국문초록
박물관·미술관은 사람과 자연이 무위적·인위적으로 만들어낸 문화의 결과를 담은 공간이다. 선조들의 삶과 지혜가 담긴 문화유산을 통해 현재와 미래가 더 나은 문화생활이 만들어진다는 점에서 가능성의 보고에서 박물관·미술관을 통한 교육은 박물관·미술관의 설립 목적이라고 해도 과언이 아닐 것이다. 오늘날 박물관·미술관은 문화적 다양성과 대중의 중요성을 인식하고 이를 수용하는 방향으로 발전하기 시작하였다. 과거에는 소장품만을 가장 중요하게 생각하며 전시하던 주최 측 입장의 전시 작품 감상이 주요 목적이었으나 현재는 교육적인 측면에서 다양한 프로그램을 제공하는 것이 중요한 임무로 인식하여 박물관·미술관 내부에서 교육프로그램을 연구· 개발하여 많은 관람객들에게 ‘기쁨과 즐거움’, ‘휴식과 여가’를 제공하는 ‘열린 학습의 장’, ‘평생 교육 기관’으로 공급자와 수요자가 함께 소통하는 교육방법으로 대중에게 친근하게 다가가고 있다. 더 이상 박물관·미술관 교육은 문화적 가치가 있는 예술품을 소장하여 여러 예술적 자원을 대중에게 공개하던 감상교육 중심에서 벗어나 근래에는 박물관·미술관이 관람객에게 제공하는 학습과 경험이라는 교육프로그램에 초점이 맞추어지고 있다. 박물관·미술관 교육이란 박물관·미술관에 찾아오는 모든 관람객들에게 미술문화를 향수하며 이해하도록 돕고 오감을 자극하는 체험활동을 통하여 삶의 질적 수준을 높여주기 위한 하나의 학습활동이다. 따라서 박물관·미술관은 평생학습의 차원에서 모든 계층의 사람들에게 적극적으로 참여하 수 있도록 다양한 프로그램을 제공하며 효과적인 학습효과를 얻을 수 있도록 보다 적절한 방법으로 교육활동을 전개해야 한다. 특히 어린이를 대상으로 이루어지는 교육프로그램은 박물관·미술관의 공간적 특성을 최대한 살린 열린 학습의 장으로 체험의 기회를 부여하기에 최상의 교육환경이라고 본다.
또한, 현재 우리가 맞고 있는 시대는 단일민족에서 다문화시대로 급속도로 변하는 문화교차현상 시대에 살고 있다. 무궁무진한 물질문명이 새로 개발되어지고 다양한 시각매체의 범람 속에서 정보사회란 특성을 지닌 21세기의 유비쿼터스 시대를 맞이한 오늘날 인터넷을 적극적으로 활용하여 박물관 Wep을 통한 ...
국문초록
박물관·미술관은 사람과 자연이 무위적·인위적으로 만들어낸 문화의 결과를 담은 공간이다. 선조들의 삶과 지혜가 담긴 문화유산을 통해 현재와 미래가 더 나은 문화생활이 만들어진다는 점에서 가능성의 보고에서 박물관·미술관을 통한 교육은 박물관·미술관의 설립 목적이라고 해도 과언이 아닐 것이다. 오늘날 박물관·미술관은 문화적 다양성과 대중의 중요성을 인식하고 이를 수용하는 방향으로 발전하기 시작하였다. 과거에는 소장품만을 가장 중요하게 생각하며 전시하던 주최 측 입장의 전시 작품 감상이 주요 목적이었으나 현재는 교육적인 측면에서 다양한 프로그램을 제공하는 것이 중요한 임무로 인식하여 박물관·미술관 내부에서 교육프로그램을 연구· 개발하여 많은 관람객들에게 ‘기쁨과 즐거움’, ‘휴식과 여가’를 제공하는 ‘열린 학습의 장’, ‘평생 교육 기관’으로 공급자와 수요자가 함께 소통하는 교육방법으로 대중에게 친근하게 다가가고 있다. 더 이상 박물관·미술관 교육은 문화적 가치가 있는 예술품을 소장하여 여러 예술적 자원을 대중에게 공개하던 감상교육 중심에서 벗어나 근래에는 박물관·미술관이 관람객에게 제공하는 학습과 경험이라는 교육프로그램에 초점이 맞추어지고 있다. 박물관·미술관 교육이란 박물관·미술관에 찾아오는 모든 관람객들에게 미술문화를 향수하며 이해하도록 돕고 오감을 자극하는 체험활동을 통하여 삶의 질적 수준을 높여주기 위한 하나의 학습활동이다. 따라서 박물관·미술관은 평생학습의 차원에서 모든 계층의 사람들에게 적극적으로 참여하 수 있도록 다양한 프로그램을 제공하며 효과적인 학습효과를 얻을 수 있도록 보다 적절한 방법으로 교육활동을 전개해야 한다. 특히 어린이를 대상으로 이루어지는 교육프로그램은 박물관·미술관의 공간적 특성을 최대한 살린 열린 학습의 장으로 체험의 기회를 부여하기에 최상의 교육환경이라고 본다.
