본고는 최인호의 「술꾼」(1970), 「모범동화」(1970), 「처세술개론」(1971), 「예행연습」(1971) 네 작품을 대상으로 작품의 텍스트 내부에 구현된 아이러니의 양상과 그 의미에 대해 살펴보았다. 그리고 핵심적 모티프들을 시대상황과 관련지어 살펴봄으로써 애늙은이를 통해 작가가 말하고자 하는 의미를 밝혀 보았다.
네 작품에 등장하는 아이는 육체적으로는 아직 어린 상태이지만 정신적으로 이미 어른의 세계에 들어온 조로한 아이로 ‘애늙은...
본고는 최인호의 「술꾼」(1970), 「모범동화」(1970), 「처세술개론」(1971), 「예행연습」(1971) 네 작품을 대상으로 작품의 텍스트 내부에 구현된 아이러니의 양상과 그 의미에 대해 살펴보았다. 그리고 핵심적 모티프들을 시대상황과 관련지어 살펴봄으로써 애늙은이를 통해 작가가 말하고자 하는 의미를 밝혀 보았다.
네 작품에 등장하는 아이는 육체적으로는 아직 어린 상태이지만 정신적으로 이미 어른의 세계에 들어온 조로한 아이로 ‘애늙은이’이다. 여기서의 애늙은이는 순진하고 천진난만한 속성을 가지는 것이 아니라 지나치게 어른스럽고 교활하고 영악하며 정상적인 또래의 범주에서 일탈되거나 왜곡된 면모를 보이며 사회에서 금기시한 부도덕성을 넘나든다.
이러한 애늙은이의 아이러니한 상황은 기성세대와의 화해와 이해의 제시보다는 그들이 머물고 있는 현실의 모순과 부조리를 간파함으로써 더 이상의 전망과 희망을 가지지 않은 채 어른들의 세계를 조롱, 비판한다. 따라서 최인호의 초기 소설은 애늙은이의 미래에 대한 밝은 미래, 희망보다는 전망 부재, 절망, 허무 등으로 이어진다.
또한 ‘애늙은이’의 소설은 언어적 아이러니를 넘어서서 그것의 대칭적인 서사가 가지는 이중적인 아이러니 구조 쳬계를 이룬다. 이러한 구조를 통해 금기와 위반을 통한 비극적 세계 인식, 은폐와 폭로를 통한 기성세대의 허위 비판, 가학과 피학을 통한 부조리한 현실 비판, 성장과 반(反)성장을 통해 본 허무 인식으로 의미를 추출할 수 있다. 표면과 이면이 대립하는 이중적인 아이러니 구조는 진실을 왜곡하고 있는 현실을 비판하고 일상의 허위와 부조리를 보다 충격적으로 받아들이게 한다.
또한 ‘애늙은이’의 소설은 당대 사회상과도 깊은 연관이 있는데 1960, 70년대 전쟁의 상흔과 함께 산업화, 도시화의 과정에 접어들기 시작한 한국 사회의 변동 속에서 애늙은이를 통한 왜곡된 개인의 삶을 묘사함으로써 물신주의의 팽배, 인간의 가치 타락 등을 풍자하고 비인간화되고 있는 삶의 공간을 비판한다.
이러한 애늙은이의 등장은 아이에게 어른의 속성을 부여해 독자들에게 비현실적으로 다가올 수 있고 작품의 완성도를 떨어뜨릴 수도 있으나 현실의 의도적 교란과 전도를 목표로 고안된 설정이라 할 수 있으며 작가가 현실의 모순에 대해 직접적으로 접근하지 않고 우회적으로 다가가고 있는 하나의 방편이 되는 것이다.
본고는 최인호의 「술꾼」(1970), 「모범동화」(1970), 「처세술개론」(1971), 「예행연습」(1971) 네 작품을 대상으로 작품의 텍스트 내부에 구현된 아이러니의 양상과 그 의미에 대해 살펴보았다. 그리고 핵심적 모티프들을 시대상황과 관련지어 살펴봄으로써 애늙은이를 통해 작가가 말하고자 하는 의미를 밝혀 보았다.
네 작품에 등장하는 아이는 육체적으로는 아직 어린 상태이지만 정신적으로 이미 어른의 세계에 들어온 조로한 아이로 ‘애늙은이’이다. 여기서의 애늙은이는 순진하고 천진난만한 속성을 가지는 것이 아니라 지나치게 어른스럽고 교활하고 영악하며 정상적인 또래의 범주에서 일탈되거나 왜곡된 면모를 보이며 사회에서 금기시한 부도덕성을 넘나든다.
이러한 애늙은이의 아이러니한 상황은 기성세대와의 화해와 이해의 제시보다는 그들이 머물고 있는 현실의 모순과 부조리를 간파함으로써 더 이상의 전망과 희망을 가지지 않은 채 어른들의 세계를 조롱, 비판한다. 따라서 최인호의 초기 소설은 애늙은이의 미래에 대한 밝은 미래, 희망보다는 전망 부재, 절망, 허무 등으로 이어진다.
또한 ‘애늙은이’의 소설은 언어적 아이러니를 넘어서서 그것의 대칭적인 서사가 가지는 이중적인 아이러니 구조 쳬계를 이룬다. 이러한 구조를 통해 금기와 위반을 통한 비극적 세계 인식, 은폐와 폭로를 통한 기성세대의 허위 비판, 가학과 피학을 통한 부조리한 현실 비판, 성장과 반(反)성장을 통해 본 허무 인식으로 의미를 추출할 수 있다. 표면과 이면이 대립하는 이중적인 아이러니 구조는 진실을 왜곡하고 있는 현실을 비판하고 일상의 허위와 부조리를 보다 충격적으로 받아들이게 한다.
