지금까지 자동차나 제품은 성능과 품질측면에서 계속적인 발전을 해왔다. 하지만, 이제는 더 이상 성능과 품질을 향상시켜 소비자들의 관심을 끌 수가 없다는 한계를 맞이하게 되었고 새로운 소비를 창출하기 위해서는 소비자들의 감각을 자극하고 정서적 만족감을 제공하는 제품을 생성해야만 한다. 이에 따라 본 연구는 기본적인 욕구인 감성을 바탕으로 그 요소를 디자인을 통해 발전시켜 새로운 영역을 확보하고 재해석된 감성요소는 새로움을 창조하는 원동력을 제공할 것이다. 따라서 본 연구는 제품디자인에서 자동차디자인에 이르기까지 감성에 대한 이해와 방법론 이를 이용하여 감성요소를 적용한 제품이나 자동차의 우수사례를 분석하고 감성 디자인의 이론과 선행연구를 바탕으로 국내외 선행 사례 중 성공적인 부분을 분석하고, 고찰하였다. 이를 바탕으로 제품과 자동차의 다변화하는 환경 속에서 저마다 특성의 가지는 새로운 길을 제시해줄 뿐 아니라, 감성적 요소가 디자인의 새로운 가치를 가지고 경쟁에서 우위를 차지할 만큼 기술개발의 방향을 결정해 주는 Key가 되는 것을 제시하였다. 이러한 관점에서 감성의 방법론에 따라 문화적 감성을 적용한 자동차 인테리어를 감성적인 관점에서 도출해내고 같은 연구방법을 통해 문화와 감성의 요소를 분석 및 미래비전을 제시하고자 하였다. 이는 기업에서는 효율적인 ...
지금까지 자동차나 제품은 성능과 품질측면에서 계속적인 발전을 해왔다. 하지만, 이제는 더 이상 성능과 품질을 향상시켜 소비자들의 관심을 끌 수가 없다는 한계를 맞이하게 되었고 새로운 소비를 창출하기 위해서는 소비자들의 감각을 자극하고 정서적 만족감을 제공하는 제품을 생성해야만 한다. 이에 따라 본 연구는 기본적인 욕구인 감성을 바탕으로 그 요소를 디자인을 통해 발전시켜 새로운 영역을 확보하고 재해석된 감성요소는 새로움을 창조하는 원동력을 제공할 것이다. 따라서 본 연구는 제품디자인에서 자동차디자인에 이르기까지 감성에 대한 이해와 방법론 이를 이용하여 감성요소를 적용한 제품이나 자동차의 우수사례를 분석하고 감성 디자인의 이론과 선행연구를 바탕으로 국내외 선행 사례 중 성공적인 부분을 분석하고, 고찰하였다. 이를 바탕으로 제품과 자동차의 다변화하는 환경 속에서 저마다 특성의 가지는 새로운 길을 제시해줄 뿐 아니라, 감성적 요소가 디자인의 새로운 가치를 가지고 경쟁에서 우위를 차지할 만큼 기술개발의 방향을 결정해 주는 Key가 되는 것을 제시하였다. 이러한 관점에서 감성의 방법론에 따라 문화적 감성을 적용한 자동차 인테리어를 감성적인 관점에서 도출해내고 같은 연구방법을 통해 문화와 감성의 요소를 분석 및 미래비전을 제시하고자 하였다. 이는 기업에서는 효율적인 디자인 방법론으로 활용할 수 있는 전략이라는 점에서 제품 패러다임 변화에 일익을 담당할 것이다. 끝으로 본 연구는 일반적 감성디자인 개발과정에서 한 단계 발전시켜 감성요소가 디자인을 통해 차별화된 제품을 제시하는 방법론을 소개하였다는 측면에서 본 연구의 의의가 크다고 사료된다. 지금까지 논의된 연구결과를 바탕으로 향후 감성디자인 활용 및 접근방안에 대한 시사점을 종합논의를 통해 제시하였지만, 감성디자인에 대한 객관적인 통계시스템을 마련하지 못한 점이 아쉬움으로 남는다. 기업이 감성요소를 제품과의 접목에 대한 연구와 노력을 기울여나가는 과정에서 감성공학과 감성디자인 분야가 활성화되고 우리나라가 제품이 가지는 영향력이 국가 브랜드의 위상이 향상되고 세계적인 히트 상품이 되기를 바라며. 또한 이러한 제품을 성공을 통해 감성의 여러 분야의 연구와 수행에 대한 논의가 더욱 활성화되기를 기대한다.