또한, 현재 우리가 맞고 있는 시대는 단일민족에서 다문화시대로 급속도로 변하는 문화교차현상 시대에 살고 있다. 무궁무진한 물질문명이 새로 개발되어지고 다양한 시각매체의 범람 속에서 정보사회란 특성을 지닌 21세기의 유비쿼터스 시대를 맞이한 오늘날 인터넷을 적극적으로 활용하여 박물관 Wep을 통한 온라인 교육 등 다양한 자료를 제공함으로써 박물관 교육의 효과를 극대화 시킬 수 있다.
이에 본 연구의 목적은 어린이를 위한 박물관 교육프로그램의 중요성을 인식하고 국내·외 박물관·미술관 운영현황을 비교·분석하고자 했으며 국내 박물관·미술관 어린이&가족 교육프로그램에 참여한 학부모를 대상으로 만족도 설문조사를 실시하여 현재 당면해 있는 교육프로그램의 문제점 및 개선방안을 모색하고자 하며, 수요자의 요구를 충족하기 위한 연구방법으로 현재 박물관·미술관 교육프로그램이 관람객들의 욕구충족과 얼마나 근접하고 효과적으로 이루어지고 있는지 파악하고 이를 통해 미래지향적인 박물관·미술관을 실현해 나가고자 한다.
이를 위해 본 연구의 이론적 배경으로 박물관 교육의 개념과 역사, 필요성, 박물관 교육프로그램의 유형 등 박물관 미술교육에 대한 이론적 고찰이 이루어졌다. 또한 미국의 폴 게티 미술관과 뉴욕현대미술관, 영국의 대영박물관과 테이트 갤러리, 국내의 국립중앙박물관 부설 어린이박물관, 서울시립미술관, 삼성어린이박물관, 기타시설(앤시연구소), 국내·외 각 4곳을 선정하여 교육프로그램의 운영현황을 살펴보며 세분화시켜 비교분석해 보았다.
세부내용으로는 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램의 전문 인력 비교분석, 국내·외 박물관별 특성에 따른 어린이 교육프로그램 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램 개발 연구자 및 담당부서 직원인력 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램의 주제와 내용선정 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램의 유형에 따른 교육대상 및 교육시간 운영현황 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램 운영현황을 통한 비교분석을 실시하였다.
