본 연구는 학교장면에서 주요 감상자인 학생들의 하루 일과 중 성공적인 감상을 위한 주의력과 민감성이 가장 높아지는 시간이 언제인지를 알아본 것이다. 실험은 중학교 2. 3학년 남녀학생 486명을 대상으로 1교시, 3교시, 5교시, 6교시에 세 점의 명화를 각각 4분간씩 보여주고 떠오르는 단어를 기록하게 하였다. 본 연구에서는 감상효과를 두 가지로 측정하였다. 먼저 그림을 본 후, 기록한 연상어(단어의 수)가 많을수록 감상의 효과가 높은 것으로 정의하였다. 두 번째로는 감상한 뒤의 감수성과 호기심을 묻는 세 개의 5점 척도 문항에 응답하도록 하였다. 이 값이 클수록 감상효과가 높은 것으로 정의하였다.
실험 결과, 연상어와 평정치 모두에서 수업시간의 주효과가 유의하였다. 시간에 따른 감상효과는 3교시가, 성별에 따른 감상효과는 여학생이, 학년은 2학년이 감상효과가 더 풍부한 것으로 나타났다. 시간, 성별, 학년의 상호작용에서 시간과 성별에 따른 효과는 남학생의 경우 오후시간에 비해 오전시간의 감상효과가 훨씬 높은 반면, 여학생의 경우 상대적으로 오전과 오후 시간에 안정되게 감상효과를 보여 미술 학습 시간에 있어서 남학생이 여학생에 비해 훨씬 영향을 많이 받음을 시사한다. 그리고 시간과 학년에 따른 감상효과는 2학년의 경우 오전시간과 오후시간이 되면 급격히 감상효과가 떨어지는 반면, 3학년의 경우 상대적으로 안정되게 오전과 오후 시간에 높은 감상효과를 보였다. 시간에서 학년에 따라 ...
본 연구는 학교장면에서 주요 감상자인 학생들의 하루 일과 중 성공적인 감상을 위한 주의력과 민감성이 가장 높아지는 시간이 언제인지를 알아본 것이다. 실험은 중학교 2. 3학년 남녀학생 486명을 대상으로 1교시, 3교시, 5교시, 6교시에 세 점의 명화를 각각 4분간씩 보여주고 떠오르는 단어를 기록하게 하였다. 본 연구에서는 감상효과를 두 가지로 측정하였다. 먼저 그림을 본 후, 기록한 연상어(단어의 수)가 많을수록 감상의 효과가 높은 것으로 정의하였다. 두 번째로는 감상한 뒤의 감수성과 호기심을 묻는 세 개의 5점 척도 문항에 응답하도록 하였다. 이 값이 클수록 감상효과가 높은 것으로 정의하였다.
실험 결과, 연상어와 평정치 모두에서 수업시간의 주효과가 유의하였다. 시간에 따른 감상효과는 3교시가, 성별에 따른 감상효과는 여학생이, 학년은 2학년이 감상효과가 더 풍부한 것으로 나타났다. 시간, 성별, 학년의 상호작용에서 시간과 성별에 따른 효과는 남학생의 경우 오후시간에 비해 오전시간의 감상효과가 훨씬 높은 반면, 여학생의 경우 상대적으로 오전과 오후 시간에 안정되게 감상효과를 보여 미술 학습 시간에 있어서 남학생이 여학생에 비해 훨씬 영향을 많이 받음을 시사한다. 그리고 시간과 학년에 따른 감상효과는 2학년의 경우 오전시간과 오후시간이 되면 급격히 감상효과가 떨어지는 반면, 3학년의 경우 상대적으로 안정되게 오전과 오후 시간에 높은 감상효과를 보였다. 시간에서 학년에 따라 민감도가 다름을 시사한다. 그러나 평정치 분석에서는 유의한 효과가 나타나지 않았다. 성별과 학년의 상호작용은 남학생의 경우 3학년이 2학년에 비해 미술 감상효과가 크게 나타났으나, 여학생의 경우는 오히려 3학년에 비해 2학년의 감상효과가 더 크게 나타났다.
본 연구는 학교장면에서 주요 감상자인 학생들의 하루 일과 중 성공적인 감상을 위한 주의력과 민감성이 가장 높아지는 시간이 언제인지를 알아본 것이다. 실험은 중학교 2. 3학년 남녀학생 486명을 대상으로 1교시, 3교시, 5교시, 6교시에 세 점의 명화를 각각 4분간씩 보여주고 떠오르는 단어를 기록하게 하였다. 본 연구에서는 감상효과를 두 가지로 측정하였다. 먼저 그림을 본 후, 기록한 연상어(단어의 수)가 많을수록 감상의 효과가 높은 것으로 정의하였다. 두 번째로는 감상한 뒤의 감수성과 호기심을 묻는 세 개의 5점 척도 문항에 응답하도록 하였다. 이 값이 클수록 감상효과가 높은 것으로 정의하였다.
