement of musical potential and creativity, including the implementation of supplementary communicative activity between music education and special education.
The educational subject matter for teaching music to students with visual impairments (VI students) attracts much student interest, compared to other subject. Music education programs should help VI students actively participate in various forms of music experience and enjoy music in their daily lives. The main purpose of music education is not only to develop the musical creativity of students with visual impairments (VI students) by helping them express their feelings and thought appropriately through such comprehensive music activities as singing, playing instrumental music, creating and appreciating, but also to enhance their quality of life and help them become a highly functioning person. But the visual disabilities have prevented them from developing their musical potential and participating in music activities. In reality, the music education programs for ordinary students have been applied for VI students. The activity area, in which the students with visual impairments (VI students) have been interested among the music education programs, is singing. They can easily participate in singing. Therefore, this study presents the plan for teaching music to VI students through the creative process for writing lyrics, focusing on the singing lesson. The understanding and cognition of lyrics have been enhanced through song writing activity and music lesson. It is difficult for students with visual impairments to understand about tunes before singing and also define the content of lyrics as the visual elements. Therefore, the students were invited to imagine lyrics and understand the feeling of lyrics through verbal communication. In relation to music tones, they tried to consider what they felt and thought about during song writing activities, and tried to write appropriate song lyrics. The students with visual impairments interest in music has been increased through the plan for teaching music to write song lyrics. Consequently, the singing and creating activities have been smoothly implemented while one word, one phrase and one tune have been completed sequently. While the sense of self-confidence and accomplishment has been improving through free and creative expression of thought, the effect of singing using correct posture and proper voice has been seen. Positive interpersonal relationship also has been enhanced in the process of communicating each other. It is to be hoped that this study may contribute to the improvement of musical potential and creativity, including the implementation of supplementary communicative activity between music education and special education.
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