본 연구의 보다 분명한 사례조사를 위해 어린이를 대상으로 한 박물관 교육프로그램이 운영되고 있는 각 국립중앙박물관 부설 어린이박물관, 서울시립미술관, 삼성어린이박물관, 기타(앤시연구소)에 2달 동안 프로그램이 개방되는 주중과 주말을 이용하여 연구자가 직접 설문조사를 실시하였다. 설문조사의 객관성과 전문성을 확보하기 위해 앞서 기재한 국내 박물관·미술관뿐만 아니라 그 외에 어린이교육프로그램에 참여한 경험이 있는 소수의 학부모를 대상으로 면담조사 실시하였다. 그 내용은 첫 번째, ‘학부모의 일반적인 통계를 위한 일반적인 통계'를 위해 학부모의 성별 구분, 학부모의 연령대 구분, 학부모의 학력 구분, 미술 관련 전공자 여부, 학부모의 직업 종류 구분, 학부모의 월평균 가계소득, 현재 거주하는 지역, 함께 방문한 자녀의 인원수, 자녀의 성별과 연령대 구분으로 나누어 조사하였고, 두 번째, ’교육프로그램의 참여 형태'를 알아보기 위해 박물관·미술관 교육에 대한 관심도, 박물관·미술관의 연평균 관람횟수, 자주 찾는 이유자주 찾지 못하는 이유, 방문하게 된 동기 여부, 함께 동행 한 동반자와의 관계, 프로그램의 처음 참가 여부, 박물관·미술관 교육의 연평균 참여횟수, 교육프로그램에 대한 정보습득 여부, 교육프로그램 선택 시 가장 중요하게 여기는 부분에 대한 질문으로 구성하였다. 세 번째, ’교육프로그램의 적절성에 관한 여부'에 대하여 교육프로그램 참여 시간의 적절성, 교육프로그램 참여 인원의 적절성, 어린이에게 학습의 자율성 기회 보장, 어린이의 연령과 수준을 고려한 내용, 보조 교사들의 적당한 인원 배치, 교육 참가비용의 유·무에 관한 여부, 교육 참가비용의 적절성에 대해 질문하였고, 네 번째, '교육프로그램의 만족도 조사'를 위해 체험비 대비 교육내용의 만족도, 타 기관 프로그램에 대한 만족도, 현재 교육프로그램의 내용 만족도 여부, 만족하는 이유, 만족하지 못하는 이유에 대하여 알아보기 위해 구체적으로 들어갔으며, 다섯 번째, '교육프로그램 참여 후 얻게 되는 기대효과'가 무엇인지 알아보기 위해 프로그램을 통한 기대효과 영역, 어린이가 참여한 프로그램의 유형에 대한 질문, 여섯 번째, '교육프로그램의 지속적인 연계 가능성'이 가능한가에 대한 세부적인 질문내용으로 지인에게 추천할 의향에 대한 여부, 추천 교육프로그램의 유형, 추천하지 않는 교육프로그램의 유형, 본 기관의 교육과 외 타 기관의 교육프로그램에 참여할 의향 여부, 관람객이 선호하는 교육영역이 무엇인지 구체적으로 세분화 시켜 객관식 응답으로 조사실시하였으며, 일곱 번째, 설문대상자가 '박물관미술관 교육프로그램의 개선방안을 제시'해 봄으로써 개인의 의견에 제한을 두지 않기 위해 서술형태의 문답을 유도하였다. 마지막으로, 관람객이 요구하는 '새로운 교육프로그램'에 대해 알아보고, 교육프로그램 기획 관련에 관하여 서술형으로 자유롭게 응답할 수 있도록 구성하였다. 일반적으로 각 기관이나 다른 연구자가 조사하기 위해 배분되는 설문지와 달리 본 연구자의 설문지는 다소 문항이 많으나 구체적으로 관람
국문초록
