우리나라 관악의 역사는 19C말 서양문물의 도입과 함께 시작되었다. 그 후 지금까지 양적으로는 많은 성장을 하여 현재 초, 중, 고등학교에 많은 관악대가 만들어져 있다. 그러나 관악에 대한 사회적 인식의 부족과 연구부족으로 다른 음악분야(현악, 성악, 피아노) 보다 느린 발전을 하였다. 그 문제점으로 체계적인 지도안의 부족과 지도교사들의 전공분야만으로 관악대의 다양한 악기들을 지도하려는 데에 많은 문제점을 안고 있다.
이러한 문제점들은 다양한 관악기의 연주에 기본요소인 연주법의 일체감을 불가능하게 하고, 이러한 현실은 합주나 ...
우리나라 관악의 역사는 19C말 서양문물의 도입과 함께 시작되었다. 그 후 지금까지 양적으로는 많은 성장을 하여 현재 초, 중, 고등학교에 많은 관악대가 만들어져 있다. 그러나 관악에 대한 사회적 인식의 부족과 연구부족으로 다른 음악분야(현악, 성악, 피아노) 보다 느린 발전을 하였다. 그 문제점으로 체계적인 지도안의 부족과 지도교사들의 전공분야만으로 관악대의 다양한 악기들을 지도하려는 데에 많은 문제점을 안고 있다.
이러한 문제점들은 다양한 관악기의 연주에 기본요소인 연주법의 일체감을 불가능하게 하고, 이러한 현실은 합주나 중주는 물론 독주까지도 예술적 음악을 연주하는데 결정적 문제점을 나타내고 있다. 또한 별도의 개인지도를 통하여 실기지도가 이루어지기도 하지만 소수이며, 관악대 전체를 대상으로 하는 포괄적 지도문제는 해결되지 않고 있다.
미국을 비롯하여 유럽의 많은 나라에서는 그들이 오랜 기간 동안 경험하고 연구한 교육 자료들을 과학적 체계로 발전시켜 그들의 조건에 맞는 학습 지도안을 개발하여 관악에 입문하는 학생들을 체계적으로 지도하고 있다.
본 논문에서 필자는 금관악기에 관련된 많은 문헌들로 교칙본과 유명한 연주자들의 연주법, 국내․외의 학위논문에 실려 있는 내용들을 참고하여 연주자들에게 있어서 가장 중요한 부분이라 할 수 있는 기초적인 연주기법을 주로 다루었다.
첫째, 문헌을 통하여 금관악기의 일반적인 고찰로 금관악기교육의 발달과정과 중요성에 대하여 문헌을 통하여 조사 연구하였다.
둘째, 금관악기의 이론적 고찰로 각 악기별 구조와 특성, 발음원리에 대하여 조사 연구하여 실기교육에 앞서 악기에 대한 철저한 이해와 기초지식을 습득할 수 있도록 하였다.
셋째, 좋은 연주자로 성장할 수 있도록 기초를 충실히 하기위한 기초적인 연주법으로 Breathing과 Embouchure형성을 위한 여러 가지 연주법, 그리고 올바른 Tonguing을 조사 연구하였다.
넷째, 금관악기 교육의 실제로 실기 지도를 위한 학습지도안을 작성하여 체계적인 실기 지도가 될 수 있도록 하였다.
끝으로 금관악기를 지도하는 지도교사와 배우는 학생들에게 효율적이고 체계적인 학습 자료로써 많은 도움이 될 수 있기를 바란다.
우리나라 관악의 역사는 19C말 서양문물의 도입과 함께 시작되었다. 그 후 지금까지 양적으로는 많은 성장을 하여 현재 초, 중, 고등학교에 많은 관악대가 만들어져 있다. 그러나 관악에 대한 사회적 인식의 부족과 연구부족으로 다른 음악분야(현악, 성악, 피아노) 보다 느린 발전을 하였다. 그 문제점으로 체계적인 지도안의 부족과 지도교사들의 전공분야만으로 관악대의 다양한 악기들을 지도하려는 데에 많은 문제점을 안고 있다.
이러한 문제점들은 다양한 관악기의 연주에 기본요소인 연주법의 일체감을 불가능하게 하고, 이러한 현실은 합주나 중주는 물론 독주까지도 예술적 음악을 연주하는데 결정적 문제점을 나타내고 있다. 또한 별도의 개인지도를 통하여 실기지도가 이루어지기도 하지만 소수이며, 관악대 전체를 대상으로 하는 포괄적 지도문제는 해결되지 않고 있다.
미국을 비롯하여 유럽의 많은 나라에서는 그들이 오랜 기간 동안 경험하고 연구한 교육 자료들을 과학적 체계로 발전시켜 그들의 조건에 맞는 학습 지도안을 개발하여 관악에 입문하는 학생들을 체계적으로 지도하고 있다.
본 논문에서 필자는 금관악기에 관련된 많은 문헌들로 교칙본과 유명한 연주자들의 연주법, 국내․외의 학위논문에 실려 있는 내용들을 참고하여 연주자들에게 있어서 가장 중요한 부분이라 할 수 있는 기초적인 연주기법을 주로 다루었다.
