본 연구의 목적은 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 인식 및 대처에 미치는 효과를 규명하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 인식수준 감소에 효과적인가? 둘째, 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 대처능력 향상에 효과적인가? 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 개발 단계에서는 Chace의 원형구조 기법과 무용치료의 구성요소를 바탕으로, 초등학생의 인지적, 정서적 수준에 맞게 무용치료 프로그램을 재구성하였다. 신뢰와 친화, 스트레스 인식 및 대처능력 향상, 긍정적 변화의 세 단계로 구분하였으며 각 회기의 구조는 준비운동, 주제전개, 정리단계를 거치도록 하였다. 회기마다 다양한 활동자료와 음악을 사용하였으며 학급 전체를 대상으로 하되, 다양한 소집단 활동을 구성하였다. 검토 단계에서는 본 연구자가 재직하고 있는 B초등학교 5학년 학생 26명을 대상으로 본 연구에서 제안한 프로그램 전 회기를 예비 실시하여 평가한 뒤 내용과 방법을 수정, 보완하였다. 실행 단계에서는 B초등학교 5학년 2개 학급 학생 61명을 대상으로 스트레스 인식 및 대처 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험집단으로, 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 5주 동안 10회기의 무용치료 프로그램을 실시하고 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 스트레스 인식 및 대처 사후검사를 실시하였다. 평가 단계에서는 i-STAT(Kim & Baker, 2009)을 이용한 ...
본 연구의 목적은 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 인식 및 대처에 미치는 효과를 규명하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 인식수준 감소에 효과적인가? 둘째, 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 대처능력 향상에 효과적인가? 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 개발 단계에서는 Chace의 원형구조 기법과 무용치료의 구성요소를 바탕으로, 초등학생의 인지적, 정서적 수준에 맞게 무용치료 프로그램을 재구성하였다. 신뢰와 친화, 스트레스 인식 및 대처능력 향상, 긍정적 변화의 세 단계로 구분하였으며 각 회기의 구조는 준비운동, 주제전개, 정리단계를 거치도록 하였다. 회기마다 다양한 활동자료와 음악을 사용하였으며 학급 전체를 대상으로 하되, 다양한 소집단 활동을 구성하였다. 검토 단계에서는 본 연구자가 재직하고 있는 B초등학교 5학년 학생 26명을 대상으로 본 연구에서 제안한 프로그램 전 회기를 예비 실시하여 평가한 뒤 내용과 방법을 수정, 보완하였다. 실행 단계에서는 B초등학교 5학년 2개 학급 학생 61명을 대상으로 스트레스 인식 및 대처 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험집단으로, 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 5주 동안 10회기의 무용치료 프로그램을 실시하고 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 스트레스 인식 및 대처 사후검사를 실시하였다. 평가 단계에서는 i-STAT(Kim & Baker, 2009)을 이용한 양적 분석과 소감문 및 연구자 관찰을 통한 내용 분석을 실시하였다. 먼저 집단 간 사전검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하였으며, 그 결과 두 집단은 동질집단임을 확인하였다. 따라서 스트레스 인식 및 스트레스 대처 사후검사에 대한 집단 간의 차이검증에도 독립표본 t검증을 사용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 양적 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용치료 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 사후검사에 있어서 스트레스 인식이 유의미하게 낮아졌으며, 스트레스 인식의 하위요인인 개인, 가정, 학교 스트레스가 모두 유의미하게 낮아졌다. 둘째, 무용치료 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 사후검사에 있어서 스트레스 대처가 유의미하게 높아졌으며, 스트레스 대처의 하위요인 가운데 적극적, 공격적, 사회지지 추구적 대처가 유의미하게 높아졌다. 양적 연구 결과의 보완을 위한 내용 분석 결과, 아동들은 스트레스 상황에서 긍정적 스트레스의 인식과 적극적, 사회지지 추구적 스트레스 대처능력의 중요성을 알게 되었다. 또한 무용치료 프로그램이라는 표현활동의 경험을 통하여 친구와 교사와의 친밀감 형성, 집단원에 대한 이해 및 배려 등 정의적 측면에도 긍정적인 변화가 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 본 연구에서 제안한 초등학생의 스트레스 인식과 대처 향상을 위한 무용치료 프로그램이 스트레스 인식수준을 낮추고, 스트레스 대처능력을 향상시키는 데 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 초등학교 현장에서 아동발달에 적합한 무용치료 프로그램을 개발하여 적용한 점, 아직 단편적으로 소개되어 있고 특수 아동을 대상으로 개발된 무용치료 프로그램을 일반 아동을 대상으로 재구성하고 체계화하여 정리하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 앞으로 다양한 연령과 지역을 대상으로 무용치료 프로그램을 개발하고, 본 프로그램을 수정하고 보완하는 연구들이 더욱 필요하다.