박물관·미술관은 사람과 자연이 무위적·인위적으로 만들어낸 문화의 결과를 담은 공간이다. 선조들의 삶과 지혜가 담긴 문화유산을 통해 현재와 미래가 더 나은 문화생활이 만들어진다는 점에서 가능성의 보고에서 박물관·미술관을 통한 교육은 박물관·미술관의 설립 목적이라고 해도 과언이 아닐 것이다. 오늘날 박물관·미술관은 문화적 다양성과 대중의 중요성을 인식하고 이를 수용하는 방향으로 발전하기 시작하였다. 과거에는 소장품만을 가장 중요하게 생각하며 전시하던 주최 측 입장의 전시 작품 감상이 주요 목적이었으나 현재는 교육적인 측면에서 다양한 프로그램을 제공하는 것이 중요한 임무로 인식하여 박물관·미술관 내부에서 교육프로그램을 연구· 개발하여 많은 관람객들에게 ‘기쁨과 즐거움’, ‘휴식과 여가’를 제공하는 ‘열린 학습의 장’, ‘평생 교육 기관’으로 공급자와 수요자가 함께 소통하는 교육방법으로 대중에게 친근하게 다가가고 있다. 더 이상 박물관·미술관 교육은 문화적 가치가 있는 예술품을 소장하여 여러 예술적 자원을 대중에게 공개하던 감상교육 중심에서 벗어나 근래에는 박물관·미술관이 관람객에게 제공하는 학습과 경험이라는 교육프로그램에 초점이 맞추어지고 있다. 박물관·미술관 교육이란 박물관·미술관에 찾아오는 모든 관람객들에게 미술문화를 향수하며 이해하도록 돕고 오감을 자극하는 체험활동을 통하여 삶의 질적 수준을 높여주기 위한 하나의 학습활동이다. 따라서 박물관·미술관은 평생학습의 차원에서 모든 계층의 사람들에게 적극적으로 참여하 수 있도록 다양한 프로그램을 제공하며 효과적인 학습효과를 얻을 수 있도록 보다 적절한 방법으로 교육활동을 전개해야 한다. 특히 어린이를 대상으로 이루어지는 교육프로그램은 박물관·미술관의 공간적 특성을 최대한 살린 열린 학습의 장으로 체험의 기회를 부여하기에 최상의 교육환경이라고 본다.
또한, 현재 우리가 맞고 있는 시대는 단일민족에서 다문화시대로 급속도로 변하는 문화교차현상 시대에 살고 있다. 무궁무진한 물질문명이 새로 개발되어지고 다양한 시각매체의 범람 속에서 정보사회란 특성을 지닌 21세기의 유비쿼터스 시대를 맞이한 오늘날 인터넷을 적극적으로 활용하여 박물관 Wep을 통한 온라인 교육 등 다양한 자료를 제공함으로써 박물관 교육의 효과를 극대화 시킬 수 있다.
이에 본 연구의 목적은 어린이를 위한 박물관 교육프로그램의 중요성을 인식하고 국내·외 박물관·미술관 운영현황을 비교·분석하고자 했으며 국내 박물관·미술관 어린이&가족 교육프로그램에 참여한 학부모를 대상으로 만족도 설문조사를 실시하여 현재 당면해 있는 교육프로그램의 문제점 및 개선방안을 모색하고자 하며, 수요자의 요구를 충족하기 위한 연구방법으로 현재 박물관·미술관 교육프로그램이 관람객들의 욕구충족과 얼마나 근접하고 효과적으로 이루어지고 있는지 파악하고 이를 통해 미래지향적인 박물관·미술관을 실현해 나가고자 한다.
이를 위해 본 연구의 이론적 배경으로 박물관 교육의 개념과 역사, 필요성, 박물관 교육프로그램의 유형 등 박물관 미술교육에 대한 이론적 고찰이 이루어졌다. 또한 미국의 폴 게티 미술관과 뉴욕현대미술관, 영국의 대영박물관과 테이트 갤러리, 국내의 국립중앙박물관 부설 어린이박물관, 서울시립미술관, 삼성어린이박물관, 기타시설(앤시연구소), 국내·외 각 4곳을 선정하여 교육프로그램의 운영현황을 살펴보며 세분화시켜 비교분석해 보았다.
세부내용으로는 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램의 전문 인력 비교분석, 국내·외 박물관별 특성에 따른 어린이 교육프로그램 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램 개발 연구자 및 담당부서 직원인력 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램의 주제와 내용선정 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램의 유형에 따른 교육대상 및 교육시간 운영현황 비교분석, 국내·외 박물관 어린이 교육프로그램 운영현황을 통한 비교분석을 실시하였다.
