본 논문에서는 기녀 29人의 59작품을 연구대상으로 하여 기녀의 역사, 기녀시조에 나타난 애정관, 세계관, 주제 및 소재 양상, 문학사적 의의 등을 총체적으로 파악하고자 하였으며 주제, 소재 양상에서는 사대부시조와의 관련 속에서 논함으로써 기녀시조의 특성을 더욱 명확히 밝히고자 노력하였다. 결론은 다음과 같이 요약할 수 있다. 기녀의 역사는 그 발생 시원을 신라부터 잡기도 하나, 본격적인 기녀제도는 고려시대에 정착되었으며, 조선시대로 들어서면서 가무기와 娼妓까지 다양하게 존재했음을 살펴보았다. 기녀의 작품을 기녀 29人의 작품 59수로 한정하여 연표를 작성하고, 기녀시조를 통하여 기녀들의 애정관을 절개형, 사생결단형, 이별순응형, 자유분방형, 애정주도형으로 나누어 살펴보고, 기녀들의 세계관은 자연이법에 의한 순환적 세계관, 이별을 통하여 신분적 자각에서 오는 체념·비관적 세계관으로 나타남을 살펴보았다. 기녀시조의 주제는 구애에 대한 화답, 이별, 기다림, 탄로의 4가지 유형으로 분류하여 살폈으며 기녀시조의 표면적 주제는 이별이지만, 그 이면적 주제는 영원한 사랑을 염원하는 것임을 작품을 통하여 알아보았다. 사대부 애정시조의 경우는 여성적 화자가 등장하는 시조는 그 정서가 ‘아니마’의 표출 때문이라는 것을 알 수 있었다. 그리고 기녀를 대상으로 한 시조에서는 성적 본능에 충실한 구애시조와 순수한 연정의 시조로 나누어 살펴보았다. 기녀시조에 나타난 소재는 동물, 식물, 광물, 자연물, 감정 및 현상, 인물, 공간, 거리, 도구 등이 다양하게 나타나고 있음을 알아보았다. 기녀시조의 수사법은 중의법, 생략법, 도치법, ...
본 논문에서는 기녀 29人의 59작품을 연구대상으로 하여 기녀의 역사, 기녀시조에 나타난 애정관, 세계관, 주제 및 소재 양상, 문학사적 의의 등을 총체적으로 파악하고자 하였으며 주제, 소재 양상에서는 사대부시조와의 관련 속에서 논함으로써 기녀시조의 특성을 더욱 명확히 밝히고자 노력하였다. 결론은 다음과 같이 요약할 수 있다. 기녀의 역사는 그 발생 시원을 신라부터 잡기도 하나, 본격적인 기녀제도는 고려시대에 정착되었으며, 조선시대로 들어서면서 가무기와 娼妓까지 다양하게 존재했음을 살펴보았다. 기녀의 작품을 기녀 29人의 작품 59수로 한정하여 연표를 작성하고, 기녀시조를 통하여 기녀들의 애정관을 절개형, 사생결단형, 이별순응형, 자유분방형, 애정주도형으로 나누어 살펴보고, 기녀들의 세계관은 자연이법에 의한 순환적 세계관, 이별을 통하여 신분적 자각에서 오는 체념·비관적 세계관으로 나타남을 살펴보았다. 기녀시조의 주제는 구애에 대한 화답, 이별, 기다림, 탄로의 4가지 유형으로 분류하여 살폈으며 기녀시조의 표면적 주제는 이별이지만, 그 이면적 주제는 영원한 사랑을 염원하는 것임을 작품을 통하여 알아보았다. 사대부 애정시조의 경우는 여성적 화자가 등장하는 시조는 그 정서가 ‘아니마’의 표출 때문이라는 것을 알 수 있었다. 그리고 기녀를 대상으로 한 시조에서는 성적 본능에 충실한 구애시조와 순수한 연정의 시조로 나누어 살펴보았다. 기녀시조에 나타난 소재는 동물, 식물, 광물, 자연물, 감정 및 현상, 인물, 공간, 거리, 도구 등이 다양하게 나타나고 있음을 알아보았다. 기녀시조의 수사법은 중의법, 생략법, 도치법, 반복법이 두드러지며, 그 외에도 직유법, 은유법, 영탄법 등이 다양하게 쓰이고 있음을 살펴보았다. 천민신분의 기녀가 사대부들과의 교유 속에서 이루어낸 기녀시조는 진정한 여성문학의 출발이었음을 보여 주고 있는 점과 유교적 사고방식을 지니고 있던 사대부들에게 진솔한 남성 본능적 욕구를 문학에 분출할 수 있도록 기여한 점 등은 그 의미가 매우 크다고 할 수 있다.
