핀란드는 OECD 학업성취도 평가에서 꾸준하게 높은 성적을 보이고 있고 학생들이 비교적 높은 흥미를 유지하면서 협력과 평등의 교육이라는 점에서 세계적으로 그 우수성을 인정받았다. 이 연구의 목적은 핀란드 교육 성공 요인을 교육정책과 제도 요인과 사회문화적 여건 요인으로 나누어 분석하여 한국교육에 시사하는 바를 찾는데 있다. OECD 학업성취도에서 산출하고 있는 학교 배경 변인과 사회경제적 배경 변인 중에서 핀란드 고유의 교육정책의 결과로 해석될 수 있는 지수들의 분석을 통해 교육정책과 제도 요인과 사회문화적 여건 요인을 추출했다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 교육정책과 제도 요인은 첫째, 종합학교의 운영을 통해 모든 학생들이 차별 없는 균등한 교육을 받을 수 있다는 것이다. 둘째, 이론과 실천을 동시에 강조한 교사양성 과정으로 질 높은 교사를 양성하는 것이다. 셋째, 최적의 학습 환경을 조성하기 위한 노력이다. 학급당 학생 수나 학교의 정서적인 분위기, 질 높은 교사 등은 최적의 학습여건을 마련해주고 있다. 사회문화적 여건 요인으로는 첫째, 지속가능한 리더십이다. 핀란드의 교육개혁은 지속적이고 안정적으로 이루어졌고 형평성, 민주주의, 사회적 책임이라는 목표를 명확하게 수여하는데 일관성을 지켜왔다. 둘째, 공동운명체 의식을 기반으로 한 사회적 합의이다. 교육제도와 실천방식에 대한 사회적인 지지를 통해 종합학교가 추진해온 ...
핀란드는 OECD 학업성취도 평가에서 꾸준하게 높은 성적을 보이고 있고 학생들이 비교적 높은 흥미를 유지하면서 협력과 평등의 교육이라는 점에서 세계적으로 그 우수성을 인정받았다. 이 연구의 목적은 핀란드 교육 성공 요인을 교육정책과 제도 요인과 사회문화적 여건 요인으로 나누어 분석하여 한국교육에 시사하는 바를 찾는데 있다. OECD 학업성취도에서 산출하고 있는 학교 배경 변인과 사회경제적 배경 변인 중에서 핀란드 고유의 교육정책의 결과로 해석될 수 있는 지수들의 분석을 통해 교육정책과 제도 요인과 사회문화적 여건 요인을 추출했다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 교육정책과 제도 요인은 첫째, 종합학교의 운영을 통해 모든 학생들이 차별 없는 균등한 교육을 받을 수 있다는 것이다. 둘째, 이론과 실천을 동시에 강조한 교사양성 과정으로 질 높은 교사를 양성하는 것이다. 셋째, 최적의 학습 환경을 조성하기 위한 노력이다. 학급당 학생 수나 학교의 정서적인 분위기, 질 높은 교사 등은 최적의 학습여건을 마련해주고 있다. 사회문화적 여건 요인으로는 첫째, 지속가능한 리더십이다. 핀란드의 교육개혁은 지속적이고 안정적으로 이루어졌고 형평성, 민주주의, 사회적 책임이라는 목표를 명확하게 수여하는데 일관성을 지켜왔다. 둘째, 공동운명체 의식을 기반으로 한 사회적 합의이다. 교육제도와 실천방식에 대한 사회적인 지지를 통해 종합학교가 추진해온 통합교육이 성공할 수 있었다. 셋째, 신뢰의 문화에 바탕을 둔 유연한 책무성이다. 정직과 믿음은 핀란드 사회를 지탱하는 기초적인 가치이며 이는 또한 교육에 대한 신뢰로 이어지고 학교와 교사는 자율성에 근거한 책무성을 가지게 되었다. 넷째, 형평성을 중요가치로 여기는 복지국가이다. 사회 전반적으로 인간다운 삶을 위한 복지제도가 잘 갖추어져 있고 학교라는 교육기관을 통해 각종 교육 서비스를 제공하는 것으로 교육효과를 최대화하고 있다. 본 연구결과가 한국교육에 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 교육철학과 목표에 대해 사회적인 합의가 이루어져야 한다. 교육이 지향해야할 방향과 원칙에 대해 사회적 합의가 선행되어야 하며 이것을 바탕으로 일관되고 지속성 있는 교육정책과 제도가 추진되어야 한다. 둘째, 경쟁이 아닌 협력과 상호교류의 능력을 키워주는 교육이 필요하다. 교육 기회의 평등 뿐 아니라 성취 결과에서도 평등이 실현되어야 하며 이를 통해 학생들이 경쟁이 아닌 협력의 사상을 통해 함께 지속가능한 사회를 만들어가고자 하는 삶의 태도와 역량을 가질 수 있도록 해야 한다. 셋째, 교사양성과정 개선을 통해 교사들의 교육적 역량을 강화시키고 교사에 대한 신뢰를 구축해야 한다. 이를 위해 지식획득 차원의 개선 뿐만 아니라 교육학적 지식을 실제 응용할 수 있는 장을 마련하고 현장연구자로써의 역할을 하도록 독려할 필요가 있다. 마지막으로 교육을 복지실현의 관점에서 추구해야 한다. 모든 학생들에게 최상의 교육과 최적의 교육을 제공하는 것을 공교육의 목표로 삼고 한국의 교육문제가 복지국가를 향한 근본적인 변화를 모색하는 과정에서 논의되어야 할 것이다.