본 연구의 보다 분명한 사례조사를 위해 어린이를 대상으로 한 박물관 교육프로그램이 운영되고 있는 각 국립중앙박물관 부설 어린이박물관, 서울시립미술관, 삼성어린이박물관, 기타(앤시연구소)에 2달 동안 프로그램이 개방되는 주중과 주말을 이용하여 연구자가 직접 설문조사를 실시하였다. 설문조사의 객관성과 전문성을 확보하기 위해 앞서 기재한 국내 박물관·미술관뿐만 아니라 그 외에 어린이교육프로그램에 참여한 경험이 있는 소수의 학부모를 대상으로 면담조사 실시하였다. 그 내용은 첫 번째, ‘학부모의 일반적인 통계를 위한 일반적인 통계'를 위해 학부모의 성별 구분, 학부모의 연령대 구분, 학부모의 학력 구분, 미술 관련 전공자 여부, 학부모의 직업 종류 구분, 학부모의 월평균 가계소득, 현재 거주하는 지역, 함께 방문한 자녀의 인원수, 자녀의 성별과 연령대 구분으로 나누어 조사하였고, 두 번째, ’교육프로그램의 참여 형태'를 알아보기 위해 박물관·미술관 교육에 대한 관심도, 박물관·미술관의 연평균 관람횟수, 자주 찾는 이유자주 찾지 못하는 이유, 방문하게 된 동기 여부, 함께 동행 한 동반자와의 관계, 프로그램의 처음 참가 여부, 박물관·미술관 교육의 연평균 참여횟수, 교육프로그램에 대한 정보습득 여부, 교육프로그램 선택 시 가장 중요하게 여기는 부분에 대한 질문으로 구성하였다. 세 번째, ’교육프로그램의 적절성에 관한 여부'에 대하여 교육프로그램 참여 시간의 적절성, 교육프로그램 참여 인원의 적절성, 어린이에게 학습의 자율성 기회 보장, 어린이의 연령과 수준을 고려한 내용, 보조 교사들의 적당한 인원 배치, 교육 참가비용의 유·무에 관한 여부, 교육 참가비용의 적절성에 대해 질문하였고, 네 번째, '교육프로그램의 만족도 조사'를 위해 체험비 대비 교육내용의 만족도, 타 기관 프로그램에 대한 만족도, 현재 교육프로그램의 내용 만족도 여부, 만족하는 이유, 만족하지 못하는 이유에 대하여 알아보기 위해 구체적으로 들어갔으며, 다섯 번째, '교육프로그램 참여 후 얻게 되는 기대효과'가 무엇인지 알아보기 위해 프로그램을 통한 기대효과 영역, 어린이가 참여한 프로그램의 유형에 대한 질문, 여섯 번째, '교육프로그램의 지속적인 연계 가능성'이 가능한가에 대한 세부적인 질문내용으로 지인에게 추천할 의향에 대한 여부, 추천 교육프로그램의 유형, 추천하지 않는 교육프로그램의 유형, 본 기관의 교육과 외 타 기관의 교육프로그램에 참여할 의향 여부, 관람객이 선호하는 교육영역이 무엇인지 구체적으로 세분화 시켜 객관식 응답으로 조사실시하였으며, 일곱 번째, 설문대상자가 '박물관미술관 교육프로그램의 개선방안을 제시'해 봄으로써 개인의 의견에 제한을 두지 않기 위해 서술형태의 문답을 유도하였다. 마지막으로, 관람객이 요구하는 '새로운 교육프로그램'에 대해 알아보고, 교육프로그램 기획 관련에 관하여 서술형으로 자유롭게 응답할 수 있도록 구성하였다. 일반적으로 각 기관이나 다른 연구자가 조사하기 위해 배분되는 설문지와 달리 본 연구자의 설문지는 다소 문항이 많으나 구체적으로 관람
Abstract
Research on Children's Education Programs at Domestic·Foreign Museums and Art Museums
-Based on Analysis of Parents' Satisfactory Survey-
Yeom, Yun Young
Kookmin University Graduate School of Public Administration
Major in Museum Studies
The museums and art museums in twenty first c...
