한국어를 배우고 있는 학습자가 많아져서 한국어 교육에 대한 관심도 높아지면서 문학 작품을 활용하는 교육 방안에 대한 연구도 활발해지고 있다.
한국어교육에서 문학작품이 가지고 있는 언어적 특성, 문화적 특성, 문학적 특성을 이용하여 한국어 학습자들의 의사소통 능력을 높이면서 한국 문화와 한국인의 사고방식 등에 대해 잘 이해하고 학습시키기 위해 한국어 교재에서 문학 작품의 제시와 활용에 대한 연구는 본 논문의 목적이다.
문학교육은 학습자에게 문학 작품 감상을 통해 자연스럽게 목표 언어권의 문화를 이해하고 대화적인 맥락에서 언...
한국어를 배우고 있는 학습자가 많아져서 한국어 교육에 대한 관심도 높아지면서 문학 작품을 활용하는 교육 방안에 대한 연구도 활발해지고 있다.
한국어교육에서 문학작품이 가지고 있는 언어적 특성, 문화적 특성, 문학적 특성을 이용하여 한국어 학습자들의 의사소통 능력을 높이면서 한국 문화와 한국인의 사고방식 등에 대해 잘 이해하고 학습시키기 위해 한국어 교재에서 문학 작품의 제시와 활용에 대한 연구는 본 논문의 목적이다.
문학교육은 학습자에게 문학 작품 감상을 통해 자연스럽게 목표 언어권의 문화를 이해하고 대화적인 맥락에서 언어를 학습할 수 있도록 한다는 점에서 의의가 있다. 또한 언어 교육과 문화 교육의 효과는 물론이고 학습자들에게 문학을 감상할 수 있는 기회를 제공한다. 따라서 한국어교육에서 학습자들이 문학 작품을 감상하면서 한국어, 한국 문화 그리고 한국 문학과 관한 지식을 배울 수 있을 뿐만 아니라 다른 문학 간의 차이를 인식할 수 있도록 하는 문학교육이 이루어져야 한다.
본 논문에서는 지금 쓰고 있는 대표적인 한국어 교재를 선택하여 각 교재에서 한국어 사용 능력 단계에 따라 초·중·고급으로 나누고 문학 작품을 활용하여 읽기, 쓰기, 듣기, 말하기 등 네 가지 기능의 향상은 물론 한국 문화 이해와 한국 문학 특유의 맛을 느낄 수 있도록 하고 있는지, 어떤 문학 장르의 작품을 많이 수록, 활용하고 있는지, 현대문학과 고전문학 중 어느 시대의 문학 작품에 치중되고 있는지 등을 자세히 조사해 보았다. 사용하는 한국어 교재 분석을 통해 현재 실행되고 있는 문학교육의 현황을 알고 나서 그중에 준재한 문제점을 지적하여 단계별로 적절한 문학 작품을 선정하여 문학 텍스트를 활용하는 문학교육의 개선 방안을 제시했다.
앞으로 한국어 학습자를 위해 한국어교육에서 다양한 문학 작품을 제시하며 효과적인 문학 활동을 개발하는 문학교육이 이루질 수 있도록 노력해야 할 것이다.
한국어를 배우고 있는 학습자가 많아져서 한국어 교육에 대한 관심도 높아지면서 문학 작품을 활용하는 교육 방안에 대한 연구도 활발해지고 있다.
한국어교육에서 문학작품이 가지고 있는 언어적 특성, 문화적 특성, 문학적 특성을 이용하여 한국어 학습자들의 의사소통 능력을 높이면서 한국 문화와 한국인의 사고방식 등에 대해 잘 이해하고 학습시키기 위해 한국어 교재에서 문학 작품의 제시와 활용에 대한 연구는 본 논문의 목적이다.
문학교육은 학습자에게 문학 작품 감상을 통해 자연스럽게 목표 언어권의 문화를 이해하고 대화적인 맥락에서 언어를 학습할 수 있도록 한다는 점에서 의의가 있다. 또한 언어 교육과 문화 교육의 효과는 물론이고 학습자들에게 문학을 감상할 수 있는 기회를 제공한다. 따라서 한국어교육에서 학습자들이 문학 작품을 감상하면서 한국어, 한국 문화 그리고 한국 문학과 관한 지식을 배울 수 있을 뿐만 아니라 다른 문학 간의 차이를 인식할 수 있도록 하는 문학교육이 이루어져야 한다.
