본 연구는 유아기의 생태 체험활동이 신체적·정신적 욕구를 충족하여 유아의 인성을 풍부하게 한다는데 관심을 갖고 생태 체험활동이 유아들의 정서에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하는 것이다. 유아의 정서 발달에 미치는 하위요인들로 자기 정서의 이용, 타인 정서의 인지, 자기 정서의 인식 및 표현, 자기 정서의 조절, 대인 관계 기술을 통해 유아의 정서발달에 변화를 갖게 하는 적절한 교육내용으로 활용될 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 : 생태 체험 활동이 유아의 ...
본 연구는 유아기의 생태 체험활동이 신체적·정신적 욕구를 충족하여 유아의 인성을 풍부하게 한다는데 관심을 갖고 생태 체험활동이 유아들의 정서에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하는 것이다. 유아의 정서 발달에 미치는 하위요인들로 자기 정서의 이용, 타인 정서의 인지, 자기 정서의 인식 및 표현, 자기 정서의 조절, 대인 관계 기술을 통해 유아의 정서발달에 변화를 갖게 하는 적절한 교육내용으로 활용될 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 : 생태 체험 활동이 유아의 정서지능 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 1) 생태체험 활동이 유아의 ‘자기정서의 이용’에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 생태체험 활동은 유아의 ‘타인정서의 인지’에 미치는 영향은 어떠한가? 3) 생태체험 활동은 유아의 ‘자기정서의 인식 및 표현’에 미치는 영향은 어떠한가? 4) 생태체험 활동은 유아의 ‘자기정서의 조절’에 미치는 영향은 어떠한가? 5) 생태체험 활동이 유아의 ‘대인관계기술’에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위하여 경상남도 진주시에 위치한 J어린이집과 S어린이집에 재원중인 만4세 유아 200명중 표집한 80명의 유아를 대상으로 하였다. 연구 대상으로 선정한 두 어린이집은 근교에 숲이 있는 유사한 환경이고, 통제집단과 실험집단의 유아들은 저소득, 중산층 이상의 생활수준이 비슷한 유아들로 구성되었다. 실험도구는 김경희(1988)의 ‘유아의 정서지능 발달 측정 도구’를 사용하였다. 정서발달 측정도구는 총 50개의 문항으로 되어 있다. 생태체험활동은 2011년 5월 16일부터 8월 5일까지 12주간 실시하였다. 실험집단에서 처치된 생태체험 활동 프로그램은 이론적 배경에서 밝힌 생태체험 활성화 원리(심미성, 안전성, 발달적합성, 모험성, 자발적 활동성, 다양성, 사회적 관계성, 자연 친화성, 유희성, 창의성 )에 입각하여 12개의 주제로 구성하였다. 실험집단의 유아들은 생태체험에 앞서 경험하게 될 체험에 대해 사전 교육을 받았으며, 프로그램의 성격에 따라서 대집단 활동과 소집단 활동으로 나누어서 실시하였다. 생태체험 활동의 실험처치가 끝난 후 효과를 검증하기 위해서 실험집단과 통제집단을 대상으로 2011년 8월 8일~8월 12일 까지 검사를 실시하였다. 집단 간 검사의 점수를 t 검증을 통해 비교·분석하였으며 통계검증을 위한 자료처리는 SPSS 13.0프로그램을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 전체 정서지능발달과 하위영역인 자기 정서의 이용, 타인 정서의 인지, 자기 정서의 인식 및 표현, 자기 정서의 조절, 대인 관계 기술에서 생태체험활동에 참여한 집단과 참여하지 않은 집단 간에는 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 구체적으로 전체 정서 발달= (6.57, p<.001)과 자기 정서의 이용(6.56, p<.001), 타인 정서의 인지(6.68, p<.001), 자기 정서의 인식 및 표현(5.81, p<.001), 자기 정서의 조절(5.91, p<.001), 교사와의 관계(6.91, p<.001), 또래와의 관계(6.07, p<.001)의 모든 영역은 생태 체험활동에 참여한 집단이 참여하지 않은 집단에 비해 유의미하게 발달 수준이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 생태 체험활동이 유아의 정서 발달 수준을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 보여준다. 결론적으로 생태 체험활동이 효율적으로 구성된다면 유아의 정서지능발달을 증진시키기 위한 교육수단으로 생태 체험활동이 유아교육현장에서 활성화 되어야 함을 시사해 주는 것이다.
