본 연구는 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 통해 청소년의 스트레스와 우울에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 중학생 150명을 대상으로 스트레스 검사와 우울검사를 실시하였고, 이중 스트레스와 우울지수가 높은 24명을 각각 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에게 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 실시하고, 실험집단과 통제집단에 대해 사후 검사를 실시하였다. 주요 연구 결과는 첫째, 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 경험한 실험집단이 통제집단보다 일상스트레스의 전체 점수와 모든 하위척도(학교, 가족, 친...
본 연구는 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 통해 청소년의 스트레스와 우울에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 중학생 150명을 대상으로 스트레스 검사와 우울검사를 실시하였고, 이중 스트레스와 우울지수가 높은 24명을 각각 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에게 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 실시하고, 실험집단과 통제집단에 대해 사후 검사를 실시하였다. 주요 연구 결과는 첫째, 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 경험한 실험집단이 통제집단보다 일상스트레스의 전체 점수와 모든 하위척도(학교, 가족, 친구, 생활환경, 자기 자신) 점수가 사전에 비해 사후에 감소하였다. 둘째, 실험집단의 우울 전체 점수와 모든 하위척도(청소년의 우울, 부정적 정서, 대인관계, 신체적 저하) 점수가 통제집단에 비해 사전에 비해 사후에 감소하였다. 이 결과는 무용/동작치료 프로그램이 스트레스 및 우울 감소와 대처능력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 시사한다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구의 한계점과 무용동작치료를 활용한 상담프로그램 개발에 대한 연구과제를 논의하였다.
핵심어 : 무용/동작치료, 청소년, 스트레스, 우울
본 연구는 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 통해 청소년의 스트레스와 우울에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 중학생 150명을 대상으로 스트레스 검사와 우울검사를 실시하였고, 이중 스트레스와 우울지수가 높은 24명을 각각 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에게 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 실시하고, 실험집단과 통제집단에 대해 사후 검사를 실시하였다. 주요 연구 결과는 첫째, 무용/동작치료를 활용한 상담프로그램을 경험한 실험집단이 통제집단보다 일상스트레스의 전체 점수와 모든 하위척도(학교, 가족, 친구, 생활환경, 자기 자신) 점수가 사전에 비해 사후에 감소하였다. 둘째, 실험집단의 우울 전체 점수와 모든 하위척도(청소년의 우울, 부정적 정서, 대인관계, 신체적 저하) 점수가 통제집단에 비해 사전에 비해 사후에 감소하였다. 이 결과는 무용/동작치료 프로그램이 스트레스 및 우울 감소와 대처능력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 시사한다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구의 한계점과 무용동작치료를 활용한 상담프로그램 개발에 대한 연구과제를 논의하였다.
핵심어 : 무용/동작치료, 청소년, 스트레스, 우울
This study investigated the effects of counseling program utilizing dance and movement therapy on stress and depression of adolescents. It made a preliminary study for the 150 middle school students. A total of 24 individuals participated in this study, consisting of a experimental group and a contr...
This study investigated the effects of counseling program utilizing dance and movement therapy on stress and depression of adolescents. It made a preliminary study for the 150 middle school students. A total of 24 individuals participated in this study, consisting of a experimental group and a control group respectively 12 individuals. The main results are as follows: first, in the experimental group of dance and movement therapy the overall score and all subscales(school, family, friend, life environment, and self) of daily stress were reduced compared to the control group at pre-post comparison. Second, the total score and all subscales(depressive and negative emotions, interpesonal relationship and physical decline) of CES-D were reduced afterwards. It testified the effects of dance and movement therapy on stress and depression of adolescents. The limitations and suggestions for future tasks were discussed.
keyword: dance and movement therapy, adolescents, stress, depression
This study investigated the effects of counseling program utilizing dance and movement therapy on stress and depression of adolescents. It made a preliminary study for the 150 middle school students. A total of 24 individuals participated in this study, consisting of a experimental group and a control group respectively 12 individuals. The main results are as follows: first, in the experimental group of dance and movement therapy the overall score and all subscales(school, family, friend, life environment, and self) of daily stress were reduced compared to the control group at pre-post comparison. Second, the total score and all subscales(depressive and negative emotions, interpesonal relationship and physical decline) of CES-D were reduced afterwards. It testified the effects of dance and movement therapy on stress and depression of adolescents. The limitations and suggestions for future tasks were discussed.
keyword: dance and movement therapy, adolescents, stress, depression
주제어
#춤요법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.