본 논문에서는 지금 쓰고 있는 대표적인 한국어 교재를 선택하여 각 교재에서 한국어 사용 능력 단계에 따라 초·중·고급으로 나누고 문학 작품을 활용하여 읽기, 쓰기, 듣기, 말하기 등 네 가지 기능의 향상은 물론 한국 문화 이해와 한국 문학 특유의 맛을 느낄 수 있도록 하고 있는지, 어떤 문학 장르의 작품을 많이 수록, 활용하고 있는지, 현대문학과 고전문학 중 어느 시대의 문학 작품에 치중되고 있는지 등을 자세히 조사해 보았다. 사용하는 한국어 교재 분석을 통해 현재 실행되고 있는 문학교육의 현황을 알고 나서 그중에 준재한 문제점을 지적하여 단계별로 적절한 문학 작품을 선정하여 문학 텍스트를 활용하는 문학교육의 개선 방안을 제시했다.
앞으로 한국어 학습자를 위해 한국어교육에서 다양한 문학 작품을 제시하며 효과적인 문학 활동을 개발하는 문학교육이 이루질 수 있도록 노력해야 할 것이다.
With the gradual increase in Korean language learners, there is an increasing concern to Korean language education. At the same time, the research to educational programs utilizing literary studies have become more and more vivid.
The use of literature features of nature, cultural, and literary i...
With the gradual increase in Korean language learners, there is an increasing concern to Korean language education. At the same time, the research to educational programs utilizing literary studies have become more and more vivid.
The use of literature features of nature, cultural, and literary in Korean language education, it is not only improve the ability of the learner's understanding, but also can better understand and learn Korean culture and even the way of thinking in Korean. Thus the aim of the essay reflect the relative studies which demonstrate literatures in Korean textbooks and indicate how to use the literary flexible.
It is an important meaning in literary education that learners can enjoy the literary and understand the culture beyond the learning language. In another word, the learners should study languages in the context of the conversation as much as possible. The literary education not only play a positive role in language and culture education, it also gave learners an opportunity to appreciate literature. Therefore, in the Korean language education, learners can not only enjoy the literary works, but also to learn Korean language, Korean culture, Korean literature and other aspects of the knowledge of the literary education should be achieved.
In this paper, the literature - the materials of investigation - chose from the Korean representative textbooks. The materials of proficiency Korean language has three stages - primary, intermediate, advanced. There are some main contents in the investigation. By utilizing literature, whether the skills of reading, writing, listening and speaking are improved; whether learners can understanding of Korean culture and has awareness to Korean literature; whether the materials in the textbook contain a variety of literary and it elastic works; and which one has large proportion between classical literature and modern literature; etc. By analysis of these using literature, it can understand that education is being implemented in the current status of literature, thus pointing out the problems in point. The improvement of education programs could be proposed for the various stages of selected literary and utilizations of literary in education that basis of the problems.
In the future, the author will keep efforts on effects of literary education in the development of literature for a variety of literary works as the display to Korean learners in Korean education.
With the gradual increase in Korean language learners, there is an increasing concern to Korean language education. At the same time, the research to educational programs utilizing literary studies have become more and more vivid.
The use of literature features of nature, cultural, and literary in Korean language education, it is not only improve the ability of the learner's understanding, but also can better understand and learn Korean culture and even the way of thinking in Korean. Thus the aim of the essay reflect the relative studies which demonstrate literatures in Korean textbooks and indicate how to use the literary flexible.
It is an important meaning in literary education that learners can enjoy the literary and understand the culture beyond the learning language. In another word, the learners should study languages in the context of the conversation as much as possible. The literary education not only play a positive role in language and culture education, it also gave learners an opportunity to appreciate literature. Therefore, in the Korean language education, learners can not only enjoy the literary works, but also to learn Korean language, Korean culture, Korean literature and other aspects of the knowledge of the literary education should be achieved.
In this paper, the literature - the materials of investigation - chose from the Korean representative textbooks. The materials of proficiency Korean language has three stages - primary, intermediate, advanced. There are some main contents in the investigation. By utilizing literature, whether the skills of reading, writing, listening and speaking are improved; whether learners can understanding of Korean culture and has awareness to Korean literature; whether the materials in the textbook contain a variety of literary and it elastic works; and which one has large proportion between classical literature and modern literature; etc. By analysis of these using literature, it can understand that education is being implemented in the current status of literature, thus pointing out the problems in point. The improvement of education programs could be proposed for the various stages of selected literary and utilizations of literary in education that basis of the problems.
In the future, the author will keep efforts on effects of literary education in the development of literature for a variety of literary works as the display to Korean learners in Korean education.
주제어
#한국어학습자
#한국문학교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.