지금까지 자동차나 제품은 성능과 품질측면에서 계속적인 발전을 해왔다. 하지만, 이제는 더 이상 성능과 품질을 향상시켜 소비자들의 관심을 끌 수가 없다는 한계를 맞이하게 되었고 새로운 소비를 창출하기 위해서는 소비자들의 감각을 자극하고 정서적 만족감을 제공하는 제품을 생성해야만 한다. 이에 따라 본 연구는 기본적인 욕구인 감성을 바탕으로 그 요소를 디자인을 통해 발전시켜 새로운 영역을 확보하고 재해석된 감성요소는 새로움을 창조하는 원동력을 제공할 것이다. 따라서 본 연구는 제품디자인에서 자동차디자인에 이르기까지 감성에 대한 이해와 방법론 이를 이용하여 감성요소를 적용한 제품이나 자동차의 우수사례를 분석하고 감성 디자인의 이론과 선행연구를 바탕으로 국내외 선행 사례 중 성공적인 부분을 분석하고, 고찰하였다. 이를 바탕으로 제품과 자동차의 다변화하는 환경 속에서 저마다 특성의 가지는 새로운 길을 제시해줄 뿐 아니라, 감성적 요소가 디자인의 새로운 가치를 가지고 경쟁에서 우위를 차지할 만큼 기술개발의 방향을 결정해 주는 Key가 되는 것을 제시하였다. 이러한 관점에서 감성의 방법론에 따라 문화적 감성을 적용한 자동차 인테리어를 감성적인 관점에서 도출해내고 같은 연구방법을 통해 문화와 감성의 요소를 분석 및 미래비전을 제시하고자 하였다. 이는 기업에서는 효율적인 디자인 방법론으로 활용할 수 있는 전략이라는 점에서 제품 패러다임 변화에 일익을 담당할 것이다. 끝으로 본 연구는 일반적 감성디자인 개발과정에서 한 단계 발전시켜 감성요소가 디자인을 통해 차별화된 제품을 제시하는 방법론을 소개하였다는 측면에서 본 연구의 의의가 크다고 사료된다. 지금까지 논의된 연구결과를 바탕으로 향후 감성디자인 활용 및 접근방안에 대한 시사점을 종합논의를 통해 제시하였지만, 감성디자인에 대한 객관적인 통계시스템을 마련하지 못한 점이 아쉬움으로 남는다. 기업이 감성요소를 제품과의 접목에 대한 연구와 노력을 기울여나가는 과정에서 감성공학과 감성디자인 분야가 활성화되고 우리나라가 제품이 가지는 영향력이 국가 브랜드의 위상이 향상되고 세계적인 히트 상품이 되기를 바라며. 또한 이러한 제품을 성공을 통해 감성의 여러 분야의 연구와 수행에 대한 논의가 더욱 활성화되기를 기대한다.
Until now, the vehicles in terms of product performance and quality has been developed continuously. But now, it can not attract the attention of consumers with the improvement of the performance and quality any more. Only the new product that provides emotional satisfaction with consumers' sense is...
Until now, the vehicles in terms of product performance and quality has been developed continuously. But now, it can not attract the attention of consumers with the improvement of the performance and quality any more. Only the new product that provides emotional satisfaction with consumers' sense is able to create new consumption. Accordingly, this study is based on the idea that the design with basic emotion will makes the new area and reinterpreted sensitivity factors will provide a driving force in creating newness. This study analyzed the best practices with understanding and methodology of the emotion ranging from the product design to automobile design. In addition, it considered successful part of global leading cases based on the theory and advanced research of the emotional design. On the basis of that, emotional factor presents a new way in diversified environment of products and vehicles and is also a key that determines the new direction of technology. This is why new value takes an advantage over the competition. In this respect, the emotional methodology was applied in order to design automobile interiors in a point of view of emotional factors. This study used the same methodology to analyze the cultural and emotional factors and suggest vision in futures. This is an efficient design methodology, companies can benefit in terms of strategy, will play a role in the paradigm shift in the product. This study is an important step forward in the ordinary development of sensitive design and introduces how to design the products using emotional factors and differentiate the products. These points are of great significance. Based on the findings so far, discussion of the future use and issues of the sensitive design approaches for the present are proposed, but an objective statistical system are not suggested regretfully. If companies invest efforts and continue to research in combining emotional elements and products, the area of emotional engineering and emotional design are more activated. Furthermore Korean products' better position and influence in worldwide markets is expected in the near future and many hit products will come out. It is hoped that the success of products would contribute to the research and development and discussion of the emotional factors in many areas.
Until now, the vehicles in terms of product performance and quality has been developed continuously. But now, it can not attract the attention of consumers with the improvement of the performance and quality any more. Only the new product that provides emotional satisfaction with consumers' sense is able to create new consumption. Accordingly, this study is based on the idea that the design with basic emotion will makes the new area and reinterpreted sensitivity factors will provide a driving force in creating newness. This study analyzed the best practices with understanding and methodology of the emotion ranging from the product design to automobile design. In addition, it considered successful part of global leading cases based on the theory and advanced research of the emotional design. On the basis of that, emotional factor presents a new way in diversified environment of products and vehicles and is also a key that determines the new direction of technology. This is why new value takes an advantage over the competition. In this respect, the emotional methodology was applied in order to design automobile interiors in a point of view of emotional factors. This study used the same methodology to analyze the cultural and emotional factors and suggest vision in futures. This is an efficient design methodology, companies can benefit in terms of strategy, will play a role in the paradigm shift in the product. This study is an important step forward in the ordinary development of sensitive design and introduces how to design the products using emotional factors and differentiate the products. These points are of great significance. Based on the findings so far, discussion of the future use and issues of the sensitive design approaches for the present are proposed, but an objective statistical system are not suggested regretfully. If companies invest efforts and continue to research in combining emotional elements and products, the area of emotional engineering and emotional design are more activated. Furthermore Korean products' better position and influence in worldwide markets is expected in the near future and many hit products will come out. It is hoped that the success of products would contribute to the research and development and discussion of the emotional factors in many areas.
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