본 연구는 유아기의 생태 체험활동이 신체적·정신적 욕구를 충족하여 유아의 인성을 풍부하게 한다는데 관심을 갖고 생태 체험활동이 유아들의 정서에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하는 것이다. 유아의 정서 발달에 미치는 하위요인들로 자기 정서의 이용, 타인 정서의 인지, 자기 정서의 인식 및 표현, 자기 정서의 조절, 대인 관계 기술을 통해 유아의 정서발달에 변화를 갖게 하는 적절한 교육내용으로 활용될 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 : 생태 체험 활동이 유아의 정서지능 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 1) 생태체험 활동이 유아의 ‘자기정서의 이용’에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 생태체험 활동은 유아의 ‘타인정서의 인지’에 미치는 영향은 어떠한가? 3) 생태체험 활동은 유아의 ‘자기정서의 인식 및 표현’에 미치는 영향은 어떠한가? 4) 생태체험 활동은 유아의 ‘자기정서의 조절’에 미치는 영향은 어떠한가? 5) 생태체험 활동이 유아의 ‘대인관계기술’에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위하여 경상남도 진주시에 위치한 J어린이집과 S어린이집에 재원중인 만4세 유아 200명중 표집한 80명의 유아를 대상으로 하였다. 연구 대상으로 선정한 두 어린이집은 근교에 숲이 있는 유사한 환경이고, 통제집단과 실험집단의 유아들은 저소득, 중산층 이상의 생활수준이 비슷한 유아들로 구성되었다. 실험도구는 김경희(1988)의 ‘유아의 정서지능 발달 측정 도구’를 사용하였다. 정서발달 측정도구는 총 50개의 문항으로 되어 있다. 생태체험활동은 2011년 5월 16일부터 8월 5일까지 12주간 실시하였다. 실험집단에서 처치된 생태체험 활동 프로그램은 이론적 배경에서 밝힌 생태체험 활성화 원리(심미성, 안전성, 발달적합성, 모험성, 자발적 활동성, 다양성, 사회적 관계성, 자연 친화성, 유희성, 창의성 )에 입각하여 12개의 주제로 구성하였다. 실험집단의 유아들은 생태체험에 앞서 경험하게 될 체험에 대해 사전 교육을 받았으며, 프로그램의 성격에 따라서 대집단 활동과 소집단 활동으로 나누어서 실시하였다. 생태체험 활동의 실험처치가 끝난 후 효과를 검증하기 위해서 실험집단과 통제집단을 대상으로 2011년 8월 8일~8월 12일 까지 검사를 실시하였다. 집단 간 검사의 점수를 t 검증을 통해 비교·분석하였으며 통계검증을 위한 자료처리는 SPSS 13.0프로그램을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 전체 정서지능발달과 하위영역인 자기 정서의 이용, 타인 정서의 인지, 자기 정서의 인식 및 표현, 자기 정서의 조절, 대인 관계 기술에서 생태체험활동에 참여한 집단과 참여하지 않은 집단 간에는 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 구체적으로 전체 정서 발달= (6.57, p<.001)과 자기 정서의 이용(6.56, p<.001), 타인 정서의 인지(6.68, p<.001), 자기 정서의 인식 및 표현(5.81, p<.001), 자기 정서의 조절(5.91, p<.001), 교사와의 관계(6.91, p<.001), 또래와의 관계(6.07, p<.001)의 모든 영역은 생태 체험활동에 참여한 집단이 참여하지 않은 집단에 비해 유의미하게 발달 수준이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 생태 체험활동이 유아의 정서 발달 수준을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 보여준다. 결론적으로 생태 체험활동이 효율적으로 구성된다면 유아의 정서지능발달을 증진시키기 위한 교육수단으로 생태 체험활동이 유아교육현장에서 활성화 되어야 함을 시사해 주는 것이다.