본 연구의 목적은 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 인식 및 대처에 미치는 효과를 규명하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 인식수준 감소에 효과적인가? 둘째, 무용치료 프로그램이 초등학생의 스트레스 대처능력 향상에 효과적인가? 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 개발 단계에서는 Chace의 원형구조 기법과 무용치료의 구성요소를 바탕으로, 초등학생의 인지적, 정서적 수준에 맞게 무용치료 프로그램을 재구성하였다. 신뢰와 친화, 스트레스 인식 및 대처능력 향상, 긍정적 변화의 세 단계로 구분하였으며 각 회기의 구조는 준비운동, 주제전개, 정리단계를 거치도록 하였다. 회기마다 다양한 활동자료와 음악을 사용하였으며 학급 전체를 대상으로 하되, 다양한 소집단 활동을 구성하였다. 검토 단계에서는 본 연구자가 재직하고 있는 B초등학교 5학년 학생 26명을 대상으로 본 연구에서 제안한 프로그램 전 회기를 예비 실시하여 평가한 뒤 내용과 방법을 수정, 보완하였다. 실행 단계에서는 B초등학교 5학년 2개 학급 학생 61명을 대상으로 스트레스 인식 및 대처 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험집단으로, 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 5주 동안 10회기의 무용치료 프로그램을 실시하고 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 스트레스 인식 및 대처 사후검사를 실시하였다. 평가 단계에서는 i-STAT(Kim & Baker, 2009)을 이용한 양적 분석과 소감문 및 연구자 관찰을 통한 내용 분석을 실시하였다. 먼저 집단 간 사전검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하였으며, 그 결과 두 집단은 동질집단임을 확인하였다. 따라서 스트레스 인식 및 스트레스 대처 사후검사에 대한 집단 간의 차이검증에도 독립표본 t검증을 사용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 양적 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용치료 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 사후검사에 있어서 스트레스 인식이 유의미하게 낮아졌으며, 스트레스 인식의 하위요인인 개인, 가정, 학교 스트레스가 모두 유의미하게 낮아졌다. 둘째, 무용치료 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 사후검사에 있어서 스트레스 대처가 유의미하게 높아졌으며, 스트레스 대처의 하위요인 가운데 적극적, 공격적, 사회지지 추구적 대처가 유의미하게 높아졌다. 양적 연구 결과의 보완을 위한 내용 분석 결과, 아동들은 스트레스 상황에서 긍정적 스트레스의 인식과 적극적, 사회지지 추구적 스트레스 대처능력의 중요성을 알게 되었다. 또한 무용치료 프로그램이라는 표현활동의 경험을 통하여 친구와 교사와의 친밀감 형성, 집단원에 대한 이해 및 배려 등 정의적 측면에도 긍정적인 변화가 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 본 연구에서 제안한 초등학생의 스트레스 인식과 대처 향상을 위한 무용치료 프로그램이 스트레스 인식수준을 낮추고, 스트레스 대처능력을 향상시키는 데 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 초등학교 현장에서 아동발달에 적합한 무용치료 프로그램을 개발하여 적용한 점, 아직 단편적으로 소개되어 있고 특수 아동을 대상으로 개발된 무용치료 프로그램을 일반 아동을 대상으로 재구성하고 체계화하여 정리하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 앞으로 다양한 연령과 지역을 대상으로 무용치료 프로그램을 개발하고, 본 프로그램을 수정하고 보완하는 연구들이 더욱 필요하다.
The purpose of this study is to examine effects of a dance therapy program on the stress recognition and coping of elementary children. To achieve this purpose, the following research questions are established. At first, does a dance therapy program influence reduction of the stress recognition of e...