첫째, 문헌을 통하여 금관악기의 일반적인 고찰로 금관악기교육의 발달과정과 중요성에 대하여 문헌을 통하여 조사 연구하였다.
둘째, 금관악기의 이론적 고찰로 각 악기별 구조와 특성, 발음원리에 대하여 조사 연구하여 실기교육에 앞서 악기에 대한 철저한 이해와 기초지식을 습득할 수 있도록 하였다.
셋째, 좋은 연주자로 성장할 수 있도록 기초를 충실히 하기위한 기초적인 연주법으로 Breathing과 Embouchure형성을 위한 여러 가지 연주법, 그리고 올바른 Tonguing을 조사 연구하였다.
넷째, 금관악기 교육의 실제로 실기 지도를 위한 학습지도안을 작성하여 체계적인 실기 지도가 될 수 있도록 하였다.
끝으로 금관악기를 지도하는 지도교사와 배우는 학생들에게 효율적이고 체계적인 학습 자료로써 많은 도움이 될 수 있기를 바란다.
A Study of a Practical Instruction of the Brass
Jang June
Major in Music Education
Graduate School of Education Mokpo National University
(Supervised by Professor Lee, Kun-Sil)
Abstract
Our history of the wind instrument has been started with the introduction of western civilization since...
A Study of a Practical Instruction of the Brass
Jang June
Major in Music Education
Graduate School of Education Mokpo National University
(Supervised by Professor Lee, Kun-Sil)
Abstract
Our history of the wind instrument has been started with the introduction of western civilization since 19 century. After that, we have been great growth of the volume of it, and now a lot of the winds are established at the elementary, middle, and high school. However the winds has been grew slowly compare with other music parts(the String music, Vocal music, Piano) because of the leak of the social awareness and the study for the winds. As a weak point of problems, we doesn't have enough organic plans, and many our instructers are trying to teach their students with variety music instruments based on only their special studies.
For the result of the problems, it occurs impossible to make an sense of unity of the execution which is concerned the basic constituent for playing the winds, and from realities of bad conditions have major problems on artistic music playing of a concert, a duet, and even a recital. Few students are taking an extra personal guidance, but we haven't solved a problem which is instructing comprehensively for the all of the winds.
Many European countries and U.S. are teaching their students, who choose to be a wind player, organically using fitful guidance plans which are developed scientifically based on their studies and experiences.
In this thesis, I studied and researched the basic executions which concerned as a very important part for the player refer to a theists from the interior and exterior of the country, and introduced a music practice book and the executions from many famous musicians refer to many literature related with the winds.
first, I studied and researched the progressing of the instruction for the winds and the gravity of it through many literatures.
Second, As a theoretical consideration to the winds, I studied and researched the structures, a specific, and the fundamentals of a sound-processing of each instrument in order to gathering clear understanding and basic knowledges before the actual guidance.
Third, I studied and researched a lot of executions to form Breathing and Embouchure, and the right way of Tonguing, which is a basic execution in order to overtake an elementary to become a good musician.
Forth, I composed the guidance plan for an actual instruction to help to teach with more organic actual guidance
As a conclusion, I want my thesis to help the instructers and students who are related with the winds as an effective organic study source.
A Study of a Practical Instruction of the Brass
Jang June
Major in Music Education
Graduate School of Education Mokpo National University
(Supervised by Professor Lee, Kun-Sil)
Abstract
Our history of the wind instrument has been started with the introduction of western civilization since 19 century. After that, we have been great growth of the volume of it, and now a lot of the winds are established at the elementary, middle, and high school. However the winds has been grew slowly compare with other music parts(the String music, Vocal music, Piano) because of the leak of the social awareness and the study for the winds. As a weak point of problems, we doesn't have enough organic plans, and many our instructers are trying to teach their students with variety music instruments based on only their special studies.
For the result of the problems, it occurs impossible to make an sense of unity of the execution which is concerned the basic constituent for playing the winds, and from realities of bad conditions have major problems on artistic music playing of a concert, a duet, and even a recital. Few students are taking an extra personal guidance, but we haven't solved a problem which is instructing comprehensively for the all of the winds.
Many European countries and U.S. are teaching their students, who choose to be a wind player, organically using fitful guidance plans which are developed scientifically based on their studies and experiences.
In this thesis, I studied and researched the basic executions which concerned as a very important part for the player refer to a theists from the interior and exterior of the country, and introduced a music practice book and the executions from many famous musicians refer to many literature related with the winds.
first, I studied and researched the progressing of the instruction for the winds and the gravity of it through many literatures.
Second, As a theoretical consideration to the winds, I studied and researched the structures, a specific, and the fundamentals of a sound-processing of each instrument in order to gathering clear understanding and basic knowledges before the actual guidance.
Third, I studied and researched a lot of executions to form Breathing and Embouchure, and the right way of Tonguing, which is a basic execution in order to overtake an elementary to become a good musician.
Forth, I composed the guidance plan for an actual instruction to help to teach with more organic actual guidance
As a conclusion, I want my thesis to help the instructers and students who are related with the winds as an effective organic study source.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.