융합인재교육(STEAM)을 적용한 과학수업이 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향 Effects of Science Lesson Applying STEAM Education on Self-efficacy, Interest, and Attitude towards Science원문보기
학생들이 일상생활에서 과학과 관련된 문제를 해결하는 과학적 소양을 갖출 수 있도록 하기 위해서는 통합된 지식을 사용하는 학습 경험을 갖는 기회를 충분히 제공하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 우리나라에서 분과적인 교과의 하나로 가르치고 있는 과학은 실제로는 사회적 문제와 과학 기술이 서로 복잡하게 얽혀 있으며, 공학이나 기술뿐만 아니라 수학, 언어, 예술 등 여러 분야의 학문과도 밀접하게 관련되어 있다. 이를 바탕으로 일상생활에서 통합적 지식을 사용하는 과학적 소양을 갖추도록 학생들에게 교육경험을 효과적으로 제공하기 위해서는 최근 제시되고 있는 과학-기술-공학-수학의 ...
학생들이 일상생활에서 과학과 관련된 문제를 해결하는 과학적 소양을 갖출 수 있도록 하기 위해서는 통합된 지식을 사용하는 학습 경험을 갖는 기회를 충분히 제공하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 우리나라에서 분과적인 교과의 하나로 가르치고 있는 과학은 실제로는 사회적 문제와 과학 기술이 서로 복잡하게 얽혀 있으며, 공학이나 기술뿐만 아니라 수학, 언어, 예술 등 여러 분야의 학문과도 밀접하게 관련되어 있다. 이를 바탕으로 일상생활에서 통합적 지식을 사용하는 과학적 소양을 갖추도록 학생들에게 교육경험을 효과적으로 제공하기 위해서는 최근 제시되고 있는 과학-기술-공학-수학의 통합적 접근 방식인 STEM에서 한 단계 더 나아가 모든 예술과 인문사회 학문영역을 통합적으로 고려하는 새로운 융합적 접근인 STEAM(과학-기술-공학-예술-수학)교육이 필요하다고 할 수 있다. 본 연구는 초등학교 5학년을 대상으로 교과중심의 교육과정 내에서 과학과를 중심으로 융합인재교육(STEAM)을 과학수업 현장에 적용하고 아동들의 과학관련 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향을 알아본 것이다. 이를 통해 교육현장에서 과학교육의 통합적 접근에 대한 이해를 넓히고 과학적 소양의 함양을 위한 학습 지도에 시사점을 얻고자 한다. 연구대상은 경기도에 소재한 G초등학교 5학년 두 개 반으로 실험반은 남자 17명, 여자 15명으로 총 32명이며, 비교반 남자 17명, 여자 15명으로 총 32명이다. 수업에 1주 이상 참여하지 못하였거나 사전, 사후 설문 중 어느 하나에 응하지 못한 학생의 결과를 제외하고 실험반은 30명, 비교반은 29명을 대상으로 분석을 실시하였다. 본 연구는 5학년 2학기 과학 1단원 ‘우리 몸’ 단원에 융합인재교육(STEAM)을 적용하여 실험반은 단원의 내용을 융합인재교육에 적합하도록 차시별로 내용을 재구성하여 수업을 실시하였다. 반면, 비교반 학생들은 지도서에 따른 일반적인 학습방법으로 수업을 실시하였다. 수업의 효과를 분석하기 위해 집단 구성을 사전-사후 검사 통제 집단 설계로 구성하였다. 융합인재교육을 적용한 과학수업이 초등학생들의 과학관련 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향에 대하여 연구한 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 수업 순서의 면에서 인체 전체를 생각할 때 기능의 연관성을 더 잘 연상할 수 있다고 생각되어지는 차시들끼리 차시의 배열을 재조정하였다. 내용 면에서 우리 몸에 변화에 관해서는 좀더 명확하고 명시적으로 이해할 수 있게 하기 위하여 수학의 측정, 그래프, 분수를 통한 비율의 개념 등을 도입하였다. 과학과 기술/공학의 연계를 생각할 수 있도록 최신 자료를 제공함과 동시에 상상해보기, 글이나 그림 만화로 나타내보기 등의 활동을 하여 예술적인 부분을 접목하여 자신의 생각을 정리하게 하였다. 융합인재교육을 적용한 과학수업의 교재 개발 과정에서 일반적인 수업보다 교사가 좀더 노력을 투자하고 여러 가지 교과를 융합적으로 제시하기 위한 부담이 있었다. 둘째, 융합인재교육을 적용한 과학수업은 초등학생의 과학교과에 대한 자기효능감에 영향을 미치고 있으며 융합인재교육을 적용한 수업을 하기 전에 비하여 수업을 하고 난 후에 자기효능감이 유의미하게 상승한 결과를 보였다. 이것은 융합인재교육을 적용한 ‘1. 우리 몸’ 단원 수업이 과학관련 자기효능감을 높이는데 효과적임을 나타내고 있다. 셋째, 실험반과 비교반은 과학에 대한 흥미, 과학학습에 대한 흥미, 과학 활동에 대한 흥미, 과학과 관련된 직업에 대한 흥미의 결과가 유의한 차이를 보였다. 이는 융합인재교육을 적용한 과학수업이 과학 흥미에 긍정적인 영향을 준다고 볼 수 있다. 넷째, 실험반과 비교반은 과학적 태도와 과학관련 태도에서 유의한 차이를 보였다. 이는 융합인재교육을 적용한 과학수업이 초등학생의 과학 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 이러한 결과를 바탕으로 융합인재교육을 적용한 과학수업은 초등학생의 과학관련 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 긍정적인 영향을 미치고 있으며 과학교과를 기반으로 한 통합적 접근으로서 가치가 있다고 볼 수 있다.