실험 결과, 연상어와 평정치 모두에서 수업시간의 주효과가 유의하였다. 시간에 따른 감상효과는 3교시가, 성별에 따른 감상효과는 여학생이, 학년은 2학년이 감상효과가 더 풍부한 것으로 나타났다. 시간, 성별, 학년의 상호작용에서 시간과 성별에 따른 효과는 남학생의 경우 오후시간에 비해 오전시간의 감상효과가 훨씬 높은 반면, 여학생의 경우 상대적으로 오전과 오후 시간에 안정되게 감상효과를 보여 미술 학습 시간에 있어서 남학생이 여학생에 비해 훨씬 영향을 많이 받음을 시사한다. 그리고 시간과 학년에 따른 감상효과는 2학년의 경우 오전시간과 오후시간이 되면 급격히 감상효과가 떨어지는 반면, 3학년의 경우 상대적으로 안정되게 오전과 오후 시간에 높은 감상효과를 보였다. 시간에서 학년에 따라 민감도가 다름을 시사한다. 그러나 평정치 분석에서는 유의한 효과가 나타나지 않았다. 성별과 학년의 상호작용은 남학생의 경우 3학년이 2학년에 비해 미술 감상효과가 크게 나타났으나, 여학생의 경우는 오히려 3학년에 비해 2학년의 감상효과가 더 크게 나타났다.
This research aimed at looking into when the attention and sensibility become highest for the successful appreciation in the daily routine of the students who are the major appreciators in the school setting. In the test which targeted four hundred eight six (486) second and third grade boy and girl...
This research aimed at looking into when the attention and sensibility become highest for the successful appreciation in the daily routine of the students who are the major appreciators in the school setting. In the test which targeted four hundred eight six (486) second and third grade boy and girl middle school students, the students were asked to record the words that they think of after seeing three famous paintings for four minutes in the first class, third class, fifth class and sixth class respectively In this study, the appreciation effect was measured in two ways.
First, it was defined that the appreciation effect becomes higher as there are more associable words (number of words) after seeing the paintings.
Second, the students were asked to respond to the three five-point scale questions asking about the sensitivity and curiosity after being engaged in appreciation. It was defined that the appreciation effect becomes higher as this value is larger.
As a result of the test, the main effect of the class hour was significant in both of the associable words and ratings. It showed that the third class, girl students and second grade students are rich in the appreciation effect by class hour, by gender and by grade respectively.
As for the effect based on class hour and gender in the interaction of the class hour, gender and grade, the girl students relatively showed the appreciation effect stably in the morning and in the afternoon while that of the boy students was much higher in the afternoon as compared to the morning, thus suggesting that the boy students are much more influenced in the art class as compared to the girl students. In addition, in the appreciation effect by class hour and grade, the third grade students stably showed the high appreciation effect in the morning and in the afternoon relatively while the second grade students showed drastically dropped effect in the morning and in the afternoon. This suggests that the sensitivity is different depending on the grade in the art class. However, there was no significant effect in the analysis of ratings. As for the interaction of gender and grade, the appreciation effect of the third graders appeared to be bigger than that of the second graders in case of the boy students while the appreciation effect of the second graders appeared to be rather bigger when compared to that of the third graders in case of the girl students.
This research aimed at looking into when the attention and sensibility become highest for the successful appreciation in the daily routine of the students who are the major appreciators in the school setting. In the test which targeted four hundred eight six (486) second and third grade boy and girl middle school students, the students were asked to record the words that they think of after seeing three famous paintings for four minutes in the first class, third class, fifth class and sixth class respectively In this study, the appreciation effect was measured in two ways.
First, it was defined that the appreciation effect becomes higher as there are more associable words (number of words) after seeing the paintings.
Second, the students were asked to respond to the three five-point scale questions asking about the sensitivity and curiosity after being engaged in appreciation. It was defined that the appreciation effect becomes higher as this value is larger.
As a result of the test, the main effect of the class hour was significant in both of the associable words and ratings. It showed that the third class, girl students and second grade students are rich in the appreciation effect by class hour, by gender and by grade respectively.
As for the effect based on class hour and gender in the interaction of the class hour, gender and grade, the girl students relatively showed the appreciation effect stably in the morning and in the afternoon while that of the boy students was much higher in the afternoon as compared to the morning, thus suggesting that the boy students are much more influenced in the art class as compared to the girl students. In addition, in the appreciation effect by class hour and grade, the third grade students stably showed the high appreciation effect in the morning and in the afternoon relatively while the second grade students showed drastically dropped effect in the morning and in the afternoon. This suggests that the sensitivity is different depending on the grade in the art class. However, there was no significant effect in the analysis of ratings. As for the interaction of gender and grade, the appreciation effect of the third graders appeared to be bigger than that of the second graders in case of the boy students while the appreciation effect of the second graders appeared to be rather bigger when compared to that of the third graders in case of the girl students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.