순환학습모형을 적용한 교수-학습 프로그램이 중학교 지적 장애 학생의 생명 개념에 미치는 영향 The Effects of Teaching-Learning Program based on Learning Cycle Model on the Living Concepts for Middle School Student with Intellectual Disabilities원문보기
이 연구의 목적은 순환학습모형을 적용한 교수-학습 프로그램이 중학교 지적 장애 학생들의 생명 개념 변화에 미치는 영향 대해 알아보는 것이다. 이를 위해 먼저, 2008년 개정된 특수학교 교육과정을 분석하여 생명 개념의 하위 개념인 호흡, 생장, 생식, 유전 4가지를 추출하였다. 그리고 이 개념을 가르치기 위해 9차시의 예비 프로그램과 16차시의 본 프로그램으로 구성된 교수-학습 프로그램을 개발하였다. 경상북도 K시에 있는 중학교 특수학급의 3학년 지적 장애 학생 3명과 2학년 지적 장애 학생 1명에게 개발한 프로그램을 투입 하였다. 연구 결과, 프로그램 투입 전에는 학생들이 호흡의 유무, 눈의 유무, 움직임의 유무 등을 이용하여 생물과 무생물을 구별하였고, 물활론적인 사고를 하는 학생도 있었다. 호흡의 유무를 판단할 때도 주어진 소재에 상관없이 단순히 사람의 호흡기관의 유무로만 판단을 하였다. 그리고 생식 개념에서 식물이 씨를 만든다는 사실을 잘 이해하지 못하고 있었다. 그러나 프로그램 투입 후에는 학생들이 호흡, 생장, 생식 유전 등의 과학적인 개념을 이용하여 생물과 무생물을 구별할 수 있게 되었다. 호흡의 유무를 판단할 때도 주어진 소재에 대한 올바른 호흡기관의 명칭과 개념을 가지게 되었다. 그리고 식물의 씨를 알지 못했던 학생들이 생식 유무를 판별하는 기준으로 식물의 씨를 생각하게 되었고 생물의 종류에 따라서 생물이 알이나 새끼를 낳는다는 것도 이해하게 되었다. 이상에서와 같이 순환학습모형을 적용한 교수-학습 프로그램은 중학교 지적장애 학생들의 생명에 대한 불완전한 과학개념을 ...
이 연구의 목적은 순환학습모형을 적용한 교수-학습 프로그램이 중학교 지적 장애 학생들의 생명 개념 변화에 미치는 영향 대해 알아보는 것이다. 이를 위해 먼저, 2008년 개정된 특수학교 교육과정을 분석하여 생명 개념의 하위 개념인 호흡, 생장, 생식, 유전 4가지를 추출하였다. 그리고 이 개념을 가르치기 위해 9차시의 예비 프로그램과 16차시의 본 프로그램으로 구성된 교수-학습 프로그램을 개발하였다. 경상북도 K시에 있는 중학교 특수학급의 3학년 지적 장애 학생 3명과 2학년 지적 장애 학생 1명에게 개발한 프로그램을 투입 하였다. 연구 결과, 프로그램 투입 전에는 학생들이 호흡의 유무, 눈의 유무, 움직임의 유무 등을 이용하여 생물과 무생물을 구별하였고, 물활론적인 사고를 하는 학생도 있었다. 호흡의 유무를 판단할 때도 주어진 소재에 상관없이 단순히 사람의 호흡기관의 유무로만 판단을 하였다. 그리고 생식 개념에서 식물이 씨를 만든다는 사실을 잘 이해하지 못하고 있었다. 그러나 프로그램 투입 후에는 학생들이 호흡, 생장, 생식 유전 등의 과학적인 개념을 이용하여 생물과 무생물을 구별할 수 있게 되었다. 호흡의 유무를 판단할 때도 주어진 소재에 대한 올바른 호흡기관의 명칭과 개념을 가지게 되었다. 그리고 식물의 씨를 알지 못했던 학생들이 생식 유무를 판별하는 기준으로 식물의 씨를 생각하게 되었고 생물의 종류에 따라서 생물이 알이나 새끼를 낳는다는 것도 이해하게 되었다. 이상에서와 같이 순환학습모형을 적용한 교수-학습 프로그램은 중학교 지적장애 학생들의 생명에 대한 불완전한 과학개념을 정교화 시키고, 오개념의 유형을 줄이거나 단순화 시키는 데 효과적인 교수-학습 프로그램이라고 할 수 있다.