학생들이 일상생활에서 과학과 관련된 문제를 해결하는 과학적 소양을 갖출 수 있도록 하기 위해서는 통합된 지식을 사용하는 학습 경험을 갖는 기회를 충분히 제공하는 것이 필요하다고 할 수 있다. 우리나라에서 분과적인 교과의 하나로 가르치고 있는 과학은 실제로는 사회적 문제와 과학 기술이 서로 복잡하게 얽혀 있으며, 공학이나 기술뿐만 아니라 수학, 언어, 예술 등 여러 분야의 학문과도 밀접하게 관련되어 있다. 이를 바탕으로 일상생활에서 통합적 지식을 사용하는 과학적 소양을 갖추도록 학생들에게 교육경험을 효과적으로 제공하기 위해서는 최근 제시되고 있는 과학-기술-공학-수학의 통합적 접근 방식인 STEM에서 한 단계 더 나아가 모든 예술과 인문사회 학문영역을 통합적으로 고려하는 새로운 융합적 접근인 STEAM(과학-기술-공학-예술-수학)교육이 필요하다고 할 수 있다. 본 연구는 초등학교 5학년을 대상으로 교과중심의 교육과정 내에서 과학과를 중심으로 융합인재교육(STEAM)을 과학수업 현장에 적용하고 아동들의 과학관련 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향을 알아본 것이다. 이를 통해 교육현장에서 과학교육의 통합적 접근에 대한 이해를 넓히고 과학적 소양의 함양을 위한 학습 지도에 시사점을 얻고자 한다. 연구대상은 경기도에 소재한 G초등학교 5학년 두 개 반으로 실험반은 남자 17명, 여자 15명으로 총 32명이며, 비교반 남자 17명, 여자 15명으로 총 32명이다. 수업에 1주 이상 참여하지 못하였거나 사전, 사후 설문 중 어느 하나에 응하지 못한 학생의 결과를 제외하고 실험반은 30명, 비교반은 29명을 대상으로 분석을 실시하였다. 본 연구는 5학년 2학기 과학 1단원 ‘우리 몸’ 단원에 융합인재교육(STEAM)을 적용하여 실험반은 단원의 내용을 융합인재교육에 적합하도록 차시별로 내용을 재구성하여 수업을 실시하였다. 반면, 비교반 학생들은 지도서에 따른 일반적인 학습방법으로 수업을 실시하였다. 수업의 효과를 분석하기 위해 집단 구성을 사전-사후 검사 통제 집단 설계로 구성하였다. 융합인재교육을 적용한 과학수업이 초등학생들의 과학관련 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향에 대하여 연구한 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 수업 순서의 면에서 인체 전체를 생각할 때 기능의 연관성을 더 잘 연상할 수 있다고 생각되어지는 차시들끼리 차시의 배열을 재조정하였다. 내용 면에서 우리 몸에 변화에 관해서는 좀더 명확하고 명시적으로 이해할 수 있게 하기 위하여 수학의 측정, 그래프, 분수를 통한 비율의 개념 등을 도입하였다. 과학과 기술/공학의 연계를 생각할 수 있도록 최신 자료를 제공함과 동시에 상상해보기, 글이나 그림 만화로 나타내보기 등의 활동을 하여 예술적인 부분을 접목하여 자신의 생각을 정리하게 하였다. 융합인재교육을 적용한 과학수업의 교재 개발 과정에서 일반적인 수업보다 교사가 좀더 노력을 투자하고 여러 가지 교과를 융합적으로 제시하기 위한 부담이 있었다. 둘째, 융합인재교육을 적용한 과학수업은 초등학생의 과학교과에 대한 자기효능감에 영향을 미치고 있으며 융합인재교육을 적용한 수업을 하기 전에 비하여 수업을 하고 난 후에 자기효능감이 유의미하게 상승한 결과를 보였다. 이것은 융합인재교육을 적용한 ‘1. 우리 몸’ 단원 수업이 과학관련 자기효능감을 높이는데 효과적임을 나타내고 있다. 셋째, 실험반과 비교반은 과학에 대한 흥미, 과학학습에 대한 흥미, 과학 활동에 대한 흥미, 과학과 관련된 직업에 대한 흥미의 결과가 유의한 차이를 보였다. 이는 융합인재교육을 적용한 과학수업이 과학 흥미에 긍정적인 영향을 준다고 볼 수 있다. 넷째, 실험반과 비교반은 과학적 태도와 과학관련 태도에서 유의한 차이를 보였다. 이는 융합인재교육을 적용한 과학수업이 초등학생의 과학 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 이러한 결과를 바탕으로 융합인재교육을 적용한 과학수업은 초등학생의 과학관련 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 긍정적인 영향을 미치고 있으며 과학교과를 기반으로 한 통합적 접근으로서 가치가 있다고 볼 수 있다.