This study is to look into an effect of Ecology Experience Activity on Emotion intelligence development of Young Children with interest about the fact that Ecology Experience Activity enriches the child's personality by satisfying the physical and psychological needs. As the sub-factors related to t...
This study is to look into an effect of Ecology Experience Activity on Emotion intelligence development of Young Children with interest about the fact that Ecology Experience Activity enriches the child's personality by satisfying the physical and psychological needs. As the sub-factors related to the development of Emotion Intelligence development, it aims to provide the basic data which can bo applied to the appropriate educational contents for change of development of Ecology Experience Activity through the 'perception of own self-emotion, perception of others' emotion, perception and expression of own self-emotion, emotion control and impulse control, relationship with teacher, relationship with peer group' etc. The research question which were set for achieving the purpose of this study are as follows. What is an effect of Ecology Experience Activity on the development of Emotion Intelligence ? 1) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'perception of own self-emotion'? 2) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'perception of others' emotion'? 3) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'perception and expression of own self-emotion'? 4) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'emotion control and impulse controln'? 5) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'relationship with teacher'? 6) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'relationship with peer group'? This study targeted at 40 young children invited from 100 of full 4 years old attending child care center J and child care center S located in Jinju city, Kyongnam. Two child care centers that were selected as subject of the study have similar environment with forests around and the children of the control group and experimental group have similar level of life more than middle class. Experimental tool used is 'Children's Emotional Intelligence Rating Scales for Teachers' by Kim, Kyoung-Hee(1999). 'Children's Emotional Intelligence Rating Scales for Teachers' comprises 50 questions total with 6 subelements and each question describes 2 mutual opposite statements. Which require to assess the coincident degree of young children's behavior into the measure of 5 scores based on teacher's usual observation on young children. Ecology Experience Activity has been conducted 12 times total with twice implements of 12 subjects(aesthetic, safety, developmental fitness, adventurousness, mobility, natural friendliness, diversity, social relationships, natural friendliness, playfulness, creativity) for 12 weeks during May 16th to Aug. 5th 2011. The children of the experimental group received an education about the pre-experience before Ecology Experience Activity experience, and it was conducted by dividing into the large group activities and small group activities depending on the nature of the program. After program was implemented, test has been carried out during Aug. 8st to Aug. 12th 2011 for experimental group and control group in order to know whether the Ecology Experience Activity has significant effect on young children's emotional intelligence. To achieve it, we have done comparative analysis on each group's test result through t verification. SPSS 13.0 program was used for data processing for statistical verification. The result of these research is summed up as follows. Young children with experience of Ecology Experience Activity showed significant higher emotional intellectual development compared with young children without the experience of Ecology Experience Activity as a result of the experiment for emotional intellectual development. Also young children with experience of Ecology Experience Activity showed significant higher developmental level compared with the opposite group regarding the subelements of emotional development which are perception of own self-emotion, perception of others' emotion, perception and expression of own self-emotion, emotion control and impulse control, relationship with teacher, relationship with peer group. Specifically, young children which took part in the Ecology Experience Activity showed significant higher level of development about all areas of general emotional development(t=6.57, p<.001), 'perception of own self-emotion(t=6.56, p<.001), perception of others' emotion(t=6.68, p<.001), perception and expression of own self-emotion(t=5.81, p<.001), emotion control and impulse control(t= 5.91, p<.001), relationship with teacher(t=6.91, p<.001), relationship with peer group(t=6.07, p<.001) than the other young children. As a result, it has shown that Ecology Experience Activity has positive effect on young children's emotional intellectual development. If Ecology Experience Activity are organized efficiently, it will be the educational tools for improvement of the development of emotional intelligece in educational site for the children so the Ecology Experience Activity. Also, a suggestion is that programs in organic connection with educational institution, home, and the community in the surrounding environment and life of young children need to be developed that could activate programs for Ecology Experience Activity.