The purpose of this study is to examine effects of a dance therapy program on the stress recognition and coping of elementary children. To achieve this purpose, the following research questions are established. At first, does a dance therapy program influence reduction of the stress recognition of elementary children? And second, does a dance therapy program influence development of the stress coping of elementary children? To obtain such purposes, at the step of program development, the dance therapy program was reconstituted based on the Chace's circle structure method, elements of the dance therapy and Elementary Children's perceive and emotional level. It was set 3 program stages - 1) trust and friendship 2) thematic development 3) positive change and each session goes through warm-up, theme development and closure. Also, each session was planned various activity material and music, was aimed at the whole class but was composed with various subgroup activities. At the step of examination, all sessions were pre-implemented for program formative evaluation to 26 fifth grade students in B elementary school which researcher works and then fixed the content and managing ways. At the step of implementation, 61 fifth graders, 2 classes in B elementary school were measured on the stress recognition and coping scale. Then, the researcher's class were placed in experimental group, while the other class were placed in control group. The experimental group participated in 10 sessions of the dance therapy program during 5 weeks, while the control group didn't. After the experiment, a post test was given to verify the effects of the program. At the step of evaluation, quantitative analysis using i-STATistics(Kim & Baker, 2009) and contents analysis using opinion documents of children, counselor's observations were given. Since the control group's result was the same as the experimental group as the result of an independent t-test, independent t-tests were also used for quantitative analysis of post-inspection. The results of quantitative analysis to verify the effects of the program were as follows; First, in comparison with the control group, the experimental group that was participated in the dance therapy program showed significant reduction in the level of stress recognition and its sub-factors(individual, family, school). Secondly, in comparison with the control group, the experimental group that was participated in the dance therapy program showed significant development in the level of stress coping and its sub-factors(active, aggressive, social support seeking). To supplement the results of quantitative study, contents analysis were executed. The results showed that children got to know the importance of positive stress recognition and active, social support seeking stress coping ability in stressful situation. There were other positive changes in emotional aspects, such as building closeness with friends and teachers, improving comprehension and consideration for group members by express activities. As above, the results proves that the dance therapy program for children's reduce the stress recognition level and improve stress coping abilities is effective. In conclusion, it can be said meaningful that the dance therapy program to be proper to children was developed and implemented. Also this research was important to restructure and systematize for general children not for exceptional child. Then this research suggests that another dance therapy program be developed and this program be modified depending on various ages and domains.
The purpose of this study is to examine effects of a dance therapy program on the stress recognition and coping of elementary children. To achieve this purpose, the following research questions are established. At first, does a dance therapy program influence reduction of the stress recognition of elementary children? And second, does a dance therapy program influence development of the stress coping of elementary children? To obtain such purposes, at the step of program development, the dance therapy program was reconstituted based on the Chace's circle structure method, elements of the dance therapy and Elementary Children's perceive and emotional level. It was set 3 program stages - 1) trust and friendship 2) thematic development 3) positive change and each session goes through warm-up, theme development and closure. Also, each session was planned various activity material and music, was aimed at the whole class but was composed with various subgroup activities. At the step of examination, all sessions were pre-implemented for program formative evaluation to 26 fifth grade students in B elementary school which researcher works and then fixed the content and managing ways. At the step of implementation, 61 fifth graders, 2 classes in B elementary school were measured on the stress recognition and coping scale. Then, the researcher's class were placed in experimental group, while the other class were placed in control group. The experimental group participated in 10 sessions of the dance therapy program during 5 weeks, while the control group didn't. After the experiment, a post test was given to verify the effects of the program. At the step of evaluation, quantitative analysis using i-STATistics(Kim & Baker, 2009) and contents analysis using opinion documents of children, counselor's observations were given. Since the control group's result was the same as the experimental group as the result of an independent t-test, independent t-tests were also used for quantitative analysis of post-inspection. The results of quantitative analysis to verify the effects of the program were as follows; First, in comparison with the control group, the experimental group that was participated in the dance therapy program showed significant reduction in the level of stress recognition and its sub-factors(individual, family, school). Secondly, in comparison with the control group, the experimental group that was participated in the dance therapy program showed significant development in the level of stress coping and its sub-factors(active, aggressive, social support seeking). To supplement the results of quantitative study, contents analysis were executed. The results showed that children got to know the importance of positive stress recognition and active, social support seeking stress coping ability in stressful situation. There were other positive changes in emotional aspects, such as building closeness with friends and teachers, improving comprehension and consideration for group members by express activities. As above, the results proves that the dance therapy program for children's reduce the stress recognition level and improve stress coping abilities is effective. In conclusion, it can be said meaningful that the dance therapy program to be proper to children was developed and implemented. Also this research was important to restructure and systematize for general children not for exceptional child. Then this research suggests that another dance therapy program be developed and this program be modified depending on various ages and domains.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.