차는 웰빙을 위한 음료로 금세기에 들어 각광받고 있다. 다른 한편으로 선은 인류의 정신문명에 새로운 대안 중 하나이다. 이 둘은 선종과 함께 밀접한 관계를 맺고있으며 禪茶 사상으로도 발전되었다. 이 논문은 나옹혜근이 그의 선시에 표현한 선다일여 사상을 연구한 것이다. 한국 선종과 차 문화의 황금기는 고려시대였다. 그 당시 고려 사원은 선원청규를 수용하여 운영되었다. 이러한 이유로 선사들은 고려 선원청규를 기반으로 하는 삶을 살았다. 필자는 그 ...
차는 웰빙을 위한 음료로 금세기에 들어 각광받고 있다. 다른 한편으로 선은 인류의 정신문명에 새로운 대안 중 하나이다. 이 둘은 선종과 함께 밀접한 관계를 맺고있으며 禪茶 사상으로도 발전되었다. 이 논문은 나옹혜근이 그의 선시에 표현한 선다일여 사상을 연구한 것이다. 한국 선종과 차 문화의 황금기는 고려시대였다. 그 당시 고려 사원은 선원청규를 수용하여 운영되었다. 이러한 이유로 선사들은 고려 선원청규를 기반으로 하는 삶을 살았다. 필자는 그 당시의 불교 승려들의 규율과 그들의 삶에 다도가 있음을 고려하였고, 나옹의 차 생활과 선다 사상이 선원청규와 관계가 있음을 염두에 두었다. 나옹은 고려 말의 위대한 선사였다. 또한 그는 한국불교사에 큰 영향을 미쳤다. 선종의 독특한 문학으로서 선시는 선종의 사상적 배경을 표현한다. 선사들은 그들의 정신세계를 표현한 많은 선시를 남겼다. 그들 가운데 나옹은 그의 시에서 깨달음을 사물에 빗대어 그의 선사상을 명확하게 나타내었다. 그는 전체 시 가운데 10여 곳에서 차를 선에 비유하여 직접적으로 언급했다. 나옹의 사상은 그의 선다시에서 세 부분으로 나눌 수 있었다. 그것들은 서천지공의 ‘무심선’, 마조도일의 ‘평상심시도’, 그리고 임제의현의 ‘무위진인’이다. 이는 心 에 대한 올바른 이해를 바탕으로 한다. 무엇보다도 나옹은 수행자 모두가 선 수행을 하는 데에 힘써야 한다고 강조했다. 또한 그는 그의 사상을 ‘평상심시도’가 부처의 관점이라는 것을 염두에 두고 그의 사상을 표현했다. 일상에서 조차 그는 그것을 떠나지 않았다. 마지막으로 나옹의 선다일여 사상은 이 모두에서 비롯되었음을 알 수 있었다. 그는 명백하게 일반적인 정의의 차와 평상심에서 보여지는 차를 구분지었다. 그는 그의 선다일여 사상에서 표현했던 선을 차에 비유하였다. 필자는 나옹의 선사상을 그의 시를 통하여 선다 정신을 이해하였다. 주요용어: 평상심시도, 무심선, 무위진인, 선다일여, 나옹혜근, 선원청규, 선다시.
차는 웰빙을 위한 음료로 금세기에 들어 각광받고 있다. 다른 한편으로 선은 인류의 정신문명에 새로운 대안 중 하나이다. 이 둘은 선종과 함께 밀접한 관계를 맺고있으며 禪茶 사상으로도 발전되었다. 이 논문은 나옹혜근이 그의 선시에 표현한 선다일여 사상을 연구한 것이다. 한국 선종과 차 문화의 황금기는 고려시대였다. 그 당시 고려 사원은 선원청규를 수용하여 운영되었다. 이러한 이유로 선사들은 고려 선원청규를 기반으로 하는 삶을 살았다. 필자는 그 당시의 불교 승려들의 규율과 그들의 삶에 다도가 있음을 고려하였고, 나옹의 차 생활과 선다 사상이 선원청규와 관계가 있음을 염두에 두었다. 나옹은 고려 말의 위대한 선사였다. 또한 그는 한국불교사에 큰 영향을 미쳤다. 선종의 독특한 문학으로서 선시는 선종의 사상적 배경을 표현한다. 선사들은 그들의 정신세계를 표현한 많은 선시를 남겼다. 그들 가운데 나옹은 그의 시에서 깨달음을 사물에 빗대어 그의 선사상을 명확하게 나타내었다. 그는 전체 시 가운데 10여 곳에서 차를 선에 비유하여 직접적으로 언급했다. 나옹의 사상은 그의 선다시에서 세 부분으로 나눌 수 있었다. 그것들은 서천지공의 ‘무심선’, 마조도일의 ‘평상심시도’, 그리고 임제의현의 ‘무위진인’이다. 이는 心 에 대한 올바른 이해를 바탕으로 한다. 무엇보다도 나옹은 수행자 모두가 선 수행을 하는 데에 힘써야 한다고 강조했다. 또한 그는 그의 사상을 ‘평상심시도’가 부처의 관점이라는 것을 염두에 두고 그의 사상을 표현했다. 일상에서 조차 그는 그것을 떠나지 않았다. 마지막으로 나옹의 선다일여 사상은 이 모두에서 비롯되었음을 알 수 있었다. 그는 명백하게 일반적인 정의의 차와 평상심에서 보여지는 차를 구분지었다. 그는 그의 선다일여 사상에서 표현했던 선을 차에 비유하였다. 필자는 나옹의 선사상을 그의 시를 통하여 선다 정신을 이해하였다. 주요용어: 평상심시도, 무심선, 무위진인, 선다일여, 나옹혜근, 선원청규, 선다시.