This study is to look into an effect of Ecology Experience Activity on Emotion intelligence development of Young Children with interest about the fact that Ecology Experience Activity enriches the child's personality by satisfying the physical and psychological needs. As the sub-factors related to the development of Emotion Intelligence development, it aims to provide the basic data which can bo applied to the appropriate educational contents for change of development of Ecology Experience Activity through the 'perception of own self-emotion, perception of others' emotion, perception and expression of own self-emotion, emotion control and impulse control, relationship with teacher, relationship with peer group' etc. The research question which were set for achieving the purpose of this study are as follows. What is an effect of Ecology Experience Activity on the development of Emotion Intelligence ? 1) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'perception of own self-emotion'? 2) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'perception of others' emotion'? 3) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'perception and expression of own self-emotion'? 4) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'emotion control and impulse controln'? 5) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'relationship with teacher'? 6) How the early childhood Ecology Experience Activity effects young children's 'relationship with peer group'? This study targeted at 40 young children invited from 100 of full 4 years old attending child care center J and child care center S located in Jinju city, Kyongnam. Two child care centers that were selected as subject of the study have similar environment with forests around and the children of the control group and experimental group have similar level of life more than middle class. Experimental tool used is 'Children's Emotional Intelligence Rating Scales for Teachers' by Kim, Kyoung-Hee(1999). 'Children's Emotional Intelligence Rating Scales for Teachers' comprises 50 questions total with 6 subelements and each question describes 2 mutual opposite statements. Which require to assess the coincident degree of young children's behavior into the measure of 5 scores based on teacher's usual observation on young children. Ecology Experience Activity has been conducted 12 times total with twice implements of 12 subjects(aesthetic, safety, developmental fitness, adventurousness, mobility, natural friendliness, diversity, social relationships, natural friendliness, playfulness, creativity) for 12 weeks during May 16th to Aug. 5th 2011. The children of the experimental group received an education about the pre-experience before Ecology Experience Activity experience, and it was conducted by dividing into the large group activities and small group activities depending on the nature of the program. After program was implemented, test has been carried out during Aug. 8st to Aug. 12th 2011 for experimental group and control group in order to know whether the Ecology Experience Activity has significant effect on young children's emotional intelligence. To achieve it, we have done comparative analysis on each group's test result through t verification. SPSS 13.0 program was used for data processing for statistical verification. The result of these research is summed up as follows. Young children with experience of Ecology Experience Activity showed significant higher emotional intellectual development compared with young children without the experience of Ecology Experience Activity as a result of the experiment for emotional intellectual development. Also young children with experience of Ecology Experience Activity showed significant higher developmental level compared with the opposite group regarding the subelements of emotional development which are perception of own self-emotion, perception of others' emotion, perception and expression of own self-emotion, emotion control and impulse control, relationship with teacher, relationship with peer group. Specifically, young children which took part in the Ecology Experience Activity showed significant higher level of development about all areas of general emotional development(t=6.57, p<.001), 'perception of own self-emotion(t=6.56, p<.001), perception of others' emotion(t=6.68, p<.001), perception and expression of own self-emotion(t=5.81, p<.001), emotion control and impulse control(t= 5.91, p<.001), relationship with teacher(t=6.91, p<.001), relationship with peer group(t=6.07, p<.001) than the other young children. As a result, it has shown that Ecology Experience Activity has positive effect on young children's emotional intellectual development. If Ecology Experience Activity are organized efficiently, it will be the educational tools for improvement of the development of emotional intelligece in educational site for the children so the Ecology Experience Activity. Also, a suggestion is that programs in organic connection with educational institution, home, and the community in the surrounding environment and life of young children need to be developed that could activate programs for Ecology Experience Activity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.