스마트폰의 위성항법장치(GPS)와 이동식 네트워크를 이용한 위치기반 서비스는 다양한 비즈니스 모델을 제공한다. 현재 사용자의 위치정보를 이용하여 주변의 음식점, 숙박업소, 관광지등의 정보를 제공하는 “주변정보제공” 서비스와 길 찾기, 교통정보, 버스안내와 같이 “지리정보서비스” 형태의 서비스 유형이 나와 있다. 최근에는 현실과 가상의 세계를 더하여 사용자에게 다양한 부가정보를 제공하는 ...
스마트폰의 위성항법장치(GPS)와 이동식 네트워크를 이용한 위치기반 서비스는 다양한 비즈니스 모델을 제공한다. 현재 사용자의 위치정보를 이용하여 주변의 음식점, 숙박업소, 관광지등의 정보를 제공하는 “주변정보제공” 서비스와 길 찾기, 교통정보, 버스안내와 같이 “지리정보서비스” 형태의 서비스 유형이 나와 있다. 최근에는 현실과 가상의 세계를 더하여 사용자에게 다양한 부가정보를 제공하는 증강현실 서비스와 디지털 사진과 GPS 측위기술을 결합시켜 특정지역에서 촬영한 사진을 지도의 촬영지에 표시하는 GPS 포토 또한 각광을 받고 있다. 최근 국내의 지자체나 공공기관들은 지역의 문화유산과 관광자원을 개발하고 활용하는 다양한 사업을 진행한다. 관광으로 인한 수익은 지역의 생태계 보전이나 지구환경의 심각성을 알리고, 생태계 보호를 체험하는 생태관광(eco-tourism) 사업에 많은 예산을 투입하고 있다. 이제는 단순히 관광지를 보며 즐기는 것이 아닌 환경 보전에 참여하고, 지역경제에 문화적⦁경제적으로 공헌하며, 관광객들에게 현장학습의 경험을 제공해야 하는 것이다. 또한 관광지에 대한 정보를 온라인상에서 공유하여, 다양한 국내 관광 자원의 알리는 노력도 함께 진행하고 있다. 본 논문에서는 위치기반 서비스에 필요한 측위기술의 형태와 비즈니스 모델에 대해 알아본다. 그리고 유비쿼터스 관광정보 서비스의 종류에 대해 알아본다. 또한 스마트폰을 이용하여 관광객의 위치를 인지하여 멀티미디어 콘텐츠를 제공하고 현지를 방문하고 느낀 여행의 기행문을 이미지, 텍스트 그리고 동영상 형태로 서버에 등록하여 사용자간에 정보를 공유하는 방안을 제시하고 구현하였다.
스마트폰의 위성항법장치(GPS)와 이동식 네트워크를 이용한 위치기반 서비스는 다양한 비즈니스 모델을 제공한다. 현재 사용자의 위치정보를 이용하여 주변의 음식점, 숙박업소, 관광지등의 정보를 제공하는 “주변정보제공” 서비스와 길 찾기, 교통정보, 버스안내와 같이 “지리정보서비스” 형태의 서비스 유형이 나와 있다. 최근에는 현실과 가상의 세계를 더하여 사용자에게 다양한 부가정보를 제공하는 증강현실 서비스와 디지털 사진과 GPS 측위기술을 결합시켜 특정지역에서 촬영한 사진을 지도의 촬영지에 표시하는 GPS 포토 또한 각광을 받고 있다. 최근 국내의 지자체나 공공기관들은 지역의 문화유산과 관광자원을 개발하고 활용하는 다양한 사업을 진행한다. 관광으로 인한 수익은 지역의 생태계 보전이나 지구환경의 심각성을 알리고, 생태계 보호를 체험하는 생태관광(eco-tourism) 사업에 많은 예산을 투입하고 있다. 이제는 단순히 관광지를 보며 즐기는 것이 아닌 환경 보전에 참여하고, 지역경제에 문화적⦁경제적으로 공헌하며, 관광객들에게 현장학습의 경험을 제공해야 하는 것이다. 또한 관광지에 대한 정보를 온라인상에서 공유하여, 다양한 국내 관광 자원의 알리는 노력도 함께 진행하고 있다. 본 논문에서는 위치기반 서비스에 필요한 측위기술의 형태와 비즈니스 모델에 대해 알아본다. 그리고 유비쿼터스 관광정보 서비스의 종류에 대해 알아본다. 또한 스마트폰을 이용하여 관광객의 위치를 인지하여 멀티미디어 콘텐츠를 제공하고 현지를 방문하고 느낀 여행의 기행문을 이미지, 텍스트 그리고 동영상 형태로 서버에 등록하여 사용자간에 정보를 공유하는 방안을 제시하고 구현하였다.
Location Based Services using GPS and repeater of a smart phone provides various business models. Many of various service types are now introduced such as "surroundings information provide" which provides information of restaurants, lodgings and tourist attractions and "geographic information servic...
Location Based Services using GPS and repeater of a smart phone provides various business models. Many of various service types are now introduced such as "surroundings information provide" which provides information of restaurants, lodgings and tourist attractions and "geographic information service" such as route finding, traffic and bus information from user's location. Recently, augmened reality service offering various optional information combining real and virtual world for users and GPS Photo indicating a location where the photo was taken by combining digitial image and GPS location determination technology are drawing attention. Recently, local governments and government offices are putting a lot of budgets for eco-tourism business experiencing protecting eco system and realizing importance of eco-system protection or global enviroment. This enables to protect enviroment, provide opportunity for visiters to learn enviroment protection and earning due to tourism. Now it's not simply enjoying the scenery but participating enviroment protection, contributing local economy culturally and economically and providing experience on site for visiters. This thesis describes the methodology providing tourism contents by Location based services. And this thesis introduces ubiquitous tourism information service types. Also this thesis proposed method to provide multimedia contents by position recognition of visiters and share information among users by uploading a travelogue to a server in the form of image, text and video clip.
Location Based Services using GPS and repeater of a smart phone provides various business models. Many of various service types are now introduced such as "surroundings information provide" which provides information of restaurants, lodgings and tourist attractions and "geographic information service" such as route finding, traffic and bus information from user's location. Recently, augmened reality service offering various optional information combining real and virtual world for users and GPS Photo indicating a location where the photo was taken by combining digitial image and GPS location determination technology are drawing attention. Recently, local governments and government offices are putting a lot of budgets for eco-tourism business experiencing protecting eco system and realizing importance of eco-system protection or global enviroment. This enables to protect enviroment, provide opportunity for visiters to learn enviroment protection and earning due to tourism. Now it's not simply enjoying the scenery but participating enviroment protection, contributing local economy culturally and economically and providing experience on site for visiters. This thesis describes the methodology providing tourism contents by Location based services. And this thesis introduces ubiquitous tourism information service types. Also this thesis proposed method to provide multimedia contents by position recognition of visiters and share information among users by uploading a travelogue to a server in the form of image, text and video clip.
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