문법 교육에 있어서 관사는 가장 간단한 단어 같지만 정확한 언어를 구사하기 위해서는 잘 정립이 되어야 한다. 우리가 독해를 할 때 크게 언급하지 않기 때문에 의미를 파악하려는 의도보다는 용법에 맞추어 이론적으로만 사용하게 된다. 관사의 중요성을 간과하거나 용법을 다룰 때에는 일목요연한 방법으로 관사를 학습하였다. 특히 한국어에는 관사가 없어 일대일 대응 형식으로 대체할 수 없기 때문에 학습하는 데 더 어려움을 겪는다. 최근의 Ionin(2004), Ko et al.(2006)연구에 의하면 L2학습자가 영어 관사를 학습하는데 있어서 세 가지 의미 자질인 definiteness(한정성), ...
문법 교육에 있어서 관사는 가장 간단한 단어 같지만 정확한 언어를 구사하기 위해서는 잘 정립이 되어야 한다. 우리가 독해를 할 때 크게 언급하지 않기 때문에 의미를 파악하려는 의도보다는 용법에 맞추어 이론적으로만 사용하게 된다. 관사의 중요성을 간과하거나 용법을 다룰 때에는 일목요연한 방법으로 관사를 학습하였다. 특히 한국어에는 관사가 없어 일대일 대응 형식으로 대체할 수 없기 때문에 학습하는 데 더 어려움을 겪는다. 최근의 Ionin(2004), Ko et al.(2006)연구에 의하면 L2학습자가 영어 관사를 학습하는데 있어서 세 가지 의미 자질인 definiteness(한정성), specificity(특정성), partitivity(부분성)의 영향을 받는다고 한다. 선행연구를 통해서 보편문법의 이러한 의미자질들이 L2영어 학습자들이 관사를 선택하는데 어떻게 영향을 주는지 알아보고 연구에서 Ionin(2003)에 의해 제시된 변동가설(Fluctuation Hypothesis)이 예측한 바와 같이 우리나라 학생들이 관사 선택의 접근을 어떻게 하는지 알아보고자 하였다. 연구결과 학생들은 전반적으로 관사선택에 어려움을 겪었고 두 의미자질인 [definite]와 [specific]이 상충된 상황에서 오답율이 조금 높았고 두 의미자질이 상충된 상황에서의 정답률이 높은 학생은 다른 유형에서도 높은 정답률을 보이는 상관관계가 있는 것으로 보아 관사선택의 매개변수가 주어지면 우리나라 고등학교 학생들도 어느 정도는 관사 선택 시 변동을 한다고 추정해 볼 수 있었다. 이에 앞으로 관사 학습이 이루어질 때 정관사 the의 핵심자질인 한정성의 의미파악을 중심으로 하여 다양한 담화 속에서 이해를 하도록 하는 학습 환경이 마련되어진다면 좀더 효율적인 관사학습이 이루어질 수 있다고 본다.
문법 교육에 있어서 관사는 가장 간단한 단어 같지만 정확한 언어를 구사하기 위해서는 잘 정립이 되어야 한다. 우리가 독해를 할 때 크게 언급하지 않기 때문에 의미를 파악하려는 의도보다는 용법에 맞추어 이론적으로만 사용하게 된다. 관사의 중요성을 간과하거나 용법을 다룰 때에는 일목요연한 방법으로 관사를 학습하였다. 특히 한국어에는 관사가 없어 일대일 대응 형식으로 대체할 수 없기 때문에 학습하는 데 더 어려움을 겪는다. 최근의 Ionin(2004), Ko et al.(2006)연구에 의하면 L2학습자가 영어 관사를 학습하는데 있어서 세 가지 의미 자질인 definiteness(한정성), specificity(특정성), partitivity(부분성)의 영향을 받는다고 한다. 선행연구를 통해서 보편문법의 이러한 의미자질들이 L2영어 학습자들이 관사를 선택하는데 어떻게 영향을 주는지 알아보고 연구에서 Ionin(2003)에 의해 제시된 변동가설(Fluctuation Hypothesis)이 예측한 바와 같이 우리나라 학생들이 관사 선택의 접근을 어떻게 하는지 알아보고자 하였다. 연구결과 학생들은 전반적으로 관사선택에 어려움을 겪었고 두 의미자질인 [definite]와 [specific]이 상충된 상황에서 오답율이 조금 높았고 두 의미자질이 상충된 상황에서의 정답률이 높은 학생은 다른 유형에서도 높은 정답률을 보이는 상관관계가 있는 것으로 보아 관사선택의 매개변수가 주어지면 우리나라 고등학교 학생들도 어느 정도는 관사 선택 시 변동을 한다고 추정해 볼 수 있었다. 이에 앞으로 관사 학습이 이루어질 때 정관사 the의 핵심자질인 한정성의 의미파악을 중심으로 하여 다양한 담화 속에서 이해를 하도록 하는 학습 환경이 마련되어진다면 좀더 효율적인 관사학습이 이루어질 수 있다고 본다.