핀란드는 OECD 학업성취도 평가에서 꾸준하게 높은 성적을 보이고 있고 학생들이 비교적 높은 흥미를 유지하면서 협력과 평등의 교육이라는 점에서 세계적으로 그 우수성을 인정받았다. 이 연구의 목적은 핀란드 교육 성공 요인을 교육정책과 제도 요인과 사회문화적 여건 요인으로 나누어 분석하여 한국교육에 시사하는 바를 찾는데 있다. OECD 학업성취도에서 산출하고 있는 학교 배경 변인과 사회경제적 배경 변인 중에서 핀란드 고유의 교육정책의 결과로 해석될 수 있는 지수들의 분석을 통해 교육정책과 제도 요인과 사회문화적 여건 요인을 추출했다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 교육정책과 제도 요인은 첫째, 종합학교의 운영을 통해 모든 학생들이 차별 없는 균등한 교육을 받을 수 있다는 것이다. 둘째, 이론과 실천을 동시에 강조한 교사양성 과정으로 질 높은 교사를 양성하는 것이다. 셋째, 최적의 학습 환경을 조성하기 위한 노력이다. 학급당 학생 수나 학교의 정서적인 분위기, 질 높은 교사 등은 최적의 학습여건을 마련해주고 있다. 사회문화적 여건 요인으로는 첫째, 지속가능한 리더십이다. 핀란드의 교육개혁은 지속적이고 안정적으로 이루어졌고 형평성, 민주주의, 사회적 책임이라는 목표를 명확하게 수여하는데 일관성을 지켜왔다. 둘째, 공동운명체 의식을 기반으로 한 사회적 합의이다. 교육제도와 실천방식에 대한 사회적인 지지를 통해 종합학교가 추진해온 통합교육이 성공할 수 있었다. 셋째, 신뢰의 문화에 바탕을 둔 유연한 책무성이다. 정직과 믿음은 핀란드 사회를 지탱하는 기초적인 가치이며 이는 또한 교육에 대한 신뢰로 이어지고 학교와 교사는 자율성에 근거한 책무성을 가지게 되었다. 넷째, 형평성을 중요가치로 여기는 복지국가이다. 사회 전반적으로 인간다운 삶을 위한 복지제도가 잘 갖추어져 있고 학교라는 교육기관을 통해 각종 교육 서비스를 제공하는 것으로 교육효과를 최대화하고 있다. 본 연구결과가 한국교육에 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 교육철학과 목표에 대해 사회적인 합의가 이루어져야 한다. 교육이 지향해야할 방향과 원칙에 대해 사회적 합의가 선행되어야 하며 이것을 바탕으로 일관되고 지속성 있는 교육정책과 제도가 추진되어야 한다. 둘째, 경쟁이 아닌 협력과 상호교류의 능력을 키워주는 교육이 필요하다. 교육 기회의 평등 뿐 아니라 성취 결과에서도 평등이 실현되어야 하며 이를 통해 학생들이 경쟁이 아닌 협력의 사상을 통해 함께 지속가능한 사회를 만들어가고자 하는 삶의 태도와 역량을 가질 수 있도록 해야 한다. 셋째, 교사양성과정 개선을 통해 교사들의 교육적 역량을 강화시키고 교사에 대한 신뢰를 구축해야 한다. 이를 위해 지식획득 차원의 개선 뿐만 아니라 교육학적 지식을 실제 응용할 수 있는 장을 마련하고 현장연구자로써의 역할을 하도록 독려할 필요가 있다. 마지막으로 교육을 복지실현의 관점에서 추구해야 한다. 모든 학생들에게 최상의 교육과 최적의 교육을 제공하는 것을 공교육의 목표로 삼고 한국의 교육문제가 복지국가를 향한 근본적인 변화를 모색하는 과정에서 논의되어야 할 것이다.