본 논문에서는 기녀 29人의 59작품을 연구대상으로 하여 기녀의 역사, 기녀시조에 나타난 애정관, 세계관, 주제 및 소재 양상, 문학사적 의의 등을 총체적으로 파악하고자 하였으며 주제, 소재 양상에서는 사대부시조와의 관련 속에서 논함으로써 기녀시조의 특성을 더욱 명확히 밝히고자 노력하였다. 결론은 다음과 같이 요약할 수 있다. 기녀의 역사는 그 발생 시원을 신라부터 잡기도 하나, 본격적인 기녀제도는 고려시대에 정착되었으며, 조선시대로 들어서면서 가무기와 娼妓까지 다양하게 존재했음을 살펴보았다. 기녀의 작품을 기녀 29人의 작품 59수로 한정하여 연표를 작성하고, 기녀시조를 통하여 기녀들의 애정관을 절개형, 사생결단형, 이별순응형, 자유분방형, 애정주도형으로 나누어 살펴보고, 기녀들의 세계관은 자연이법에 의한 순환적 세계관, 이별을 통하여 신분적 자각에서 오는 체념·비관적 세계관으로 나타남을 살펴보았다. 기녀시조의 주제는 구애에 대한 화답, 이별, 기다림, 탄로의 4가지 유형으로 분류하여 살폈으며 기녀시조의 표면적 주제는 이별이지만, 그 이면적 주제는 영원한 사랑을 염원하는 것임을 작품을 통하여 알아보았다. 사대부 애정시조의 경우는 여성적 화자가 등장하는 시조는 그 정서가 ‘아니마’의 표출 때문이라는 것을 알 수 있었다. 그리고 기녀를 대상으로 한 시조에서는 성적 본능에 충실한 구애시조와 순수한 연정의 시조로 나누어 살펴보았다. 기녀시조에 나타난 소재는 동물, 식물, 광물, 자연물, 감정 및 현상, 인물, 공간, 거리, 도구 등이 다양하게 나타나고 있음을 알아보았다. 기녀시조의 수사법은 중의법, 생략법, 도치법, 반복법이 두드러지며, 그 외에도 직유법, 은유법, 영탄법 등이 다양하게 쓰이고 있음을 살펴보았다. 천민신분의 기녀가 사대부들과의 교유 속에서 이루어낸 기녀시조는 진정한 여성문학의 출발이었음을 보여 주고 있는 점과 유교적 사고방식을 지니고 있던 사대부들에게 진솔한 남성 본능적 욕구를 문학에 분출할 수 있도록 기여한 점 등은 그 의미가 매우 크다고 할 수 있다.
Taking 59 works of 29 Ginyeo as research object, this dissertation tries to comprehensively grasp the history of Ginyeo as well as the sense of affection, sense of world, aspect of theme and materials, the meaning in the literary history, etc. Further, it attempts to further clarify the property of ...