또한 ‘애늙은이’의 소설은 당대 사회상과도 깊은 연관이 있는데 1960, 70년대 전쟁의 상흔과 함께 산업화, 도시화의 과정에 접어들기 시작한 한국 사회의 변동 속에서 애늙은이를 통한 왜곡된 개인의 삶을 묘사함으로써 물신주의의 팽배, 인간의 가치 타락 등을 풍자하고 비인간화되고 있는 삶의 공간을 비판한다.
이러한 애늙은이의 등장은 아이에게 어른의 속성을 부여해 독자들에게 비현실적으로 다가올 수 있고 작품의 완성도를 떨어뜨릴 수도 있으나 현실의 의도적 교란과 전도를 목표로 고안된 설정이라 할 수 있으며 작가가 현실의 모순에 대해 직접적으로 접근하지 않고 우회적으로 다가가고 있는 하나의 방편이 되는 것이다.
This study has shown the aspects and meaning of irony represented in the text, by exploring Choi, In-Ho's four novels,『Sul-Ggun』(boozer), 『 Mo-Bum Dong-Hwa』(a model fairy tale),『Cheo-Se-Sul Gae-Ron』(an Introduction to Success in Life),『Ye-Hang Youn-Seup』(Preliminary Practice), seen as the whole of h...
This study has shown the aspects and meaning of irony represented in the text, by exploring Choi, In-Ho's four novels,『Sul-Ggun』(boozer), 『 Mo-Bum Dong-Hwa』(a model fairy tale),『Cheo-Se-Sul Gae-Ron』(an Introduction to Success in Life),『Ye-Hang Youn-Seup』(Preliminary Practice), seen as the whole of his "precocious child novels". Also, the study is aimed at what the writer wants to represent by associating the main motif in his novels with social situations at the time.
A Child in his four novels means a grown-up, who is young physically but is already prematurely aged psychologically. Here, a "precocious child" means not a child having innocent and naive attributes, but a child who excessively behaves like a grown-up, is sly and clever, and shows deviant or contorted behaviors different from his same age group. Besides, he hangs between immorality tabooed at a society.
In the ironical situation like this, a "precocious child" sees through the contradiction and absurd of the reality where he is, and ridicules and criticizes the world of the adults, not having more prospects and hopes for the future rather than suggesting the reconciliation and understanding with older generation. Thus, Choi In-Ho's earlier novels lead to the absence of prospect, hopelessness, and futility rather than the bright future or hopes for the "precocious child" .
Also, "precocious child novels" have doubled irony system caused by symmetric narration beyond linguistic irony. By this structure, we could deduce realizing the tragic world through taboo vs. violation, criticizing the false of older generation through concealment vs. disclosure, criticizing the absurd reality through sadism vs. masochism, and understanding a sense of futility through growth vs. nagative growth. The doubled irony system in which its surface conflicts with the inside makes us criticize the distorted reality and admit the false of our daily lives in a shocking way.
Lastly, Choi, In-Ho's "precocious child novels" are deeply associated with social situations at the time where rapidly changing Korean society had entered industrialization and urbanization along with scars left by the war in the 1960s and 70s. He satirizes the overflowing of materialism and deterioration of human moral values by describing contorted personal life that a precocious child sees through, criticizing the living space where we become dehumanized more and more. Precocious characters seem very unrealistic and could damage completion of the work, having the characteristics of adult. However, it seems an intentionally designed structure that the writer intends to disturb the reality. That is, it is another way that the writer express realistic contradiction indirectly, not approaching directly.
This study has shown the aspects and meaning of irony represented in the text, by exploring Choi, In-Ho's four novels,『Sul-Ggun』(boozer), 『 Mo-Bum Dong-Hwa』(a model fairy tale),『Cheo-Se-Sul Gae-Ron』(an Introduction to Success in Life),『Ye-Hang Youn-Seup』(Preliminary Practice), seen as the whole of his "precocious child novels". Also, the study is aimed at what the writer wants to represent by associating the main motif in his novels with social situations at the time.
A Child in his four novels means a grown-up, who is young physically but is already prematurely aged psychologically. Here, a "precocious child" means not a child having innocent and naive attributes, but a child who excessively behaves like a grown-up, is sly and clever, and shows deviant or contorted behaviors different from his same age group. Besides, he hangs between immorality tabooed at a society.
In the ironical situation like this, a "precocious child" sees through the contradiction and absurd of the reality where he is, and ridicules and criticizes the world of the adults, not having more prospects and hopes for the future rather than suggesting the reconciliation and understanding with older generation. Thus, Choi In-Ho's earlier novels lead to the absence of prospect, hopelessness, and futility rather than the bright future or hopes for the "precocious child" .
Also, "precocious child novels" have doubled irony system caused by symmetric narration beyond linguistic irony. By this structure, we could deduce realizing the tragic world through taboo vs. violation, criticizing the false of older generation through concealment vs. disclosure, criticizing the absurd reality through sadism vs. masochism, and understanding a sense of futility through growth vs. nagative growth. The doubled irony system in which its surface conflicts with the inside makes us criticize the distorted reality and admit the false of our daily lives in a shocking way.
Lastly, Choi, In-Ho's "precocious child novels" are deeply associated with social situations at the time where rapidly changing Korean society had entered industrialization and urbanization along with scars left by the war in the 1960s and 70s. He satirizes the overflowing of materialism and deterioration of human moral values by describing contorted personal life that a precocious child sees through, criticizing the living space where we become dehumanized more and more. Precocious characters seem very unrealistic and could damage completion of the work, having the characteristics of adult. However, it seems an intentionally designed structure that the writer intends to disturb the reality. That is, it is another way that the writer express realistic contradiction indirectly, not approaching directly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.