In order to enable students to solve science related problems, experience to use integrated knowledge is required to be provided sufficiently. Science taught as an independent subject in Korea is practically complicated because of its inclusion of social problems and scientific technology such as no...
In order to enable students to solve science related problems, experience to use integrated knowledge is required to be provided sufficiently. Science taught as an independent subject in Korea is practically complicated because of its inclusion of social problems and scientific technology such as not only engineering and technology but also mathematics, language and arts. For student’s scientific knowledge, STEAM (Science – Technology – Engineering – Arts – Mathematics) Education to integrate science, technology, engineering, arts and mathematics becomes an issue to approach new scientific education integratively. This study was to apply STEAM Education to the existing science learning field for the 5th graders of elementary school, to widen the understandings of integrative approach of science education and examine the effects of STEAM Education applying science learning to the affective areas of students such science related self-efficacy, interest and attitude. The study subjects were the two classes of the 5th grade of G elementary school located in Gyeonggi-do, and the experimental class was composed of 30 students and the comparative class of 29. This study investigated and compared quantitatively the experimental class which recomposed the contents by lesson in order to make the unit of science ‘1. Our Body’ for the send semester of the 5th grade appropriate to STEAM Education and performed the learning and the comparative class which performed the learning with general learning methods according to the manual through the affective area questionnaire. This study found the followings. First, the science lesson applying STEAM Education required more of teachers' efforts than a common science lesson used to. However, it was able to provide students with learning content and diverse experiences that integrate science, up-to-date technology and engineering, mathematics and arts. In addition, it is meaningful in that it served as a momentum to communicate between teachers and students. Second, the science lesson applying STEAM Education influences self-efficacy about science subject of elementary school students and it showed that self-efficacy was significantly raised after the execution of the science learning applying STEAM Education compared to the time before the execution of the science learning applying STEAM Education. Third, the science lesson applying STEAM Education was proven to significantly influence the interest in science, that in science learning, that in scientific activities and that in the science related jobs. Fourth, it was shown that the science lesson applying STEAM Education influences significantly the areas of the scientific attitude and the science related attitude of elementary school students. Based on these results, it is considered that the science learning applying STEAM Education influences the affective area of elementary school students positively and has a value as an integrative approach of the science subject.
In order to enable students to solve science related problems, experience to use integrated knowledge is required to be provided sufficiently. Science taught as an independent subject in Korea is practically complicated because of its inclusion of social problems and scientific technology such as not only engineering and technology but also mathematics, language and arts. For student’s scientific knowledge, STEAM (Science – Technology – Engineering – Arts – Mathematics) Education to integrate science, technology, engineering, arts and mathematics becomes an issue to approach new scientific education integratively. This study was to apply STEAM Education to the existing science learning field for the 5th graders of elementary school, to widen the understandings of integrative approach of science education and examine the effects of STEAM Education applying science learning to the affective areas of students such science related self-efficacy, interest and attitude. The study subjects were the two classes of the 5th grade of G elementary school located in Gyeonggi-do, and the experimental class was composed of 30 students and the comparative class of 29. This study investigated and compared quantitatively the experimental class which recomposed the contents by lesson in order to make the unit of science ‘1. Our Body’ for the send semester of the 5th grade appropriate to STEAM Education and performed the learning and the comparative class which performed the learning with general learning methods according to the manual through the affective area questionnaire. This study found the followings. First, the science lesson applying STEAM Education required more of teachers' efforts than a common science lesson used to. However, it was able to provide students with learning content and diverse experiences that integrate science, up-to-date technology and engineering, mathematics and arts. In addition, it is meaningful in that it served as a momentum to communicate between teachers and students. Second, the science lesson applying STEAM Education influences self-efficacy about science subject of elementary school students and it showed that self-efficacy was significantly raised after the execution of the science learning applying STEAM Education compared to the time before the execution of the science learning applying STEAM Education. Third, the science lesson applying STEAM Education was proven to significantly influence the interest in science, that in science learning, that in scientific activities and that in the science related jobs. Fourth, it was shown that the science lesson applying STEAM Education influences significantly the areas of the scientific attitude and the science related attitude of elementary school students. Based on these results, it is considered that the science learning applying STEAM Education influences the affective area of elementary school students positively and has a value as an integrative approach of the science subject.
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