Taking 59 works of 29 Ginyeo as research object, this dissertation tries to comprehensively grasp the history of Ginyeo as well as the sense of affection, sense of world, aspect of theme and materials, the meaning in the literary history, etc. Further, it attempts to further clarify the property of Ginyeo Sijo by discussing aspect of theme and materials in connection with aristocratic sijo. The conclusion can be summarized as follows. Though the origin of history of Ginyeo is considered to be the age of Shilla, the Ginyeo system was settled in full scale in the age of Koryo. Entering the age of Chosun, Ginyeo who can sing and dance well and prostitute appeared, thereby broadening the variety of Ginyeo. Selecting only 59 works of 29 Ginyeo, the researcher prepared chronological table, divided the sense of affection of Ginyeo into integrity type, decision by death and life type, compliance to farewelltype, free type and initiative of affection type through Ginyeo Sijo and investigated that the sense of world of Ginyeo was embodied in abandonment from the recognition of status and pessimistic sense of world through circulatory sense of world by natural laws and farewell. The theme of Ginyeo Sijo was investigated in 4 types of warm response to wooing, farewell, waiting and deploring the aging. Though the superficial theme of Ginyeo Sijo is farewell, the hidden theme, i.e., longing for eternal love, was shown through works. It was found that in the case of aristocratic love sijo, the sijo with female speaker was the emotion expressed in Anima. And the sijo taking Ginyeo as materials was investigated in the division of wooing sijo loyal to sexual instinct and sijo of pure love. It was also found that the materials shown in Ginyeo Sijo were divers, e.g., animal, plant, minerals, natural things, emotion and phenomenon, person, space, distance and tools. The rhetoric prominent in Ginyeo Sijo are Technique that enables one word to have more than 2 meanings, ellipsis, inversion and repetition accompanied by simile, metaphor, exclamation, etc. The meaning is very significant in that Ginyeo Sijo realized by Ginyeo in the association with aristocrat showed the true commencement of female literature and the aristocrat was encouraged to express the candid masculine instinctive desire in literature notwithstanding their Confucian way of thought.
Taking 59 works of 29 Ginyeo as research object, this dissertation tries to comprehensively grasp the history of Ginyeo as well as the sense of affection, sense of world, aspect of theme and materials, the meaning in the literary history, etc. Further, it attempts to further clarify the property of Ginyeo Sijo by discussing aspect of theme and materials in connection with aristocratic sijo. The conclusion can be summarized as follows. Though the origin of history of Ginyeo is considered to be the age of Shilla, the Ginyeo system was settled in full scale in the age of Koryo. Entering the age of Chosun, Ginyeo who can sing and dance well and prostitute appeared, thereby broadening the variety of Ginyeo. Selecting only 59 works of 29 Ginyeo, the researcher prepared chronological table, divided the sense of affection of Ginyeo into integrity type, decision by death and life type, compliance to farewelltype, free type and initiative of affection type through Ginyeo Sijo and investigated that the sense of world of Ginyeo was embodied in abandonment from the recognition of status and pessimistic sense of world through circulatory sense of world by natural laws and farewell. The theme of Ginyeo Sijo was investigated in 4 types of warm response to wooing, farewell, waiting and deploring the aging. Though the superficial theme of Ginyeo Sijo is farewell, the hidden theme, i.e., longing for eternal love, was shown through works. It was found that in the case of aristocratic love sijo, the sijo with female speaker was the emotion expressed in Anima. And the sijo taking Ginyeo as materials was investigated in the division of wooing sijo loyal to sexual instinct and sijo of pure love. It was also found that the materials shown in Ginyeo Sijo were divers, e.g., animal, plant, minerals, natural things, emotion and phenomenon, person, space, distance and tools. The rhetoric prominent in Ginyeo Sijo are Technique that enables one word to have more than 2 meanings, ellipsis, inversion and repetition accompanied by simile, metaphor, exclamation, etc. The meaning is very significant in that Ginyeo Sijo realized by Ginyeo in the association with aristocrat showed the true commencement of female literature and the aristocrat was encouraged to express the candid masculine instinctive desire in literature notwithstanding their Confucian way of thought.
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