Abstract
Research on Children's Education Programs at Domestic·Foreign Museums and Art Museums
-Based on Analysis of Parents' Satisfactory Survey-
Yeom, Yun Young
Kookmin University Graduate School of Public Administration
Major in Museum Studies
The museums and art museums in twenty first century, as lifelong educational institution and place of open education, should run their educational program with variety educational purposes to foster the children’s cultural level by collecting, exhibiting masterpieces, and not only by approaching the nature, the characteristics and the uniqueness of the exhibitions, but as well as by approaching in educational aspects for the children to enjoy learning at the museums.
We face an era which has rapid changes in educational contents and methods from variety media’s information inundation. Widely around the world, the appreciation education in art became important access to create alternative future by making creative human characteristics and the number of educational experience program using five senses has increased.
This study on children’s educational programs in museums and art museums has researched about operations in children’s educational programs at domestic and foreign museums, and carries satisfaction percentage survey of parents for a more in-depth empirical study to seek improvising way for local museum and art museum’s educational program.
The lists of selected museums for this study are: Paul Getty Museum and Museum of Modern Art in New York in United States, the Tate Museum and the British Museum in United Kingdom, the Children’s Museum at National Museum of Korea, Seoul Museum of Art, Samsung Children’s Museum and an institution (Art and Culture, for it recently plans more programs connected with museum’s exhibitions by increasing the number of educational programs of other facilities). Information collected from each domestic and foreign institution is used to compare the current state in educational programs. The United States and the United Kingdom’s institutions have well organized and equal opportunity of education. Unlikely, Korea has weak infrastructure in donations and socio-cultural systems which leads to lack of budget and lack of supports for education activities. The practices and systems in foreign countries should be actively consulted for futuristic educational programs in museums and art museums.
Number of issues is identified through research on operation status of educational program at Korea’s museums and art museums and survey conducted. The survey took place at Children’s Museum at National Museum of Korea, Seoul Art Museum of Art and Art and Culture on satisfaction rate of parents attended the educational programs. The survey was used to figure out the visitor’s learning needs and how effectively the children’s educational programs are running. Based on the results of surveys and analysis of the operation status, problems such as unorganized system in children’s educational program operation, lack of educational budget, absence of professional labor, lack of children’s opportunity in learning at museums, lack of educational programs for handicapped children, lack of educational program for multicultural family children, lack of continuous educational program for low income family children, system not applying long-lasting linked education, system not continuous with school textbooks, and lack of use of online sources were found.
This study presents eight suggestions to solve those problems: 1. Secure the budget for education at museum and art museums. 2. Increase the number of professional labor. 3.
Secure the equality for education at museum and art museums. 4. Activate variety forms of educational program. 5. Make program that reflects the ages and grades in details. 6. Activate programs connected with school courses. 7. Develop continuous program based on long and short term educational purpose. 8. Develop online based training program through the activation of public relations strategy plan. The study also suggested developing educational programs for infant and toddlers, handicapped children, multicultural family children, children from neglected class, and expansion of educational program as lifelong education institution.
This study analyzed the operation status of museum and art museums in educational program for children comparatively and investigated the references and empirical research to solve the problems identified through in-depth survey done by parents. On-site survey at national, public, municipal, private and university museums and art museums was attempted for more detailed comparative analysis but the environmental and physical facts limited the survey and only three of these institutions could have been researched; the same survey methods were limited at the places, small amount of respondents for the questionnaire was longer than usual ones, and impartial amount of questionnaire made comparative analysis more difficult.
As discussed earlier, a purpose of museums and art museums as non-profit organizations is to foster people’s cultural level; therefore, the importance in experimental educational program is increasing. We face an era overflowing with public and private education and pay attention to the effectiveness and impact of educational programs at museums and art museums to pursue efficient education methods. This is the best regard for the most appropriate learning method at museums and art museums in this modern society. The children have had positive opportunity to express themselves through appreciation and activities; creative educational programs considering many aspects in creative systems should be developed. Furthermore, we have to understand the possibility of an integrated approach, improve many different imaginative and creative thinking skills and the museums and the art museums must secure the motivation
Abstract
Research on Children's Education Programs at Domestic·Foreign Museums and Art Museums
-Based on Analysis of Parents' Satisfactory Survey-
Yeom, Yun Young
Kookmin University Graduate School of Public Administration
Major in Museum Studies
The museums and art museums in twenty first century, as lifelong educational institution and place of open education, should run their educational program with variety educational purposes to foster the children’s cultural level by collecting, exhibiting masterpieces, and not only by approaching the nature, the characteristics and the uniqueness of the exhibitions, but as well as by approaching in educational aspects for the children to enjoy learning at the museums.