Articles in grammar are the simplest words, but we should establish and use them well to speak correctly. Since most Koreans overlook articles when they read, they don't catch the importance of articles. Usually most L2 learners learn articles through the usage of articles statistically. So they may...
Articles in grammar are the simplest words, but we should establish and use them well to speak correctly. Since most Koreans overlook articles when they read, they don't catch the importance of articles. Usually most L2 learners learn articles through the usage of articles statistically. So they may find it difficult to select articles in the discourse context. In particular, the Korean language does not have a corresponding article system so there are a lot of difficulties in using them. According to the recent studies of Ionin (2004) and Ko et al.(2006) about articles, L2 English learners are affected by semantic features such as definiteness, specificity and partitivity. Through some previous studies we can learn how the main semantic features affect L2 acquisition of English articles. The purpose of this study is to investigate whether Fluctuation Hypothesis (Ionin, 2003) will be able to predict such case for high school students in Korea. Consequently in this experimental test, most students had difficulty in using articles generally. When two semantic features [definite] and [specific] conflict, the percentage of incorrect answers is lower than other semantic situations. As they have correct answers in the situation of two conflicting semantic features, they tend to get more correct answers on other semantic situations. So we can presume that there was a correlation among clustered semantic features. We can presume that our study reveal a little bit on Fluctuation Hypothesis predictabilities as well. The researcher assumes then, in the field of education, educators should teach the use of articles in the light of semantic features of definiteness - the core definite articles as the basic foundation of understanding the subject. If learners are knowledgeable of the use of articles in English through the sematic feature in various discourse contexts, they will learn more efficiently.
Articles in grammar are the simplest words, but we should establish and use them well to speak correctly. Since most Koreans overlook articles when they read, they don't catch the importance of articles. Usually most L2 learners learn articles through the usage of articles statistically. So they may find it difficult to select articles in the discourse context. In particular, the Korean language does not have a corresponding article system so there are a lot of difficulties in using them. According to the recent studies of Ionin (2004) and Ko et al.(2006) about articles, L2 English learners are affected by semantic features such as definiteness, specificity and partitivity. Through some previous studies we can learn how the main semantic features affect L2 acquisition of English articles. The purpose of this study is to investigate whether Fluctuation Hypothesis (Ionin, 2003) will be able to predict such case for high school students in Korea. Consequently in this experimental test, most students had difficulty in using articles generally. When two semantic features [definite] and [specific] conflict, the percentage of incorrect answers is lower than other semantic situations. As they have correct answers in the situation of two conflicting semantic features, they tend to get more correct answers on other semantic situations. So we can presume that there was a correlation among clustered semantic features. We can presume that our study reveal a little bit on Fluctuation Hypothesis predictabilities as well. The researcher assumes then, in the field of education, educators should teach the use of articles in the light of semantic features of definiteness - the core definite articles as the basic foundation of understanding the subject. If learners are knowledgeable of the use of articles in English through the sematic feature in various discourse contexts, they will learn more efficiently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.