Finland has been showing good performance in OECD PISA and its education has been recognized world-widely in the light of cooperative and equal education and that students retain high interest in education. The purpose of this study is to analyze success factors of Finnish education in the sense of ...
Finland has been showing good performance in OECD PISA and its education has been recognized world-widely in the light of cooperative and equal education and that students retain high interest in education. The purpose of this study is to analyze success factors of Finnish education in the sense of education policy and system and socio-cultural environment. Also, some index and study outcome which are able to be interpreted as the result of Finnish education policy are presented analyzing school background index and socio-economic background index by OECD PISA. Summarizing the result of this study is as follows. Regarding education policy and system factor, Firstly, comprehensive school enables every student to have equal education without any discrimination. Secondly, teacher education system emphasizing theory and practice produces qualified teachers. Thirdly, government puts effort to create optimal study environment by adjusting the number of students in a class, making emotional mood in school, supplying qualified teachers. Regarding socio-cultural environment factor, first factor is sustainable leadership. Finnish reform of education system has been conducted consistently and stably, kept the policy consistently for fairness, democracy and social responsibility. Second factor is social consensus based on collectivism. The intergrate deducation of comprehensive school could be successful due to social support for education system and practice way. Third factor is flexible accountability based on trust. Honesty and belief which are fundamental values in Finland are adapted on education also, school and teacher has responsibility for Finnish society autonomously. Fourth, Finland is a welfare state advocating fairness. Welfare system is equipped very well for human being over the nation and they maximize education effect by providing various education services through education institute, school. Implication of this study to Korea education is as follows. First, social consensus for education philosophies and objectives has to be preceded. Social consensus for educational direction and principle should be made and conducted education policy and system consistently. Second, cooperation and interaction is to be a more important value than competition in education not only equality of opportunity but also equality of result have to be come true. This idea can be a solution for students to cultivate positive attitude and ability for sustainable and developing society with all society members together. Third, teacher’s capability and trust for the teachers should be reinforced through improvement of teacher education system. It is very necessary to develop the system of educational knowledge acquisition and practical exercise, both. Field-researcher is required for better education. Fourth, education has to be pursued in the light of welfare. The objective of public education is to provide best and optimal education for every student and Korea education should be discussed in the line of searching basic change to step closer to a welfare state.
Finland has been showing good performance in OECD PISA and its education has been recognized world-widely in the light of cooperative and equal education and that students retain high interest in education. The purpose of this study is to analyze success factors of Finnish education in the sense of education policy and system and socio-cultural environment. Also, some index and study outcome which are able to be interpreted as the result of Finnish education policy are presented analyzing school background index and socio-economic background index by OECD PISA. Summarizing the result of this study is as follows. Regarding education policy and system factor, Firstly, comprehensive school enables every student to have equal education without any discrimination. Secondly, teacher education system emphasizing theory and practice produces qualified teachers. Thirdly, government puts effort to create optimal study environment by adjusting the number of students in a class, making emotional mood in school, supplying qualified teachers. Regarding socio-cultural environment factor, first factor is sustainable leadership. Finnish reform of education system has been conducted consistently and stably, kept the policy consistently for fairness, democracy and social responsibility. Second factor is social consensus based on collectivism. The intergrate deducation of comprehensive school could be successful due to social support for education system and practice way. Third factor is flexible accountability based on trust. Honesty and belief which are fundamental values in Finland are adapted on education also, school and teacher has responsibility for Finnish society autonomously. Fourth, Finland is a welfare state advocating fairness. Welfare system is equipped very well for human being over the nation and they maximize education effect by providing various education services through education institute, school. Implication of this study to Korea education is as follows. First, social consensus for education philosophies and objectives has to be preceded. Social consensus for educational direction and principle should be made and conducted education policy and system consistently. Second, cooperation and interaction is to be a more important value than competition in education not only equality of opportunity but also equality of result have to be come true. This idea can be a solution for students to cultivate positive attitude and ability for sustainable and developing society with all society members together. Third, teacher’s capability and trust for the teachers should be reinforced through improvement of teacher education system. It is very necessary to develop the system of educational knowledge acquisition and practical exercise, both. Field-researcher is required for better education. Fourth, education has to be pursued in the light of welfare. The objective of public education is to provide best and optimal education for every student and Korea education should be discussed in the line of searching basic change to step closer to a welfare state.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.