We face an era which has rapid changes in educational contents and methods from variety media’s information inundation. Widely around the world, the appreciation education in art became important access to create alternative future by making creative human characteristics and the number of educational experience program using five senses has increased.
This study on children’s educational programs in museums and art museums has researched about operations in children’s educational programs at domestic and foreign museums, and carries satisfaction percentage survey of parents for a more in-depth empirical study to seek improvising way for local museum and art museum’s educational program.
The lists of selected museums for this study are: Paul Getty Museum and Museum of Modern Art in New York in United States, the Tate Museum and the British Museum in United Kingdom, the Children’s Museum at National Museum of Korea, Seoul Museum of Art, Samsung Children’s Museum and an institution (Art and Culture, for it recently plans more programs connected with museum’s exhibitions by increasing the number of educational programs of other facilities). Information collected from each domestic and foreign institution is used to compare the current state in educational programs. The United States and the United Kingdom’s institutions have well organized and equal opportunity of education. Unlikely, Korea has weak infrastructure in donations and socio-cultural systems which leads to lack of budget and lack of supports for education activities. The practices and systems in foreign countries should be actively consulted for futuristic educational programs in museums and art museums.
Number of issues is identified through research on operation status of educational program at Korea’s museums and art museums and survey conducted. The survey took place at Children’s Museum at National Museum of Korea, Seoul Art Museum of Art and Art and Culture on satisfaction rate of parents attended the educational programs. The survey was used to figure out the visitor’s learning needs and how effectively the children’s educational programs are running. Based on the results of surveys and analysis of the operation status, problems such as unorganized system in children’s educational program operation, lack of educational budget, absence of professional labor, lack of children’s opportunity in learning at museums, lack of educational programs for handicapped children, lack of educational program for multicultural family children, lack of continuous educational program for low income family children, system not applying long-lasting linked education, system not continuous with school textbooks, and lack of use of online sources were found.
This study presents eight suggestions to solve those problems: 1. Secure the budget for education at museum and art museums. 2. Increase the number of professional labor. 3.
Secure the equality for education at museum and art museums. 4. Activate variety forms of educational program. 5. Make program that reflects the ages and grades in details. 6. Activate programs connected with school courses. 7. Develop continuous program based on long and short term educational purpose. 8. Develop online based training program through the activation of public relations strategy plan. The study also suggested developing educational programs for infant and toddlers, handicapped children, multicultural family children, children from neglected class, and expansion of educational program as lifelong education institution.
This study analyzed the operation status of museum and art museums in educational program for children comparatively and investigated the references and empirical research to solve the problems identified through in-depth survey done by parents. On-site survey at national, public, municipal, private and university museums and art museums was attempted for more detailed comparative analysis but the environmental and physical facts limited the survey and only three of these institutions could have been researched; the same survey methods were limited at the places, small amount of respondents for the questionnaire was longer than usual ones, and impartial amount of questionnaire made comparative analysis more difficult.
As discussed earlier, a purpose of museums and art museums as non-profit organizations is to foster people’s cultural level; therefore, the importance in experimental educational program is increasing. We face an era overflowing with public and private education and pay attention to the effectiveness and impact of educational programs at museums and art museums to pursue efficient education methods. This is the best regard for the most appropriate learning method at museums and art museums in this modern society. The children have had positive opportunity to express themselves through appreciation and activities; creative educational programs considering many aspects in creative systems should be developed. Furthermore, we have to understand the possibility of an integrated approach, improve many different imaginative and creative thinking skills and the museums and the art museums must secure the motivation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.