이 연구의 목적은 순환학습모형을 적용한 교수-학습 프로그램이 중학교 지적 장애 학생들의 생명 개념 변화에 미치는 영향 대해 알아보는 것이다. 이를 위해 먼저, 2008년 개정된 특수학교 교육과정을 분석하여 생명 개념의 하위 개념인 호흡, 생장, 생식, 유전 4가지를 추출하였다. 그리고 이 개념을 가르치기 위해 9차시의 예비 프로그램과 16차시의 본 프로그램으로 구성된 교수-학습 프로그램을 개발하였다. 경상북도 K시에 있는 중학교 특수학급의 3학년 지적 장애 학생 3명과 2학년 지적 장애 학생 1명에게 개발한 프로그램을 투입 하였다. 연구 결과, 프로그램 투입 전에는 학생들이 호흡의 유무, 눈의 유무, 움직임의 유무 등을 이용하여 생물과 무생물을 구별하였고, 물활론적인 사고를 하는 학생도 있었다. 호흡의 유무를 판단할 때도 주어진 소재에 상관없이 단순히 사람의 호흡기관의 유무로만 판단을 하였다. 그리고 생식 개념에서 식물이 씨를 만든다는 사실을 잘 이해하지 못하고 있었다. 그러나 프로그램 투입 후에는 학생들이 호흡, 생장, 생식 유전 등의 과학적인 개념을 이용하여 생물과 무생물을 구별할 수 있게 되었다. 호흡의 유무를 판단할 때도 주어진 소재에 대한 올바른 호흡기관의 명칭과 개념을 가지게 되었다. 그리고 식물의 씨를 알지 못했던 학생들이 생식 유무를 판별하는 기준으로 식물의 씨를 생각하게 되었고 생물의 종류에 따라서 생물이 알이나 새끼를 낳는다는 것도 이해하게 되었다. 이상에서와 같이 순환학습모형을 적용한 교수-학습 프로그램은 중학교 지적장애 학생들의 생명에 대한 불완전한 과학개념을 정교화 시키고, 오개념의 유형을 줄이거나 단순화 시키는 데 효과적인 교수-학습 프로그램이라고 할 수 있다.
The purpose of this study was to determine about effects of teaching-learning program based on Learning Cycle Model on the Life Concepts for middle school students with intellectual disabilities. To do this, first, The breath, growth, reproduction, genetic of life concept was extracted four kinds of...
The purpose of this study was to determine about effects of teaching-learning program based on Learning Cycle Model on the Life Concepts for middle school students with intellectual disabilities. To do this, first, The breath, growth, reproduction, genetic of life concept was extracted four kinds of sub-concepts by Special school curriculum were analyzed. and teaching-learning program was developed in an attempt to teach concepts. This program was composed of 9 sessions pilot program and 16 sessions program. Developed a program was commitment of three second-grade students with disabilities and two-grade students with disabilities in middle school special class on K-city Gyeongsangbuk-do. Results, Students before commitment program made a distinction living and non-living of breath, eye existence, movement. The students answered that the water was alive by hylozoism thinking. and in concept of reproduction did not understand about plants made seed. Students after commitment program made a distinction living and non-living of Scientific concepts about breath, growth, reproduction. Students made a distinction presence of breath of correct name and concept of breathing apparatus about given material. Students did not know the seeds of the plant made a distinction presence of reproduction by presence of plant’s seed. Furthermore Depending on the type of biological organisms that produce eggs or young that were understood. Based on above, we can conclude that the ‘teaching-learning program based on learning cycle model’ is effective teaching-learning program that elaborated imperfect scientific conceptions of middle school student with intellectual disabilities, decreased and simplified patterns of living incorrect misconceptions.
The purpose of this study was to determine about effects of teaching-learning program based on Learning Cycle Model on the Life Concepts for middle school students with intellectual disabilities. To do this, first, The breath, growth, reproduction, genetic of life concept was extracted four kinds of sub-concepts by Special school curriculum were analyzed. and teaching-learning program was developed in an attempt to teach concepts. This program was composed of 9 sessions pilot program and 16 sessions program. Developed a program was commitment of three second-grade students with disabilities and two-grade students with disabilities in middle school special class on K-city Gyeongsangbuk-do. Results, Students before commitment program made a distinction living and non-living of breath, eye existence, movement. The students answered that the water was alive by hylozoism thinking. and in concept of reproduction did not understand about plants made seed. Students after commitment program made a distinction living and non-living of Scientific concepts about breath, growth, reproduction. Students made a distinction presence of breath of correct name and concept of breathing apparatus about given material. Students did not know the seeds of the plant made a distinction presence of reproduction by presence of plant’s seed. Furthermore Depending on the type of biological organisms that produce eggs or young that were understood. Based on above, we can conclude that the ‘teaching-learning program based on learning cycle model’ is effective teaching-learning program that elaborated imperfect scientific conceptions of middle school student with intellectual disabilities, decreased and simplified patterns of living incorrect misconceptions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.