Tea is good to drink for well-being in this century. Likewise Seon is one of new alternative proposals about the world of human beings' spirit. Both of them were closely connected with Zen Buddhism and developed into the Seon Da thought. This thesis is studied for Naong Hyegun's Seondailyeo(禪茶一如) th...
Tea is good to drink for well-being in this century. Likewise Seon is one of new alternative proposals about the world of human beings' spirit. Both of them were closely connected with Zen Buddhism and developed into the Seon Da thought. This thesis is studied for Naong Hyegun's Seondailyeo(禪茶一如) thought to express his Seon poetry. Goryeo Dynasty was the golden era in Korea's Zen Buddhism and tea culture. At that time Goryeo Buddhist temples put into operation on the strength of Seonwoncheonggyu(禪苑淸規). By reason of this Buddhist monks lived that was grounded on Goryeo Seonwonchoenggyu. I concidered about Buddhist monks' rules and their life about tea ceremony in those days and indicated to relate Naong's tea life and Seon Da(禪茶) thought with Seonwonchunggyu. Naong was a great Seon master in the end of Goryeo Dynasty. He has been influencing in the history of Korean Buddhism. Seon poetry as unique literature of Zen Buddhism expresses in verse through the ideal atmosphere of Zen Buddhism. Zen masters left many of Seon poems expressed the world of their spirit. Among them, Naong exposed clearly his Seon thought to compare awakening to things in his poems. He directly mentioned that compared tea to Seon about 10 poems of all. Naong's thought was divided into three parts of his Seon Da poems. All of them, those are Seocheon Geegong's ‘musim Seon’, Majo Doil's ‘Ordinaly mind is the way' and Imje Euihyeon's ‘muwi jinin’. They were on the basis of the right understanding on Mind. What is more, Naong empasized all of Zenists have to do constantly with all their strength the practice of Seon. Also he has expressed his thought on the basis of ‘Ordinaly mind is the way’ is the Buddha's view. In everyday life, even if he does not leave it. Finally, Naong's Seondailyeo thought was derived from these all. He was clearly discern a general definition of the tea and the tea is shown to ‘Ordinaly mind’. He likened the Seon and the Tea has expressed his seondailyeo thought. I have understood the spirit of Seon Da through all instance of the above Naong's Seon thought in his poems. keyword: Ordinaly mind is the way, musim Seon, muwi jinin, Seondailyeo, Naong Hyegun, Seonwonchonggyu, Seon Da poetry.
Tea is good to drink for well-being in this century. Likewise Seon is one of new alternative proposals about the world of human beings' spirit. Both of them were closely connected with Zen Buddhism and developed into the Seon Da thought. This thesis is studied for Naong Hyegun's Seondailyeo(禪茶一如) thought to express his Seon poetry. Goryeo Dynasty was the golden era in Korea's Zen Buddhism and tea culture. At that time Goryeo Buddhist temples put into operation on the strength of Seonwoncheonggyu(禪苑淸規). By reason of this Buddhist monks lived that was grounded on Goryeo Seonwonchoenggyu. I concidered about Buddhist monks' rules and their life about tea ceremony in those days and indicated to relate Naong's tea life and Seon Da(禪茶) thought with Seonwonchunggyu. Naong was a great Seon master in the end of Goryeo Dynasty. He has been influencing in the history of Korean Buddhism. Seon poetry as unique literature of Zen Buddhism expresses in verse through the ideal atmosphere of Zen Buddhism. Zen masters left many of Seon poems expressed the world of their spirit. Among them, Naong exposed clearly his Seon thought to compare awakening to things in his poems. He directly mentioned that compared tea to Seon about 10 poems of all. Naong's thought was divided into three parts of his Seon Da poems. All of them, those are Seocheon Geegong's ‘musim Seon’, Majo Doil's ‘Ordinaly mind is the way' and Imje Euihyeon's ‘muwi jinin’. They were on the basis of the right understanding on Mind. What is more, Naong empasized all of Zenists have to do constantly with all their strength the practice of Seon. Also he has expressed his thought on the basis of ‘Ordinaly mind is the way’ is the Buddha's view. In everyday life, even if he does not leave it. Finally, Naong's Seondailyeo thought was derived from these all. He was clearly discern a general definition of the tea and the tea is shown to ‘Ordinaly mind’. He likened the Seon and the Tea has expressed his seondailyeo thought. I have understood the spirit of Seon Da through all instance of the above Naong's Seon thought in his poems. keyword: Ordinaly mind is the way, musim Seon, muwi jinin, Seondailyeo, Naong Hyegun, Seonwonchonggyu, Seon Da poetry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.